خبرگزاری کار ایران

چرا برای سفر خارجی باید اقدام به اخذ پاسپورت کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۸۸۱

پاسپورت یا گذرنامه یکی از ملزومات اولیه سفر به یک کشور خارجی است. قطعا شما هم کسانی را دیده‌اید که سفری ناگهانی برایشان پیش آمده ولی پاسپورت نداشته‌اند و نتوانسته‌اند به سفر بروند. اینجاست که اهمیت تمدید به موقع گذرنامه آشکار می‌شود. در این مطلب قصد داریم ببینیم چرا برای سفر خارجی باید اقدام به اخذ پاسپورت کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شویم.

هدف از پاسپورت و لزوم اخذ آن به هنگام سفر خارجی چیست؟

هنگام سفر بین کشورهای مختلف، برای دسترسی و عبور از مرزهای کشور، گذرنامه لازم است. هدف از گذرنامه این است که به سایر کشورها نشان دهد که شما شهروند قانونی کشور اصلی خود هستید. به عنوان مثال، اگر ایرانی هستید و می‌خواهید وارد بریتانیا شوید، باید گذرنامه خود را در بریتانیا به گمرک نشان دهید تا قبل از اینکه آن‌ها اجازه ورود به شما را بدهند، ثابت کنید که شهروند ایران هستید. اساساً، گذرنامه از سایر کشورها اجازه می‌گیرد تا از مرزهای آن‌ها عبور کنید و بخشی از فرهنگ آن‌ها شوید، حتی اگر موقتی باشد. اکثر گذرنامه‌ها حاوی عکس، نام و تاریخ تولد شما به همراه کشور مبدأ و یک امضا هستند. هر کشوری دستورالعمل‌های خاصی برای گرفتن پاسپورت دارد. قوانین از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، بنابراین بهتر است قبل از اقدام برای دریافت آن، دریابید که چه چیزی لازم است. به عنوان مثال پاسپورت‌های آمریکایی معمولا ده سال عمر می‌کنند و تاریخ انقضا به وضوح روی جلد داخل آن نشان داده شده است؛ اما این بازه برای برخی کشورهای دیگر متفاوت است. اگر به جایی سفر می‌کنید که گذرنامه لازم است، در صورت گم شدن یا دزدیده شدن گذرنامه، بیمه مسافرتی توصیه می‌شود. برای ررزو بلیط هواپیما از 65 سایت معتبر به سفرمارکت مراجعه کنید.

چرا برای سفر خارجی باید اقدام به اخذ پاسپورت کنیم؟

ویزا سند دیگری است که برای دسترسی افراد به کشورهای دیگر طراحی شده است. تفاوت بین ویزا و پاسپورت این است که ویزا دلایل خاصی را مشخص می‌کند که چرا آن شخص در کشور بماند. همچنین بازه زمانی خاصی را مشخص می‌کند. بیشتر اوقات، ویزا به افرادی اعطا می‌شود که برای مدت زمان معینی در یک کشور کار می‌کنند یا قصد دارند تحصیل کنند. ویزا واقعا مکمل پاسپورت است، زیرا هر دو به طور همزمان مورد نیاز هستند. ویزا معمولا منگنه شده یا به پاسپورت متصل می‌شود و در زمان ورود به کشور دیگر نشان داده می‌شود. اکثر ویزاها دارای محدودیت زمانی هستند و معمولاً این زمان تا حدود شش ماه افزایش می‌یابد. اگر با تورهای مسافرتی سفر کنید، فرایند اخذ ویزا را برای شما انجام می‌دهند. افراد می‌توانند در شرایط خاصی درخواست تمدید ویزای خود را داشته باشند، اما معمولاً شرایط سختی وجود دارد که باید قبل از تمدید زمان رعایت شود. درست مانند گذرنامه، بیمه نامه مسافرتی در صورتی که مدارک نادرست باشد توصیه می‌شود.

گذرنامه نوعی هویت مشروع است، عمدتاً به دلیل رویه‌ای که افراد برای دریافت آن باید رعایت کنند. اکثر کشورها به یک گواهی تولد به عنوان مدرک شهروندی و شناسایی نیاز دارند. همچنین هزینه و یک دوره انتظار به همراه سایر شرایط وجود دارد. این فرآیند تضمین می‌کند که افراد متقاضی می‌توانند هویت مثبت را ارائه کنند. دلیل واقعی پشت گذرنامه و ویزا محافظت از مردم ساکن در کشورهای بومی خود در برابر خارجی‌هایی است که ممکن است تروریست یا مهاجران غیرقانونی باشند که نمی‌توانند مدرکی مبنی بر اصل ملی خود ارائه دهند.

اگر بدون پاسپورت سفر کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بخواهید بدون پاسپورت به کشور دیگری سفر کنید که نیاز به پاسپورت دارد، اجازه ورود نخواهید داشت. محتمل‌ترین سناریو این است که کارکنان وظیفه از سوار شدن شما به وسایل نقلیه جلوگیری می‌کنند. اگر توانستید از این وضعیت جلوگیری کنید، ممکن است در بدو ورود توسط مقامات مرزی از ورود به مقصد خود منع شوید.

چرا برای سفر خارجی باید اقدام به اخذ پاسپورت کنیم؟

به طور کلی در صورت تمایل به سفر به خارج از کشور داشتن گذرنامه معتبر الزامی است. بسته به کشور و شهروندی شما، ممکن است لازم باشد مدرکی مبنی بر یک eVisa معتبر، ویزای آنلاین یا ویزا نیز ارائه دهید. چند استثنا در این مورد وجود دارد، اما معمولاً فقط در شرایط بسیار نادر یا زمانی که توافق‌نامه‌های بین‌المللی خاص وجود دارد، رخ می‌دهند. پس فراموش نکنید که پیش از خرید پرواز خارجی، پاسپورت تهیه کنید.

آیا می‌توانیم در صورت اضطرار بدون گذرنامه سفر کنیم؟

شرایطی وجود دارد که در آن شما اجازه سفر یا عبور از مرزهای ملی را بدون پاسپورت خواهید داشت. اولاً، اگر در سفر به خارج از کشور پاسپورت خود را گم کنید، ممکن است توسط سفارت یا کنسولگری ملی شما یک سند سفر اضطراری صادر شود. این به شما امکان می دهد تا با خیال راحت و بدون مشکل از مرزها عبور کنید تا به خانه بازگردید. علاوه بر این، اگر کشوری به شما وضعیت پناهندگی بدهد، یک سند مسافرتی ویژه برای شما صادر می‌شود که به شما امکان می‌دهد بدون پاسپورت به مقصد خود وارد شوید.

با این حال، باید توجه داشت که سفر به سراسر جهان بدون پاسپورت به ندرت مجاز است. مسافران بین المللی به پاسپورت معتبر و همچنین هرگونه ویزا یا لغو روادید مورد نیاز کشور مقصد نیاز دارند.

اگر با ویزا و بدون پاسپورت وارد کشوری شویم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر با ویزای معتبر و بدون پاسپورت وارد کشور دیگری شوید، اجازه ورود نخواهید داشت. اگر با پاسپورت معتبر اما بدون ویزا وارد شوید، در صورتی که برای ملیت شما الزامی است، همین امر صادق است. معافیت از ویزا و ویزاهای الکترونیکی، الزامات قانونی برای ورود به بسیاری از کشورهای خارجی است و همچنین همراه داشتن پاسپورت نیز یک قانون پذیرفته شده است. با این حال، برای ورود به هر دو نیاز خواهید داشت. همه ویزاها، چه الکترونیکی و چه کاغذی، به پاسپورت مرتبط هستند، بنابراین هر دو مدرک ضروری هستند. اگر ویزای معتبر یا سایر مجوزهای سفر دارید، باید همان پاسپورت مورد استفاده در فرآیند درخواست را نیز ارائه دهید. در صورت عدم انجام این کار، ویزا باطل می‌شود و شما از ورود به مقصد انتخابی خود منع می‌شوید. لذا پس از رزرو تور، همه مدارک لازم را ارائه دهید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

بدون پاسپورت به کجا می‌توانیم سفر کنیم؟

در اکثر کشورها، شما می‌توانید بدون گذرنامه به هر نقطه از مرزهای کشور خود سفر کنید. تنها استثنا زمانی است که کشور خود را برای ورود به یک کشور خارجی ترک می‌کنید. با این حال، حتی اگر به کشوری دیگر سفر می‌کنید، همیشه برای سوار شدن به هواپیما به کارت شناسایی عکس‌دار مانند گواهینامه رانندگی یا کارت شناسایی ملی نیاز دارید. همانطور که گفته شد، بسته به تابعیت خود، گاهی اوقات می‌توانید بدون داشتن گذرنامه، ویزا یا سایر مجوزهای سفر، به مقاصدی سفر کنید.

چرا برای سفر خارجی باید اقدام به اخذ پاسپورت کنیم؟

در کجای اتحادیه اروپا می‌توانیم بدون پاسپورت سفر کنم؟

اگر تبعه اتحادیه اروپا هستید یا از یکی از کشورهای شنگن بازدید می‌کنید، می‌توانید بدون پاسپورت به هر نقطه از منطقه شنگن سفر کنید، فقط با نشان دادن کارت شناسایی همراه با عکس خود روی آن. با این حال، هنگام سفر به منطقه شنگن، همیشه باید پاسپورت خود را همراه داشته باشید. این در صورتی است که هر گونه بازرسی مرزی در کوتاه مدت انجام شود: به این ترتیب می‌توانید ثابت کنید که حق حضور در منطقه بدون مرز را دارید. تنها استثنا قاعده بدون پاسپورت این است که شما از طریق یک کشور غیر شینگن به یک کشور شینگن وارد شوید. در این صورت برای سفر به پاسپورت خود نیاز خواهید داشت.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز