خبرگزاری کار ایران

مودم vdsl بخریم یا adsl؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۶۶۷

اینترنت ADSL نمی‌تواند پاسخگوی بسیار از این نیازها باشد. بنابراین مسیر برای ورود نسل جدید اینترنت پرسرعت VDSL باز شده است. در ادامه مقاله با تفاوت این اینترنت‌های پرسرعت، تفاوت مودم VDSL و ADSL، نکات خرید مودم vdsl و مودم vdsl tp-link آشنا خواهید شد.

این روزها با‌گسترش استفاده از برنامه‌های مبتنی بر اینترنت که نیاز به سرعت اینترنت بالایی دارند خرید مودم وی دی اس ال تبدیل به یکی از ترندهای بازار شده است. سالهاست که دنیای ما با تکنولوژی اینترنت گره خورده است اما در سالهای اخیر، نیاز به استفاده از اینترنت پر‌سرعت‌تر برای کاربردهایی نظیر تماشای فیلم و بازی های آنلاین، بیش از گذشته است. اینترنت ADSL نمی‌تواند پاسخگوی بسیار از این نیازها باشد. بنابراین مسیر برای ورود نسل جدید اینترنت پرسرعت VDSL باز شده است. در ادامه مقاله با تفاوت این اینترنت‌های پرسرعت، تفاوت مودم VDSL و ADSL، نکات خرید مودم vdsl و مودم vdsl tp-link آشنا خواهید شد. 

مودم vdsl یا adsl؟

واقعیت این است که برای کاربران عمومی و عادی اینترنت، تفاوت زیادی بین خرید مودم‌های ارزان قیمت و گران قیمت وجود ندارد. حتی شاید با خرید مودم‌های پیشرفته و گران، دچار دردسرهای بعدی برای نصب و راه‌اندازی آن شوید. اولین نکته برای خرید مودم، در نظر گرفتن نوع کاربری و نحوه اتصال شما به اینترنت است. در صورتی که از اینترنت تنها برای وب‌گردی و حضور در شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنید، می‌توانید به سراغ خرید مودم ارزان قیمت adsl2+ خانگی و خرید مودم adsl بروید. شما می‌توانید با استفاده از این مودم‌ها، از 24 مگابایت سرعت اتصال لذت ببرید.

امروزه اینترنت adsl (Asymmetric Digital Subscriber Line) در همه‌جای کشور وجود دارد. با‌اینکه سرعت آن از 56کیلوبیت‌برثانیه بیشتر است اما هنوز قابلیت‌هایی مثل استفاده برای نمایش ویدئوی آنلاین در تلویزیون‌ها یا بازی‌های آنلاین را ندارد. اینترنت vdsl (Very-high Speed Digital Subscriber Line) اینترنت پرسرعتی است که برای ارتباطات و سرگرمی استفاده می‌شود. نسل جدید فناوری DSL بر بستر کابلهای مسی است. اما بر عکس adsl، درحال‌حاضر عرضه آن محدود به قسمت‌هایی از شمال شهر پایتخت است. چراکه این فناوری تنها می‌تواند در مسافت‌های پایین استفاده شود. پس لازم است هر ایستگاه مخابراتی قابلیت ارائه این خدمات را داشته باشد. هر قدر فاصله به ایستگاه مخابراتی نزدیک‌تر باشد قدرت سیگنال بالاتر خواهد بود. هرچند می‌توان VDSL را روی سیم‌کشی‌های مربوط به ADSL قدیمی هم پیاده‌سازی کرد اما کیفیت سیم و کابل تاثیر زیادی روی کیفیت اینترنت دریافتی دارد. "راف نت به عنوان یک فروشگاه اینترنتی معتبر فروش تجهیزات شبکه و مودم روتر به شما انواع مدل‌های مودم وی دی اس ال را عرضه می‌کند که می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید."

هنگام خرید مودم وی دی اس ال در‌نظر داشته باشید که فناوری VDSL در سه‌سطح VDSL، VDSL2 و VDSL2+ وجود دارد که در کشور ما تنها نوع VDSL وارد شده. ازسوی‌دیگر سیستم مخابرات ایران در بسیاری از مناطق بر پایه سیم‌های مسی است و این سیم‌ها ظرفیت محدودی برای ارسال اطلاعات دارند. پس حداکثر سرعت VDSL در ایران می‌تواند به 70مگابیت‌بر‌ثانیه با سرعت آپلود 16مگابیت‌بر‌ثانیه برسد. اما در سایر رسانه‌ها مثل فیبر‌نوری میتواند بیشتر نیز باشد. در تئوری گفته می‌شود سرعت آن تا 300مگابیت‌ بر ‌ثانیه هم می‌رسد. 

عملکرد فناوری VDSL به این شکل است که حجمی از ظرفیت خطوط تلفن برای صدای انسان که در فرکانس 400 تا 3400هرتز است بکار می‌رود. این درحالیست که سیم‌های مسی می‌توانند فرکانسهای خیلی بالاتر تا چند مگاهرتز و دیتای دیجیتالی را نیز منتقل کنند. بنابراین ظرفیت خالی مانده این سیم‌ها برای فناوری VDSL و انتقال دیتا با سرعت بالا بکار گرفته می‌شود. 

سرعت اینترنت vdsl حدود چهاربرابر سرعت adsl است که به‌دلیل همین نرخ سرعت بالا نیازمند استفاده از مودم‌های خاص خود است.

مودم‌های vdsl و adsl کاملا از هم متمایز نیستند. اگر یک مودم adsl قابلیت مودم وی دی اس ال هم داشته باشد می‌تواند برای این منظور نیز به‌کار رود.

تفاوت مودم vdsl و adsl

سرعتی که یک مودم adsl میتواند ارائه کند حداکثر به 8مگابیت در ثانیه می‌رسد که این مقدار در مودم‌های vdsl برابر با 50مگابیت‌برثانیه است. هر دوی این مودم‌ها از فناوری‌های مشترک مبتنی بر DSL استفاده می‌کنند. تفاوت مهم و شاید اصلی‌ترین تفاوت آنها این است که مودم مودم وی دی اس ال علاوه بر استانداردهای ارتباطی ADSL، از یک سری استانداردها همانند ITU G.993.1 و ITU G.993.2 و ITU G.993.2 پشتیبانی می‌کند که موجب اتصال سریع‌تر و افزایش سرعت اینترنت می‌شود. با‌توجه‌به این مسئله می‌بینیم مودم‌های VDSL می‌توانند از ADSL هم پشتیبانی کنند اما برعکس آن صادق نیست. 

خرید مودم vdsl باید بر‌اساس نیاز افراد باشد. مودم وی دی اس ال در‌حال‌حاضر از چندصدهزار تومان تا چند‌میلیون تومان، بسته به ویژگی‌های آنها، قیمت دارند که با توجه به وضعیت تورمی کشور احتمال افزایش قیمت آنها بالاست. میتوان VDSL را روی مودم‌های ADSL هم پیکربندی کرد اما هرگز به حداکثر سرعت خود نخواهد رسید و تنها اینترنت کمی پرسرعت‌تر از ADSL را تجربه خواهید کرد. 

بوسیله VDSL شما قادر خواهید بود از اپلیکیشن‌هایی که پهنای باند بالایی می‌خواهند به سادگی استفاده نمایید. مانند پخش آنلاین در یوتیوب یا تماس تصویری با کیفیت در اسکایپ یا دانلود فایل‌های پرحجم و بازی آنلایین، بدون اینکه قطعی داشته باشید.

در‌حال‌حاضر ISPهای کمی در کشور ما خدمات مودم وی دی اس ال ارائه می‌کنند و معمولا محدود به مخابرات و شرکت شاتل، داتک و پیشگامان است. تعرفه اینترنت VDSL و ADSL برابر است اما این مسئله به تصمیمات و سیاست‌های سازمان‌های ذی‌ربط بستگی دارد و ممکن است در آینده تغییر کند. چراکه هزینه زیرساخت‌های این نوع اینترنت، بیشتر است و در بسیاری از مناطق نیاز به سیم‌کشی‌های جدید و زیرساخت‌های قوی‌تر وجود دارد. 

 خرید مودم vdsl مخابرات 

قبل از خرید مودم vdsl لازم است نسبت به اینکه سیم‌کشی‌های ساختمان، پاسخگوی استفاده از جریان اینترنت پرسرعت هستند مطمئن شوید. در‌اصل، VDSL باید برپایه فیبرنوری ارائه شود اما همانطور که گفتیم سیم‌کشی‌های قبلی که از نوع مسی هستند هم می‌توانند پاسخگو باشند. اگر سیم‌کشی‌های ساختمان، در استفاده از ADSL مشکل خاصی نداشته باشد می‌تواند پاسخگوی نیاز اینترنت پرسرعت‌تر هم باشد. 

به مرور زمان، مودم‌های vdsl جای مودم های adsl را خواهند گرفت چرا‌که هر روز تقاضا برای اپلیکیشن‌های تحت وب بیشتر می‌شود. مودم‌های قدیمی adsl پاسخگوی تامین اینترنت vdsl نیستند و باید با مودم‌های مخصوص، جایگزین شوند.

همانطور که گفتیم برای خرید مودم vdsl همه قابلیت‌های ADSL را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود افراد به‌جای خرید مودم ADSL ، یک مودم وی دی اس ال بخرند. حتی اگر در‌‌حال‌حاضر این فناوری در محل سکونت افراد وجود نداشته باشد، بدیهی است تا چند سال آینده جز خدمات اینترنتی مخابرات خواهد بود. چراکه این طرح در دولت تصویب شده و وزیر قبلی مخابرات، محمدجواد اذری جهرمی از شروع ارتقای سرویس ها به مودم وی دی اس ال از شهرهای تهران و قم خبر داده است. 

خود شرکت مخابرات نیز برای خرید مودم vdsl را ارائه می‌کند که برای دریافت آن باید ثبت نام کرد. مودم‌هایی که مخابرات ارائه می‌کند عمدتا از دو نوع است . مدل اول، مودم تی پی لینک 8961 است که قیمت آن حدود 500 تا 700هزار تومان است. مودم دیگری که مخابرات ارائه می‌کند مودم مودم دی لینک ۲۷۵۰ سری ADSL2 Plus با قیمت حدود یک‌میلیون تومان است. بقیه مودم‌های vdsl که در بازار موجود هستند، قیمتی از حدود 400 هزارتومان تا چندمیلیون تومان دارند و این به قابلیت‌های آنها وابسته است. 

مودم vdsl tp-link

مودم‌های مختلفی برای مودم وی دی اس ال وجود دارد که می‌توان به مودم‌های تی پی لینک (TP-LINK)، دی لینک (D-LINK)، ایسوس (ASUS) و تندا (TENDA) اشاره کرد. 

به‌طور‌کلی در خرید مودم vdsl خوب باید به نکات زیر توجه کنیم:

تعداد پورت: قبل از خرید مودم باید تعداد دستگاه هایی که با سیم به آن متصل می‌شوند را در نظر بگیریم. 

نوع اتصال: مودم وی دی اس ال از نوع خانگی محسوب می‌شوند و توانایی ارتباط سیمی و بیسیم را دارند. 

تک‌باند یا دوباند بودن: این مسئله در فرکانس یک مودم خودش را نشان می‌دهد که اکثر مودم‌های تی پی لینک VDSL از نوع دوباندی با ترکیب 2.4 و 5گیگاهرتزی استفاده می‌کنند. 

آنتن‌دهی: مودم‌ها می‌توانند یک یا چند آنتن داشته باشند که حداکثر تا چهار آنتن دارند. برای مساحت‌های زیر 70‌متر یک آنتن مناسب است و هر قدر مساحت فضا بیشتر شود نیاز به آنتن‌های بیشتری است. 

مثلا مودم TP-LINK TD-W9970 از نظر ظاهری کاملا شبیه یک مودم ADSL است. بقیه مودم‌ها نیز همینطورند آنها تفاوت ظاهری خاصی با مودم ADSL ندارند تنها تفاوت آنها در استانداردهایی است که پشتیبانی می‌کنند. حتی نوع سوکت ورودی به این مودم‌ها نیز هیچ تفاوتی با مودم‌های ADSL ندارد. 

مودم‌های تی پی لینکی که در بازار برای اتصال به مودم وی دی اس ال وجود دارند ویژگی‌های مختلفی داشته و بسیار کاربردی هستند. آنها جز دسته مودم‌های سیمی و بی‌سیم یا وایرلس با قابلیت روتر هستند که فرکانس کاری آنها بین 2.4گیگاهرتز و 5گیگاهرتز است. همچینن این مودم‌ها رابط‌های مختلفی از جمله پورت‌های RJ11, 1، 10/100/1000Mbps RJ-45 WAN/LAN و USB 2.0, 3 دارند. تعداد آنتن‌های مودم‌های تی‌پی‌لینک بر اساس مدل آنها متفاوت است و می‌تواند 2 تا 4 آنتن ثابت یا جداشونده باشد. 

سرعت وایرلس این مودم‌ها 2.4گیگاهرتز و 5گیگاهرتز است. اگر مودم‌ها را از فروشگاه معتبری تهیه کنید می‌توانید از گارانتی 24ماهه آن نیز استفاده نمایید. 

جمع بندی

بی‌شک تجربه استفاده از اینترنت پرسرعت بیسیم با استفاده از مودم‌های VDSL تجربه منحصربفردی خواهد بود. خرید مودم وی دی اس ال مناسب می‌تواند تجربه شما را در استفاده از این تکنولوژی بهبود ببخشد. از‌آنجایی‌که فناوری VDSL نیازمند این است که مودم‌ها از استانداردهای خاصی پشتیبانی کنند، بنابراین مودم‌های قدیمی ADSL نمی‌توانند پاسخگوی فراهم کردن سرعت مورد نیاز در دانلود و آپلود باشند. مودم‌های VDSL نسل جدید مودم‌ها و اینترنت VDSL نسل جدید و در حقیقت، نسل بعدی خطوط پرسرعت اینترنت است که به تازگی وارد کشور شده است. امید است در سالهای آینده، با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، استفاده از آن در سطح کشور گسترش یابد. 

 

منبع: خرید مودم vdsl راف نت  (https://rafnet.ir/)

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز