خبرگزاری کار ایران

تغییر و تحولات روشهای کاریابی و جستجوی شغلی در سال های اخیر

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۴۳۱

اگر مدت زمان زیادی است که در بازار کار هستید، حتماً متوجه شده‌اید که روند کاریابی نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است. در سال‌های قبل مؤسسات کاریابی هسته مرکزی کاریابی را تشکیل می‌دادند و کارجویان به این مؤسسات مراجعه می‌کردند و با ارائه مدارک معتبر و تکمیل چندین فرم، منتظر تماس این مؤسسه‌ها بودند تا فرصت شغلی خوبی برای آن‌ها پیدا شود. بااین‌حال امروزه این روند تغییر زیادی کرده است و بسیار آسان‌تر و سریع‌تر شده است.

در این مقاله قصد داریم در مورد تغییر و تحولات روشهای کاریابی و جستجوی شغلی در سال های اخیر صحبت کنیم و به مزایای استفاده از سایت‌های کاریابی نیز اشاره کنیم.

فرایند کاریابی نسبت به گذشته چه تغییراتی کرده است؟

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، امروزه دیگر نیازی به مراجعه به مؤسسات و مراکز کاریابی نیست و روند استخدام به‌راحتی و به صورت آنلاین از طریق سایت‌های کاریابی قابل انجام است. همچنین نحوه برگزاری جلسات مصاحبه بعد از شیوع کرونا با تغییراتی همراه بوده است.

در ادامه عوامل مهمی را که در فرایند استخدام نقش دارند و در این سال‌ها دچار تغییر شده‌‌اند، نام برده و هرکدام را شرح می‌دهیم.

رزومه‌ساز آنلاین

یکی از خدماتی که امروزه در سایت‌های کاریابی پیدا می‌شود، طراحی آنلاین رزومه است. با استفاده از این سرویس کارجویان می‌توانند به‌راحتی رزومه‌ای حرفه‌ای با قالبی استاندارد برای خود بسازند و آن را برای آگهی‌های استخدامی ارسال کنند. بااین‌حال در گذشته کارجویان باید بعد از مراجعه به مراکز کاریابی، رزومه کاغذی خود را به آن‌ها تحویل می‌دادند یا نسخه الکترونیکی رزومه را برای این مراکز ایمیل می‌کردند. در هر دو روش، ممکن بود قالب رزومه کارجویان استاندارد نباشد و همین موضوع تأثیر منفی روی روند کاریابی آن‌ها داشت.

جستجوی فرصت‌های شغلی

یکی دیگر از مواردی که در کاریابی گذشته با امروز تفاوت زیادی دارد، فرایند جستجوی فرصت‌های شغلی است. در گذشته فرایند استخدام در مراکز کاریابی اینگونه بود که بعد از ارائه مدارک و رزومه توسط کارجویان، این مؤسسات اگر فرصت شغلی مناسبی برای کارجو پیدا می‌کردند، با او تماس می‌گرفتند. در حقیقت با این روش کارجو نمی‌توانست تمام فرصت‌های شغلی موجود را مشاهده کند و بر اساس نظر شخصی برای آن‌ها رزومه بفرستد.

امروزه کارجویان می‌توانند در سایت‌های کاریابی آنلاین، هزاران آگهی استخدامی را از معتبرترین شرکت‌ها دنبال کنند و با استفاده از فیلترهای متنوع نوار جستجوی سایت‌ها مانند میزان حقوق، گروه شغلی، امکان دورکاری، امکان استخدام معلولین، میزان سابقه کاری و... فرصت‌های شغلی مناسب را پیدا کرده و برای آن‌ها به صورت رایگان رزومه بفرستند. در حقیقت با کاریابی مدرن، صفر تا صد فرایند کاریابی در کنترل کارجویان است و حتی قادر خواهند بود وضعیت رزومه یا بازخورد کارفرما از جلسات مصاحبه را در این سایت‌ها مشاهده کنند.

مصاحبه شغلی

بعد از شیوع کرونا، روند انجام مصاحبه‌های شغلی تغییرات زیادی داشته است؛ به این صورت که اغلب سازمان‌ها به مصاحبه آنلاین و غیرحضوری روی آوردند که مزایای زیادی هم برای آن‌ها داشته است. در حقیقت با آنلاین شدن مصاحبه‌های شغلی، هم در وقت کارفرمایان صرفه‌جویی می‌شود و هم کارجویان نگران در ترافیک ماندن و دیر رسیدن به جلسه مصاحبه نخواهند بود.

تست‌های شخصیت شناسی

یکی دیگر از خدمات بسیار خوبی که سایت‌های کاریابی اینترنتی امروزه در اختیار کارجویان قرار می‌دهند، تست‌های شخصیت شناسی است. در حقیقت این تست‌ها به شناخت شخصیت کارجویان کمک کرده و باعث می‌شوند تا شغلی را که مناسب روحیات و ویژگی‌های شخصیتی آن‌هاست، پیدا کنند. همچنین در برخی از سایت‌‌های کاریابی، نتایج این تست‌ها در رزومه به کارفرما نشان داده می‌شود که می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

فرصت‌های کارآموزی

روند استخدام و کاریابی برای کسانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند و سابقه کاری چندانی ندارند، سخت‌تر است؛ زیرا در اغلب آگهی‌های استخدامی کارفرمایان انتظار حداقل یک سال سابقه کاری را از کارجویان دارند. به همین دلیل در سایت‌های کاریابی این امکان وجود دارد که با استفاده از فیلتر نوار جستجوی سایت، فرصت‌های کارآموزی و آن‌هایی که نیاز چندانی به سابقه کاری ندارند، برای کارجویان نمایش داده شود. همچنین انواع آگهی‌های استخدامی مشاغل پاره‌وقت و کار دانشجویی نیز در این سایت‌های کاریابی پیدا می‌شوند.

تجربیات مصاحبه و رتبه‌بندی شرکت‌ها

در برخی از سایت‌های کاریابی، رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس محبوبیت میان کارجویان و میزان پاسخگویی به رزومه آن‌ها قابل‌مشاهده است که می‌تواند به کارجو کمک کند تا با آگاهی بیشتری برای این شرکت‌ها رزومه بفرستد. همچنین مطالعه تجربه کارجویان از جلسه مصاحبه با این شرکت‌ها در برخی سایت‌ها وجود دارد. امکانی که از اهمیت بالایی برخوردار است و در روش های سنتی کاریابی اصلاً وجود نداشت.

پیشنهادهای شغلی بیشتر

وقتی کارجویان در سایت‌های کاریابی رزومه می‌سازند، رزومه آن‌ها در بانک اطلاعات سایت ذخیره می‌شود و کارفرمایان می‌توانند با پرداخت هزینه رزومه‌های کارجویان را در صورت تمایل خریداری کنند. همچنین به دلیل آنکه هزاران شرکت معتبر در این سایت‌ها فعال هستند، امکان دریافت فرصت شغلی بسیار خوب از جانب این شرکت‌ها برای کارجویان وجود دارد. در حقیقت کارجو علاوه بر آنکه از طریق ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدامی ممکن است کار پیدا کند، می‌تواند از طریق این روش نیز، پیشنهادهای شغلی بسیار خوبی دریافت کند.

مطالعه مقالات معتبر

اغلب سایت‌های کاریابی دارای بخشی به نام مجله یا بلاگ هستند که کارجویان می‌توانند با مطالعه مقالات آن، اطلاعات خود را در حوزه کار و کاریابی افزایش دهند. این مقالات شامل نکات بسیار خوبی درباره ساخت رزومه، نکات مهم رزومه، موفقیت در مصاحبه‌های شغلی، گزارش حقوق مشاغل مختلف، بازار کار گروه‌های شغلی مختلف و... هستند که با مطالعه آن‌ها کارجویان می‌توانند فرایند استخدام را با آگاهی بیشتری طی کنند. البته در گذشته ممکن بود برخی از این مطالب همچنان در فضای وب پیدا شوند؛ اما امروزه سایت‌های کاریابی این مقالات را جامع‌تر و منظم‌تر به کارجو ارائه می‌دهند.

تقویت مهارت‌ها

بسیاری از سایت‌های کاریابی دوره‌های آموزشی متنوعی را با کدهای تخفیف در اختیار کارجویان قرار می‌دهند که باعث افزایش مهارت ها و تخصص آن‌ها می‌شود. این دوره‌های آموزشی در گذشته در مؤسسه‌های مختلفی برگزار می‌شد که ممکن بود هزینه زیادی نیز داشته باشد؛ اما امروزه این دوره‌ها در سایت‌های کاریابی با بهترین هزینه‌ها و اغلب به صورت آنلاین قابل‌استفاده هستند.

فرصت‌های شغلی در شبکه‌های اجتماعی

با کاریابی مدرن کارجویان می‌توانند در شبکه های اجتماعی نیز آگهی‌های استخدامی را دنبال کنند. این شبکه‌های اجتماعی در قالب کانال یا گروه تلگرامی، پیج اینستاگرام و لینکدین هستند که برخی از آن‌ها به سایت‌های کاریابی وابسته بوده یا مخصوص گروه شغلی خاصی به وجود آمده‌اند. با این روش، کارجویان علاوه بر جستجوی شغل در سایت‌های استخدامی، می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز به دنبال شغل مناسب خود بگردند.

علاوه بر این، داشتن یک پروفایل حرفه‌ای در لینکدین به کارجویان برای پیداکردن شغل کمک زیادی می‌کند. در حقیقت بسیاری از شرکت‌ها و کارفرمایان در لینکدین حضور فعال دارند و برخی از افراد از همین طریق توانسته‌اند فرصت‌های شغلی بسیار خوبی پیدا کنند.

سخن آخر

در این مطلب تمامی عواملی که روند کاریابی مدرن را بسیار متفاوت‌تر از قبل کرده است، معرفی کردیم. در حقیقت آمارهای استخدامی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که با کاریابی مدرن، فرایند انتخاب شغل بسیار راحت و سریع شده است؛ زیرا کارجویان می‌توانند تمامی فرصت‌های شغلی پیش روی خود را مشاهده کنند. بااین‌حال در گذشته با روش‌های سنتی بسیاری از این فرصت‌ها برای کارجویان از دست می‌رفت.

در آخر امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز