خبرگزاری کار ایران

کاربرد جک سقفی و انواع آن

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۶۶۴

در ساخت و ساز ساختمان‌ها از تجهیزات بسیار متنوعی استفاده می‌شود که ممکن است برخی از آن‌ها برایتان آشنا نباشند و یا تاکنون کاربرد آن‌ها را از نزدیک ندیده باشید. به هر حال وجود این تجهیزات به اجرای راحت‌تر سازه‌های ساختمانی کمک می‌کند. علاوه بر آن وجود این تجهیزات از لحاظ مهندسی و ایمنی در ساخت و ساز پروژه‌های بزرگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آیا تاکنون در مورد جک سقفی چیزی شنیده‌اید؟ در اجرای پروژه‌های ساختمانی مهم‌ترین قسمت مربوط به اجرای سقف و طراحی ایمن آن است. احتمالا با نوع کاربری که برای جک تعریف شده آشنا هستید. جک‌ها به عنوان یک عامل نگهدارنده در کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین انتظار می‌رود جک سقفی با توجه به نام آن برای نگه داشتن سقف‌ها در سازه‌های در حال ساخت مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه راجع به کاربرد این نوع جک ساختمانی صحبت خواهیم کرد.

جک سقفی و کاربرد آن

پیش از این که به بررسی کاربرد این نوع جک بپردازیم، بهتر است به تعریف دقیقی از جک ساختمانی برسیم. جک سقفی که به آن جک زیر سقفی و جک ساختمانی نیز می‌گویند، یک ابزار بسیار کاربردی است که در سازه‌های عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع جک برای ثابت نگه‌ داشتن سقف و تحمل وزن آن تا پایان مراحل ساخت هر طبقه به کار گرفته می‌شود؛ بنابراین هیچ تفاوتی ندارد که ساختمان شما از چند طبقه تشکیل شده باشد، چون استفاده از جک زیر سقف برای هر طبقه لازم و ضروری است. به عبارتی جک زیر سقف به صورت موقت نقش ستون را ایفا کرده و سقف را ثابت نگه می‌دارد. جک زیر سقف برای اجرای انواع سقف‌ها، از جمله سقف‌های یونولیتی، وافل، تیرچه بلوک، طاق ضربی و غیره کاربرد دارد. در واقع این نوع جک در حفظ پایداری و مقاومت تمامی سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با توجه به نوع پروژه تفاوت‌هایی در نوع جک دیده می‌شود.

اهمیت استفاده از جک سقفی در حفظ پایداری ساختمان‌ها و ایمنی اپراتور به حدی است که امروزه انواع مختلف آن به فراوانی در ساخت سقف‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. اهمیت استفاده از این جک‌ها زمانی مشخص می‌شود که می‌توان با کمک آن‌ها ساخت سقف را تا پایان و بدون کوچک‌ترین ریزش ادامه داد. هر چند استفاده از این نوع جک برای انواع سقف‌ها دیده‌ می‌شود؛ اما به کارگیری آن برای سقف‌های بتنی ضرورت بیشتری دارد. چون معمولا بتن سنگین‌تر است و احتمال ریزش آن نیز بیشتر از مصالح دیگر است.

اجزای جک سقفی

جک زیر سقفی از سه قسمت مختلف نری، مادگی و رزوه تشکیل شده است. در واقع این سه بخش در کنار هم به نگهداری سقف کمک می‌کنند‌. قسمت پایینی جک را لوله‌ای تشکیل می‌دهد که قطر و ضخامت آن در جک‌های مختلف، متفاوت است. این لوله ها معمولا با قطر ۶ سانتی متر و ضخامت ۲ میلی متر تولید می‌شود. قسمت بالایی جک نیز از لوله‌ای با قطر ۶ سانتی متر و ضخامت ۵/۲ میلی متر است. روی لوله نری سوراخ‌هایی به فواصل مشخص تعبیه شده که برای تنظیم ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روی لوله مادگی نیز پیچ‌ و مهره‌هایی تعبیه شده که در سوراخ‌های ایجاد شده با پین فنردار در لوله نری فیکس شده و دو لوله‌ را محکم به هم متصل می‌سازد. قیمت نری جک با توجه به نوع جک و نوع سازه‌ای که باید از آن محافظت شود، به صورت متحرک نیز ساخته می‌شود. آنچه در استفاده از این جک‌ها اهمیت دارد، تراز بودن جک‌ها برای تراز کردن سقف است. برای این منظور معمولا جک‌ها در هر شکلی که ساخته شوند، دارای دو بازوی کوچک و بزرگ هستند که نقش گونیا را ایفا می‌کنند.

انواع جک سقفی

جک زیر سقفی در انواع مختلف جک صلیب‌دار، بدون صلیب، جک عراقی و غیره عرضه می‌شود. در مورد اندازه این جک‌ها هم باید یک نکته را در نظر بگیرید. همان‌طور که در پاراگراف قبل ذکر کردیم، قسمت پایین جک‌های سقفی از لوله‌هایی با قطر ۶ سانتی متر و ضخامت ۵/۲ میلی متر تشکیل شده است‌. این اندازه در لوله قسمت بالا کمی محدود‌تر است. نکته اینجا است که جک‌های صلیبی، U  شکل عراقی و T شکل با این اندازه ذکر شده تولید می‌شوند که به واسطه آن می‌توان در ارتفاع‌های مختلف صلیب متحرک را ایجاد کرد. در ساخت این جک‌ها به هیچ وجه از لوله‌های درزدار استفاده نمی‌شود. طبیعی است که تحمل وزن‌هایی با واحد تن در جک‌هایی که از لوله درزدار تولید شده‌اند، امکان‌پذیر نخواهد بود. این جک‌ها متناسب با نیاز سازه در ارتفاع‌های مختلف عرضه می‌شوند که ارتفاع ۵/۳ تا ۴ متری آن رایج‌تر است.

کاربرد جک سقفی و انواع آن

  • جک صلیبی

جک صلیبی که با نام‌های جک فلزی، تلسکوپی و شمع فلزی نیز شناخته می‌شود، نوعی جک ساختمانی است که در ارتفاع‌های مختلف برای نگهداری سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جک در حداقل ارتفاع و حداکثر ارتفاع لوله، بسته به ضخامت و قطر لوله دارای تحمل بار متفاوتی است. جک‌ صلیبی همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، دارای حالت صلیبی شکل است. مهره تعبیه شده در وسط این جک این امکان را فراهم ساخته که بتوان بین حداقل ارتفاع و حداکثر ارتفاع به ارتفاع دلخواه رسید.‌

  • جک سقفی عراقی

جک‌های عراقی معمولا به شکل U هستند. این نوع جک فلزی بر اساس نیاز مشتری در انواع سبک و سنگین  تولید می‌شود. جک‌های سبک برای نگه داشتن بار سبک‌تر و جک‌های سنگین برای نگهداری سقف سنگین کارایی دارد.

 نحوه انتخاب جک سقفی مناسب

انتخاب جک زیر سقف نیز مانند سایر تجهیزات قالب‌بندی و بتن‌ریزی به نوع کاربری و شرایط ساخت بستگی دارد. گاهی ممکن است برای نگهداری سقف تنها یک آرماتور کفایت کند و حتی به استفاده از جک‌های صلیبی  نیازی نباشد. در چنین شرایطی می‌توان از جک‌های عراقی استفاده کرد. استفاده از این نوع جک‌ها در شرایط ذکر شده از لحاظ فضای به کارگیری انتخاب ایده‌آل‌تری به نظر می‌رسد. در مقابل گاهی نیاز است که بخش‌های مهمی از سقف توسط جک‌های زیر سقفی کنترل  شوند. در این صورت استفاده از جک صلیبی گزینه بهتری به نظر می‌رسد. جک‌های صلیبی یا تی مانند فضای بیشتری از سقف را پوشش می‌دهند. در نتیجه ضمن نگهداری بهتر، سقف شما را از تهیه تعداد بیشتری جک بی نیاز می‌سازند. در نهایت می‌توان گفت جک سقفی با توجه به نوع نیاز و کاربرد آن در انواع مختلفی تولید می‌شود و برای هر کاربری نوع خاصی از جک وجود دارد. اگر در چنین مواردی اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید هنگام خرید یا اجاره از متخصصین آن مشاوره بگیرید.

کاربرد جک سقفی و انواع آن

قیمت جک سقفی

جک‌های سقفی بر اساس نوع و کاربری آن‌ها، میزان وزنی که می‌توانند تحمل کنند، ضخامت و قطر جک و ارتفاع در قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند؛ بنابراین برای استعلام جک باید ابتدا نیاز خود را از خرید آن مشخص کرده و بر اساس کاربری مورد نیاز خود جک را انتخاب کنید. پس از آن می‌توانید قیمت جک مد نظر را استعلام بگیرید.‌ شما می‌توانید جک سقفی با قیمت مناسب را از شرکت تنها پولاد تهیه کنید. این شرکت در سال ۱۳۸۰ راه اندازی شده و در حوزه تولید تجهیزات قالب‌بندی بتن فعالیت دارد. تنها پولاد با بهره‌گیری از نیروی متخصص و کاربلد و به کارگیری تکنولوژی روز دنیا تمام محصولات خود را با کیفیت عالی بر اساس استانداردهای تعریف شده جهانی تولید و عرضه می‌کند. این شرکت توانسته با تولیدات باکیفیت تجهیزات قالب‌بندی، نقش خود را در حوزه رشد و توسعه صنعت ایفا کند. شما می‌توانید برای تهیه انواع جک‌های زیر سقفی از طریق لینک زیر وارد سایت شرکت شوید و  با تیم مشاوره تنها پولاد مشورت کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

https://tanhapoulad.com/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز