خبرگزاری کار ایران

نبشی چگونه تولید می شود؟ کاربردهای نبشی کدامند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۹۵۵

یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد که در انواع سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، نبشی ها می باشند. در حقیقت نبشی یک نوع پروفیل با سطح مقطعی به شکل دو ضلع عمود بر هم است که امکان استفاده از آن به صورت منفرد و مرکب وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید، چراکه قرار است به صورت مفصل درباره نبشی ها صحبت کنیم و آنها را در مواردی چون مشخصات فنی نبشی، انواع، کاربرد، نحوه تولید و غیره مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

نبشی چیست؟

به مقاطع فولادی که شکلی شبیه به L انگلیسی دارند، نبشی گفته می شود. این مقاطع دارای استحکام بالایی هستند. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت تولید نبشی ها، کارخانه سازنده، مواد اولیه و درصد عناصر استفاده شده، می باشد. استانداردهای تولید نبشی متفاوت هستند که هرکدام از آنها میتواند تفاوت در کاربرد و جنس نبشی ها را نشان دهد. از مهم ترین استانداردهای تولید نبشی میتوان به مواردی نظیر DIN EN 10056، ASME S1-36، ASTM A 36، Gost 8240 و Gost 8510 اشاره کرد.

در همینجا می خواهیم شما را با یک اصطلاح رایج در حوزه نبشی به نام نبشی لقمه نیز آشنا کنیم. حال نبشی لقمه چیست؟ در برخی مواقع لازم است تا نبشی ها را به قطعات کوچک تر برش دهند تا مورد استفاد قرار بگیرند؛ به این نبشی های برش خورده، نبشی لقمه گویند.

نحوه تولید نبشی

از لحاظ نحوه تولید، نبشی ها به دو دسته فابریک و پرسی تقسیم می شوند.

نبشی پرسی

برای ساخت نبشی های پرسی از ورق های فولادی استفاده می شود به این صورت که در ابتدا ورق ها برش داده می شوند. سپس با عبور ورق ها از چند غلتک و طی چند مرحله، لبه های ورق به سمت بالا خم شده تا در نهایت به شکل نبشی در بیایند. در انتها نیز دستگاهی به نام گیوتین نبشی ها را به طول 6 یا 12 متر برش می زند. این هم لازم است بدانید که تمامی این فرآیندها در دمای معمولی صورت می گیرد و از استاندارد DIN 1022  برای تولید نبشی های پرسی استفاده می شود. برای تولید نبشی پرسی، علاوه بر ورق سیاه از ورق گالوانیزه نیز استفاده می شود. بنابراین نوسانات قیمت ورق سیاه و ورق گالوانیزه می تواند بر قیمت نبشی پرسی تاثیرگذار باشد.

نبشی فابریک

این نبشی ها را با استفاده از شمش فولادی طی فرایند نوردگرم تولید می کنند. پس یعنی ماده اولیه نبشی های فابریک بیلت فولادی است. بیلت فولادی را پس از حرارت دادن از غلتک های مخصوص عبور داده تا به نبشی های فابریک تبدیل شوند. فرایند تولید نبشی های فابریک پیچیده تر از تولید نبشی پرسی می باشد. در مقابل نبشی های فابریک کیفیت بالاتری نسبت به نبشی پرسی دارند.

شکل ظاهری نبشی

از نظر شکل ظاهری نیز نبشی ها به دو دسته عمودی و Vشکل تقسیم می شوند.

نبشی عمودی

این نوع نبشی همانطور که گفتیم شکلی شبیه به L انگلیسی دارند و زاویه بین بال ها یا سطح مقطع آنها 90 درجه است.

نبشی  Vشکل

نبشی هایی که در این دسته قرار می گیرند، سطح مقطع یا زاویه بین بال ها، کمتر از 90 درجه است. استفاده از این نوع نبشی در موارد خاص می باشد که برای تهیه آن، نیاز به سفارش تولید کننده این مقاطع فولادی دارید.

اندازه بال های نبشی

نبشی ها براساس اندازه بال ها نیز به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می گردند.

  1. نبشی بال مساوی

این نوع نبشی ها دارای فاصله یکسان در دوطرف بال است یعنی مقطع های هردو طرف نبشی، یکسان هستند. مثلا L50 یعنی نبشی که بال آن در دوطرف به اندازه 50 سانتی متر می باشد. حرف انگلیسی L نیز بیانگر مساوی بودن بال است. یکی از نبشی هایی که به عنوان نبشی بال مساوی می شناسند، نبشی اسپیرال است که از سایز 20*20*2  تا 50*50*5 ساخته می شوند؛ همچنین در بازار به نبشی های اسپیرال، نبشی نورد گرم بال مساوی نیز می گویند.

  1. نبشی بال نامساوی

در این نبشی بال ها باهم مساوی نیستند یعنی اندازه یکی از بال ها بزرگتر از دیگری است. برای مثال L50* 70 نشان دهنده این است که طول یکی از بال ها 5 و طول دیگری 7 سانتی متر است.

نبشی چگونه تولید می شود؟ کاربردهای نبشی کدامند؟

جنس های متفاوت نبشی

از مهم ترین نبشی هایی که در این دسته قرار می گیرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نبشی فولادی

یکی از مستحکم ترین نبشی هایی که بیشتر در مصارف ساختمانی کاربرد دارد نبشی فولادی است. این نبشی مناسب برای مکان هایی که در معرض رطوبت و آب قرار دارد، نیست چراکه در گذر زمان موجب زنگ زدگی و خوردگی محصول می شود.

  1. نبشی گالوانیزه

این نوع نبشی را که با پوششی از فلز روی تولید می کنند، دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت است که از آن برای مکان هایی که امکان خوردگی نبشی وجود دارد، استفاده می شود.

  1. نبشی استنلس استیل

این نبشی که به فولاد زنگ نزن هم معروف است، مناسب مکان ها و شرایط خاص محیطی است که آسیب نبشی را دربر دارد. از دیگر قابلیت های این نبشی میتوان به ویژگی ماشین کاری و جوش کاری آن اشاره کرد.

کاربردهای نبشی

با واژه نبشی و انواع آن آشنا شدیم؛ اما این محصولات و مقاطع فولادی چه کاربردهایی دارند. نبشی ها در ساختمان سازی کاربردهای زیادی دارند. مثلا نبشی کششی برای مهار دیوار سفالی و دیوارهای بتنی آرمه، استفاده می شود. نبشی لقمه در اتصالات تیرآهن به بیم ها، در ساخت چهارچوب های درب و پنجره و همچنین ساخت خرپا و ستون در اسکلت ساختمان کاربرد دارند.

البته کاربرد نبشی ها به اینجا ختم نمی شود بلکه از این مقاطع فولادی در صنایع دیگر چون ساخت خطوط لوله در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، دکل های انتقال نیرو و بادبندها استفاده می شود.

قیمت نبشی

اکنون باید بدانید که چه مواردی در قیمت نبشی موثر است؟ به طور کلی مهم ترین عوامل تاثیر گذار عبارت است از:

  • کیفیت مواد اولیه
  • روش تولید
  • نوع استاندارد ساخت
  • وزن و ابعاد نبشی

قیمت روز نبشی

باید گفت قیمت روز مقاطع فولادی باتوجه به نوسانات دلار در سال هاس اخیر باعث شد تا تغییرات بسیاری در قیمت مقاطع فولادی ایجاد شود. همچنین با تغییر قیمت، بازار عرضه و تقاضا نیز تغییر یافت؛ از طرفی تهیه محصولات فولادی اگر به درستی و با آگاهی از اطلاعات روز صورت نگیرد، ممکن است هزینه های اضافی را برای افراد فعال در حوزه عمران و دیگر صنایع داشته باشد. پس دانستن قیمت مقاطع فولادی امری ضروری است.

نبشی چگونه تولید می شود؟ کاربردهای نبشی کدامند؟

معرفی مرجعی برای خرید نبشی

اگر شما به دنبال یک مرکز معتبر برای استعلام قیمت ناودانی و نبشی و خرید این مقاطع هستید ما به شما شرکت تجاری و بازرگانی آراد آهن را پیشنهاد می کنیم. این شرکت توانسته با سابقه ای فعال در تامین انواع مقاطع فولادی مشتریان زیادی را به خود جذب کند. شما می توانید انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی را با قیمت مناسب خرید کنید، اگر قبل از تهیه آهن آلات مورد نیاز خود از کارشناسان مجرب این شرکت بهره ببرید. شما می توانید برای ثبت سفارش خرید مقاطع فولادی با شماره 34055-031 تماس بگیرید. همچنین قیمت روز انواع آهن آلات روزانه در سایت اینترنتی آراد آهن اطلاع رسانی می شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز