خبرگزاری کار ایران

5 روش یادگیری سریع لغت زبان

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۸۵۱

یادگیری لغت و گسترش دایره واژگان زبان در یادگیری بهتر هر زبانی تاثیر بسیار زیادی دارد و افزایش سرعت یادگیری آن برای افرادی که در شرف آزمون های زبان می باشد اهمیت بالایی دارد.

داشتن دانش لغوی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتورها برای موفقیت زبان‌آموزان در تسلط بر مهارت‌های مختلفی همچون مکالمه، خواندن، نوشتن و شنیدن دانست چرا که واژه‌ها ارکان اصلی و همچنین پایه و اساس زبان هستند. هرچقدر فرد از دایره لغات گسترده‌تری برخوردار باشد می‌تواند ارتباطات بیشتری داشته و راحت‌تر با سایرین تعامل داشته باشد. یادگیری سریع لغت زبان می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود اما در اصل استعداد، توانایی، مهارت، میزان سطح زبان و شرایط و ویژگی‌های شخصیتی زبان‌آموز تعیین‌کننده اصلی مدت‌زمان آموزش او خواهند بود. باور و اعتقاد اشتباهی در میان بسیاری از زبان‌آموزان رایج شده است که چنانچه فرد بر ساختار و گرامر زبان تسلط داشته باشد نیازی به دانش لغوی گسترده ندارد در حالی که دانش لغوی خود به‌عنوان رکن و پایه ساختار و گرامر شناخته می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی 5 روش برای یادگیری آموزش سریع لغت زبان پرداخته می‌شود.

مؤثرترین و سریع‌ترین متدهای یادگیری لغات زبان

یادگیری زبان‌های خارجه مانند زبان انگلیسی امروزه به یک امر ضروری و حیاتی برای افراد تبدیل شده است به همین دلیل روش‌ها و راهکاری مختلفی برای آن وجود داشته و منابع مختلفی در دسترس زبان‌آموزان قرار دارد. در اصل افراد باید بتوانند برای آموزش لغات از روش‌های منحصربه‌فرد و مخصوص خودشان استفاده کنند چرا که هر فرد شرایط خاصی دارد و می‌تواند بر اساس سطح زبان خود، امکانات و شرایط، میزان استعداد، مدت‌زمانی که برای آموزش اختصاص می‌دهد و ... از واژه‌های زبان را یاد بگیرد. در حقیقت روش‌های متعددی برای آموزش و یادگیری سریع لغت زبان وجود دارند اما از بهترین روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-  استفاده از دیکشنری و اصطلاح‌نامه‌ها و یادگیری تلفظ لغات

استفاده از کتاب لغت زبان انگلیسی یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها برای آموزش واژه‌های زبان است چرا که در این کتاب‌ها فرد می‌تواند با واژه‌های مختلف، ریشه‌های لغات، متضاد و مترادف‌ها و همچنین انواع اصطلاحات و عبارت‌های مختلف آشنا شود. استفاده از دیکشنری‌های تک‌زبانه می‌تواند در یادگیری سریع واژه‌ها کمک زیادی به زبان‌آموزان بکند چرا که در کنار آموزش لغات مورد نظر واژه‌های جدیدی نیز آموزش می‌دهند.

  • آشنایی با تلفظ صحیح واژه‌ها تأثیر بسیاری زیادی یادگیری سریع آنها دارد و لازم است که زبان‌آموزان تلفظ درست واژه‌ها را به خوبی یاد بگیرند و به هیچ عنوان تلفظ واژه‌ای را حدس نزنند چرا که ممکن است در آموزش خود دچار اختلال و مشکلات مختلفی شوند.

2- استفاده از فلش کارت‌ها، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها

جعبه لایتنر و فلش کارت‌ها به‌عنوان یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های آموزش واژه‌ها شناخته می‌شوند که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کارت‌ها می‌توانند به صورت فیزیکی و مجازی استفاده شوند و روزانه تعداد مشخصی از واژه‌های زبان را به زبان‌آموزان بیاموزند.

همچنین استفاده از انواع بازی‌ها و اپلیکیشن‌های متنوع می‌توانند در یادگیری سریع لغت زبان تأثیر قابل توجهی داشته باشند. استفاده از اپلیکیشن‌ها، حل جداول انگلیسی و انجام بازی‌های مختلف با زبان اصلی می‌تواند واژه‌های جدید را به سرعت به زبان‌آموزان یاد بدهد و با توجه به اینکه این واژه‌ها تکرار می‌شوند به راحتی در ذهن تثبیت می‌شوند.

3-  داشتن مطالعه و تهیه کردن لیست و استفاده از کانتکست

تقریباً می‌توان گفته بهترین و مؤثرترین روش برای آموزش واژه‌های زبان داشتن مطالعه و خواندن کتاب است. در حقیقت زبان‌آموزان باید بتوانند از طریق کانتکست اقدام به آموزش واژها بکنند. مطالعه کتاب‌ها، داستان‌ها، اشعار، روزنامه‌ها، مقالات و ... و همچنین دیدن فیلم به زبان انگلیسی، دیدن اخبار انگلیسی، خواندن کتاب انگلیسی یا مجلات انگلیسی می‌توانند لغات را راحت‌تر در ذهن زبان‌آموزان ثبت کنند. داشتن مطالعه به زبان‌آموزان کمک می‌کند در کنار آموزش واژه‌ها با نحوه استفاده و کاربردهای آنها نیز آشنا شوند. استفاده از کانتکست و داشتن مطالعه علاوه بر یادگیری سریع لغت زبان می‌تواند به تقویت سایر مهارت‌های دیگر زبان‌آموزان کمک کند.

5 روش یادگیری سریع لغت زبان

4- استفاده از واژه‌های جدید در مکالمات و تمرین با دیگران

تا زمانی که واژه‌ها و لغات جدید در مکالمات و ارتباطات زبان‌آموزان مورد استفاده قرار نگیرد در ذهن آنها تثبیت نشده و هیچ‌گونه ارزشی نخواهند داشت. استفاده از واژه‌های جدید در ارتباطات و مکالمات یکی از بهترین روش‌های یادگیری سریع لغت زبان است و هرچقدر که زبان‌آموز بتواند فهرست گسترده‌ای از واژه‌ها را تهیه کرده و حفظ نماید اما قادر به استفاده از آنها در مکالمات خود نباشد هیچ کار مثبتی انجام نداده است. زبان‌آموزان باید همواره برای یادگیری سریع‌تر لغات با دوستان، آشنایان و دیگران تمرین داشته باشند. تمرین با کسانی که دارای هدف مشترکی هستند می‌تواند روش بسیار خوبی برای یادگیری سریع واژه‌ها و سایر مهارت‌ها باشد.

5-  داشتن روش انحصاری و ابداعی و استفاده از کتاب‌های آموزشی

همان‌طور که گفته شد نمی‌توان به صورت قطعی بیان کرد که یک روش بهترین روش برای یادگیری سریع لغت زبان و سایر مهارت‌ها است چرا که هر فرد می‌تواند در فاکتورهای مختلفی همچون میزان استعداد، مدت‌زمان تمرین، سطح زبان، شرایط و امکانات، علاقه و انگیزه و ... با سایر زبان‌آموزان متفاوت باشد. یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش لغات و نتیجه‌گیری بهتر داشتن روش و متد انحصاری است. هر فرد می‌تواند با توجه به خلاقیت و هوش خود از روش‌های مختلفی استفاده کند. زبان‌آموزان می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلفی که با شرایط و روحیات آنها سازگاری دارد اقدام به یادگیری واژه‌های جدید بکنند. تمرین با موسیقی، بازی، ورزش، گوش دادن به پادکست، استفاده از ابزارهای مختلف و ... هر کدام می‌توانند یک روش خاص برای حفظ و یادگیری سریع واژه‌های زبان باشند.

استفاده از کتاب‌های آموزشی نیز می‌تواند روش مناسب و مؤثری برای آموزش و یادگیری سریع لغت زبان باشد. خوشبختانه امروزه منابع مختلفی در دسترس زبان‌آموزان قرار دارند و افراد می‌توانند بر اساس استعداد و علاقه خود، سطح زبان و ... از این کتاب‌ها استفاده کنند. خوشبختانه قیمت کتاب آموزش زبان انگلیسی در مقایسه با شرکت در کلاس‌ها مناسب‌تر است و همه زبان‌آموزان می‌توانند از این کتاب‌ها بهره‌مند شوند. در کنار تمامی روش‌ها می‌توان از راهکارهای دیگری همچون مرور مستمر و دائمی واژه‌های جدید، یادداشت کردن لغات جدید و همراه داشتن همیشگی آنها، تغییر استراتژی یادگیری بعد از یک مدت مشخص و ... استفاده کرد.

جمع‌بندی نهایی

هرچقدر دانش لغوی افراد قوی‌تر و گسترده‌تر باشد مهارت‌های اصلی خواندن، نوشتن، گفتن و شنیدن او نیز بهبود پیدا می‌کند و ارتقا می‌یابد. برای یادگیری سریع لغت زبان روش‌ها و متدهای متعددی وجود دارد که مهم‌ترین آنها استفاده از دیکشنری، تمرین با افراد، استفاده از کتاب‌ها و اپلیکیشن‌ها، استفاده از فلش کارت‌ها و خواندن متون و ... می‌باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز