خبرگزاری کار ایران

سفر در امتداد جاده چالوس ؛ ۱۰ دیدنی در امتداد جاده چالوس که نباید از دست بدهید

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۴۷۲

حتما این باور معروف خیلی از عاشقان سفر را شنیده‌اید که مقصد چندان اهمیتی ندارد و این مسیر است که بیشتر هیجان و جذابیت سفر را تعیین می‌کند. اگر شما هم اقلا کمی این نظر را باور دارید، پس این مطلب هم حتما به کارتان خواهد آمد. می‌خواهیم در یکی از جذاب‌ترین و معروف‌ترین جاده‌های ایران سفر کنیم و ببینیم «مسیر» چه جذابیت‌هایی می‌تواند داشته باشد. جاده چالوس، مسیر منتهی به شهر چالوس مازندران است که از کرج شروع می‌شود و پر است از مناظر زیبا و چشم‌اندازهای طبیعی.

این جاده ۵۹ که می‌گن کجاست؟!

احداث جاده چالوس در زمان پهلوی اول شروع شد و از سال 1312 تا به امروز مورد استفاده‌ی مسافران شمال کشور بوده است. این جاده که نام دیگرش جاده 59 است، 68 کیلومتر طول، و عرضی بین 8 تا 12 دارد.

قدمت محبوبیت این جاده به زمان‌های دور برمی‌گردد. در کتاب‌های مختلف از علاقه‌ی ناصرالدین شاه به سفر و گذر از این جاده و رسیدن به مازندران بارها صحبت شده است. البته در آن زمان ابدا جاده چالوس به شکل امروزی وجود نداشت و مسیری سخت با طبیعتی وحشی به شمار می‌آمد. در فیلم‌های قبل و بعد از انقلاب هم به تعداد موهای سرمان از سفر عشاق و خانواده‌ها و دوست‌ها در جاده‌ چالوس دیده‌ایم.

 اما چرا جاده چالوس اینقدر محبوبه؟

شاید اصلی ترین دلیل آن همان زیبایی‌های طبیعی جاده باشد. مسیر پر پیچ‌وخمی که با کوه‌ها و صخره‌ها محاصره شده و رودخانه‌ها و درختان سبز و مناظر زیبا سرتاسر آن به چشم می‌خورد. مسیری که هرکدام از ما اقلا یک بار هم که شده از آن گذر کرده‌ایم و در آن خاطره ساخته‌ایم.

اما این بار می‌خواهیم جاذبه‌های جاده چالوس را بهتر بشناسیم تا دفعه‌ی بعد که گذارمان به آن افتاد، سفری خاطره‌انگیزتر برای خودمان رقم بزنیم. پس با هم برویم سراغ مکان‌های دیدنی که در این راه باید آنها را ببینیم و کارهایی که می‌توانیم در آنها انجام دهیم.

رودخانه‌ و سد کرج

رود کرج به سد امیر کبیر یا همان سد کرج می‌ریزد را عاشقان ماهیگیری خیلی خوب می‌شناسند. اینجا مدت‌هاست که مرکز پرورش انواع ماهی به ویژه ماهی قزل‌آلاست. منتها حتی اگر خیلی با ماهیگیری میانه‌ای ندارید، تماشای سد چه در شب و چه در روز لذت‌بخش است، از باغ‌های میوه اطراف هم نگوییم که خوب فرصتی است برای خریدن میوه تازه.

سفر در امتداد جاده چالوس ؛ ۱۰ دیدنی در امتداد جاده چالوس که نباید از دست بدهید

تونل کندوان

بعد از پیست اسکی به تونل کندوان می‌رسیم. تونل کندوان  در سال 1314 با تجهیزات محدود حفر شده و حدود 1900 متر طول دارد. با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر جاده چالوس کم شد و دیگر نیازی به دور زدن کوه نبود.

شما خوشمزه‌ترین آش‌ها را در ابتدای مسیر تونل کندوان می‌توانید امتحان کنید. مخصوصا اگر در خنکای شب یا در فصول سرد راهتان به جاده چالوس و تونل کندوان بیافتد، خوردن یک کاسه آش داغ تجربه‌ی لذت‌بخشی برایتان خواهد بود.

گردنه هزارچم

 در فاصله‌ی پنجاه کیلومتری چالوس گردنه‌ای با پیچ و هم‌های بسیار وجود دارد که طبیعت اطراف آن، باعث ایجاد رستوران‌ها و مغازه‌های بسیاری در اطرافش شده و مسافران زیادی در این گردنه توقف و استراحت می‌کنند.

کندلوس

5  کیلومتری که از دوراهی دوآب مرزن‌آباد بگذریم به روستای زیبای کندلوس می‌رسیم. کندلوس بافتی قدیمی دارد که با زیبایی‌های طبیعی و آب و هوای ییلاقی تلفیق شده و مکانی جذاب برای مسافران به وجود آورده است. در موزه‌ی مردم شناسی آن هم می‌توانید کتب و اشیایی قدیمی که در روستا یافت شده‌ را ببینید.

غار یخ مراد

نزدیک چالوس در روستای آزادبر، غاری باستانی وجود دارد که باستان‌شناسان قدمت آن را به دوره‌ی سوم زمین‌شناسی نسبت داده‌اند. این غار از زیر دریا بیرون آمده و سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه سی متری دارد. اگر در اسفند یا فروردین به این غار بروید، قندیل‌های یخی که آن را هم خواهید دید.

پل زغال چالوس

تا به اینجا بیشتر از جاذبه‌های طبیعی جاده گفتیم اما جاده چالوس از جاذبه‌های تاریخی هم چیزی کم ندارد. در 18 کیلومتری کندوان، پلی تاریخی قرار دارد که در سال 1317 ساخته شده و از زیر آن رودخانه‌ای هم در جریان است. پل در میان درختان جنگلی که در امتداد رودخانه رشد کرده‌اند قرار دارد.

دریاچه ولشت چالوس

در جنوب غرب شهر چالوس دریاچه‌ای کوهستانی با آب شیرین قرار دارد که یکی از کم‌نظیرترین مناظر را در این منطقه به وجود آورده و به همین دلیل هم سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. دریاچه در ارتفاع 940 متری از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای فوق‌العاده‌ی آن ناحیه، محیط زیست مناسبی برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری به وجود آورده است. کمپینگ، ماهیگیری، شنا، قایق‌سواری و پیاده‌روی اطراف دریاچه از کارهایی هستند که اگر از دریاچه دیدن کردید، می‌توانید انجام دهید.

پارک جنگلی فین چالوس

این پارک که در فاصله‌ی هفت کیلومتری چالوس قرار دارد، از مکان‌های سرسبز تفریحی چالوس به شمار می‌رود. رودخانه‌ی چالوس از این پارک می‌گذرد و وجود آلاچیق‌ها و نیمکت‌ها فضا را برای یک پیکنیک کوتاه برای مسافران مساعد می‌کند.

در داخل این پارک جنگلی مردابی به نام کندوچال هم قرار دارد که آب آن از رودهای مجاورش تامین شده و تا 5 متر عمق دارد.

کاخ چای‌خوران چالوس

در زمان پهلوی این کاخ زیبا محلی برای صرف چای و استراحت در مسیر بود. وقتی به چالوس رسیدید، معماری اروپایی این کاخ سفید که در جنوب میدان معلم چالوس واقع شده، ارزش دیدن را دارد.

ساحل رادیو دریا

راستی خیلی‌ها فراموش می‌کنند که ته جاده چالوس خود شهر چالوس است که پر است از ساحل‌های زیبا مثل ساحل رادیو دریا و ساحل های چالوس قطعا از جمله نقاط دیدنی این شهر هستند و جان می‌دهند برای اجاره روزانه ویلا و سوئیت ساحلی. منتها ساحل رادیو دریا هم به خاطر اسم عجیب و جالبش و هم به خاطر آلاچیق‌هایش جای خوبی برای گذراندن بعدازظهر و عصرهای بعد از رانندگی است.

رستوران‌های جاده چالوس

بخش دوست‌داشتنی غذا و خوراکی را گذاشتیم برای آخر چراکه در سرتاسر جاده چالوس این رستوران‌ها پراکنده شده‌اند. هرچند که بیشتر آنها در نیمه‌ی اول جاده قرار دارند.

شاید معروف‌ترین رستوران جاده چالوس رستوران ارکیده باشد که در کیلومتر 12 جاده قرار گرفته و انواع غذاهای ایرانی را در منو دارد. در کیلومتر هفت هم رستوران لاله را خواهید دید که بجز وعده‌های ناهار و شام، صبحانه و غذا و نوشیدنی کافه‌ای هم سرو می‌کند. رستوران وینه، یوسف، دیزی، سرای هیمه، پامچال، شاندیز، دیپلمات، رویال  و کاسپین از دیگر گزینه‌ها هستند که در طی مسیر خود به چالوس می‌توانید در هرکدام که بخواهید خوشمزه‌ترین غذاها را سفارش دهید.

در همان ابتدای جاده قبل از روستای کلاک بستنی‌های خوشمزه‌ی بستنی دهاتی را می‌توانید امتحان کنید. توصیه‌ی اکید می‌کنیم که از فرنی‌های بستنی‌ دهاتی هم امتحان کنید که نمونه‌اش را هیچ کجا پیدا نخواهید کرد.

و در نهایت همانطور که گفتیم، از آشکده‌های کندوان غافل نشوید!

سفر در امتداد جاده چالوس ؛ ۱۰ دیدنی در امتداد جاده چالوس که نباید از دست بدهید

سوغاتی‌های جاده چالوس

در کنار رستوران‌های متنوع و چشم‌اندازهای محسورکننده، در این جاده تا چشم کار می‌کند مغازه‌هایی هستند که محصولات محلی مردم شمال ایران را عرضه می‌کنند. از خوراکی‌های خوشمزه‌ای مثل لواشک و زیتون و کلوچه گرفته، تا صنایع دستی مثل حصیربافی‌ها و وسایل صدفی زیبا. هرجای جاده که توقف کنید می‌توانید از این محصولات خریداری کرده و از این طریق به رونق کسب‌وکارهای محلی مردم این منطقه هم کمک کنید.

به پایان این جاده‌ی زیبا رسیدیم و با هم بعضی از جاذبه‌های آن را مرور کردیم اما این جاده باز هم پر است نقاط زیبا و چشم‌اندازهای بکر و وحشی که باعث می‌شود هر بار از آن عبور و در طی آن سفر می‌کنیم، چیزهای جدیدی کشف کنیم. روستاهای زیبای بسیاری در این مسیر قرار دارد که هریک دنیایی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به مسافران عرضه می‌کنند. ارنگه، وینه، شهرستانک، گچسر و واریان، تنها برخی از این روستاهای زیبا هستند.

با وجود همین مکان‌های دیدنی و مناظر جالب است که جاده‌ چالوس توانسته در خاطرات مسافران جا باز کند. شما خودتان وقتی می‌زنید به دل جاده چالوس به قصد دیدن کدام‌شان می‌روید؟ دلتان برای کدام رستوران یا خوراکی جاده چالوس لک زده؟ برای اقامت در طول سفر چه راه حل‌هایی را امتحان کرده‌اید؟ سراغ اجاره اقامتگاه آنلاین هم رفته‌اید؟

راستش می‌دانید؟ یکی از دغدغه‌های اصلی آدم‌ها در سفر، جایی است که قرار است در آن اقامت داشته باشند؛ از وضعیت و امکانات اقامتگاه تا امنیت و تضمین شرایط آن. در واقع دوست دارند در سفر خیال‌شان از اقامت‌شان راحت باشد. در چنین شرایطی حتی اگر مشکلی هم پیش نیاید همین درگیری ذهنی باعث می‌شود که لذت سفر کم شود. اگر از این دسته از آدم‌ها در سفر هستید توصیه می‌کنیم از جایی مطمین و امن مثل پینورست اقامتگاه رزرو کنید.

وب سایت اینترنتی پینورست یک پلتفرم اجاره آنلاین انواع اقامتگاه از ویلا استخردار و آپارتمان مبله گرفته تا بوم‌گردی و کلبه جنگلی است. پینورست تلاش می‌کند تا در همه مسیر اقامت حامی و پشتیبان مهمان‌هایش باشد. پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، پیگیری‌های سریع و تلاش برای حل مشکل از جمله خدماتی هست که پینورست بعد از رزرو اقامتگاه و از لحظه شروع تا حتی بعد از اقامت ارائه می‌کند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز