خبرگزاری کار ایران

قیمت قالیشویی چگونه محاسبه می شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۱۰۲

عوامل متعددی وجود دارد که هر کدام تاثیر زیادی بر روی قیمت خدمات قالیشویی دارند.

وجود تعرفه‌های متفاوت برای خدمات مختلف قالیشویی به خصوص سرویس پرتقاضایی مانند شستشوی فرش گاهی باعث می‌شود که مشتریان در مورد استفاده از این خدمات دچار شک و تردید شوند. درست است که تعرفه رسمی این خدمات هر ساله توسط اتحادیه مرکزی قالیشویان به تمام مراکز قالیشویی تهران ابلاغ می‌شود؛ اما برخی از عوامل وجود دارند که روی قیمت قالیشویی اثرگذار هستند. در این مطلب به بررسی این عوامل پرداخته‌ایم.

چه عواملی بر روی قیمت قالیشویی اثرگذار هستند؟

صرفه‌جویی در وقت و هزینه، دو علت اصلی هستند که ما را به عنوان مشتری مجاب به استفاده از خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌ها می‌کنند. اگر بخواهید به روش‌های سنتی اقدام به شستشوی فرش و قالی‌های خانه خود کنید؛ جدا از افزایش امکان آسیب‌های ناشی از شستشوی غیراصولی، هزینه‌های جانبی زیادی مانند هزینه آب و مواد شوینده را باید بپردازید. به همین خاطر بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای صرف منابع طبیعی و هدر رفت آن، به سراغ قالیشویی‌ها بروند. اما بین تعداد انبوهی از گزینه‌هایی که پیش روی‌مان قرار دارد؛ کدامیک بهتر است؟! به طور کلی برای اینکه بتوانیم انتخاب بهتری داشته باشیم و معتبرترین و ارزان ترین قالیشویی را پیدا کنیم؛ باید با نحوه محاسبه قیمت قالیشویی و عوامل تاثیرگذار بر روی این تعرفه‌ها آشنا باشیم.

متراژ فرش

هر چقدر ابعاد و متراژ فرش بیشتر باشد؛ مبلغ کلی که برای شستشوی آن باید پرداخت کنید بیشتر خواهد شد. همانطور که گفتیم؛ تعرفه شستشوی هر مترمربع فرش هر ساله توسط اتحادیه مشخص می‌شود. بنابراین اگر فرش شما 12 متر باشد؛ قیمت کل فاکتورتان از طریق ضرب تعرفه هر مترمربع در 12 محاسبه می‌شود. 

جنس فرش

فرش‌ها با الیاف متفاوتی بافته می‌شوند که هر کدام از آنها، در برابر رطوبت و مواد شوینده یک نوع واکنش خاص از خود نشان می‌دهند. بنابراین حتما لازم است که هر فرشی، با توجه به جنس الیاف خود شسته شود. از طرفی تراکم و نوع بافت نیز روی شیوه شستشو اثرگذار است. به این ترتیب شیوه‌ای که با استفاده از آن فرش‌های ماشینی را می‌شویند مناسب برای فرش‌های دستباف نیست. فرش‌های دستباف معمولا الیاف حساس و بافت خاصی دارند. بنابراین برای شستشوی آنها باید دقت زیادی به خرج داد. علاوه بر این، فرش‌های دستباف را نمی‌توان با هر نوع شوینده‌ای شست و حتما باید از شوینده‌های تخصصی برای انجام این کار استفاده کرد. این شوینده‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که از آسیب دیدن فرش هنگام شستشو جلوگیری کنند.

قیمت قالیشویی چگونه محاسبه می شود؟

مکانیزم کارخانه

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت قالیشویی نحوه شستشو است. به طور کلی در تمام مراکز قالیشویی از 3 شیوه زیر برای شستن فرش‌ها، قالی‌ها و انواع موکت استفاده می‌شود. 

  • شستشوی دستی
  • شستشوی نیمه اتوماتیک
  • شستشوی تمام اتوماتیک

زمان مورد نیاز و کیفیت شستشو، 2 عاملی هستند که تمایز بین این 3 روش را مشخص می‌کنند. عموما قالیشویی‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، به جهت دسترسی به تجهیزات تخصصی، قادرند در بازه زمانی کوتاه‌تری کار شستشو را انجام دهند. به همین خاطر معمولا تعرفه خدمات این مراکز کمتر است. در نقطه مقابل این مجموعه‌ها، قالیشویی‌هایی قرار دارند که به شیوه سنتی اقدام به ارائه سرویس‌های خود می‌کنند. از آنجایی که کل فرآیند شستشو، آبکشی، آبگیری و خشک کردن فرش‌ها در این مراکز توسط نیروی انسانی انجام می‌شود؛ زمان مورد نیاز برای شستشو افزایش و قیمت خدمات نیز بیشتر می‌شود.

نوع شوینده

کیفیت و نوع شوینده‌ای که برای شستشوی انواع فرش و قالی در قالیشویی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ می‌تواند روی تعرفه خدمات تاثیر مستقیم داشته باشد. استفاده از شوینده‌های باکیفیت، استاندارد، تایید و آزمایش شده و مرغوب باعث می‌شود که نه تنها بافت فرش از گزند آسیب‌های احتمالی در امان باشد؛ بلکه تا جای ممکن لکه‌ها و آلودگی‌ها به صورت کامل از بین بروند.

محل شستشو

برای دریافت خدمات متنوع قالیشویی‌ها دو روش وجود دارد. یک روش تحویل قالی‌ها به این مراکز برای طی کردن مراحل شستشو و روش دوم دریافت خدمات در منزل است. برخی از افراد به دلیل محدودیت‌های شخصی تمایل دارند که فرش‌هایشان در منزل شسته شود. این خدمات با استفاده از دستگاه‌های مخصوص در محل قابل ارائه است. البته کیفیت شستشو در این حالت قابل مقایسه با شستشو با دستگاه‌های تخصصی مستقر در کارخانجات قالیشویی نیست؛ اما به دلیل تعرفه پایین‌تر و کاهش مدت زمان انتظار، برخی از افراد این روش را ترجیح می‌دهند.

نوع شستشو

نوع شستشویی که روی فرش انجام می‌شود؛ تاثیر زیادی روی تعرفه دارد. به عنوان مثال شستشوی هر مترمربع فرش به صورت اعلاء‌شویی معمولا گران‌تر از شستشوی همین ابعاد فرش به صورت عادی است. بنابراین اینکه قصد دارید خدمات شستشوی فرش و قالی خود را با چه کیفیتی دریافت کنید نیز در این بین، شرط است.

لکه‌بری

لک شدن بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای فرش رخ دهد. علاوه بر این، هر چقدر از عمر لکه بیشتر بگذرد؛ تمیز کردن آن نیز دشوارتر می‌شود. از طرفی برخی از لکه‌ها مانند لکه جوهر یا لاک ناخن بسیار سرسخت هستند و تمیز کردن آنها با روش‌های عادی امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر اگر روی فرش علاوه بر آلودگی‌های معمول، لکه‌ای غیر متعارف وجود داشته باشد؛ تعرفه خدمات دستخوش تغییر می‌شود.

آیا هزینه شستشوی فرش‌های نفیس متفاوت است؟

بله. از آنجایی که فرش‌های نفیس معمولا جنس و بافت حساسی دارند و باید در شستشوی آنها از اصول خاص و شوینده‌های تخصصی و طبیعی استفاده کرد؛ هزینه شستن یک مترمربع فرش نفیس به مراتب بیشتر از شستشوی یک مترمربع فرش ماشینی است. این فرش‌های ارزشمند پروسه‌ای کاملا اختصاصی دارند و به هیچ عنوان وارد همان خط تولیدی که سایر فرش‌ها در آن شسته می‌شوند، نمی‌شوند. از طرفی همانطور که می‌دانید؛ شوینده‌های قوی و شیمیایی می‌توانند به بافت حساس این فرش‌ها آسیب وارد کنند. بنابراین برای این قالی‌ها معمولا از شوینده‌های مناسبی استفاده می‌شود که قیمت گران‌تری نیز دارند.

قیمت قالیشویی چگونه محاسبه می شود؟

شسشتوی فرش با مواد نانو چه تاثیری روی تعرفه خدمات دارد؟

نانو یک نوع شوینده است که بعد از شستشو روی فرش استفاده شده و موجب براق شدن و از بین رفتن بوی بد فرش می‌شود. فرش‌هایی که با این شیوه شسته می‌شوند در برابر بیدخوردگی مقاوم شده و دیرتر از حد معمول کثیف می‌شوند. بنابراین معمولا برای فرش‌های نفیسی که نباید زود به زود شسته شوند؛ این نوع شستشو توصیه می‌شود. از آنجایی که قیمت مواد نانو به شدت گران است؛ این شیوه شستشو نیز تعرفه بیشتری از سایر روش‌ها دارد.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز