خبرگزاری کار ایران

فن کویل بهتر است یا داکت اسپلیت؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۱۳۲

تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت در عملکرد، ظرفیت، تنوع و نحوه جاگذاری آن ها است.

شاید بهتر باشد تا قبل از پرداختن به مقایسه این دو دستگاه در ابتدا برای درک بهتر تفاوت آنها به معرفی کوچکی از هر یک از آنها بپردازیم تا با کاربرد و مزایای آنها نیز بیشتر آشنا شویم.

داکت اسپلیت:

داکت اسپلیت یا همان کولرگازی کانالی، سیستم‌های تهویه مطبوع مستقلی هستند که به طور قطع می‌توان از آنها به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پر فروش‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی نام برد. البته برای دست یافتن به بهترین داکت اسپلیت موجود در بازار نیاز به اطلاعات دقیق و به روزی دارید. داکت اسپلیت از یک یونیت خارجی (کندانسور)، یک یونیت داخلی و با توجه به محیط کار شده از چندین متر کانال تشکیل شده است. در واقع داکت اسپلیت تمام اتاق های منزل شما را همزمان و از طریق کانال ها خنک می‌کند، البته با جاگذاری یک کویل آب گرم در پشت یا جلوی یونیت داخلی می‌توان با استفاده از پکیج در فصول سرد سال هم از آن به عنوان سیستم گرمایشی استفاده نمود.

فن کویل:

فن کویل ها یونیت‌های داخلی‌ای هستند که به طور کلی از یک مبدل حرارتی و یک فن تشکیل شده اند. در واقع فن کویل ها بخشی از یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی محسوب می شوند و مانند داکت اسپلیت ها یک سیستم تهویه مطبوع مستقل به شمار نمی‌آیند. دستگاه فن کویل معمولا با استفاده از آب گرم و سرد توسط دستگاه های مرکزی مانند دیگ های مرکزی و چیلر تغذیه می‌شوند که با گذشتن آب گرم و یا سرد از درون لوله های مسی موجود در کویل و با دمیدن هوا و عبور آن از میان فین های کویل، هوای محیط مورد نظر مطبوع و مطلوب می‌شود. فن کویل ها شامل انواع مختلفی مانند سقفی توکار و سقفی کاستی، دیواری، کانالی، زمینی و ... می‌شوند.

 

فن کویل بهتر است یا داکت اسپلیت؟

تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت:

نحوه عملکرد سیستم داکت اسپلیت و فن کویل

فن کویل با استفاده از آبی که توسط چیلر خنک می‌شود، دمای محیط داخلی را به حد مطلوب می‌رساند اما سیستم داکت اسپلیت با استفاده از مبرد و سیکلی تراکمی عمل سرمایش را انجام می‌دهد. در خصوص گرمایش ساختمان هم سیستم های فن کویل به وسیله بویلر و یا پکیج که آب داغ را وارد سیستم می کنند عمل گرمایش را انجام می دهد. سیستم های داکت اسپلیت هم با استفاده از تکنولوژی هیت ریکاوری و گاز مبرد می توانند عمل گرمایش را نیز به خوبی انجام دهند اما با توجه به هزینه مصرف برق انتخاب هوشمندانه ای محسوب نمی شوند از همین رو در ایران با استفاده از یک کویل آب گرم که بسته به نوع فن و برند دستگاه در جلو یا عقب یونیت داخلی قرار می گیرد، گرمایش محیط را تامین می کنند.

تنوع و نحوه جاگذاری داکت اسپلیت و فن کویل

یکی دیگر از تفاوت های داکت اسپلیت و فن کویل نحوه جاگذاری و تنوع در مدل های آنهاست. داکت اسپلیت ها فقط در سقف های کاذب جاگذاری می‌شوند و به وسیله کانال کشی به تمام اتاق ها متصل می شوند. اما با توجه به تنوع بالای فن کویل ها می‌توان از انواع آنها با توجه به کاربری محیط استفاده نمود، اما باید در نظر داشته باشید که هر فن کویل تنها قادر به تنظیم دمای یک اتاق است.

فن کویل بهتر است یا داکت اسپلیت؟

هزینه خرید و نگهداری داکت اسپلیت و فن کویل

خرید فن کویل ها به تنهایی هزینه کمتری نسبت به داکت اسپلیت ها دربردارد اما با توجه به در نظرگرفتن این موضوع که برای محیا کردن آب سرد موجود در کویل باید از سیستم های حجیم مرکزی مانند چیلر استفاده کرد به این نتیجه می‌رسیم که داکت اسپلیت ها، سیستم مقرون به صرفه تری هستند. در خصوص هزینه های نگهداری و تعمیر هم مجددا به این نکته می رسیم که فن کویل ها به تنهایی هزینه کمتری دارند ولی اگر چیلر را هم در نظر بگیریم، هزینه های نگهداری و تعمیر داکت اسپلیت نیز، نسبت به فن کویل ها کمتر و به صرفه تر خواهد بود.  

تفاوت ظرفیت سیستم داکت اسپلیت و فن کویل

ظرفیت فن کویل ها با توجه به اینکه مختص تنظیم هوای یک محیط محدود در نظر گرفته شده اند، نسبت به داکت اسپلیت ها خیلی کمتر است، در واقع برای تهویه یک منزل 100 متری به چند فن کویل نیاز است تا بتوانیم دمای ساختمان را به حد مطلوب برسانیم در صورتی که با استفاده از یک داکت اسپلیت و کانال کشی دقیق به راحتی می توان سرمایش و گرمایش این ساختمان را تامین نمود.

برای تهیه و خرید سیستم های داکت اسپلیت به عنوان یکی از محبوب ترین سیستم های تهویه مطبوع خانگی باید نکات مهمی را در نظر بگیرید: از جمله سابقه و کیفیت برند، میزان صدای سیستم داکت اسپلیت، میزان مصرف انرژی و ...

شرکت جهان تهویه ریما سال ها است با واردات تمامی محصولات تهویه مطبوع کمپانی دایکین ژاپن از جمله داکت اسپلیت اینورتر، سعی داشته تا بهترین داکت اسپلیت موجود در بازار جهانی را در اختیار هموطنان عزیز و محترم خود بگذارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داکت اسپلیت دایکین ژاپن کافیست با شماره 72315-021 تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز