خبرگزاری کار ایران

بزرگترین کشورهای تولید کننده بلبرینگ در دنیا؛ از بلبرینگ ژاپنی گرفته تا بلبرینگ آمریکایی

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۵۰۹

از ریل برقی کوچک هایپرمارکت گرفته تا نیروگاه های عظیم، تعداد زیادی تجهیزات سبک و همچنین تجهیزات صنعتی، بدون استفاده از بلبرینگ نمی توانند کار کنند. بلبرینگ ها یک جزء مهم تریبولوژیکی بسیاری از انواع ماشین آلات هستند و در اشکال مختلفی وجود دارند. آنها را می توان به عنوان یک عنصر ماشینی تعریف کرد که فقط به نوع خاصی از حرکت در سیستمی که ممکن است تحت بار استاتیک یا دینامیکی باشد اجازه حمل دهد. امروزه بلبرینگ یکی از متداول ترین قطعات ماشین آلات مورد استفاده است زیرا حرکت غلتکی آنها تقریباً همه حرکات را آسان می کند و در عین حال اصطکاک را کاهش می دهد. بلبرینگ ها دو عملکرد کلیدی دارند:

- حرکت انتقالی، یعنی اجزایی را که نسبت به یکدیگر می چرخند پشتیبانی و هدایت می کنند

- انتقال نیروها

اکثر بلبرینگ ها شفت های دوار را در برابر بارهای عرضی (شعاعی) یا رانش (محوری) پشتیبانی می کنند. برای به حداقل رساندن اصطکاک، سطوح تماس در یک یاتاقان ممکن است به طور جزئی یا کامل توسط یک لایه مایع (معمولا نفت) یا گاز از هم جدا شوند. 

بلبرینگ (Ball-Bearing) یا اصطلاح بازاری آن یاتاقان یکی از مهم ترین اجزای هر قطعه ماشین آلات صنعتی است. این قطعات با دقت بالا برای کاهش اصطکاک و حمل بار در طول حرکت چرخشی ضروری هستند. شاید تنها 5 درصد ماشین آلات صنعتی باشند که هیچ بلبرینگی ندارند؛ تقریبا 95 درصد ماشین آلات صنعتی حداقل یک بلبرینگ دارند. هزاران نوع بلبرینگ در بازار وجود دارد؛ از جمله خود بلبرینگ، رولبرینگ استوانه ای، رولبرینگ مخروطی، رولبرینگ سوزنی، بلبرینگ کف گرد، بلبرینگ تماس زاویه ای، بلبرینگ ایگرگ و بسیاری از انواع بلبرینگ های دیگر. در حالی که بلبرینگ رایج ترین نوع بیرینگ یا یاتاقان است اما هر نوع دارای ویژگی ها و مزایای خاص خود است که آن را برای یک سری کاربردهای خاص مناسب و برای محیط های عملیاتی دیگر نامناسب می کند.

بزرگترین کشورهای تولید کننده بلبرینگ در دنیا

بزرگترین کشورهای تولید کننده بلبرینگ در دنیا؛ از بلبرینگ ژاپنی گرفته تا بلبرینگ آمریکایی

به گزارش XRB Bearing، از نظر بازار جهانی، گروه SKF سوئد بزرگترین تامین کننده بلبرینگ در اروپای غربی، آمریکا، آفریقا و خاورمیانه است و یک سوم از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. در بازار آمریکا، بلبرینگ TIMKEN زمانی 22 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت و پس از آن گروه SKF و TORRINGTON هر کدام با 2 درصد سهم بازار قرار داشتند. در آسیا (به استثنای ژاپن)، گروه SKF زمانی 17 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. در ژاپن، NSK بزرگترین تامین کننده بلبرینگ است و گروه SKF دو درصد از بازار ژاپن را اشغال می کند. در اروپای مرکزی، اروپای شرقی و چین، بلبرینگ های محلی کارخانه سهم عمده ای از بازار را به خود اختصاص می دهد. 

طبق تازه ترین آمارها، در زمینه بلبرینگ های پیشرفته، شرکت های اروپایی، آمریکایی و ژاپنی جایگاه خود را به عنوان تامین کنندگان عمده بلبرینگ جهانی حفظ می کنند. در میان ده شرکت برتر در فروش سالانه: ژاپن 5 شرکت، ایالات متحده 2، آلمان 2 و سوئد یک جایگاه را اشغال کرده اند. در میان آنها، بزرگترین فروش بلبرینگ در سطح جهان، بلبرینگ SKF در سوئیس است که فروش سالانه آن زمانی به 5 میلیارد دلار آمریکا می رسید و 14.3 درصد از کل سهم بازار جهانی را به خود اختصاص می دهد. بلبرینگ SKF نزدیک به یک پنجم از سهم بازار بیش از 500 میلیون بلبرینگ در بیش از 130 کشور در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده موقعیت مسلط SKF در صنعت جهانی بلبرینگ است.

بلبرینگ های ژاپنی

بعد از آن نوبت به بلبرینگ ژاپنی ان اس کا NSK می رسد که فروش آن در سال به ۴.۴ میلیارد دلار می رسد. دو رتبه بعدی نیز به بلبربنگ ژاپنی کویو Koyo و ان تی ان NTN اختصاص دارد که به ترتیب ۳.۲‌ و ۲.۹ میلیارد دلار فروش داشته اند. اما ژاپنی ها به این سهم اقتناع نکرده اند و جایگاه پنجم را بلبرینگ NMB‌ و جایگاه نهم را بلبرینگ ناچی NACHI به خود اختصاص داده اند.

بلبرینگ NSK اولین بلبرینگ های ساخته شده در ژاپن را در سال 1916 تولید کرد. از آن زمان، این شرکت پیشتاز توسعه یاتاقان ها در ژاپن بوده است. NSK اکنون طیف کاملی از یاتاقان ها را ارائه می دهد و آنها را در سراسر جهان می فروشد. بلبرینگ های NSK به رشد بسیاری از صنایع و پیشرفت فناوری مکانیکی کمک زیادی کرده است. اکنون این شرکت بیشترین سهم را از بازار بلبرینگ در ژاپن دارد و یکی از بزرگترین تامین کنندگان بلبرینگ در جهان است.

بلبرینگ های برند NTN از ژاپن منشا می گیرند. NTN یکی از تولیدکنندگان جامع ماشین آلات دقیق در جهان است. شرکت NTN Bearing در سال 1918 در ژاپن تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در منطقه غربی شهر اوزاکا قرار دارد. شرکت NTN ژاپن چهارمین تولید کننده بزرگ بلبرینگ در جهان است.

بلبرینگ های آمریکایی

بلبرینگ آمریکا نیز در این آمار دو نماینده دارد. بلبرینگ تیمکن TIMKEN در رتبه ۶ قرار دارد که ۲.۴ میلیارد دلار و بلبرینگ تورینگتون نیز در رتبه ۱۰ قرار دارد که ۱ میلیارد دلار فروش داشته اند.

بلبربنگ TIMKEN به دلیل مهندسی تخصصی در مدیریت اصطکاک، متالورژی و انتقال نیرو در سطح جهانی شناخته شده است. به عنوان یک شریک قابل اعتماد، به طیف گسترده ای از مشتریان و صنایع در سراسر جهان خدمات ارائه و از حل مشکلات نوآورانه خود برای چالش برانگیزترین برنامه های کاربردی در سراسر جهان استفاده می کند.

بلبرینگ های آلمانی

صنعت آلمان نیز از تولید و تامین بلبرینگ جا نمانده است. بلبرینگ آلمانی اف آ گ FAG و بلبرینگ INA به ترتیب با ۲ و ۱.۵ میلیارد دلار فروش در رتبه های هفتم و هشتم جهان جای گرفته اند. بلبرینگ FAG یکی از ده برند برتر دنیاست و متعلق به گروه آلمانی Schaeffler است. بلبرینگ های نورد با کیفیت بالا، رولبرینگ ها و محصولات حرکت خطی تحت برندهای INA و FAG در سراسر جهان توسعه و تولید می شود. این شرکت تقریباً 40000 محصول استاندارد را برای بیش از 60 صنعت صنعتی و بسیاری از کاربردهای اصلی خودرو عرضه می کند. بلبرینگ FAG با ترکیب محصولات FAG و INA، کاملترین طرح کلی محصول را در جهان در صنعت بلبرینگ نورد دارد.

بلبرینگ های چینی

غایبان اصلی این آمار بلبرینگ های چینی هستند که به دلایل مشخص جزو 10 برند برتر جهان در زمینه تولید و تامین بیرینگ وجود ندارند. طبق توضیحات سایت شرکت بتکا، بلبرینگ های چینی نظیر ZWZ در ابتدا بیرینگ هایی برای کامیون های سنگین، واگن، لوکوموتیو، چرخ خودرو و توربین بادی تولید می کرده اند و به تدریج به یک شرکت مدرن تبدیل شده است که عمدتا تجهیزات کاربردی و اصلی فنی را تولید می کنند و حالا به بزرگترین پایگاه تولید و فروش بلبرینگ و رولبرینگ در چین تبدیل شده است. ZWZ سهم بسزایی در توسعه صنعت بیرینگ چین داشته و به “زادگاه بلبرینگ های چینی” شناخته می شود اما در رده های بعدی در زمینه تامین بلبرینگ قرار دارد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز