خبرگزاری کار ایران

پوشش محافظتی افزایش کیفیت ساختمان و سازه‌های فلزی رونمایی شد

کد خبر : ۱۱۸۴۲۳۴

یک فعال صنایع دانش بنیان گفت: استفاده از پوشش های حفاظتی در برابر حریق و نیز محافظهای ضد خوردگی سازه های فلزی به افزایش کیفیت سازه و عمر ساختمان می انجامد.

به گزارش ایلنا،  ایمان علی بخشی کارشناس عایق‌های حفاظتی ساختمان بعدازظهر امروز در نشست رونمایی از پوشش‌های حفاظتی سازه‌های فلزی اظهار کرد: بعد از آنکه حریق به تخریب ساختمان پلاسکو منجر شد، دستگاه‌های سیاست گذار و متولی کیفیت ساختمان به دنبال تدوین و ابلاغ آئین نامه‌هایی در خصوص حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق بودند تا در برابر آتش سوزی محافظت شود که در حال حاضر این آئین نامه تدوین و رعایت آن الزامی شده است.

وی افزود: این الزام برای ساختمان‌های بلندمرتبه که از سازه فلزی مانند ساختمان پلاسکو برخوردار هستند، اولویت بالاتری دارد. در حوزه صنعت ساختمان در سال‌های اخیر تحولاتی بعد از آتش سوزی پلاسکو رخ داده است؛ لذا پوشش‌های ضد حریق در سازه‌های فلزی برای حفاظت در برابر حریق، به یک الزام تبدیل شد که طرح بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

کارشناس متالوژی ادامه داد: در بخش‌های دیگر مربوط به طول عمر ساختمان هم مشکلات دیگری داریم به خصوص در مناطق گرمسیری یا مرطوب کشور که خوردگی میلگردهای به کار رفته در آرماتورهای درون بتن بسیار شایع است. این میلگردها بدون هیچ پوششی درون بتن قرار می‌گیرند که به مرور زمان در معرض دی اکسید کربن قرار گرفته و دچار خوردگی می‌شوند؛ به گونه‌ای که به تدریج ضخامت میلگردها به اندازه یک پیچ کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: در سایر صنایع که یا شاهد سازه‌های فلزی هستیم مانند پل‌ها، دکل‌های انتقال برق و امثال آن یا از آرماتورهای میلگردی در بتن‌ها استفاده می‌شود مانند تونل‌ها می‌توان از عایق‌های ضد خوردگی فلزات استفاده کرد و عمر آنها را ارتقا داد.

این فعال صنایع دانش بنیان تصریح کرد: محصولات ضد آب گریز و عایق محصولات بتنی و فلزی تولید شده است که یکی از آنها روی سطح بتن قرار می‌گیرد و مانع نفوذ آب به داخل بتن می‌شود اما در عین حال تنفس پذیری بتن کاهش نمی‌یابد. همچنین پوشش گالوانیزه سرد نیز تولید شده که روی میل‌گردهای داخل آرماتورهای درون بتن کشیده و مانع خوردگی میلگرد می‌شود.

علی بخشی با بیان اینکه در حال حاضر عمر ساختمان‌ها در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، یادآور شد: پیش بینی ما این است که با استفاده از این محصولات دانش بنیان، عمر سازه اسکلت فلزی داخل بتن تا ۲۰ سال افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی متولی صدور مجوز برای عایق‌های ضد حریق است و این موضوع را به شدت پیگیری می‌کند؛ ضمن اینکه رعایت موارد ضد حریق در مقررات ملی ساختمان آمده است؛ ممکن است استفاده از عایق‌های ضد حریق و ضد خوردگی در میلگرد و بتن، نسبت به سنتی سازی ساختمان هزینه بر باشد؛ اما وقتی این عایق‌ها و پوشش‌ها روی سازه فلزی ساختمان قرار بگیرد، به افزایش عمر سازه و کیفیت ساختمان منجر می‌شود که در دراز مدت نیاز به نوسازی و بازسازی ساختمان را کاهش می‌دهد. استفاده از این پوشش‌ها، مدت زمان کاربری محصول را بیشتر می‌کند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز