خبرگزاری کار ایران

معرفی چند نوع چاه دستشویی و کاربری آنها

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۳۴۴

یکی از چاه‌های لازم برای هر ساختمانی چاه مستراح است، که محلی برای جمع آوری فضولات انسانی است. از گذشته تا کنون حفاری چاه برای مستراح به شکل‌های مختلف انجام شده و رفته رفته از حالت‌های ابتدایی به حالت مدرن انجام شده که با هدف مشخص جمع آوری فضولات انسانی انجام شده است و به تبع آن، روش های تخلیه چاه تهران نیز دستخوش تغییرات و پیشرفت هایی شده است.

بعضی وقت‌ها این چاه‌ها موقتی است که در شرایطی همچون سفر، جنگ، اسکان‌های موقتی به هنگام بلایای طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت دائمی نیز در هر ساختمانی وجود دارد. برای اینکه بیشتر در خصوص این چاه‌ها بدانید ما را در این مقاله همراهی کنید.

مستراح یا توالت چیست| انواع مستراح

هر چیزی تاریخچه‌ی خود را دارد و مستراح یا توالت نیز تاریخچه خود را دارد. مستراح به صورت تحت الفظی به معنای محل استراحت است. بدن هر روز نیاز دارد تا چندین بار از فضولات و مواد اضافی خالی شود که برای اینکار محلی را باید ایجاد ‌کرد. همین نیاز سبب به وجود آمدن مستراح شده است که از حالت ابتدایی شروع و روز به روز مدرن تر شده است و در انواع مختلفی ساخته می‌شود. هر مستراحی با توجه به محل اسکان، شرایط و موقعیت می‌تواند در شکل‌های گوناگون و مدل‌های مختلف ساخته ‌شود. مانند مستراح سنتی یا ایرانی، فرنگی، صحرایی. البته مسائل مربوط به گرفتگی لوله توالت با پرشدن چاه فاضلاب گاه افراد را به اشتباه می اندازد و موجب می شود به جای شماره لوله بازکنی به دنبال شماره های دیگری باشند.

انواع چاه مستراح

چاه مستراح صحرایی

چاه مستراح به شیوه‌های مختلف ساخته می‌شود و با توجه به مستراح نیز می‌تواند متفاوت باشد. در مستراح های موقتی مثل صحرایی، چاه اصولاً کم ارتفاع است مثلا 1 متر یا 2 متر، این مستراح‌ها چون برای مدت زمان کمی استفاده می‌شوند نیازی به این نیست که خیلی مسائل در آن رعایت شود و فقط در همین حد که فضولات را بتواند مدتی در خود نگه دارد کافی است.

برای این کار یک گودال به ارتفاع 1 ‌الی 2  متر حفاری می‌شود و کاسه توالت روی آن قرار می‌گیرد و توسط یک لوله فضولات به چاه هدایت می‌شود البته اگر این توالت فوری هم باشد حتی برای آن کاسه هم قرار نمی‌دهند و مستراح را به شکل شیاری می‌سازند و بعد از هر بار دفع فضولات با یک لایه خاک روی آن را می‌پوشانند و در نهایت که کامل پر شد روی آن چند لایه خاک ریزی می‌شود تا حشرات در آنجا جمع نشوند و بوی نامطبوع آن در فضا منتشر نشود و در خاک تجزیه شود.

 البته در همه این نمونه‌ها از مستراح، ساخت دیواره‌ها و قرار دادن سقف از الزامات کار است و به صورت یک محل بسته ساخته می‌شود حتی اگر امکان ساخت دیوار با مصالح نباشد می توان از لوازم موجود مثل پارچه و گونی و امثال آن بهره برد. مستراح پیش ساخته نیز نمونه‌ای مستراح است که در شرایطی بلایای طبیعی برای استفاده‌های موقتی مناسب است و برای موقعیت‌های دیگری نیز می توان از آن استفاده کرد. این مستراح مجهز به مخزنی است که فضولات را جمع می‌کند و بعد از مدتی باید خالی شود تا دوباره قابل استفاده باشد.

چاه جذبی

معرفی چند نوع چاه دستشویی و کاربری آنها

چاه جذبی یکی از چاه های مرسوم برای دفع فاضلاب و فضولات خانگی است البته در سطح های بزرگ‌تر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای چاه مستراح می توان چاه جذبی حفر کرد که برای مدت طولانی بتوان از آن بهره برداری کرد. عوامل مختلفی در حفاری این چاه ها موثر است از جمله جنس خاک، نوع زمین و سطح آب‌های زیرزمینی.

این چاه در مکان‌هایی که خاک آن به خوبی آب را جذب می‌کند مناسب است. هر چه مقدار شن و ماسه زیاد باشد و به عبارتی خاک شنی یا ماسه ای باشد جاذب بهتری است و در مقابل هر چه مقدار رس خاک بیشتر باشد جاذب خوبی برای آب نیست. این چاه‌ها می‌توانند تا سالیان طولانی حتی تا 20 الی 30 سال عملکرد داشته باشند و نیاز به تخلیه نداشته باشند. بعد از پر شدن چاه، لجن باقیمانده را باید از چاه به وسیله روش‌های متعددی که وجود دارد خارج کرد که در لوله بازکنی میرداماد مفصل در این خصوص صحبت کرده ایم. 

اجزای چاه جذبی به شرح زیر است :

گلدانه چاه

به دهانه چاه که به شکل مخروط یا گلدان است گلدانه گفته می‌شود. وظیفه آن انتقال آب و فضولات به داخل چاه است. گلدانه اصولاً از جنس پلاستیک یا سفال است و از پاشیده شدن آب به دیواره‌های چاه جلوگیری می‌کند تا باعث خرابی نشود.

میله چاه

میله به صورت استوانه بلند و عمود بر زمین است که عمق آن نشان دهندی عمق چاه است. برای اینکه میله چاه دچار ریزش نشود از سازه‌های سیمانی به نام کول استفاده می‌شود، به این ترتیب که داخل میله چیده می‌شود و باعث حفاظت دیواره میله می‌شود که باعث افزایش کارایی چاه نیز می‌شود.

انباره چاه

انباره چاه در واقع به انتهای چاه گفته می‌شود که فضولات به آنجا منتقل و انباشته می‌شود. در این قسمت آب توسط خاک جذب می‌شود و فضولات جامد روی هم انباشته می‌شوند. در واقع به هنگام تخلیه چاه، فضولات انباشته شده در انباره چاه را به وسیله پمپ های مختلف تخلیه می کنند.

برای حفر این چاه‌ها باید نکاتی را رعایت کنید از جمله نکات این است که قبل از حفر چاه باید مشخص شود که ساکنین ساختمان چندنفر هستند، چند مستراح به آن متصل است و قدرت نفوذپذیری خاک چقدر است تا بتوان حجم مناسبی را حفر کرد. چاه باید فاصله کافی نسبت به چاه آب داشته باشد و دسترسی به دهانه چاه برای تخلیه آسان باشد.

چاه سپتیک

معرفی چند نوع چاه دستشویی و کاربری آنها

چاه سپتیک برخلاف چاه جذبی مانع جذب آب فضولات توسط زمین می‌شود و فضولات را در خود جمع آوری ‌می‌کند که باید بعد از پر شدن تخلیه شود. این چاه‌ها از مواد بتنی و یا مصالح مقاوم در برابر نفوذ و خوردگی ساخته می‌شوند تا بتوانند فضولات را در خود نگهداری کنند. این چاه برای مکان‌هایی که سطح آب زیر زمینی بالاست و امکان حفر چاه جذبی وجود ندارد یا استانداردهای زیست محیطی اجازه حفر چاه جذبی را نمی‌دهد مناسب است و از آلودگی‌احتمالی که توسط چاه جذبی برای آب‌های زیر زمینی بوجود می‌آید جلوگیری می‌کند.

چاه مستراح یا توالت در گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی بود و از گذشته تا کنون به صورت‌های مختلف ساخته و بهره برداری شده است و با توجه به نیاز، کاربری و موقعیت موجود حفر یا ساخته می‌شود. در این مقاله سعی کردیم شما را تا حدودی با چند نوع چاه مستراح و کاربرد آنها آشنا کنیم امیدواریم که سودمند واقع شده باشد.

خدمات لوله بازکنی شایان

شرکت لوله بازکنی شایان با سال ها تجربه در زمینه لوله بازکنی و تخلیه چاه، رفع گرفتگی انواع لوله، درآوردن اشیا قیمتی و گوشی از چاه، تشخیص نم و رطوبت، رفع نشتی لوله با دستگاه نشت یاب، حفر چاه نو، لایروبی و کف تراشی، کول گذاری و طوقه چینی، تعویض کاسه توالت و تبدیل توالت سنتی به فرنگی می تواند در زمینه مشکلات مربوط به سیستم لوله کشی و تخلیه چاه در کنار شما، همشهریان عزیز تهرانی باشد. کافی است تماس بگیرید، اکیپ این شرکت، در کمتر از 20 دقیقه در محل حاضر خواهند بود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز