خبرگزاری کار ایران

تحصیلات و مهارت های مورد نیاز مهندس عمران چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۷۶۰

مهندسان عمران متخصصان حرفه‌ای هستند که پروژه‌های ساخت و ساز را برنامه‌ریزی و بر اجرای آن‌ها نظارت می‌کنند. بیشتر آن‌ها در بخش خصوصی مشغول به کار هستند اما برخی نیز با دولت همکاری دارند. کار انجام‌شده توسط مهندسان عمران در همه‌جا دیده می‌شود؛ زیرساختی که مردم و کسب و کارها را در سراسر کشور جابجا می‌کند، توسط نسل‌های مختلف مهندسان عمران طراحی و اجرا شده است.

یکی از شغل های شناخته شده و معروفی که امروزه در مورد آن آگهی های استخدامی زیادی را می بینیم و افراد زیادی برای استخدام به این شغل گرایش دارند، شغل مهندسی عمران است. در میان آگهی های ایران استخدام بهترین موقعیت های شغلی برای یک مهندس عمران دیده می شود. برای آنکه بیشتر این موقعیت شغلی پر مخاطب را بشناسید به معرفی شغل مهندسی عمران می پردازیم. مهندس عمران به کسی گفته می شود که از صفر تا صد یک پروژه ساخت و ساز را بر عهده می گیرد. این پروژه می تواند یک ساختمان کوچک باشد یا یک آپارتمان چندین طبقه، پروژه های از قبیل راه و جاده، سد، پل، انرژی و ... از مهمترین مواردی هستند که یک مهندس عمران نظارت بر کیفیت اجرا و ساخت آن را دارد.

طراحی، ساخت  همراه با برنامه ریزی دقیق و حفظ سلامت افراد و محیط از وظایف اصلی یک مهندس عمران است. آشنایی با مواردی که ذکر خواهیم کرد برای مهندس عمران ضرورت دارد. آشنا بودن با تست مصالح ساختمانی از جمله قیر، بتن و خاک حتما باید مورد انعطاف پذیری و تراکم و مقاومت این مصالح اطمینان داشته باشد. باید با دستگاه های مانند تئودولیت آشنا باشد زیرا آشنایی با ابزارهای مهندسی عمران شرط اجباری برای این شغل است. در مورد مقررات ملی ساختمان اطلاعات دقیقی داشته باشد زیرا ممکن است عدم آشنایی با این مقررات موجب تخریب بنا شود. قدرت تجزیه و تحلیل نقشه و خواندن نقشه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کنترل کیفیت کار در مقابل کاهش هزینه ها، مدیریت و اشراف کامل از مراحل کار مانند بتن ریزی، آرماتور بندی، سفت کاری و نازک کاری و.. از ملزومات شغل مهندسی عنوان بوده و برای این حیطه تعریف شده است.

مهندس عمران چه وظایفی دارد؟‌

همه کارفرمایانی که به دنبال استخدام و به کارگیری افراد در مشاغل مورد نیازشان هستند معمولا وظایفی را برای آنها تعریف می کنند و انتظار دارند نیرویی که جذب می کنند این وظایف را به بهترین شکل انجام دهند.

وظایفی که معمولا برای مهندس عمران در نظر گرفنه میشود عبارتند از:

  • صحبت کردن با مشتریان برای بحث در مورد نیازهای آن‌ها
  • انجام تحقیقات و بررسی سایت برای اطمینان از اینکه آیا کاری می‌توان انجام داد، چه مشکلاتی ممکن است وجود داشته باشد و چگونه می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد
  • استفاده از نرم‌افزار طراحی CAD برای ایجاد طرح پروژه‌ها
  • بررسی تأثیرات پروژه بر محیط زیست
  • بررسی هر مرحله از پروژه در حال ساخت برای اطمینان از اینکه پروژه طبق برنامه پیش می‌رود
  • اطمینان از رعایت قوانین ایمنی و بهداشتی در سایت

مهارت‌های مورد نیاز مهندس عمران

همانطور که می دانید افراد برای ورود به هر شغل و حرفه ای باید مهارت های لازم در آن زمینه را کسب کرده باشند. مهندس عمران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به برخی از مهارت های مورد نیاز این حرفه می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • افرادی که به دنبال کاریابی و استخدام در نقش مهندس عمران هستند، باید دارای دانش عالی از ریاضیات و فیزیک و همچنین شیمی یا زیست‌شناسی برای برخی از نقش‌های تخصصی باشند.
  • آشنایی کافی با IT، زیرا مهندسان از طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها و فناوری‌ها استفاده می‌کنند که دائماً در حال تغییر هستند.
  • توانایی مطالعه حجم زیادی از اطلاعات و داده‌ها و درک آن‌ها
  • مهارت‌های ارتباطی عالی، زیرا باید اطلاعات پیچیده‌ای را برای همکاران، روسا و مشتریان خود توضیح دهند.
  • توانایی مقابله با انواع شرایط آب و هوایی، زیرا بازدید از سایت می‌تواند در هر زمانی از سال و در مکان‌های بدون سرپناه اتفاق بیفتد.

مدرک تحصیلی مورد نیاز مهندس عمران جهت استخدام

برای اینکه شما به عنوان مهندس عمران استخدام شوید نیاز به مدرک پایه، دیپلم و مدارک بالاتر (کارشناسی یا کارشناسی ارشد) در رشته مهندسی دارید. به علاوه شما باید نمرات خوبی در دروس ریاضی و فیزیک کسب کرده باشید.

یکی از مسیرهای محبوب برای استخدام در نقش مهندس عمران، کارآموزی است. با کارآموزی، شما در محل کار همه‌چیز را یاد می‌گیرید و می‌توانید در کنار آن به صورت پاره‌وقت تحصیل را ادامه دهید تا مدرک مورد نظرتان را کسب کنید.  می‌توانید انواع دوره‌های کارآموزی مهندس عمران را مشاهده کرده و دوره‌هایی که برایتان مناسب هستند را پیدا کنید و در آنها شرکت نمایید. 

درآمد و بازار کار مهندس عمران

میزان حقوق مهندسان عمران بر اساس عواملی مانند حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد، متفاوت است. سایر عوامل تأثیرگذار بر درآمد آن‌ها عبارتند از تجربه، مهارت و اینکه فرد در شرکت خصوصی مشغول به کار است یا دولتی.

بازار کار مهندس عمران نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا رقابت زیادی دارد چون این شغل یکی از ایده آل ترین زمینه کاری بوده و رقابت در آن بالا است. اما بازار کاری مناسبی برای افرادی که با مهارت و تجربه بالا هستند وجود دارد. حقوق و مزایای مناسب، موقعیت اجتماعی مناسب از جمله‌ مزیت های این حرفه محسوب می شود. کاریابی مجازی از طریق سایت های مختلفی همچون ایران استخدام انجام می شود. مهندسان این حوضه می توانند از طریق این سایت نزدیک ترین آگهی استخدام محل زندگی خود را ببینند و نسبت به ارسال رزومه خود اقدام کنند.

در زمینه های مختلفی آگهی استخدام برای این افراد وجود دارد. استخدام در زمینه انواع سازه ها همچون ساختمان، سد یا سکوهای که برای دریا زده می شوند. استخدام در بخش حمل و نقل مانند ساخت جاده، راه آهن یا مسیر فرودگاه و ...

استخدام برای بخش های مانند محیط زیست که برای سد بند در مقابل سیل یا آب رسانی به مناطق مختلف کشور و..

استخدام در زمینه دریایی که مربوط به بندرگاه و دفاع دریایی می باشد. در نهایت ژئوتکنیک که عملیاتی مربوط به خاک برداری، معادن وایجاد پایه های قوی برای انواع سازه های مختلف می باشد.

سخن پایانی

مهندس عمران پروژه‌های مختلفی از جمله ساخت و ساز جاده، پل، سد، تونل، ساختمان‌ها، فرودگاه‌ها، سیستم‌های آب و فاضلاب و سایر پروژه‌های زیربنایی بزرگ را طراحی و بر آن‌ها نظارت می‌کند. امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و ساده‌تر شدن کارها، درج آگهی استخدام در پلتفرم‌های آنلاین امکان‌پذیر شده است که کاریابی را بسیار راحت‌تر می‌سازد. شما نیز به عنوان کارجو می توانید جهت ارسال درخواست برای موقعیت‌های شغلی مهندس عمران می‌توانید به اپلیکیشن یا سایت های کاریابی مجازی سر بزنید و موقعیت‌های شغلی مختلف را بررسی کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز