خبرگزاری کار ایران

سقف کاذب کناف بهتر است یا رابیتس؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۵۳۹

امروزه یکی از موارد زیبایی نمای داخلی استفاده از سقف کاذب است. در معماری نوین سقف کاذب کناف یکی از به صرفه‌ترین و بهترین راه‌های زیباسازی سقف، دیوار و... است.

کناف بهتر است یا رابیتس؟

برای آن‌که بدانید سقف کاذب رابیتس بهتر است یا سقف کناف، این دو محصول را با هم مقایسه می‌کنیم و نتیجه گیری را به عهده‌ی شما می‌گذاریم. چرا که هر محصول محاسن و معایب خودش را دارد و هر کدام در جای خود، قابل قبول و کاربردی است. 

کناف صفحات یا پنل‌های  حاوی گچ است که برای نمای سقف ساختمان استفاده می‌شود. روی کناف می‌توان نورپردازی ساختمان را انجام داد. در مقابل رابیتس شبکه‌های گالوانیزه‌ای است که به سقف نصب می شود و می‌توان سایر  تاسیسات ساختمانی را روی آن نصب کرد.

رابیتس وزن زیادی دارد و نیروی کار جهت نصب آن بسیار است. اما کناف سبک و بسیار حساس است و البته نیروی ماهر نصب و اجرای آن بسیار محدود است، زیرا سقف کاذب کناف مدل جدید و به‌روزی است

ایجاد نمای رابیتس به زمان زیادی نیاز دارد، رابیتس ضد آتش است و زنگ نمی‌زند. حمل و نقل آن سنگین است و نیروی زیادی لازم دارد. کناف نسبت به رابیتس سبک تر است، سرعت اجرا و نصب آن بالاتر می‌باشد و حمل و نقل آن آسان‌تر است. 

از نظر تناسب با بازسازی ساختمان کناف بهتر است یا رابیتس

سقف کاذب کناف بهتر است یا رابیتس؟

بازسازی ساختمان و نمای داخلی ساختمان مستلزم بررسی دو امر کلی و بسیار مهم است: مدت زمان بازسازی و مصالح و استحکام ساختمان مورد نظر. 

برای نصب رابیتس سه مرحله لازم است:

1- جوشکاری شبکه‌ها

2- بستن صفحات رابیتس

3- در پایان گچ کاری روی آن

 در سیستم کناف که به ساخت و ساز خشک  معروف است نیازی به جوشکاری نیست و تمام اتصالات لازم از طریق پیچ و مهره در مکان‌های مخصوص به خود قرار می‌گیرد.

 در سیستم رابیتس، گچ کاری روی آن مستلزم آن است که زمانی را برای خشک شدن گچ در نظر بگیرید. اما کناف آماده نصب است و نیاز به زمان بیشتری ندارد.

 استفاده از نمای داخلی رابیتس نیاز به جوشکاری دارد،  جوشکاری ممکن است به سرامیک ها، شیشه ها و سایر نماهای داخلی آسیب برساند ، اما در سقف کاذب کناف هیچ آسیب و خرابی احتمالی به پیش نخواهد آمد. 

در زمینه بازسازی ساختمان سقف کناف پیشتاز است، چرا که در کنار سرعت بالا، به خاطر تعداد نیروهای کم‌ترموقع نصب، هزینه‌های کمتری نسبت به رابیتس در بر دارد. برای نصب رابیتس به چند گروه مانند نصاب رابیتس، جوشکار و گچ کار نیاز است، اما برای نصف کناف دو نفر نیز کافی است.

اگر قرار باشد در بازسازی نمای داخلی ساختمان فقط سالن پذیرایی را بازسازی کنید، کناف پذیرایی گزینه‌ آسان و مقرون به‌صرفه‌تری خواهد بود. 

مزایا و معایب سقف کناف و رابیتس چه مواردی هستند؟

سقف کاذب کناف بهتر است یا رابیتس؟

رابیتس و کناف هر کدام ویژگی خاص خودش را دارد. وجود این ویژگی‌ها سبب شده که هنگام مقایسه رابیتس و کناف به  نقاط ضعف یا معایب و نقاط قوت یا مزایای آنها پی ببریم. در این قسمت کناف را با رابیتس مورد مقایسه قرار می‌دهیم . از مزایای کناف این است که کناف نسبت به رابیتس وزن کمتری دارد و بسیار سبک است. 

از نظر وزن : وقتی رابیتس به طور کامل نصب شود و روی آن گچ کاری شود، هر متر مربع ۴۵ کیلوگرم وزن دارد، این در حالی است که وزن سقف کاذب کناف، برای هر متر مربع ۱۱ کیلوگرم است..

اگر از نظر مدت زمان اجرا در نظر بگیریم، برای پیاده سازی نمای ۴۰ متری، در صورت انتخاب رابیتس به ۱۰ روز زمان نیاز دارید، اما همین مقدار در صورت انتخاب کناف تنها دو روز کافی است. 

از نظر قیمت رابیتس به خاطر تعداد نیروی متخصص بیشتر، جوشکاری، گچ کاری و... هزینه‌های بیشتری در بر خواهد داشت. 

از نظر استحکام و مقاومت، مقاومت سقف کاذب رابیتس از سقف کاذب کناف بیشتر است، اما اگر برای نصب سقف کاذب از نیروی متخصص و ماهر کمک بگیرید، کیفیت محصولات را به خوبی انتخاب کنید  و به طور خلاصه استانداردها رعایت شود کیفیت کناف و عمر آن بیشتر می‌شود. 

ورق کناف چیست؟

کناف به صفحه‌هایی گفته می‌شود که دارای روکش گچی است. صفحات کناف که به آن پانل کناف گفته می شود دارای ابعاد مختلفی هستند. ابعاد این پنل ها ۱۲۰ در ۲۴۰ سانتی متر و ۱۲۰ در ۲۵۰ سانتی متر و در نهایت ۱۲۰ در ۳۰۰ سانتی متر  تولید می‌شود. هنگام برش و نصب درزهایی که روی سقف کاذب به وجود می‌آید با بتونه درزگیری می شود. سقف کاذب کناف دارای آویزهایی است که قابلیت تنظیم شدن داشته و از سقف آویزان می‌شود.

این صفحات قابل برش هستند و می‌توان انواع طرح‌های مختلف را جهت نمای داخلی ساختمان با کناف اجرا کرد.

رابیتس چیست؟

رابیتس‌ها ورقه‌های مشبکی هستند  که از جنس فلز گالوانیزه تهیه می‌شوند. در صنعت ساختمان سازی و بازسازی ساختمان، از راویز برای ساختن سقف کاذب، ایجاد گچ کاری‌ها و گچ‌بری‌ها، پوشاندن تیرآهن، پوشش بتن سیمانی و یا ترمیم و رفع ترک‌های سقف و دیوار استفاده می‌شود. از کاربردهای رابیتس این است که می تواند کانال‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان را پوشش دهد.

مزایای استفاده از سیستم کناف

این مزایا بر اساس نوع استاندارد بیان شده است:

  • کناف در برابر زلزله مقاوم است. بر خلاف رابیتس، کناف وزن کمتری داشته و انعطاف پذیری بالاتری نسبت به رابیتس دارد. 
  • در سقف کناف، به دلیل آن که تمام اتصالات با پیچ و مهره انجام می شود ایمنی بالاتری نسبت به رابیتس دارد، چرا که مانند رابیتس نیاز به جوشکاری ندارد.
  • کناف فضای کمتری را به خود اختصاص می‌دهد و این امکان را فراهم می کند که در صورت بازسازی، فضا و دکوراسیون داخلی خانه مانند سابق حفظ شود.‌
  • کناف عایق صوتی است و  می‌تواند از مواد جاذب صوت جهت جذب صدا پشتیبانی کند. 
  • کناف در برابر آتش سوزی و و رطوبت مقاوم است.

راویز کاری سقف

رابیتس که در زبان محاوره ساختمان سازی به اشتباه به آن راویز می‌گویند، یکی از قدیمی‌ترین موارد ایجاد سقف کاذب است. به کسی که راویز یا راویتی کار می کند، راویز کار گفته می‌شود.‌

انواع رابیتس 

رابیتس ها بر اساس ستون و وزن تقسیم بندی می‌شوند. در کشور عزیزمان ایران، رابیتس‌ها با تعداد ستون ۹ ستونه، ۱۱ ستونه و ۱۳ ستونه تولید می‌شود. هر کدام از این شماره‌ها استفاده خاصی در صنعت ساختمان سازی دارد. به تعداد ستون‌های رابیتس به اصطلاح پل ستون گفته می‌شود. اگر شما قصد گچ کاری دارید، رابیتس ۱۳ ستونه برای این کار مناسب‌تر است. 

اگر رابیتس را بر اساس وزن دسته‌بندی کنیم میزان قیمت و وزن بر اساس ستون و حجم ستون است. این حجم شامل سبک، نیمه سنگین و سنگین می‌شود. برای مثال؛ رابیتس ۹ ستونه با وزن سبک ۴۰۰ تا ۷۰۰ گرم و رابیتس ۹ ستونه سنگین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم است.

از نظر ترمیم پذیری و سهولت در تغییرات کناف بهتر است یا رابیتس ؟

اگر تا اینجای مقاله با ما همراه بوده‌اید جواب این سوال برای شما بسیار روشن است. با توجه به هزینه‌هایی که رابیتس دارد، اگر تاسیسات داخلی سقف کاذب مثل لوله‌ها و ... آسیب ببیند باز کردن آن و نصب مجدد هزینه بیشتری در بر خواهد داشت. کناف همان طور ک سرعت بالاتری در نصب و اجرا دارد، در هنگام تعمیر و خرابی نیز بسیار راحت‌تر ترمیم شده و هزینه‌های ترمیم آن نسبت به رابیتس کمتر خواهد بود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز