خبرگزاری کار ایران

دنا پلاس و سورن پلاس، سدان های پرفروش ایران خودرو

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۷۱۵

فرآیند تولید نسخه‌های پلاس از یک خودرو طی سال‌های آغازین قرن 21 ام در صنعت خودروسازی رواج یافت. نخستین خودرو نام آشنایی که پسوند پلاس را یدک می‌کشید، پژو 206 پلاس بود که در ایران با نام پژو 207i شناخته می‌شود. ایران خودرو نیز طی سالیان گذشته چند نسخه پلاس از محصولات خود را روانه بازار کرده است. در این مطلب نیز به بررسی مشخصات دنا پلاس و مشخصات سورن پلاس خواهیم پرداخت، دو خودرو پلاس از ایران خودرو که در بازار محبوب ظاهر شده‌اند.

 

دنا پلاس، سدان محبوب ایران خودرو

دنا به عنوان یکی از خودروهای ملی ایران خودرو، در سال 1393 و پس از رفع نسبی تحریم‌های اقتصادی رونمایی شد. ایران خودرو سعی داشت تا دنا را محصولی کاملا جدید جلوه دهد اما اشتراکات بسیار دنا با دیگر محصولات ایران خودرو، سبب شد تا مشتریان تفاوت زیادی میان دنا و محصولات خانواده سمند قائل نباشند.

از سوی دیگر اعلام قیمت گران‌مایه برای دنا سیلی از انتقادات را به سمت ایران خودرو روانه کرد. در نهایت ایران خودرو تسلیم شد و علاوه برآن‌که دنا را به عنوان نسل چهارم سمند پذیرفت، قیمت خودرو را از حدود 50 میلیون تومان به 42 میلیون تومان کاهش داد.

از آن‌جایی که دنا یک خودرو جدید نبود، ایران خودرو ناچار شد تا نسخه فیس‌لیفت دنا را به عنوان خودرویی جدید معرفی کند. دنا پلاس به عنوان نسخه جدید و ارتقا یافته دنا در سال 1396 رونمایی شد و برخلاف نسخه اصلی، به عنوان یک خودرو جدید مورد استقبال مشتریان قرار گرفت.

با نگاهی به مشخصات دنا پلاس متوجه خواهیم شد که از نظر فنی تفاوت خاصی میان دنا و دنا پلاس وجود ندارد. پیشرانه 1.7 لیتری EF7، نقش قلب تپنده هر دو خودرو را ایفا می‌کند و برای سیستم انتقال قدرت نیز از گیربکس پنج سرعته دستی استفاده شده است. بنابراین اعداد و ارقام درج شده در مشخصات دنا پلاس همچون مصرف سوخت یا حداکثر سرعت همانند دنا خواهند بود.

دنا پلاس و سورن پلاس، سدان های پرفروش ایران خودرو

دنا پلاس یک خانواده جداگانه از محصولات ایران خودرو را به خود اختصاص داده است. پس از عرضه نسخه اولیه، نمونه‌های دیگری همچون دنا پلاس توربوشارژر و دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز روانه بازار شدند. از این رو هنگام بررسی مشخصات دنا پلاس، باید توجه داشته باشید که مشخصات دنا پلاس عادی با توربو دنده‌ای و توربو اتوماتیک متفاوت است.

بزرگترین تفاوت ملموس مشخصات دنا پلاس و دنا عادی، امکانات و آپشن‌های بیشتر این خودرو هستند. نخستین نسخه‌های دنا پلاس به چهار کیسه هوا، سانروف، کروز کنترل، دی‌لایت، دوربین عقب و مسیریاب ماهواره‌ای مجهز بودند. با این حال آپشن‌های جدید این خودرو عمر چندانی نداشتند، چرا که بسیاری از آن‌ها در دوره‌های بعدی از لیست مشخصات دنا پلاس حذف شدند.

امروزه دنا پلاس به جز ظاهر جدید و چند آپشن اضافه، تفاوت دیگری با دنا معمولی ندارد. با این حال ظاهر متفاوت که جزو مشخصات دنا پلاس محسوب می‌شود، برای خریداران اهمیت بسیاری دارد و این خودرو به دلیل نمای جانبی جدید توسط آن‌ها انتخاب می‌شود. مشتریان امروزه با انتخاب دنا پلاس به جای دنا، تجهیزاتی همچون رینگ آلیاژی، دوربین عقب، کروز کنترل و دی‌لایت را به دست می‌آورند.

دنا پلاس و سورن پلاس، سدان های پرفروش ایران خودرو

سورن پلاس، سدان پرفروش ایران خودرو

برخلاف دنا که ایران خودرو سعی داشت آن را خودرویی جدید بنامد، سورن از ابتدا در قالب یکی از اعضای خانواده سمند معرفی شد. پیشینه تولید سورن به سال‌های پایانی دهه 1380 باز می‌گردد. در آن دوران سه نسخه از سمند به بازار می‌شد، سمند EL یا تیپ پایه که بعدها به سمند SE تغییر نام داد، سمند LX یا نسخه لوکس و با امکانات بیشتر و در نهایت سمند سورن که نسخه فیس‌لیفت و مجهزتر سمند محسوب می‌شد.

با بررسی مشخصات سورن پلاس متوجه خواهید شد که سه نسخه از سورن در بازار ایران حضور دارند. نسخه اول سورن ساده است که از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با سمند LX‌ ندارد و تنها برخی امکانات اضافه همچون کیسه هوا به آن افزوده شده است. نسخه دوم سورن ELX نام دارد که طی دهه 1390 به تولید رسید. این نسخه با داشبورد جدید و برخی بهبودهای ظاهری همراه بود. در نهایت مشخصات سورن پلاس نشان می‌دهد که تولید این خودرو از سال 1399 آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد.

وجه مشترک بین مشخصات سورن پلاس و سورن ELX، قوای فنی این دو خودرو است که همانند دنا از ترکیب پیشرانه 1.7 لیتری EF7 و گیربکس پنج سرعته دستی تشکیل شده است. در مشخصات سورن پلاس، چند آپشن بیشتر نسبت به سورن ELX‌ مشاهده می‌شود. این آپشن‌ها مواردی همچون کروز کنترل و چراغ‌های روشنایی در روز هستند.

سورن پلاس نسخه فیس‌لیفت سورن ELX محسوب می‌شود، از این رو تغییرات ظاهری متعددی را در این خودرو می‌توان مشاهده کرد. چراغ‌های مجهز به دی‌لایت با گرافیک جدید، جلو پنجره مشکی رنگ، رینگ‌های جدید و نوشته‌های فارسی سورن پلاس بخشی از این تغییرات هستند. در داخل کابین نیز فرمان دنا جایگزین فرمان قبلی سورن شده است.

با توجه به حذف سمند از چرخه تولید ایران خودرو و توقف تولید سورن ELX، اکنون سورن پلاس تنها عضو باقی مانده از خانواده خودروهای سمند در ایران خودرو است. نسخه‌های تاکسی از سورن پلاس نیز در حال تولید هستند و انتظار می‌رود تولید این خودرو تا پایان دهه کنونی ادامه یابد.

با وجود بهبودهای مختلف در مشخصات سورن پلاس، این خودرو همچنان فاقد نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای است و مالک باید با صرف هزینه شخصی این آپشن را نصب کند. همچنین کیفیت ساخت ادوات کابین سورن پلاس چندان مناسب نیست. نکته‌ای که در مشخصات سورن پلاس و دفترچه راهنمای آن جلب توجه می‌کند، عدم امکان استفاده از تزئینات شخصی است. به عبارت دیگر مالک سورن پلاس اجازه استفاده از روکش صندلی یا کف‌پایی افترمارکت را ندارد و در صورت استفاده از این لوازم، گارانتی اتومبیل وی باطل خواهد شد!

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز