خبرگزاری کار ایران

امضای موافقتنامه معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت فن‌آوران کاشت زاگرس و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۸۱۵

طرح کلان ملی تولید و کاشت نشایی محصولات زراعی با استفاده از سلول های جذبی؛ با حمایت معاونت علمی و فنّ آوری ریاست جمهوری، بین شرکت دانش بنیان فنّ آوران کاشت زاگرس و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان؛ در تهران امضا شد.

این طرح؛ با هدف توسعه علمی و فنّاوری های نوین در کشت محصولات زراعی با روش کاشت نشایی و به منظور حفظ خاک کشاورزی، صرفه جویی کلان در مصرف آب، بالا بردن راندمان تولید، کاهش و یا حذف بخش اعظم مصرف کود و سموم شیمیایی و تلاش برای استاندارد سازی تولید محصولات زراعی مصرف داخل کشور و صادرات به کشورهای خارجی اندیشیده شده است.. 

بهشتی، معاون نوآوری و تجاری سازی و رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی،  با تشریح روند فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص طرح های کلان ملی، در جلسه انعقاد قرارداد این طرح گفت: مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری با بررسی های دقیق کارشناسی و بهره گیری از نظرات متخصصان و مشاوران صاحب نظر در حوزهای مختلف فنّاورانه، ضمن تصویب کلیات عناوین طرح های مختلف، اقدام به حمایت از این طرح ها می کند. 

وی افزود: این معاونت، در برخی موارد با نیازسنجی دقیق مشکلات و کمبود های کشور؛ طرح هایی را به صورت ویژه حمایت کرده و در قالب "طرح کلان ملی" با بودجه های داخلی معاونت، مورد حمایت قرار می دهد. طرح حاضر نیز جزو همین طرح های ویژه و با اولویت بالا محسوب شده و با عزم و اراده قوی از آن حمایت می کنیم. 

اسدالله محسن زاده، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و بهره بردار این طرح؛ با قدردانی از زحمات چندین ماهه مجموعه مدیریت و کارشناسان معاونت و شرکت مجری و تشکر از اهتمام و تلاش مدیران، مشاوران و کارشناسان شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، با اشاره به فعالیت های شرکت کشت و صنعت مغان به عنوان بزرگترین هلدینگ کشاورزی خاورمیانه، تهدیدها و کمبودهای جدی در حوزه آب و خاک کشور را مهّم دانسته و آمادگی شرکت بهره بردار را در استقبال و حمایت از این قبیل طرح های علمی و فنّاورانه اعلام نمود. 

وی طرح حاضر را به عنوان سرآغازی درخشان در زمینه فعالیت های دانش بنیان شرکت عنوان کرده و ابراز امیدواری کرد که همکاری های بیشتر در طرح های فناورانه و در عرصه های مختلف کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و دامپروری با  معاونت علمی و فنّ آوری ریاست جمهوری داشته باشند.  

مازیار نامداری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فنّ آوران کاشت زاگرس به عنوان مجری طرح؛ با اشاره به پیشینه و توانمندی ها و فعالیت های انجام گرفته  شرکت تحت مدیریت خویش، گفت: این شرکت به عنوان اولین شرکت دانش بنیان تولید کننده دستگاه های نشاکار و سیدرهای گلخانه ای؛ با عنایت الهی و اراده و تخصص مهندسین و کارشناسان همکار، توانسته است انحصار بازار ساخت و تولید ماشین آلات تخصصی کشت نشائی در کشاورزی را از دست شرکت های اروپایی خارج نموده و با اقدامات و خلاقیّت ها، مانع خروج ارز از کشور شده است. 

وی افزود: در حال حاضر، با توجه به اهمیت نشاکاری برنج در کشور، طرح کلان ملی تولید دستگاه های نشاکار برنج را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و به موفقیت های بزرگی نائل آمده ایم. 

وی طرح ساخت و تولید ماشین آلات تخصصی کشت نشای محصولات زراعی را همانند طرح های قبلی دارای اهمیت بسیار بالایی در سطح ملی و فرامنطقه ای دانسته و علاوه بر قدردانی از اهتمام و حمایت رئیس و مدیران و کارشناسان معاونت علمی، به عنوان کارفرما و حامی طرح و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، به عنوان بهره بردار طرح، از تمامی دست اندر کاران این طرح در استانهای کرمانشاه، اردبیل و تهران سپاسگزاری کرد.  

قاسم محمدی، رئیس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، با تاکید بر برنامه ریزی و حرکت جدّی مدیران و کارشناسان شرکت در بهره برداری از فنّ آوری علمی و توانمندی های داخلی گفت: در این مسیر باور ما این است که روحیه جوانگرایی کارشناسی  و استفاده از نیروهای متخصص جوانان تربیت یافته در محضر اساتید و دانشمندان پیشکسوت و مجرّب،  راهکار اصلی برون رفت از بسیاری مشکلات کشور می باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که جوانان خلّاق و شایسته این مرز و بوم بتوانند سکان هدایت علمی و تولیدی را در دست گرفته و منشاء برکات فراوانی برای کشور شوند. 

وی استقبال و مشارکت در طرح کلان ملی تولید و کاشت نشایی محصولات زراعی با استفاده از سلول های جذبی را از افتخارات ماندگار مدیریت و کارشناسان و کارکنان شرکت کشت و صنعت مغان دانسته و تعمیم و گسترش دستاوردهای این طرح در سطح کشور را بسیار مهّم دانست. 

سید محسن عزیززاده، مشاور عالی طرح  کلان ملی کشت نشایی محصولات زراعی و نیز مشاور توسعه و فناوری های نوین شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان؛ در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اعزامی ما، از درایت و تدبیر هوشمندانه رئیس، معاونین، مدیران و کارشناسان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تصویب و حمایت همه جانبه از این طرح کلان ملی، و اقدام و ورود کارشناسان و متخصصین شرکت مجری و استقبال شرکت بهره بردار را در خور تحسین دانسته و گفت: به منظور تبادل اطلاعات و درک عمق مخاطرات و کاستی های موجود در حوزه زراعت؛ جلسات متعدد کارشناسی در دشت مغان و استان های اردبیل، کرمانشاه و تهران برگزار گردید که ماحصل آن را امروز به صورت طرح کلان ملی شاهد هستیم.

عزیززاده، اضافه کرد در این مسیر انسانهای بزرگواری، حمایت های بی دریغ و دلسوزانه از این طرح  داشته اند.‌ آیت الله دکتر سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، از مرحله ایده پردازی و پیگیری و اقدامات فرآیند بررسی کارشناسی و نیل به نتیجه کاربردی همواره ومجدّانه یاریگر کارفرما و مجری و بهره بردار این طرح بودند. استاندار اردبیل، سید حامد عاملی، معاونت اقتصادی و مدیرکل سرمایه گذاری و سایر مدیران و کارشناسان استانداری و سازمانهای تخصصی استان اردبیل اهتمام فراوان به عملیاتی شدن این طرح داشتند.‌ مجمع نمایندگان استان اردبیل، کمیسیون کشاورزی مجلس و به ویژه عباس جهانگیرزاده نماینده پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان، بهرام بادکو ریاست جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، سیامک آزادی رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، سیاوش عباسی رییس هیات مدیره و نیک روش مدیرعامل صندوق پژوهش فناوری زاگرس در هر مرحله از فرآیند اقدامات جاری و اداری طرح مشوّق دلسوز دست اندرکاران این حرکت بودند. وظیفه خود می دانم از بزرگواری و دلسوزی همه این بزرگان استان تشکر نمایم. 

وی اضافه کرد: سنگینی مسئولیت این طرح سرنوشت ساز در تولید محصولات زراعی بر عهده مدیران و مهندسین خلّاق شرکت دانش بنیان فنّ آوران کاشت زاگرس  از یک سو و هیات مدیره و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و نیز مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سوی دیگر است. بدین وسیله با قدردانی از زحمات همه آنان، توفیق روزافزون این شرکت ها و نهادها را از بارگاه الهی مسئلت می نمایم. 

وی تاکید کرد: امنیت غذایی هر کشوری از ارکان اصلی و محوری در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کلان محسوب می شود. طرح حاضر نیز با توجه به اینکه در حوزه زراعت و به خصوص محصولات استراتژیک تعریف شده است؛ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا، این طرح؛ از دو بخش اساسی تشکیل شده است. یک فاز، تولید سلول های جذبی و فاز دوم، تولید ماشین آلات کارنده که هر کدام از سطح فناوری بسیار بالایی برخوردار است.

مشاور عالی این طرح کلان ملی در پایان افزود: بسیاری از فناوری های نوظهور در حوزه کشاورزی، امکان ورود به کشور را دارند و شرکت های دانش بنیان داخلی ظرفیت علمی مورد نیاز جهت معرفی این فناوریها را دارا هستند. لیکن در خصوص بومی سازی و اجرای پایلوت های تجاری دچار مشکل هستیم که امیدواریم با ورود شرکت هایی چون کشت و صنعت و دامپروری مغان، وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و سایر نهادهای ذیربط در امور آب و خاک و امنیت غذایی کشور در این حوزه های فناورانه، شاهد رشد و شکوفایی بیشتر حوزه کشاورزی در کشور باشیم

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز