خبرگزاری کار ایران

هر چیزی که درباره سرمایه گذاری در بورس باید بدانید!

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۳۱۳

بورس در 10 سال اخیر پربازده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری بوده است و به دلیل حفظ ارزش پول افراد در برابر تورم، توانسته نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. اما تنها تعداد از فعالان این بازار با برنامه‌ای درست و استراتژیک در بورس حرکت می‌کنند و می‌توانند سرمایه خود را چند برابر کنند. در این مطلب به سراغ سرمایه گذاری در بورس رفته‌ایم و با شما درباره موفقیت در این بازار صحبت می‌کنیم. با ما همراه شوید.

تاریخچه بازار بورس و ماهیت آن

ردپای اولیه بورس در قرن 15 میلادی با گردهمایی تاجرها و فروشندگان روبه روی عمارت اشراف‌زادگان دیده شده است، اما در قرن 17 میلادی بازار بورس به صورت رسمی در شهر آمستردام هلند تشکیل شد. در کشورمان نیز در سال 1345 این بازار پایه گذاری شد و در سال 1346 فعالیت بازارهای بورس به صورت رسمی آغاز شد.

بورس مکانی برای عرضه سهام، دارایی و یا کالا است که افراد می‌توانند آن‌ها را به صورت قانونی خرید و فروش کنند. با پیشرفت دنیای تکنولوژی و ارتباطات، معاملات در بازار بورس به شکل غیر حضوری و با استفاده از اینترنت انجام می‌شود.

سرمایه گذاری در بورس با مبالغ کم نیز ممکن است؛ برخلاف بازارهایی مانند مسکن، خودرو و یا طلا که این امکان برای سرمایه گذاران وجود ندارد. با حداقل  500 هزار تومان افراد قادر به خرید سهم در بازار بورس هستند اما این مبلغ برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مسکن یا خودرو کافی نیست.

بازار بورس نسبت به بازارهای سرمایه قدیمی برتری‌های زیادی دارد. از این ویژگی‌ها می‌توان به نقدشوندگی بالا، قانونی بودن معاملات و سرمایه‌گذاری بدون نیاز به حضور فیزیکی اشاره کرد. بازار بورس، فرا بورس و بورس کالا و انرژی از انواع مختلف بازارهای بورس در کشور هستند که هر کدام از آن ویژگی‌ها و جزئیات مخصوص به خود را دارند.

مزایای بازار بورس

بازار بورس در کنار معایب خود، شامل نکات مثبت بسیاری می‌شود. بعضی از ویژگی‌های مثبت بازار بورس در لیست زیر جمع‌آوری شده‌است:

  • حداقل سرمایه در بورس: حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در بازار بورس در سال 1401، 500 هزار تومان است.
  • قانونی بودن: یکی از مزایای بازار بورس، قانونی بودن تمام خرید و فروش‌ها است.
  • نقدشوندگی بالا: نقدشوندگی بالا به این معنی است که در صورت تمایل به فروش سهام، مشکلی در تبدیل آن به پول نقد وجود ندارد و در مدت زمان کمی مبلغ می‌توانید سهام خود را به پول نقد تبدیل کنید.
  • حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم، شفافیت و سهولت سرمایه‌گذاری از دیگر مزایای بازار بورس به شمار می‌روند.

چه افرادی در سرمایه گذاری در بورس موفق‌تر هستند؟

حضور در بازار بورس و موفقیت در این بازار، مانند دیگر مهارت‌ها نیاز به دوره‌های آموزشی دارد. افراد مختلف سال‌های زیادی را به مطالعه و کسب دانش در این حیطه اختصاص داده‌اند تا مسیر سرمایه گذاری در بورس را هموارتر سپری کنند.

تجربه و دانش این متخصصان یک شبه به دست نیامده است. برای دستیابی به این سطح از دانش باید اطلاعات خود را افزایش دهید و با شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط، به تدریج پیش زمینه‌های موفقیت در بازار بورس را ایجاد کنید. از ویژگی‌های معامله‌گران موفق این بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان کافی در شبانه روز برای تحلیل بازارها
  • تعیین اهداف
  • تعیین سطح ریسک‌پذیری
  • اطلاعات بالا در زمینه تحلیل بازارهای بورس
  • متواضع بودن
  • صبور بودن در مواجهه با شکست
  • واقع بین بودن
  • استفاده نکردن از سرمایه‌ای که به صورت وام و قرض است
  • روحیه‌ای قوی در برابر زیان احتمالی
  • درس گرفتن از اشتباهات

عوامل موثر در شکست سرمایه‌گذاران بورس

به دلیل وجود ریسک بالای معاملات بازار بورس، احتمال ضرر و از دست دادن سرمایه در این بازار وجود دارد و اکثر فعالان این بازار، به ویژه در ابتدای مسیر خود دچار زیان‌هایی می‌شوند. مواجه نشدن با ضرر در مسیر سرمایه گذاری در بورس، اجتناب‌ناپذیر است. مطالعه در مورد این بازارها نشان می‌دهد توانایی تحلیل بورس و شرکت در دوره‌های آموزشی می‌تواند در حفظ سرمایه اولیه و رسیدن به سود موردنظر در این بازار نقش زیادی داشته باشد. از عوامل موثر در شکست سرمایه گذاران بورس می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • حریص بودن در انجام معاملات
  • نداشتن استراتژی شخصی برای خرید و فروش سهام در بورس
  • در معرض خطر قرار دادن همه دارایی‌های خود
  • تقلید نادرست از سایر سرمایه گذاران
  • نداشتن حد ضرر
  • ریسک بیش از توان
  • پیروی نکردن از روند بازار
  • تصمیمات احساسی

رعایت نکردن عوامل ذکر شده می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری برای خریدار ایجاد کند. اکثر تازه‌کاران بازار بورس که بدون پیش‌زمینه و تخصص کافی وارد معاملات می‌شوند؛ این اشتباهات را انجام می‌دهند. ریسک و ضرر، اجزای جدانشدنی از معاملات  دنیای بورس هستند. شما می‌توانید با رعایت نکات گفته شده درصد خطا و زیان خود را کاهش دهید.

بهترین راه سرمایه گذاری در بورس

گفتیم آموزش و آشنایی با مبانی سرمایه گذاری در بورس، یکی از بهترین راه‌ها برای حضور موفق در این بازار است اما راه دیگری هم وجود دارد که علاوه بر اینکه مسیر موفقیت در بازار سرمایه را برای شما هموارتر می‌کند، یک سرمایه‌گذاری امن‌تر و مطمئن‌تر را نیز پیش روی شما قرار می‌دهد.

استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که با تیمی از تحلیلگران حرفه‌ای و با تجربه بازار سرمایه به مدیریت دارایی شما در بورس می‌پردازند، مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش ریسک، مدیریت حرفه‌ای، نقدشوندگی بالا، تنوع‌بخشی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها و ... اشاره کرد.

سخن آخر

در این مطلب درباره سرمایه گذاری در بورس با شما صحبت کردیم و گفتیم بورس مانند شمشیری دولبه است که با یک انتخاب مناسب می‌توان در آن به سودهای بسیار خوب رسید و با یک اشتباه ممکن است بخشی از سرمایه‌تان را از دست بدهید. صندوق های سرمایه گذاری یکی از مهمترین راهکارها برای موفقیت در این بازار محسوب می‌شوند که با مدیریت حرفه‌ای، کاهش ریسک و تنوع‌بخشی به دارایی‌ها مسیر سرمایه‌گذاری موفق در بورس را هموارتر می‌کنند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز