خبرگزاری کار ایران

فرش نانو؛ نسل نوین فرش های ماشینی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۹۰۱

امروز به لطف تکنولوژی شاهد تولید و عرضه بسیاری از انواع فرش نوین هستیم. تولید فرش نانو طی سالیان اخیر استعاره‌ای از پیشرفت صنایع فرش و قالی است. به همین علت، امکان دارد تعداد بالایی از افراد در جایگاه خریدار  یا مشتری همچنان اطلاعات کافی از چنین محصولی نداشته باشند. با این حال، مهم است که با محصول نوین صنایع فرش و قالی ایرانی آشنا شویم.

با ما همراه باشید تا در ادامه به فرش نانو بپردازیم.

معرفی فرش ماشینی نانو

استفاده از فرش در منازل ما ایرانیان سنتی دیرینه است. نمونه‌های به‌دست آمده در کاوش‌های باستانی به‌خوبی نشانگر این موضوع است. تقارن افزایش جمعیت و عدم امکان تولید فرش دستبافت به تعداد زیاد، برای سال‌ها این روند را دچار خدشه کرده و تهیه فرش را به مشکلی جدی به‌ویژه برای شهرنشینان تبدیل کرد.

 

اما تولید فرش‌ ماشینی به‌عنوان جایگزینی منطقی و مفید توانست به‌خوبی جای خالی این صنعت هنری را در خانه‌های ایرانی پر کند. تا آنجا که ورود فرش‌های ماشینی به زندگی عموم مردم را می‌توان نقطه عطفی در این مورد دانست.

اکنون مدت‌ها از آن دوره گذشته و خرید فرش ماشینی به گزینه‌ای همه‌ پسند با اقبال عمومی تبدیل شده است.

منبع: https://shahrfarsh.com

از دیرباز تاکنون صنعت فرش و قالی دستخوش تغییر و تحول وافر شده است. در گذشته، فرش و قالی به طور سنتی و دستباف تولید و ارائه می‌شد. منتهی، ورود ماشین آلات بافندگی و نساجی زحمت بافندگان فرش و قالی را تا حدود زیادی کاسته و فرش ماشینی را نزد خریداران و مشتریان ارائه داد. بدیهی است که ارزش نهایی قابل قبول فرش ماشینی و بعلاوه، خطای بافندگی کم باعث گردید تا صنعت فرش و قالی روز با خریداران و مشتریان قابل توجه مواجه شود. با این وجود، پیشرفت صنایع فرش و قالی هرگز به این نقطه ختم نشد. حال، ما شاهد نسل نوین فرش و قالی هستیم که در قالب محصول فرش نانو تولید و عرضه می‌گردد.

اما تفاوت محصول نوین با محصول قدیمی در چیست؟

بسیاری از افراد همچنان اطمینان ندارند که چه ویژگی‌هایی باعث تولید یک فرش منحصر به فرد شود. مهم‌ترین تفاوت این فرش با سایر انواع فرش در تار و پود آن است. بنابراین، می‌توان گفت الیاف منحصر به فرد مورد استفاده در این نوع فرش زمینه ساز تعریف و تفهیم آن می‌باشد.

به طور کلی، فرش و قالی از الیاف متنوع بافته و تولید می‌شود. مهم‌ترین دسته بندی الیاف فرش را به دو دسته الیاف طبیعی و مصنوعی اختصاص می‌دهند.

امروز فرش دارای الیاف مصنوعی معمولاً از نخ اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن و نایلون بافته و تولید می‌شود. در این راستا، فرش دارای الیاف طبیعی ممکن است از الیاف حیوانی و یا گیاهی بافته شود. بنابراین، فرش دارای این نوع الیاف ممکن است از جنس ابریشم، پشم، پنبه و یا جوت هندی باشد.

حال، فرش نانو با دارا بودن نوع خاص از تار و پود توانسته است از خواص متعددی برخوردار شود. در واقع، به کار بردن مواد نانو در الیاف فرش باعث شده تا محصول از خواص نانویی برخوردار شود.

ضروری است بدانید که تکنولوژی نانو با تولید نخ منحصر به فرد توانسته است این تغییر و تحول شگرف را در زمینه تولید و عرضه فرش ماشینی رقم بزند.

مروری بر ویژگی‌های فرش نانو

به احتمال زیاد، شما با شنیدن و یا خواندن عنوان تکنولوژی نانو به یاد خواص ضد لک و یا دفع مایعات بیافتید. علیرغم آنکه مواد نانویی به واسطه تکنولوژی از خواص ضد لک و یا دفع مایعات برخوردار بوده، ولیکن، همه ویژگی‌های این نوع فرش به اینجا ختم نمی‌شود.

فرش ضد حساسیت

فرش نانو؛ نسل نوین فرش های ماشینی

نانو فرش به دلیل دارا بودن تار و پود منحصر به فرد از خاصیت ضد حساسیت برخوردار می‌باشد.

به طور عمومی، فرش از الیاف مصنوعی و طبیعی بافته می‌شود. بدیهی است که فرش دارای الیاف مصنوعی خطر ابتلا به حساسیت تنفسی و پوستی را افزایش خواهد داد. نسبت ابتلا به حساسیت تنفسی و پوستی در کودکان بیش از بزرگسالان است. حال، نانو فرش به واسطه تولید بر اساس تکنولوژی نوین توانسته است تا حدود زیادی از ابتلای افراد به آلرژی پیشگیری نماید.

  • فرش آنتی باکتریال

 

به طور معمول، فرش با پا و یا کفش افراد در تماس است. بنابراین، انتظار می‌رود فرش آلوده‌ترین عنصر فضا شمرده شود. هر فرد با گذر از روی فرش ممکن است هرگونه آلودگی، باکتری و یا میکروب را جذب نماید. حال این معضل در ارتباط با فرش نانو برطرف شده است. 

نانو فرش توانسته است به واسطه تکنولوژی نوین از گسترش آلودگی، باکتری و میکروب پیشگیری نماید. به عبارت دیگر، نیازی نیست تا به طور مداوم نگران جذب آلودگی، باکتری و میکروب به فرش باشید. بدین ترتیب، فرش شما دیگر منبع آلودگی نخواهد بود.

فرش ضد بو

فرش نانو؛ نسل نوین فرش های ماشینی

ضد بو بودن الیاف نانو فرش از مهم‌ترین مزایای آن شناخته شده است. این ویژگی تا حدودی به ویژگی ضد باکتریال بودن آن نیز مرتبط می‌باشد. با این حال، خاصیت ضد بو بودن نانو فرش به دلیل نوع منحصر به فرد ِ الیاف آن است.

از آنجا که فرش به طور مداوم با پا و کفش افراد در تماس بوده، ضد بو بودن الیاف آن به یک مزیت مهم بدیل شده است. در این راستا، شما قادر خواهید بود از فرش نانو در بسیاری از اماکن نظیر تکایا، مساجد و مجتمع‌های آموزشی، فرهنگی و... استفاده نمائید.

  • فرش بدون پرز

 

شما قادر نخواهید بود شاهد فرش بدون پرز باشید.

امروز فرش ماشینی معمولاً از دو نوع الیاف اکریلیک و پلی استر بافته می‌شود. با این حال، میزان پرزدهی فرش ماشینی بافته شده مطابق با استاندارد روز پایین نیست. این در حالی است که میزان پرزدهی با تکنولوژی نانو به حداقل میزان خود می‌رسد. بنابراین، شما به ندرت قادر خواهید بود شاهد پرزدهی نانو فرش باشید.

از آنجا که پرز فرش محل تکثیر باکتری، میکروب و ویروس بوده، عدم پرزدهی فرش به یک مزیت تبدیل شده است.

فرش خود تمیز شونده

فرش نانو؛ نسل نوین فرش های ماشینی

ممکن است خواندن این بخش از مقاله برایتان غیر قابل باور باشد، اما، حقیقت دارد!

نانو فرش به لطف تکنولوژی نوین قادر است هرگونه لکه را بزداید. کافی است فرش لکه شده را در برابر نور آفتاب قرار بدهید تا لکه از بین برود.

در حال حاضر، محصولات متعددی تحت عنوان لکه بری نانو به بازار آمده تا راه حل ویژه‌ای ارائه بدهند. این در حالی است که خریداری فرش نانو شما را از خریداری محصولات فوق بی نیاز خواهد کرد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز