خبرگزاری کار ایران

چگونه دامنه ir ثبت کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۵۵۶

چگونه دامنه ir ثبت کنیم؟ برای ثبت دامنه ملی چه باید کرد؟ این‌ سؤالات پیش از تأسیس سایت، ذهن هر کسی را مشغول می‌کند. فروشگاه‌های اینترنتی برای شروع کار به یک سایت نیاز دارند. انتخاب دامنه (Domain) یکی از گام‌های ساخت سایت برای فروشگاه آنلاین است. دامنه ir که دامنه ملی کشور ایران است، یکی از پسوندهای پرکاربرد برای سایت‌های داخلی به شمار می‌آید. در این مقاله با نحوه ثبت دامنه ir و همه نکات مربوط به آن آشنا می‎شوید. مطالعه مطلب زیر می‌تواند گام اول ماجراجویی‌های شما در دنیای کسب‌وکارهای آنلاین باشد.

شرایط ثبت دامنه ir؛ توجه به قوانین مختلف پیش از ثبت دامین 

ثبت دامنه ملی شرایط و ضوابط خاصی دارد که آگاه نبودن از آن‌ها در روند کار مشکل ایجاد می‌کند. اگر قصد راه‌اندازی سایت فروشگاهی و ارتباط با مشتریان از طریق پنل اس ام اس را دارید، ابتدا باید قوانین ثبت دامنه ir را بدانید. یکی از بدیهی‌ترین شرایط این است که امکان ثبت دامنه فقط با حروف لاتین (A تا Z) و ارقام ۰ تا ۹ وجود دارد. در بین علائم نیز فقط می‌توان از خط تیره (-) استفاده کرد. دامنه‌ای که بین حروفش فاصله وجود داشته باشد، ثبت نخواهد شد. سایر شرایط ایجاد دامنه دات آی آر را در ادامه بخوانید.

  • بزرگی یا کوچکی حروف دامنه اهمیت ندارد.
  • خط تیره (-) در ابتدا یا انتهای نام دامنه قرار نمی‌گیرد.
  • حداقل و حداکثر تعداد کاراکتر در دامنه ir به‌ترتیب ۳ و ۶۳ کاراکتر است.
  • دامنه با نام کشور ایران، اسم استان‌ها، شهرها، شهرستان‌ها و کد آن‌ها ثبت نخواهد شد.
  • ثبت دامنه با اسم مشاهیر، اماکن و وقایع ملی فقط با مجوز امکان‌پذیر است.
  • ایجاد دامنه با استفاده از مفاهیم مذهبی فقط با مجوز وزارت ارشاد انجام می‌شود.

پسوند ir برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی قابل ثبت است. افراد عادی برای ایجاد دامنه ملی شخصی نیازی به ارائه مدارک شناسایی ندارند.

چگونه دامنه ir ثبت کنیم؟

دریافت شناسه ایرنیک، پیش‌نیاز ثبت دامنه ir

کسب‌وکارها با تأسیس سایت و استفاده از لیست پنل‌ های اس ام اس، مزایای مختلفی را تجربه می‌کنند. ارتباط همه‌ جانبه با مشتریان یکی از مزیت‌های ثبت دامنه و راه‌اندازی سایت است. هر مجموعه‌ای که قصد راه‌اندازی سایت با دامنه ir را داشته باشد، گذرش به سایت ایرنیک می‌خورد. به‌همین‌دلیل باید قبل از پاسخ به سؤال «چگونه دامنه ir ثبت کنیم؟» درباره سامانه ایرنیک توضیح بدهیم. پایگاه فیزیک نظری IRNIC کارگزار ثبت دامنه‌های ملی در ایران است. 

ضوابط ذکر شده در بخش قبل، همه توسط ایرنیک تعیین شده‌اند. برای ایجاد سایت با دامنه دات آی آر، کاربران باید در سایت ایرنیک عضو شوند تا یک شناسه دریافت کنند. کارگزار ثبت دامنه‌های ملی ممکن است بر اساس قوانین، درخواست برخی از کاربران را رد کند. ثبت نهایی دامنه ir مشروط به دریافت شناسه است.

ثبت نام در سایت ایرنیک، فرایند اصلی ثبت دامنه دات آی آر

کاربران ایرانی برای ساخت دامنه‌های بین‌المللی اینترنت مثل com نیازی به دریافت شناسه ندارند. فرآیند ثبت نام دامنه ملی با ایجاد حساب کاربری در آدرس nic.ir آغاز می‌شود. روش ثبت نام در ایرنیک شاید کمی وقت‌گیر باشد، اما برای بهره‌مندی از مزایای دامنه ملی اقدامی ضروری است. ساخت سایت با دامنه ir همراه با افزونه تایید شماره موبایل، راهی ارزان برای برقراری ارتباط با مخاطب است. سرعت سایت ایرنیک شاید کمی پایین باشد اما دردسرساز نخواهد شد. 

برای ساخت حساب کاربری در ایرنیک باید روی گزینه «ساختن شناسه کاربری» کلیک کنید. گزینه موردنظر در صفحه اصلی سایت وجود دارد. این گزینه را مشاهده خواهید کرد. اگر در پیدا کردن آن به مشکل خوردید، گزینه «شناسه» و سپس «مشخصه‌های شناسه» در نوار آبی‌رنگ سایت را کلیک کنید. مشخصه‌های شناسه در بالاترین نوار صفحه اصلی سایت نیز وجود دارند.

انتخاب نوع شناسه، آشنایی با انواع پسوند در دامنه ir

برای جواب دادن به پرسش «چگونه دامنه ir ثبت کنیم؟» باید انواع شناسه دامین را نیز توضیح بدهیم. پس از آنکه صفحه اول ثبت نام دامنه ir را باز کردید، باید نوع شناسه را انتخاب کنید. نوع شناسه در حقیقت همان نوع پسوند است. دامنه ملی کاربری‌های مختلفی دارد و هرکدام از کاربری‌ها نیز پسوند خاصی دارند. در ادامه با هرکدام از انواع شناسه دامنه ir آشنا می‌شویم.

1- شناسه شخص حقیقی، دامنه دات آی آر برای افراد عادی 

صاحب شناسه شخصی حقیقی می‌تواند هر فردی باشد. انواع دامنه‌های شناسه حقیقی را در زیر مشاهده می‌کنید. 

  • ir.
  • id.ir.
  • .ایران

برای دریافت این پسوندها نیازی به ارسال مدارک شناسایی نیست.

2- شناسه شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی، دامنه ملی مخصوص شرکت‌های ثبت‌شده

همه شرکت‌ها که ثبت رسمی شده‌اند و کد شناسایی دارند از شناسه‌های زیر بهره‌مند می‌شوند.

  • ir.
  • co.ir.
  • org.ir.
  • net.ir.
  • .ایران

شرکت‌های مسئولیت محدود، سهامی عام، انجمن‌ها، نشریه‌ها و روزنامه‌ها از این شناسه‌ها استفاده می‌کنند.

3- شناسه وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی؛ دامنه ir برای قوای سه‌گانه 

سازمان‌های وابسته به قوای سه‌گانه از شناسه‌های زیر استفاده می‌کنند. 

  • ir.
  • gov.ir.
  • co.ir.
  • .ایران 

نمونه این پسوندهای دامنه ir را در سایت‌های دولتی مثل وزارت بهداشت دیده‌اید. 

4- شناسه مراکز آموزشی و پژوهشی، پسوندهایی برای سایت‌های علمی و تحصیلی

سایت‌های فعال در زمینه‌های آموزشی، تحقیقاتی و علمی از انواع شناسه‌های زیر استفاده می‌کنند.

  • ir.
  • sch.ir.
  • ac.ir.
  • org.ir.
  • .ایران

این شناسه‌ها برای سایت‌های آموزشی، دانشگاهی، تحصیلی و درگاه‌های مدارس کاربرد دارند. اشخاص حقیقی فعال در زمینه‌های آموزشی، علمی، تحقیقاتی و درمانی نیز به‌شرط داشتن مجوز می‌توانند از پسوندهای ذکرشده استفاده کنند.

چگونه دامنه ir ثبت کنیم؟

پرداخت هزینه ثبت دامنه ir در انتهای مرحله پرکردن فرم اطلاعات  

پس از آنکه نوع شناسه را انتخاب کردید، باید اطلاعات مربوط به ثبت‌نام شناسه را پر کنید. اطلاعات مورد نیاز برای دریافت دامنه ir تفاوت خاصی با پرکردن فرم‌های رایج ندارد. باتوجه‌به نوع شناسه انتخاب‌شده، شاید لازم به ارسال اسکن کارت ملی یا مدارک کسب‌وکار باشد. رایج‌ترین نوع شناسه، پسوند شخص حقیقی است (ir.) که اطلاعات خاصی نیاز ندارد. سایت ایرنیک در هر فیلد ثبت نام یک راهنما قرار داده است که توجه به آن کارتان را راحت می‌کند. 

در فرم ثبت درخواست دامنه ملی، فیلد پرسش محرمانه برای افزایش امنیت و بازیابی رمز عبور گنجانده شده است. بخش رابط‌های مجازی نیز امور مربوط به کنترل دامنه مثل نوع صاحب‌امتیاز را مشخص می‌کند. پس از پرکردن همه اطلاعات، برای بررسی صحت همه‌چیز وارد بخش بازنگری می‌شوید. سپس با واردکردن نام کامل سازنده و کد کپچا، روی گزینه موافقت دریافت شناسه کلیک کنید. در نهایت با پرداخت هزینه ثبت دامنه، شناسه دامنه را دریافت می‌کنید که ترکیبی از حروف و اعداد است.

فعال‌سازی دامنه ir با استفاده از شناسه ایرنیک 

پاسخ به سؤال «چگونه دامنه ir ثبت کنیم؟» هنوز تمام نشده است. پس از وارد کردن اطلاعات، شناسه همراه با یک رمز عبور از ایرنیک به ایمیل ارسال می‌شود. در این مرحله، شناسه را دارید اما باید دامنه موردنظر را رسماً ثبت کنید. برای آنکه پسوند انتخاب‌شده و شناسه را فعال کنید، از نوار آبی‌رنگ سایت ایرنیک، گزینه «دامنه» و سپس «ثبت دامنه» را انتخاب کنید. در انتها، اطلاعاتی که ایرنیک به ایمیلتان فرستاده را در بخش مربوطه وارد کنید تا فعال‌سازی تمام شود. 

فراز اس‌ام‌اس، همراه مطمئن شما برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی با دامنه ir

در این مطلب سعی کردیم پاسخ مناسبی برای پرسش «چگونه دامنه ir ثبت کنیم؟» ارائه بدهیم. ثبت دامنه ملی در سایت ایرنیک انجام می‌شود. هزینه ثبت دامنه ir در مقایسه با دامین‌های بین‌المللی کمتر است. علاقه‌مندان به راه‌اندازی وبسایت با پرداخت هزینه اندک و خرید دامنه ملی، کسب‌وکارشان را آغاز می‌کنند. کارشناسان مجموعه فراز اس‌ ام‌ اس، عرضه‌کننده پیشرفته‌ترین پنل پیامکی کشور از نحوه ثبت دامنه آگاهی دارند. 

فراز اس‌ ام‌ اس یک مرجع معتبر برای دانلود افزونه است. افزونه یا همان پلاگین، تکمیل‌کننده یک سایت فروشگاهی و وردپرسی است. اگر فکر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین را در سر دارید، ترکیب پنل پیامکی و افزونه‌های فراز با دامنه ir مزایای فوق‌العاده به همراه دارد. ارتباط گسترده با مشتریان و ارائه تجربه کاربری بی‌نظیر با کمک کارشناسان مجرب فراز اس‌ام‌اس امکان‌پذیر است. برای اطلاعات بیشتر به آدرس farazsms.com مراجعه کنید یا با شماره 02174853 تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز