خبرگزاری کار ایران

مزایای استفاده از ورمی کمپوست!

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۲۴۷

ورمی کمپوست کودی به دست آمده از فضولات کرم خاکی به نام ایزینیا فتیدا (Eisenia fetida) است. این کود به دلیل داشتن عناصر میکرو و ماکرو منحصر به فردی که در خود دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به عمل آوری این محصول و رشد آن کمک شایانی به تولید محصولات با نشان ارگانیک می کند.

ارگانیک بودن ورمی کمپوست

معنای ارگانیک به عنوان "موجوات زنده ارگانیزه" نخستین بار در سال ۱۷۷۸ میلادی ثبت شده‌است. معنای آن به عنوان بدور از کود و آفت کش شیمیایی در سال ۱۸۳۱ میلادی به ثبت رسیده‌است . همین توضیح مختصر کافیست تا حرکت بشر به سمت حفظ محیط زیست و سلامتی محصولات کشاورزی با روش های مدرن با شتاب بیشتری صورت پذیرد .

در توصیف مواد غذایی سالم و ارگانیک و تاثیر اینگونه مواد غذایی بر سلامت جامعه در مقاله های زیادی بحث شده است. پس اینجا فقط اشاره کوتاهی شد تا سعی شود از کودهای شیمیایی و مضر کمتر استفاده کنیم. حال به برتری های ورمی کمپوست نسبت به انواع کودهای دامی دیگر پرداخته می شود؛

ورمی کموست سبک است

خاک متراکم و سفت برای گیاه مانند آجر سفت و مقاوم است. کود ورمی به دلیل سبک و قابل نفوذ بودن تهویه کننده با ارزشی برای خاک محسوب می شود. آب به راحتی درون آن حرکت کرده و همچنین رطوبت مورد نیاز را نیز در بافت خود نگهداری می کند. خاک سنگین سبب مسدود شدن منافذ خاک شده و راهی برای تنفس گیاه باقی نمی گذارد.

ورمی کمپوست بدون بذر علف است

کنترل علف‌هاى هرز یکى از ارکان اساسى تولید محصولات زراعى در سرتاسر جهان است. در آمریکا و دیگر کشورهاى پیشرفته بیشتر از انرژى شیمیائى و مکانیکى براى کنترل علف‌هاى هرز استفاده مى‌شود. در کشورهاى در حال توسع، اغلب از نیروى انسانى براى کنترل علف‌هاى هرز استفاده مى‌شود. کود ورمی علف هرز ندارد در حالی که دیگر کودهای دامی مملو از بذر علف هرز هستند. حتما سبز شدن بسیاری از گیاهان هرز بلافاصله بعد از کود دهی دامی را به کرات مشاهده کرده اید.

طی فرایند کمپوستینگ بذر علف هرز از بین می روند و این کمک کننده بسیار خوبی برای رشد گیاهانی مفیدی است که ما قصد پرورش آن ها را داریم. رویش علف هرز بر گیاهان تأثیرات منفی بسیاری دارد که به جای ماندن مواد مسوسم در خاک، خوردن مواد مفید خاک، مصرف منابع آب قبل از رسیدن به ریشه گیاه ما، افزایش هزینه مبارزه با علف هرز، ایجاد سایه روی زمین و ... بخشی از ان محسوب می شود.

تامین عناصر مورد نیاز گیاه

از خصوصیات بارز دیگر ورمی کمپوست نسبت به انواع کود دامی مانند گوسفندی، گاوی و یا مرغی می توان به اسیدیته و شوری  مناسب برای رشد گیاهان اشاره کرد. این فرآیند طبیعی، مواد آلی را به ماده ای غنی دگرگون می سازد. کمپوست ورمی مکملی بسیار سودمند برای بهسازی و تقویت خاک است. ترکیبات تولید شده در این فرآیند به آسانی برای گیاهان قابل جذب است. باید توجه داشت که آفات مانند قارچ ها در فرایند کموستینگ از بین می رود. این کود تامین کننده ازت، فسفر، پتاسیم خاک است و هورمون ها و ویتامین های رشد طبیعی منحصر به فردی در خود جای داده است.

مقایسه قیمت ورمی کمپوست با کود دامی

مطلبی بسیار مهمی که کمتر به آن اشاره شده است قیمت ورمی کمپوست در کنار توجیهات فراوان استفاده از آن به جای کودهای دامی در مزارع و زمین های کشاورزی است. به طور متخصر می توان گفت وقتی ورمی کمپوست خریداری می شود شاید در ابتدا با توجه به حجم آن مبلغ بیشتری پرداخت شود اما:

- هزینه های مبارزه با علف های هرز که به همراه کودهای دامی متفرقه به زمین وارد می شود را به میزان زیادی کاهش می دهد.

- کودهای دامی عمدتا حاوی لجن، مقادیر زیادی آب و شاخ و برگ هستند که درصد زیادی از وزن آن را تشکیل می دهد. اما ورمی کمپوست بدون هیچ ناخالصی ای عرضه می شود.

- مواد مضر مانند آمونیوم، قارچ ها و ... در ورمی کمپوست وجود ندارد و سرعت رشد درختان و محصولات را دو چندان می کند.

- میزان مصرف ورمی به دلیل سهل الجذب شدن مواد غذایی کمتر از انواع کود دامی نظیر کود گوسفندی است.

- ورمی کمپوست سرشار از آنزیم‌های پروتئاز، آمیلاز، لیپاز، سلولاز و کتیناز است که در تجزیه مواد آلی موجود در خاک و در نتیجه در دسترس قرار دادن مواد مغذی مورد لزوم گیاهان نقش مؤثری دارد. همین ویژگی یاد شده باعث می شود تا کود ورمی به عنوان بهترین و اساسی‌ترین کود برای احیای زمین‌های بایر غیرقابل کشت به شمار رود.

- جذب آب بهتر و نگهداری رطوبت باعث رشد بهتر درختان شده و باز هم در نهایت باعث افزایش سرسبزی باغ و میوه های آبدارتر و خوشمزه تر می شود.

مزایای استفاده از  ورمی کمپوست!

میزان و نحوه مصرف کود ورمی کمپوست

به دلیل داشتن عناصر تنظیم شده در این محصول از سوختن ریشه گیاه خبری نیست. اما به منظور استفاده صحیح و بهینه از این کالای با ارزش بهتر از طبق دستور زیر عمل کرد. مقادیر اعلام شده تجربی بوده و طبق استفاده مکرر به دست آمده است.

- برای درخت میوه دار و غیر مثمر به میزان عدد سن و تا دو برابر به کیلو میبایست کود دهی کرد. برای مثال درخت 7 ساله، از 7 تا 14 کیلوگرم کود دهی می شود.

- برای زمین های زراعی بین 5 تا 40 تن ( 5 تن برای زمین های حاصلخیز و 40 تن برای زمین های فقیر ) که معمولا 10 تن در هر سال قبل از کشت توصیه می شود.

- برای گل ها و درختچه های باغ و باغچه هر گل بین 2 تا 5 کیلوگرم بسته به اندازه و سن سالی یک مرتبه کود اضافه می شود.

- برای گلدان و گیاهان آپاراتمانی بین 20 الی 30 درصد از حجم گلدان می توان از کود ورمی استفاده نمود.

مشاوره در تولید ورمی کمپوست

اگر شما هم علاقه به تولید این کود گران بها دارید می توانید همین حالا آموزش های تولید آن را فرا گرفته و وارد بازار پر سود این شغل حلال شوید. برای اولین بار مجموعه ورمی کمپوستینگ اقدام به مشاوره در راه اندازی کارگاه تولید ورمی کمپوست نموده است. افرادی که زمین کشاورزی دارند و یا مجموعه گلخانه ای تاسیس نموده اند، و حتی گاوداران عزیز می توانند در کنار شغل خود به تولید کود ورمی نیز بپردازند. کافیست جهت اطلاعات بیشتر به وبسایت این شرکت به نشانی https://vermicomposting.ir مراجعه نمایید.

مزایای استفاده از  ورمی کمپوست!

قیمت ورمی کمپوست

اگر برای باغ، باغچه و زمین های زراعی خود نیازمند کودی منحصر به فرد هستید تا محصولات ارگانیک خود را به قیمت بهتر روانه بازار کنید کافیست با ما در تماس باشید. شرکت آرویج کود البرز (ورمی کمپوستینگ) با شماره ثبت رسمی  5094 مفتخر است که محصول خود را با برگ آنالیز کیفیت کود ارایه نماید. برای استعلام قیمت ورمی کمپوست کافیست با شماره 09122687542 تماس حاصل فرمایید. فروش کود در این شرکت از 1کیلو تا چند هزار کیلو امکان پذیر است. بدون واسطه خرید کنید و با ما در ارتباط باشید!

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز