خبرگزاری کار ایران

نکاتی که پیش از خرید پمپ آب خانگی باید بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۰۶۷

اگر در شهرهای بزرگ و پرجمعیت ساکن باشید حتما کم فشاری آب، زندگی و کار شما را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بخصوص اگر در طبقات بالای ساختمان ساکن باشید بیشتر از ساکنین طبقات پایین‌تر این مشکل را احساس خواهید کرد. معمولا راهکاری که برای حل مشکل کم فشاری آب و تقویت آن به ساکنین ساختمان‌های چند طبقه توصیه می‌شود خرید پمپ آب است. این دستگاه به خوبی می‌تواند حجم آب مورد نیاز را با فشار مناسب به تمامی طبقات برساند.

پمپ آب در واقع یک الکتروموتور است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و با تحت فشار قراردادن آب یا هر نوع سیال دیگر به جریان آن شدت بخشیده و سیال را بصورت عمودی یا افقی هدایت می‌کند.

پمپ آب انواع گوناگونی دارد و همین گوناگونی و تنوع است که سبب شده از این دستگاه در حوزه‌های مختلف استفاده شود. کشاورزی، صنعت، کارگاه‌ها، آپارتمان، برج‌‌ها، مجتمع‌های صنعتی، خانه‌های ویلایی و... همگی برای انتقال سیال با فشار کافی نیاز به پمپ خواهند داشت اما موضوع بحث ما در خصوص یکی از پر استفاده‌ترین و مهم‌ترین پمپ‌ها یعنی پمپ آب خانگی است.

همانطور که مشخص است پمپ آب خانگی در منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما انتخاب یک مدل مناسب از آن شاید کار آسانی نباشد. به همین خاطر در این مقاله سعی داریم با بیانی ساده موارد و نکاتی را یادآور شویم تا در خرید بهترین مدل پمپ آب خانگی کمک کننده باشند.

علت افت فشار آب ساختمان چیست؟

بهتر است در ابتدا علت کم فشاری آب ساختمان‌ها را بدانیم. فشار آب ساختمان تحت تاثیر دو عامل کاهش می‌یابد؛ افت‌های فرعی و افت‌های اصلی.

افت فرعی: هر چه تعداد اتصالات و شیرهایی که در مسیر جریان آب قرار دارند، بیشتر باشد، فشار آب یا سیال کمتر می‌شود. به همین علت است که در اجرای لوله کشی ساختمان سعی بر آن است تا از نصب اتصالات بی‌رویه خودداری شود.

افت اصلی: حتی اگر اتصالاتی مانند زانویی، سه راهی، تبدیل و… در مسیر جریان آب قرار نداشته باشد، باز هم سیال دچار افت فشار خواهد شد که علت آن لزجت سیال است. در واقع، اصطکاک میان دیواره لوله و آب از سرعت جریان آب کاسته و مانع از جریان آزادانه سیال می‌شود. بنابراین در مسیرهای مستقیم نیز ما باز هم شاهد افت فشار خواهیم بود.

بر این اساس ممکن است ما همیشه با فشار کم آب رو به رو باشیم پس بهتر است برای خرید مدلی با کیفیت و با دوام پیش نیازهای لازم را بدانیم سپس انتخاب کنیم.

نکاتی که پیش از خرید پمپ آب خانگی باید بدانید

عملکرد پمپ آب خانگی

یک پمپ آب خانگی در وهله اول باید عملکرد خوبی داشته تا به خوبی نیز بتواند جوابگوی نیاز ساختمان باشد. عملکرد پمپ آب خانگی به سه چیز وابسته است:

  • توان یا قدرت پمپ
  • هِد یا ارتفاع پمپ
  • دبی یا میزان آبدهی

توان: همانطور که پیشتر گفته شد پمپ، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. میزان نیرویی که پمپ آب خانگی می‌تواند بصورت مکانیکی به سیال وارد کند را توان یا قدرت پمپ می‌خوانند که بر حسب اسب بخار یا کیلووات مشخص می‌شود.

هِد یا ارتفاع: توانایی پمپ در انتقال آب را هِد می‌نامند به عبارت دیگر این مشخصه نشان دهنده آن است که پمپ آب خانگی تا چه ارتفاعی قادر است آب را هدایت کند. این مشخصه بر اساس متر محاسبه می‌شود.

دِبی یا میزان آبدهی: قدرت پمپ در مقدار و حجم آبی که قادر است انتقال دهد را میزان آبدهی می‌گویند که بر اساس لیتر بر دقیقه یا متر مکعب بر ساعت محاسبه می‌گردد.

با دانستن معنی واژه‌ها و پارامترهای مربوط به پمپ آب شما دیگر قادر خواهید بود پمپ‌های آب خانگی را از نظر توان، میزان آبدهی و میزان ارتفاع انتقال آب، بررسی و با یکدیگر مقایسه کنید.

۵ مورد مهم در خرید پمپ آب خانگی مناسب

همیشه انتخاب پمپ آب خانگی با بیشترین توان، دبی و هد به معنی بهترین انتخاب نیست. در واقع برای آنکه بهترین عملکرد را از پمپ آب شاهد باشید و از سویی دیگر از هزینه‌های اضافی و غیر ضروری نیز جلوگیری کنید لازم است بر اساس مشخصات ساختمان مسکونی، مدل مناسب را انتخاب نمایید. و اما ۵ مشخصه ساختمان که باید در خرید پمپ در نظر داشته باشید:

  1. تعداد طبقات
  2. تعداد واحدها
  3. متراژ واحدها
  4. تعداد شیرهای آب
  5. میزان مصرف آب هر واحد

با تغییر مشخصه‌های ساختمان و میزان مصرف آب، نوع پمپی که مناسب ساختمان است نیز تغییر می‌کند. برای مثال در خرید پمپ آب برای ساختمانی ۱۰ طبقه لازم است تا پمپ آب، حداکثر هد یا ارتفاع را داشته باشد تا آب به راحتی به طبقات بالا هدایت شود و بالعکس برای ساختمان دو طبقه ۸ واحدی که مصرف آب بالایی نیز دارند بایست به دبی یا میزان آبدهی پمپ دقت داشت تا حجم آب مناسب با فشار کافی به هر واحد منتقل شود.

نکاتی که پیش از خرید پمپ آب خانگی باید بدانید

انواع پمپ آب خانگی

شرکت‌های تولیدی بسیاری هستند که انواع پمپ آب را تولید و روانه بازار می‌کنند. در این میان پمپ آب هاچاسو و پمپ آب لئو را می‌توان نمونه‌هایی موفق و با کیفیت معرفی کرد که فروشندگان بسیاری خرید آنها را به مشتریان خود توصیه می‌کنند. به طور کلی تمامی این شرکت‌ها برای مصارف مختلف صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی اقدام به تولید پمپ آب می‌کنند. پمپ خانگی نیز همچون پمپ‌های صنعتی و نیمه صنعتی انواع گوناگونی داشته تا ساختمان‌هایی با مشخصات متفاوت بتوانند یک مدل مناسب را برای داشتن آبی پر فشار انتخاب و نصب نمایند. در ادامه با انواع پمپ آب خانگی آشنا می‌شوید.

پمپ آب چرخشی: این گروه از پمپ‌های خانگی، به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در چرخه انتقال آب عملکرد مطلوبی از خود نشان دهند. پمپ‌های چرخشی می‌توانند حجم زیادی از آب را جابه‌جا کنند به همین دلیل از آنها در سیستم‌های تهویه مطبوع و پکیج‌ها استفاده می‌شود. اما انسداد مسیر لوله کشی و به طور کلی بازگشت جریان، موجب خرابی آنها خواهد شد.

پمپ آب جتی: پمپ‌های جتی با ایجاد خلاء در لوله مکش آب، هوا را از پمپ خارج می‌کنند. با اختلاف فشار به وجود آمده در قسمت مکش پمپ، آب درون لوله به سرعت وارد پمپ می‌شود. در این هنگام موتور پمپ به گردش در آمده و بر اثر نیروی گریز از مرکز، آب را به سمت خروجی‌ها هدایت می‌کند. پمپ آب جتی دِبی کمتری نسبت به سایر پمپ‌های خانگی داشته اما قادر است آب را تا ارتفاع بیشتری جابه‌جا کند.

پمپ آب بشقابی: پمپ‌های بشقابی حجم آب بیشتری را نسبت به پمپ‌های جتی جابه‌جا می‌کنند. این پمپ‌ها از یک پروانه متصل به الکتروموتور تشکیل شده‌اند. در این پمپ‌ها جریانِ سیال از محور خود وارد پمپ شده و فشار آن در اثر نیروی گریز از مرکز افزایش پیدا می‌کند. پس از افزایش فشار آب در اثر چرخش، جریان سیال از لبه پروانه‌ها به سمت خروجی هدایت شده و از آن خارج می‌شود.

پمپ آب شناور: از این پمپ‌ها عمدتا در باغ‌ها و منازل دارای چاه استفاده می‌شود. به این صورت که پمپ بر روی آب چاه یا استخر شناور بوده و آب را به خارج از چاه یا استخر جابه‌جا می‌کند. واضح است با این عملکردِ پمپ آب شناور، دیگر نیازی به مخزن نیست.

خرید پمپ آب خانگی از نمایندگی فروش پمپ آب

خرید پمپ آب شاید به نظر خریدی دشوار به حساب آید اما اگر خرید شما از مکان درست و حرفه‌ای باشد قطعا دیگر دشوار نخواهد بود. خرید از فروشگاه متخصص می‌تواند بهترین مشاوره و بهترین مدل پمپ آب خانگی و ... را برای شما به ارمغان آورد. مهنام پمپ نماینده فروش انواع پمپ آب در اصفهان است که با سال‌ها تجربه در زمینه فروش ابزارآلات و دستگاه‌های صنعتی، می‌تواند بهترین پیشنهاد و محصول را به شما ارائه کند. با مشاهده سایت مهنام پمپ از جدیدترین مدل‌های پمپ آب دیدن فرمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز