خبرگزاری کار ایران

انواع سیم و کابل و کاربردهای آنها

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۳۸۹

سیم و کابل یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت الکترونیک هستند. بدون وجود این تجهیزات، انتقال جریان الکتریکی از نقطه ای به نقطه دیگر صورت نمی گیرد. در نتیجه اتصالی وجود ندارد و جریان برق برقرار نمی شود.

 این تجهیزات نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کنند. از سیم کشی خانه ها گرفته تا دستگاه های الکتریکی و سیستم های روشنایی، برای ارائه عملکرد صحیح به جریان برق و در نتیجه سیم و کابل نیاز دارند.

 سیم و کابل دو مفهوم کاملاً جدا از هم هستند اما عملکرد آن ها شبیه به هم است.

سیم از هادی هایی به شکل افشان یا مفتول تشکیل شده است که در زیر عایق یا روکش قرار گرفته اند. سیم جریان الکتریکی را انتقال می دهد و هادی آن از مس یا آلومینیوم ساخته شده است.

کابل برق نیز همچون سیم وظیفه انتقال جریان الکتریکی از نقطه ای به نقطه دیگر را برعهده دارد. کابل از چند رشته سیم تشکیل شده است که توسط موادی عایق شده اند و زیر روکش قرار گرفته اند.

اگر می خواهید بدانید انواع سیم و کابل کدام است، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع کابل برق

پارامترهای زیادی وجود دارد که سبب تمایز انواع کابل می شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

سطح ولتاژ

کابل برق براساس سطح ولتاژ به چند دسته کابل فشار ضعیف، کابل فشار متوسط و کابل فشار قوی تقسیم می شود. کابل های فشار ضعیف در سطح ولتاژی۳۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت، کابل های فشار متوسط در سطح ولتاژی ۱ تا ۳۳ کیلوولت و کابل های فشار قوی در سطح ولتاژ ۶۳ تا ۲۳۰ کیلو ولت عرضه می شود.

نوعی کابل فوق فشارقوی نیز به بازار عرضه می شود که در سطوح ولتاژی بسیار قوی از آن استفاده می شود.

نوع و جنس هادی

کابل ها براساس نوع هادی و جنس به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. کابل مسی
  2. کابل آلومینیومی

کابل های مسی هادی هایی از جنس مس دارند. مس فلزی با رسانایی بالا است و در محصولاتی همچون سیم و کابل عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد. کابل آلومینیوم نوع دیگری از کابل است که قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به کابل مسی دارد.

همچنین شکل رشته های هادی سیم و کابل می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، کابل ها در انواع مفتولی، افشان و نیمه افشان عرضه می شوند.

 کابل مفتولی کابلی است که رشته های هادی آن خشک و مفتولی است. این کابل ها انعطاف پذیری کمی دارند اما می توانند مسی یا آلومینیومی باشند.

 کابل های افشان کابل هایی مسی هستند که هادی آن ها متشکل از چندین رشته نازک مسی است. این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند و در بیشتر مکان ها می توان از آن ها استفاده کرد. کابل های نیمه افشان خاصیتی مابین کابل های افشان و مفتول دارند.

عایق کابل

سیم و کابل برق براساس جنس عایق به چند دسته تقسیم می شوند. کابل ها می توانند عایق هایی از جنس پی وی سی، پلی اتیلن، پلی یورتان، پلی اتیلن ترفتالات، سیلیکون رابر و ... داشته باشند.

حفاظت کابل

برخی از کابل ها شیلددار و برخی دیگر بدون شیلد هستند. کابل هایی که حفاظت الکتریکی بالا دارند، در برابر نویز از خود مقاومت نشان می دهند. شیلد کابل ها مسی یا آلومینیومی است.

همچنین کابل ها می توانند دارای زره یا آرمور باشند. این کابل ها در برابر صدمات مکانیکی همچون فشار، ضربه، کشش و ... از خود مقاومت نشان می دهند.

تعداد رشته ها و سطح مقطع

کابل ها از یک رشته تا چند رشته ساخته می شوند. همچنین سطح مقطع آن ها می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. کابل ها باید متناسب با نیاز شما انتخاب شوند.

علاوه بر این، کابل های برق می توانند سطح مقطع گرد یا تخت داشته باشند.

نوع کاربرد

  1. سیم و کابل ساختمانی
  2. کابل مخابراتی (کابل تلفن)
  3. کابل شبکه
  4. کابل کولر
  5. کابل کواکسیال
  6. کابل اعلام حریق
  7. کابل ابزار دقیق
  8. کابل کنترل
  9. کابل خودنگهدار
  10. کابل آنتن
  11. کابل جوش

انواع سیم و کابل و کاربردهای آنها

انواع سیم برق

همانطو که گفته شد، سیم های برق نیز عملکردی شبیه به کابل ها دارند اما شکل ظاهری و برخی ویژگی های آن ها با هم متفاوت است. سیم های برقی نیز می توانند مسی یا آلومینیومی باشند. همچنین شکل ظاهری هادی آن ها می تواند از نوع افشان یا مفتول باشد. سیم افشان مسی انعطاف پذیری بالایی دارد و در مقابل سیم مفتولی خشک است اما می تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد.

کاربرد سیم

  • سیم ارت
  • سیم نایلونی
  • سیم ساختمانی
  • مفتول مسی

عایق سیم

عایق یا روکش سیم از هادی در مقابل نشت جریان الکتریکی محافظت می کند. این بخش از سیم می تواند از جنس پی وی سی، مواد پلاستیکی، سیلیکون و ... باشد. عایق و روکش کابل باید از موادی باشد که رسانایی آن صفر است.

انواع سیم و کابل و کاربردهای آنها

جهت  خرید انواع سیم و کابل می توانید با مراجعه به سایت راندنو کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید و مشخصات فنی کالا را مشاهده نمایید. سپس قیمت کالا را در فروشگاه های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید و بصورت مستقیم با فروشنده مورد نظر ارتباط برقرار نمایید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز