خبرگزاری کار ایران

آشنایی با حفظ تصویری قرآن توسط دکتر علی رجبی، موسسه علیین

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۳۹۵

اگر شما هم از مشتاقان به حفظ قرآن باشید حتماً در ابتدای مسیر حفظ این سؤال برای شما ایجاد می‌شود که با چه روشی و چگونه حفظ قرآن را شروع کنم؟

معمولاً علاقه‌مندان هنگام انتخاب روش مناسب حفظ قرآن دو معیار را در اولویت قرار می‌دهند: اول اینکه روش موردنظر آسان و قابل‌درک باشد و مورد دوم میزان ماندگاری آیات در ذهن است که در بلندمدت به‌سرعت دچار فراموشی نشوند.

روش حفظ قرآن به شیوه تصویری باکار و تقویت بر روی حافظه شخص و حک آیات در ذهن یکی از روش‌های مفید و ماندگار در حفظ آیات، شناخته‌شده است. در ادامه به بررسی کامل‌تر این روش می‌پردازیم.

آشنایی با مهارت حک تصویر آیات قرآن در ذهن

برای توضیح حفظ تصویری قرآن با یک مثال شروع می‌کنیم. فرض کنید به شما میگویند حرم مطهر امام رضا علیه اسلام در این لحظه اولین جرقه‌ای که در ذهن شما زده می‌شود چیست؟ درست است شما تصویر حرم مطهر را به‌محض شنیدن این کلمه به خاطر می‌آورید. این روش حفظی نیز دقیقه به همین صورت انجام می‌شود. شخص حافظ بعد از یادگیری کامل این روش یک تصویر واضح و روشن از آیات قرآن را در حافظه خود جای می‌دهد و به‌محض شنیدن یک نام و نشانی از سوره یا آیه موردنظر به‌راحتی می‌تواند آیات را  در جلوی چشمان خود مجسم کند.

طبق تحقیقاتی که انجام‌شده در 80 درصد از انسان‌ها مدت نگهداری داده‌های ذهنی که با چشم خود دیده‌اند بیشتر از آنچه که شنیده‌اند می‌باشد. شخص حافظ در این روش آیات قرآن را با استفاده حافظه دیداری و چشم خود به مغز انتقال داده و در آن حک می‌کند. این موضوع باعث ماندگاری آیات در طولانی‌مدت می‌شود. در این روش هیچ‌گونه انباشتی در ذهن صورت نمی‌گیرد و صفحات قرآن کریم به‌صورت فایل‌های تصویری کم جا در حافظه شخص جای می‌گیرند. شیرینی و آسانی مسیر حفظ در این روش باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس در شخص شده و انگیزه و شوق برای رسیدن به حافظ کل شدن بیشتر می‌شود.

آشنایی با حفظ تصویری قرآن توسط دکتر علی رجبی، موسسه علیین

چگونه با روش تصویری قرآن حفظ کنیم؟

در این روش درواقع شخص حافظ خطوط آیات قرآن عثمان طه را به کمک حافظه تصویری به ذهن انتقال داده یا به عبارتی در ذهن خود حک می‌کند.

یادگیری حفظ تصویری قرآن نیازمند گذراندن دوره نزد اشخاص معتبر است. در این روش حفظی درواقع حافظه شخص تقویت‌شده و قسمت‌های مختلف مغز فعال و بعد از راه‌اندازی یا به‌اصطلاح گرم کردن و آماده کردن مغز، شخص شروع به حفظ قرآن می‌کند. حافظه دیداری در این روش نقش مهمی را ایفا می‌کند و آیات توسط چشم و دیدار به مغز انتقال داده می‌شوند.

برای فهم بهتر این روش این‌طور می‌گوییم که واردات ذهنی از سه طریق وارد مغز می‌شوند: حافظه دیداری، حافظه ادراکی و حافظه صوتی

در بین این سه حافظه، واردات حافظه تصویری از قدرت بیشتری برخوردارند و در مدت‌زمان طولانی‌تر و به شکل شفاف‌تری در ذهن جای می‌گیرند. به همین خاطر در این روش بنیان اصلی و تمرکز بیشتر روی حافظه تصویری انجام می‌شود و ابتدا آیات از طریق چشم و دیدار وارد ذهن شده و سپس در ادامه برای ثبت هر چه آسان‌تر و شیرین‌تر آیات در ذهن، روی حافظه ادراکی نیز کار می‌شود. به این صورت که معنا و مفهوم آیات به شکل واضح و روشن برای شخص حافظ توضیح داده می‌شود و این عمل باعث تقویت حافظه تصویری و شکل‌گیری یک پویانمایی جذاب در حافظه می‌شود.

 قرآن کریم دارای یک صوت و لحن بسیار زیبا و دل‌نشین است که یادگیری این صوت و لحن باعث ایجاد انگیزه در وجود شخص حافظ می‌شود بنابراین در ادامه کار حافظه صوتی شخص حافظ نیز تقویت‌شده و درنهایت این شخص یک پکیج کامل و بسیار کاربردی از یادگیری حفظ قرآن کریم را دریافت می‌کند.

خوب است بدانیم که آیات در ابتدا در حافظه کوتاه‌مدت شخص جای می‌گیرند و برای تثبیت دائمی نیاز به تقویت دارند. بنابراین در این روش حفظی با استفاده از آموزش‌های تقویت تمرکز و حافظه به تثبیت آیات در ذهن به‌صورت دائمی پرداخته می‌شود.

به جهت کار بر روی هر سه حافظه به این روش حفظی، حفظ سه‌بعدی آیات نیز گفته می‌شود. با توجه به مطالبی که توضیح داده شد می‌توان به‌راحتی این نتیجه را گرفت که این روش یک روش آسان، مانا، ماندگار و البته بسیار کاربردی برای زندگی شخصی فرد حافظ است.

آشنایی با حفظ تصویری قرآن توسط دکتر علی رجبی، موسسه علیین

مقایسه حفظ تصویری با حفظ صوتی قرآن

معمولاً آنچه که ما تابه‌حال درباره حفظ قرآن دیده و شنیده‌ایم بیشتر مربوط به روش های حفظ صوتی بوده و درباره حفظ تصویری کمتر شنیده‌ایم. در این بخش به مقایسه این دو روش می‌پردازیم:

برای مقایسه این دو روش با یک سؤال ساده شروع می‌کنیم. آیا شما نام دوستان دوران دبستان خود را به یاد می‌آورید؟ چهره آنان را چطور؟

پاسخ به این سؤال در 80 درصد موارد کاملاً روشن است. بیشتر افراد تصویر اشخاص را به خاطر می‌آورند اما نام آن‌ها را خیر.

درواقع واردات ذهنی در شیوه حفظ صوتی به همین صورت است. شخص در ابتدا با شوق و ذوق بسیاری شروع به حفظ قرآن می‌کند و تا اواسط قرآن پیش می‌رود اما متأسفانه بعد از مدتی شروع به فراموشی آیات ابتدایی قرآن می‌کند. این موضوع به‌مرور باعث خستگی و دل‌زدگی شخص حافظ می‌شود.

دلیل فراموشی آیات ابتدایی درواقع به جهت انباشت محفوظاتی است که به شکل پراکنده و سردرگم در حافظه شخص جای گرفته‌اند و هر چه این پیش روی بیشتر اتفاق بی افتد این انباشت محفوظات بیشتر شده و انگیزه و اراده نیز شخص کمتر می‌شود.

مهم‌ترین مزیت و برتری حفظ تصویری عدم وجود انباشت محفوظات در ذهن است و این موضوع به جهت کار بر روی هر سه حافظه و ثبت تصویر آیات به‌جای صوت و لحن آیات در ذهن می‌باشد.

اما سؤالی که ایجاد می‌شود این است که چرا باوجود مزیت‌های حافظه تصویری بازهم حفظ صوتی طرفداران بیشتری دارد؟ پاسخ کاملاً واضح است. حفظ صوتی نیاز به گذراندن دوره‌های تخصصی ندارد و شخص به‌تنهایی نیز می‌تواند آن را بیاموزد. اما یادگیری و راه‌اندازی حفظ تصویری نیاز به گذراندن دوره پایه تا پیشرفته نزد اساتید این حوزه دارد.

حفظ تصویری به جهت کار و تقویت مغز و راه‌اندازی بخش‌های غیرفعال مغز و بهره‌گیری از حفظ ادراکی و صوتی از ماندگاری بالایی برخوردار است و نکته مهم در این روش میزان انگیزه و شوقی است که شخص حافظ در هر مرحله به دست می‌آورد و برخلاف حفظ صوتی که در میانه راه شخص با انباشت محفوظات اراده خود را از دست می‌دهد در این روش به جهت آسان‌تر شدن مسیر در ادامه راه نه‌تنها اراده کم نشده بلکه شوق برای حافظ کل شدن بیشتر نیز می‌شود.

آشنایی با حفظ تصویری قرآن توسط دکتر علی رجبی، موسسه علیین

معرفی کلاس آنلاین حفظ تصویری قرآن کریم

همان‌طور که در این مطلب خواندید از نکات مهم برای یادگیری اصولی این روش گذراندن دوره نزد اشخاص و اساتید معتبر است. معمولاً پیدا کردن اشخاصی که مسلط به این روش باشند کار آسانی نیست. موسسه فرهنگی قرآنی علیین با مدیریت دکتر علی رجبی حافظ بین‌المللی قرآن کریم سال‌هاست که به تدریس و آموزش تخصصی این روش حفظی از پایه تا پیشرفته پرداخت‌اند و تاکنون توانسته‌اند حافظان موفق بسیاری را آموزش دهند. از نکات جالب این موسسه ارائه برنامه حفظی برای هر شخص بسته به سن، نیاز و شرایط هر قرآن آموز است که این موضوع باعث می‌شود هر شخص با هر خصوصیتی توانایی بهره‌مندی از این روش حفظی را داشته باشد. در حال حاضر آموزش‌های این موسسه به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان از هرکجای دنیا می‌توانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این موسسه به آدرس اینترنتی https://eliyeen.com/ مراجعه کنید و یا با شماره ۱ ۰۰۰۰ ۹۱۳ ۰۲۶ تماس حاصل فرمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز