خبرگزاری کار ایران

بررسی عفونت های رایج در سالمندان

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۶۰۹

به طور طبیعی با افزایش سن سیستم ایمنی بدن توان تحمل با بیماری ها را ندارد و همین موضوع باعث می شود تا بیماری ها راحت تر بتواند سالمندان را از پای در بیاورد. هر اندازه که سن بالاتر می رود بروز بیماری های مختلف بیشتر می شود و حال اینکه در این میان بیماری های عفونی به عنوان یکی از بیماری های شایع گریبان گیر سالمندان خواهد شد؛ به همین دلیل است که گفته می شود سالمندان با کهولت سن بیشتر به مراقبت نیاز دارند.

با توجه به اینکه برخی از بیماری های عفونی قابلیت انتقال از فردی به فردی دیگر را دارند، لازم است که مراقبت های بیشتری در این سن برای حفظ سلامت بدن سالمندان انجام گیرد.

قطعا شناخت انواع بیماری های شایع در سالمندان و الخصوص شناخت بهتر بیماری های عفونی در این سن موجب می شود که تلاش برای پیشگیری ابتلا به هر نوع بیماری افزایش پیدا کند و همچنین اینکه شناخت علائم این بیماری ها می تواند زمینه ساز مراجعه به موقع به پزشک برای درمان باشد.

اگر قصد دارید درباره عفونت های رایج در سالمندان بیشتر بدانید، به ما بپیوندید تا در ادامه هر چه بیشتر و بهتر به این موضوع بپردازیم.

چه کسی می تواند بیماری های عفونی را درمان کند؟

متخصص عفونی، پزشکی است که بعد از 7 سال دوره عمومی پزشکی به مدت 4 سال نیز در رابطه با عفونت هایی که می تواند به هر نحوی به بدن انسان منتقل شود و اندام ها را تحت تاثیر بگذارد تحصیل نموده است. متخصصان عفونی دروس مشترک زیادی با میکروبیولوژیست ها در انواع زمینه ی عفونت ها دارند با این تفاوت که متخصصان عفونی بیشترین تمرکز را در حیطه ی بالینی این رشته پزشکی دارند.

البته برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص متخصصان عفونی می توانید به سایت پذیرش 24 مراجعه کنید.

ذات الریه

یکی از بیماری های عفونی شایع در دوران سالمندی، ذات الریه یا همان سینه پهلو است که با افزایش سن شدت ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می کند تا جایی که گفته می شود این اتفاق به مراتب در افراد بالای ۷۰ سال به میزان ۵۰ درصد بیشتر اتفاق می افتد. این آمار ها نشان می دهد که توجه به بهداشت و سلامت سالمندان، چه در منزل و چه در خانه سالمندان، از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجاییکه احتمال انتقال این بیماری وجود دارد، در صورت مشاهده علائمی همچون تب، تنگی نفس، درد در ناحیه سینه و یا سرفه سعی کنید که مکان بیمار را جدا از سایر اعضای خانواده در نظر بگیرید.

سل ریوی

از دیگر بیماری های عفونی خطرناک که با کهولت سن خود را نشان می دهد، می توان به سل ریوی اشاره کرد. ابتلا به این بیماری ها حتی در سنین پایین تر هم مشاهده می شود اما از آنجاییکه در سنین پایین سیستم ایمنی بدن قوی تر است، بیماری نمی تواند چندان خود را نشان دهد بلکه با کهولت سن علائم آن به مرور خود را نشان می دهد. در صورتیکه علائمی مانند بی اشتهایی طولانی مدت، سرفه های مکرر، تعرق بی دلیل و یا کاهش وزن بدون علت مشخصی را مشاهده کردید، به سرعت بیمار را از سایر افراد محل زندگی خود جدا کرده و او را به بیمارستان انتقال دهید. درمان بیماران عفونی مبتلا به سل ریوی در بیمارستان و در اتاق های ایزوله انجام می شود تا در نهایت پس از حدودا دو هفته عامل بیماری به طور کامل از بدن پاک شود.

عفونت های ادراری

حال به سراغ دیگر بیماری عفونی شایع سالمندان به نام عفونت ادراری برویم؛ جای یکه گفته می شود برخی از عفونت های ادراری بدون علائم هستند و برخی دیگر علائمی آزار دهنده همچون تکرر ادرار را به دنبال دارند. منشا عفونت های اداری، باکتری ها هستند که در صورت وجود در دستگاه تناسلی می تواند موجب تغییر در رنگ و بوی ادرار گردد و یا اینکه سوزش و تب و لرز در بیمار را به وجود آورد. لازم به ذکر است این نوع از بیماری های عفونی در مثانه و یا کلیه و مجاری ادراری خود را نشان می دهد و گاهی هم شدت بیماری در سالمندان به حدی افزایش پیدا می کند که پزشک تشخیص می دهد بیمار بستری شود. به هر حال تشخیص به موقع بیماری و همچنین شروع درمان به موقع بیماری موجب می شود تا هر چه بهتر بیمار بهبود پیدا کند.

عفونت های مفصلی

بسیار دیده شده که افراد با کهولت سن با مشکل در راه رفتن مواجهه می شوند و اکثر اوقات از درد در ناحیه مفاصل آزرده خاطر هستند. علت این ناتوانی‌ ها در سالمندان اغلب به عفونت های مفصلی بر می گردد؛ جایی که مفصل های مهم مانند لگن و یا زانو دچار عفونت شده اند. در صورتیکه علائمی همچون قرمزی در نواحی مفصلی، درد و یا ناتوانی در راه رفتن را مشاهده کردید، در اولین فرصت بیمار را نزد پزشک متخصص ببرید تا با درمان به موقع از شدت یافتن بیماری جلوگیری گردد.

عفونت زخم بستر

گاهی مشاهده می شود که کهولت سن در افراد و ناتوانی در راه رفتن، آن ها را یک جا نشین کرده است به طوریکه در طولانی مدت حتی بدون تغییر وضعیت به سر می برند؛ این حالت در نهایت به زخم بستر و عفونت های مرتبط منجر می شود. در خانه های سالمندان که برخی از سالمندان توان راه رفتن ندارند، باید به طور مداوم توسط پرستاران تغییر وضعیت داده شوند تا از ابتلا به زخم بستر در آن ها جلوگیری به عمل آید اما در صورتیکه چنین عملی صورت نگیرد، احتمال ورود عفونت به خون و در نهایت حتی مرگ بیمار هم وجود دارد.

اسهال حاد عفونی

گاهی به دلیل تغذیه نامناسب و یا عادت های غلط زندگی، میکروب ها راهی برای ورود به دستگاه گوارش پیدا می کنند و از آنجاییکه بدن سالمندان ایمنی کافی در برابر این میکروب ها را ندارد، به سرعت می تواند دیگر اندام های داخلی را نیز درگیر کند. میکروب های موجود در دستگاه گوارش در مدت زمان کمی می توانند زمینه ساز اسهال شدید و از دست رفتن آب بدن شوند بنابراین در صورت مشاهده این علائم به سرعت بیمار را به بیمارستان انتقال دهید.

نتیجه گیری پایانی

با توجه به اینکه با افزایش سن و کهولت سن، توان بدن در برابر مقابله با بیماری ها کاهش پیدا می کند، امکان ابتلا به بیماری های عفونی افزایش پیدا می کند. از جمله بیماری های عفونی شایع در سالمندان می توان به عفونت های مفصلی، اسهال حاد عفونی، عفونت زخم بستر و نیز عفونت های ادراری اشاره کرد. در صورتیکه هر یک از علائم عفونت در سالمندان مشاهده شد باید به سرعت روند درمان را به کمک پزشک متخصص آغا ز کرد تا در نهایت از شدت یافتن بیماری پیشگیری به عمل آید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز