خبرگزاری کار ایران

رشد عجیب کودکان و نوزادان با تغییر رژیم غذایی و تغذیه!

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۸۱۳

به گزارش ایلنا تغذیه کودک و نوزاد می تواند به طرز شگفت انگیزی بر رشد آن ها تاثیر بگذارد. رژیم غذایی بچه ها یکی از بزرگ ترین مسائلی است که پدر و مادرها همیشه با آن دست و پنجه نرم می کنند. همه والدین می دانند غذاهایی که کودکان در چند سال اول زندگی شان مصرف می کنند، می تواند تاثیر به سزایی بر سلامت آن ها در سال های آتی داشته باشد. همچنین تغذیه کودکان و نوزادان عامل اصلی رشد و تکامل آن هاست.

رژیم غذایی کودکان باید شامل تمام خوراکی های ضروری و مورد نیاز برای رشد بهتر آن ها باشد. در صورتی که تغذیه فرزند شما کافی نباشد و یا مشکلی در رژیم غذایی او وجود داشته باشد، می توانید با مشاهده برخی علائم متوجه مشکل موجود در تغذیه آن ها شوید.

به طور مثال زمانی که شما شاهد تغییر رنگ در ادرار یا مدفوع، خشکی چشم یا دهان، عدم احساس سیری و ... هستید می توانید به راحتی متوجه شوید که رژیم غذایی آن ها مناسب نیست.

همچنین تغذیه کودک باید تمام مواد مغذی و مفید را دربر بگیرد. این مواد مغذی شامل موارد زیر هستند:

  • میوه ها و سبزیجات
  • لبنیات
  • پروتئین
  • حبوبات
  • غلات
  • چربی های سالم
  • و...

برای این که رژیم غذایی مناسبی را برای کودک خود در نظر بگیرید، باید حساسیت ها و آلرژی های غذایی کودکان را به خوبی شناسایی کنید. کودکان ممکن است به برخی از مواد خوراکی مانند سویا، انواع مختلف ماهی، برخی از آجیل ها، غلات، شیر گاو، عسل، مرکبات، اسفناج و غیره حساسیت داشته باشند. بنابراین توجه کنید که برای افزودن یا کاستن هر ماده غذایی به رژیم کودک ابتدا باید با پزشک او مشورت کنید، حساسیت ها و آلرژی ها را بشناسید، غذاهای مقوی و سالم برای کودک را در نظر بگیرید و فرزند خود را به خوردن مواد خوراکی که ارزش غذایی بالایی دارند تشویق کنید.

در صورتی که تغذیه کودک و نوزاد نامناسب باشد می تواند منجر به لاغری و چاقی مفرط و حتی بیماری هایی همچون دیابت شود. بنابراین رژیم غذایی کودکان یکی از مواردی به شمار می رود که به وسیله آن والدین می توانند وزن کودک خود را کنترل کنند و در حد اعتدال نگه دارند.

برای این که بتوانید به کودک تان کمک کنید تا رژیم غذایی بهتر و اصولی تری داشته باشد نکات ریز و درشت زیادی وجود دارد که برخی از والدین حتی ساده ترین آن ها را نیز نادیده می گیرند؛ اما در این جا می خواهیم چند مورد از نکات مهمی را که برای رژیم غذایی سالم کودک خود باید بدانید را بررسی می کنیم.

  1. میوه و سبزیجات را فراموش نکنید!

همانطور که می دانید، خواص میوه ها و سبزیجات بسیار زیاد است و وجود این مواد خوراکی در رژیم غذایی کودکان بسیار ضروری می باشد. نکته جالبی که در مورد میوه ها و سبزیجات وجود دارد این است که به دلیل فیبر فراوان، آن ها می توانند مانع از ابتلا به یبوست شوند.

رشد عجیب کودکان و نوزادان با تغییر رژیم غذایی و تغذیه!

  1. رژیم غذایی مناسب برای بچه هایی که اضافه وزن دارند

توجه کنید در صورتی که به نظر شما یا دیگران کودک تان کمی درشت تر از سایر بچه ها است نمی توانید به او "چاق" بگویید؛ اما در صورتی که پزشک کودک تشخیص اضافه وزن داده است باید برای او رژیم های خاصی را در نظر بگیرید و ممکن است نیاز به نظارت بیشتری روی تغذیه فرزند خود داشته باشید.

به طور مثال فرزند شما باید از خوردن خوراکی هایی نظیر چیپس، پفک، شکلات، کافئین، مواد غذایی چرب و انواع فست فودها، نوشابه، بستنی و غیره  اجتناب کند. این مواد که برای همه افراد ارزش غذایی پایینی دارند می توانند سلامت کودکانی که اضافه وزن دارند را بیشتر از سایرین به خطر بیندازند.

  1. تامین انرژی کودک

به گزارش ایلنا، برای در نظر گرفتن یک رژیم غذایی مناسب کودک و نوزاد یکی از سوالاتی که پیش می آید این است که انرژی کودک و نوزاد شما از کجا تامین می شود؟ به صورت کلی شما باید سعی کنید مصرف برخی از مواد غذایی مانند قندها را تا حد معقولی برای کودک خود کاهش دهید. قطعا این مواد خوراکی نباید حذف شوند (مگر به دستور پزشک) اما تمام انرژی کودک نباید از آن ها تامین شود. برخی از مواد غذایی مانند نوشیدنی هایی که به آن ها شکر اضافه شده است و یا مواد غذایی خیلی چرب انتخاب مناسبی برای تامین انرژی کودکان نیستند.

  1. از پروتئین غافل نشوید!

پروتئین یکی از اجزای ضروری رژیم کودکان است. زمانی که کودکان ترکیبی از پروتئین گیاهی و حیوانی را مصرف می کنند، بدن آن ها رشد بهتری داشته و همچنین سلول ها و بافت های آن ها ترمیم پیدا می کند. برای تامین پروتئین، کودکان می توانند مواد غذایی همچون تخم مرغ، انواع مختلف کوکوها، شیر، مرغ و گوشت را در رژیم خود مصرف کنند.

  1. عادات غذایی سالم

زمانی که خوردن غذاهای سالم به یکی از عادات کودک شما تبدیل می شود، کارتان راحت تر است و در واقع دیگر برای هر وعده غذایی شما و کودک تان خسته نمی شوید و روند رعایت رژیم غذایی را راحت تر طی می کنید. شما و سایر اعضای خانواده الگوی فرزندتان هستید بنابراین یکی از مواردی که می تواند به ایجاد عادات غذایی سالم در کودک شما کمک کند این است که خودتان از اصولی که برای کودک تان تعیین کرده اید پیروی کرده و تمامی آن ها را رعایت کنید..

رشد عجیب کودکان و نوزادان با تغییر رژیم غذایی و تغذیه!

رژیم غذایی نوزادان

در مورد رژیم غذایی نوزادان نیز مواردی وجود دارد که مادران با رعایت آن ها می توانند تاثیر تغذیه مناسب را راحت تر بر رشد کودک خود مشاهده کنند. به طور کلی کودکان در 6 ماه اول تولد از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می شوند. پس از آن مادر می تواند با مشورت پزشک به فرزند خود غذای کمکی بدهد.

گاهی اوقات 6 ماه اول می تواند برای مادر بسیار سخت باشد؛ به ویژه زمانی که کودک تازه متولد شده بسیار ضعیف است و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد. به همین دلیل مادران باید مراقبت کمبود تغذیه فرزند خود باشند برخی از علائم از جمله این که کودک به سختی از سینه مادر جدا می شود، مدت طولانی گریه می کند، در رنگ ادرار و مدفوع او تغییراتی به وجود آمده است، به خشکی چشم یا دهان مبتلا شده باشد و غیره می توانند نشان دهنده این باشند که نوزادان دچار کمبود تغذیه ای هستند.

همچنین برخی از مواد خوراکی وجود دارد که مادران باید توجه داشته باشند که آن ها را در رژیم کودک خود (زیر یک سال) قرار ندهند. این مواد غذایی شامل خربزه، قهوه، کاکائو، چیپس، پفک و اسنک، سوسیس و کالباس، انواع نوشابه و آبمیوه هایی که مواد افزودنی دارند، عسل، آلبالو و بادام زمینی هستند.

در صورتی که می خواهید پس از 6 ماهگی از غذای کمکی در رژیم فرزند خود استفاده کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید. به طور مثال برای افزودن غذاهای کمکی به رژیم کودک تان این کار را به طور آهسته انجام دهید و هم زمان از چندین نوع غذای مختلف استفاده نکنید. به ویژه زمانی که سابقه حساسیت های غذایی در خانواده شما وجود داشته است باید غذاها را به طور آهسته به رژیم کودک تان اضافه کنید و در صورتی که هر گونه واکنش و حساسیتی مشاهده کردید آن را یادداشت کنید.

همچنین برای استفاده از غذاهای کمکی باید به تازه بودن آن ها توجه کنید و آن ها را به گونه ای تهیه کنید که برای نوزاد کوچک شما قابل هضم بوده و آزاردهنده نباشد.

در صورتی که می خواهید به فرزندتان غذای کمکی بدهید از ظروفی مانند کاسه استفاده کنید. برای غذا خوردن نوزاد برخی ظرف ها مانند بطری ها اصلا مناسب نیستند.

رشد عجیب کودکان و نوزادان با تغییر رژیم غذایی و تغذیه!

اگر می خواهید بدانید که آیا فرزندتان برای دریافت غذای کمکی آماده است یا خیر باید چند مورد را در نظر بگیرید. بچه هایی که برای غذای کمکی آماده هستند به برخی غذاهای جامد علاقه نشان می دهند و گاهی ممکن است غذا خوردن دیگران را با لذت نگاه کنند. همچنین معمولا این کودکان در زمانی که نیاز است برای تغذیه آن ها از غذای کمکی استفاده کنید، دو برابر زمان تولدشان وزن دارند و در نهایت برای تشخیص این که آیا زمان استفاده از غذای کمکی رسیده است یا خیر باید با پزشک نیز مشورت کنید.

طبق گزارشات ایلنا سایت کاملیما به طور کامل تغذیه کودک و نوزاد را بررسی کرده است. همچنین شما می توانید در مورد مسائل دیگر که مربوط به فرزندتان است، مانند انواع بیماری ها و مشکلات جسمی، اختلالات روانی، ورزش و فعالیت کودکان و بسیاری از مسائل که والدین و کودکان با آن ها دست و پنجه نرم می کنند در سایت کاملیما مطالب مفید و جامعی را مطالعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز