خبرگزاری کار ایران

بیمه مسئولیت حرفه‌ای چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۴۵۵

همه ما به عنوان افرادی که دارای حرفه و شغل هستیم، در زندگی حرفه‌ای خود مسئولیت‌هایی داریم. از آنجایی که در هر شغلی ممکن است خطراتی وجود داشته باشد که به ما یا دیگران صدمه وارد کند، باید راه‌هایی را برای پیشگیری و کاهش هزینه‌ها پیش بینی کنیم. بیمه مسئولیت حرفه‌ای به همین دلیل به وجود آمده است. بیمه مسئولیت، خسارت‌های جانی و مالی به دیگران که مسئولیت آن‌ها بر عهده بیمه گذار باشد را تقبل می‌کند. از آنجایی که تعهدات افراد در شغل‌ها و حرفه‌های مختلف بسیار متنوع است، بیمه مسئولیت نیز تنوع زیادی دارد. اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید با تعهدات بیمه مسئولیت حرفه‌ای و انواع آن آشنا خواهیم شد.

بیمه مسئولیت چیست؟ بیمه‌ای ضروری برای اکثر مشاغل!

بیمه مسئولیت حرفه‌ای یکی از انواع خدمات بیمه‌ای است که در آن شرکت بیمه گر تعهدات بیمه گذار در برابر خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص دیگر را می‌پذیرد. به زبان ساده، اگر افراد در هنگام انجام شغل یا حرفه خود به دیگران خسارت مالی یا جانی وارد کنند می‌توانند هزینه‌های این خسارت‌ها را به شرکت بیمه بسپارند. از گذشته گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است و حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند. بنابراین همانطور که استفاده از بیمه درمان حرکتی پیشگیرانه و هوشمندانه برای پوشش هزینه‌های درمانی است، بیمه مسئولیت حرفه‌ای نیز گزینه‌ای راه گشاه برای پیشگیری و پوشش هزینه‌های خسارت ناشی از اشتباهات یا حوادث شغلی به حساب می‌آید.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای چیست؟

انواع بیمه مسئولیت حرفه‌ای؛ بیمه‌ای متنوع و کارآمد

همانطور که اشاره کردیم با توجه به این که تعهدات و مسئولیت‌ها در هر شغل با شغل دیگر متفاوت است، بیمه مسئولیت حرفه‌ای نیز بسیار متنوع است و انواع زیادی دارد. با این حال به طور کلی انواع بیمه مسئولیت به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • بیمه مسئولیت مدنی (عمومی و حرفه‌ای)
  • بیمه مسئولیت قراردادی
  • بیمه مسئولیت متقابل

هر کدام از انواع بیمه مسئولیت نیز به زیر شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برای مثال همانطور که بیمه تکمیلی زیر شاخه‌های مختلفی مانند بیمه بیمه تکمیل انفرادی دارد، بیمه مسئولیت مدنی نیز به زیرشاخه‌هایی مانند بیمه مسئولیت مدنی عمومی و بیمه مسئولیت حرفه‌ای تقسیم می‌شود. در ادامه بیشتر با جزئیات انواع بیمه مسئولیت حرفه‌ای آشنا می‌شویم.

بیمه مسئولیت مدنی عمومی و پوشش‌های آن

به طور کلی بیمه مسئولیت مدنی به دو زیر شاخه عمومی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود. که هریک خود زیر مجموعه‌هایی دارند. به طور کلی بیمه مسئولیت مدنی عمومی از بیمه گذار در مقابل خسارت‌های وارده به اشخاص ثالث حمایت می‌کند. در این نوع از بیمه مسئولیت، شخص ثالث هیچ ارتباطی با کارفرما نداشته و ممکن است در جریان زندگی روزمره خود در اثر فعالیت کارفرما به صورت غیر عمد دچار آسیب شده باشد. موارد زیر دو زیر مجموعه پرکاربرد بیمه مسئولیت مدنی عمومی هستند:

  • بیمه دارندگان آسانسور: بیمه گذار در این بیمه نامه تعهد تأمین خسارت جانی و مالی در صورت خطا و اشتباه غیر عمد دارندگان آسانسور و پله برقی که در حوزه نصب و نگهدار از انواع آسانسور (مسافربر و باربر) و پله برقی فعال هستن را بر عهده می‌گیرد.
  • بیمه مدیران و مربیان مهد کودک: این بیمه‌نامه فقط خسارات جانی وارده بر کودکان را در محیط مهدکودک پوشش می‌دهد.

بیمه مسئولیت مدنی از جهاتی شبیه به بیمه دندان است. یعنی هزینه نسبتاً زیادی دارد و شاید هرگز به آن احتیاج پیدا نکنید، اما اگر خدای نکرده حادثه‌ای رخ دهد، وجود این بیمه نامه می‌تواند بسیاری از هزینه‌های شما را پوشش دهد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای چیست؟

بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای و پوشش‌های آن

در بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای همانند بیمه مسئولیت مدنی عمومی، از بیمه گذار در مقابل خسارت‌های وارده به اشخاص ثالث حمایت می‌کند. با این تفاوت که در این بیمه نامه اشخاص ثالث مستقیماً با کارفرما در ارتباط هستند و در نتیجه فعالیت مستقیم کارفرما دچار آسیب‌های مالی یا جانی شده‌اند. این نوع از بیمه مسئولیت، به حرفه، دامنه فعالیت و حوزه شغلی افراد بستگی دارد و به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان
  • بیمه مسئولیت مهندسان ساختمان
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران شهربازی و اماکن تفریحی
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای هتل داران و مدیران واحدهای اقامتی
  • بیمه مدیران و ناجیان استخر
  • بیمه مسئولیت مدیران سینما
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران رستوران‌ها
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای پارکینگ دارن
  • بیمه مسئولیت تولید کنندگان کالا

بر حسب نوع بیمه مسئولیت حرفه‌ای پوشش‌های مختلفی ارائه می‌شود. با این حال در اکثر موارد هزینه‌های خسارت‌های جانی و مالی که در اثر اشتباه در انجام کار یا استفاده از خدمات مستقیم رخ داده‌اند تحت پوشش این بیمه نامه‌ها قرار می‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و سقف خدمات بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه آسماری و ثبت درخواست، از مشاوره کارشناسان حرفه‌ای بهره مند شوید.

بیمه مسئولیت متقابل، بیمه نامه‌ای نادر با کاربرد محدود

بیمه مسئولیت متقابل، به منزله تعهد یک جانبه از سمت شخصی به شخص دیگر است. از آنجایی که این بیمه‌نامه می‌تواند هر تعهدی را شامل شود، پوشش‌های آن منعطف است و مطابق با درخواست بیمه‌گزار تغییر می‌کند. به این ترتیب، محدودیتی برای پوشش‌های آن وجود ندارد. به همین دلیل است که اکثر شرکت‌های بیمه‌گر تمایلی به صدور آن ندارند و این بیمه در موارد بسیار نادر صادر می‌شود.

بیمه مسئولیت قراردادی، جبران خسارت به دلیل نقض تعهدات قرارداد

این بیمه نامه، بیمه‌ای است که یک‌طرف قرارداد به علت تخلف از شرایط مندرج در قرارداد (یعنی عدم انجام تعهدات خود یا انجام تعهد بطور ناقص) باعث زیان طرف دیگر شود؛ در این‌صورت مسئولیت قراردادی تحقق می‌یابد. بیمه مسئولیت قرادادی خطراتی همچون خسارات مالی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

خرید بهترین بیمه مسئولیت حرفه‌ای از آسماری

در این مطلب با بیمه مسئولیت حرفه‌ای و انواع آن آشنا شدیم. پوشش‌های بیمه مسئولیت حرفه‌ای، شامل خسارت‌های مالی و جانی حاصل از فعالیت‌های مدیران و افراد شاغل در حرفه‌های حساس مانند پرستاری، پزشکی و مهندسی ساختمان می‌شود. بنابراین بسیاری از مشاغل برای پوشش هزینه‌های خسارت‌های احتمالی نیاز به این بیمه نامه دارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید که امکان آسیب دیدن شخص ثالث در آن‌ها زیاد است پیشنهاد می‌کنیم استفاده از بیمه مسئولیت حرفه‌ای را جدی بگیرید. شما می‌توانید همین حالا با مراجعه به سایت آسماری و ثبت درخواست خود، از مشاوره کارشناسان حرفه‌ای بهره مند شوید و بهترین بیمه مسئولیت حرفه‌ای را با بالاترین سقف پوشش خطرات خریداری کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز