خبرگزاری کار ایران

قیمت ورق روغنی، زیاد اما توجیه پذیر

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۴۹۱

سه تفاوت عمده بین ورق روغنی و ورق سیاه وجود دارد. 1. کیفیت سطح 2. دقت ابعادی 3. فرآیندپذیری

اما چه چیزی باعث ایجاد این تفاوت ها در ورق های فولادی شده است؟ آیا قیمت بیشتر ورق روغنی در مقایسه با ورق سیاه به دلیل همین خواص متفاوت است؟ لازمه ی درک پاسخ این سوال ها داشتن آگاهی نسبت به فرآیند تولید این ورق ها است.

ورق سیاه چگونه تولید می شود؟

طی نورد گرم شمش فولاد به ورق سیاه تبدیل می شود. نورد گرم به این گونه است که اول به شمش حرارت داده می شود تا ناخالصی و زنگ زدگی های سطح آن از بین برود. در مرحله ی بعد با فشرده شدن میان دو غلتک که در جهت های مخالف حرکت می کنند به تدریج از ضخامت آن کاسته می شود. بعد از رسیدن به عرض و ضخامت مدنظر ورق به دور خود پیچیده شده و نهایتا رولی از ورق سیاه تولید می شود که لبه ها و گوشه های گرد و سطح با اعوجاجی دارد.

ورق روغنی چگونه تولید می شود؟

در حقیقت نورد سرد مرحله ی ثانویه برای تولید ورق روغنی است چرا که برای تولید آن از ورق سیاه استفاده می شود نه شمش فولاد. قدم اول در نورد سرد اسید شویی است. با اسید شویی پولک های سطح ورق به طور کامل شسته می شود و سطحی شبیه به سطح ورق روغنی ایجاد می شود. اما ظاهر مشابه به معنای یکسان بودن تمام ویژگی ها نیست. عمده تفاوت ورق روغنی و سیاه میزان فرآیندپذیری آن ها است که به لطف مرحله ی سوم (آنیلینگ) ایجاد می شود. آنیلینگ فرآیندی حرارتی است که باعث تغییرات کریستالی در فولاد می شود. این تغییرات بر خواص فولاد اثر گذاشته و با افزایش انعطاف پذیری آن را بهبود می بخشد و نهایتا در مرحله ی آخر تمام عیوب سطحی به طور کامل بر طرف می شود.

قیمت ورق روغنی، زیاد اما توجیه پذیر

بررسی کاربرد و علت اختلاف قیمت ورق های فولادی

با توجه به خواص متفاوتی که این دو نوع ورق فولادی دارند هر کدام از آن ها برای تولید محصول خاصی کاربرد دارد. درصد بالایی از ورق های فولادی برای تولید لوله و پروفیل سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. ضخامت بیشتر ورق سیاه به نسبت ورق روغنی باعث می شود مقطع تولیدی از آن وزن بیشتری داشته باشد به همین دلیل در صنعت با نام لوله و پروفیل سنگین شناخته می شوند و بر عکس ضخامت و وزن کم ورق روغنی باعث شده مقاطع آن سبک وزن باشند و با نام لوله و پروفیل سبک شناخته بشود. فرآیند پیچیده تر تولید ورق روغنی به علاوه ی خواص بی نظیر آن باعث شده قیمت ورق روغنی بیشتر از ورق سیاه باشد. روند متفاوت تولید ورق های فولادی اختلاف ویژگی ها و قیمت آن ها را کاملا توجیح می کند. این اختلاف قیمت بر قیمت مقاطع فولادی تولید شده از آن ها چون قیمت پروفیل ساوه اثر دارد. اسید شویی اولیه و حرارت و اعوجاج گیری پایانی در نورد سرد باعث می شود تفاوت چشم گیری در کیفیت سطح ایجاد بشود. دقت ابعادی بالای ورق روغنی هم ، به لطف عبور مجدد ورق از میان غلتک ها است و اما فرآیند پذیری. منظور از فرآیند پذیری پایین، انعطاف پذیری کم ورق است. حرارتی که در آنیلینگ به ورق داده می شود همان طور که پیش تر هم گفتیم تغییراتی کریستالی در فولاد ایجاد می کند که انعطاف آن را بالا می برد. ایجاد این خواص نیاز به انجام فرآیند های بیشتر همچنین صرف هزینه ی بیشتر دارد که تا حدی بر قیمت نهایی ورق اثر می گذارد. عامل دیگر اختلاف قیمت هم در پس همین خواص نهفته است. خواص بی نظیر ورق روغنی باعث شده تقاضای بیشتری برای خرید آن باشد. بدیهی است که افزایش تقاضا بر قیمت هم اثر میگذارد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز