خبرگزاری کار ایران

چند تکنیک طلایی برای برق انداختن خانه مثل روز اول!

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۱۲۰

حفظ بهداشت و نظافت منزل از جمله کارهایی است که می تواند وقت زیادی را از ساکنین خانه گرفته و هیچ گاه آنها را به نتیجه مطلوبی که می خواهند، نرساند. با این حال اما ترفندهای جالب و در عین حال ساده ای وجود دارد که با رعایت آنها به راحتی می توان همواره خانه را تمیز نگاه داشته و آن را دوست داشتنی تر از قبل کرد.

حتما شنیده اید که معلمان مدرسه به دانش آموزان توصیه می کنند که درس های مدرسه را یکجا تلنبار نکرده و به جای این کار روزانه تکالیف خود را انجام داده و درس هایشان را بخوانند تا در آخر کار با حجم زیاد و نفس گیری از مطالب روبرو نشوند. این مهم در رابطه با کارهای منزل نیز صدق می کند؛ یعنی اگر روزانه تنها 10 دقیقه به نظافت منزل خود مشغول باشید، همیشه خانه ای تمیز خواهید داشت و نیاز به صرف انرژی بیش از اندازه نیز ندارید. در همین راستا در مطلب پیش رو به ذکر ترفندهایی می پردازیم که کار شما برای نظافت خانه را ساده تر می کنند.

در ابتدا به سراغ نظافت وسایل خانه بروید

اگر می خواهید یک نظافت حرفه ای و مطابق اصول داشته باشید که کم ترین انرژی و زمان را از شما صرف کند، باید استانداردهای نظافت را پیش بگیرید. در همین راستا لازم است که در ابتدا نظافت وسایل خانه را انجام دهید؛ نظافتی که خود بخش های عمده زیر را در بر می گیرد:

تمیز کردن سینک؛ معجزه جوش شیرین و سرکه سفید

به طور کلی به خاطر داشته باشید که جوش شیرین معمولا برای نظافت هر چیزی به کار می آید؛ کارهایی مثل از بین بردن لکه جوهر ماژیک روی لباس تا تمیزکاری سینک ظرفشویی، همه به کمک جوش شیرین امکان پذیرند. در همین راستا برای آنکه سینک ظرفشویی شما مثل روز اول براق و درخشنده شود، کافی است کمی جوش شیرین را روی سینک بپاشید و سپس کمی سرکه سفید روی آن اسپری کنید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس به کمک اسکاپ سینک را برق بیاندازید.

تمیز کردن کابینت؛ ارجحیت مواد طبیعی به مواد شیمیایی

کابینت از جمله وسایلی است که در معرض آلودگی زیادی قرار دارد. از این رو مواد تمیزکننده زیادی برای نظافت این بخش از خانه ساخته شده که اکثرا شیمیایی می باشند. با این وجود توصیه ما استفاده از مواد طبیعی است. برای این کار ابتدا با دستمال خشک کاملا گرد و غبار کابینت را پاک کنید، سپس با آب و سرکه سفید و یا به کمک نمک و جوش شیرین کابینت را برق بیاندازید.

تمیز کردن گاز؛ استفاده به جا از مایع گاز پاک کن

استفاده از مواد شیمیایی در همه جا بد نبوده و گاهی اوقات به کار می آید. یکی از این مواقع هنگام تمیز کردن اجاق گاز است. برای این کار بعد از پاک کردن ابتدایی ذرات اضافی روی گاز، کافی است مایع گاز پاک کن قوی را اسپری کنید و سپس با یک دستمال تمیز به خوبی روی تمامی بخش ها بکشید. نتیجه معجزه آسای این کار را بعد از مدتی خواهید دید.

تمیز کردن مایکروفر؛ از لیمو کمک بگیرید

دیواره ها و سقف مایکروفر با هر بار استفاده از آن (به خصوص برای پخت و پز) کثیف شده و نیاز به نظافت دارد. برای این کار تنها کافی است یک لیوان آب که شامل چند قطره آبلیمو است را داخل مایکروفر قرار دهید تا داغ شود (بخار کند). بعد از این کار چربی های آویخته به دیوار دستگاه شل شده و فقط باید با یک دستمال دیواره های مایکروفر را تمیز کنید.

چند تکنیک طلایی برای برق انداختن خانه مثل روز اول!

نظافت مبلمان؛ سری مخصوص جارو برقی را استفاده کنید

تمیز کردن مبلمان علی رغم آنچه که ممکن است تصور کنید، کار دشواری نیست. برای انجام این کار تنها باید سری مخصوص جارو برقی را به لوله آن وصله کنید به خوبی همه جای مبل، از جمله گوشه های آن و زیر نشیمن را تمیز کنید. سپس از یک غلطک برای از بین بردن موها و کرک رویه مبلمان کمک بگیرید. در عین حال می توانید برای تمیزی بیشتر، از بخارشوی مبل نیز بهره بگیرید.

نظافت فرش؛ با ترفندهای مختلف قالی را نونوار کنید

فرش از جمله وسایلی است که همواره در چشم بوده و از این رو تمیزی آن اهمیت بالایی دارد. بهترین راه برای همواره پاکیزه نگاه داشتن فرش، جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه لکه، آلودگی و سوختگی روی آن است. با این حال اگر فرش شما کثیف شد و خودتان خواستید آن را تمیز کنید، از آب ولرم، شامپو فرش و یک اسفنج کمک بگیرید. هرگونه سوختگی را نیز به کمک ترفند رفع سوختگی فرش با پیاز از بین ببرید. برای این کار کافی است یک پیاز را به دو نیم کرده و روی لکه بگذارید و سپس آن را با سرد خیس کرده و بشویید تا سوختگی برطرف شود.

بعد از تمیز کردن وسایل، نوبت نظافت خود خانه است

حال که وسایل اصلی خانه خود را تمیز کرده اید، باید به سراغ خود خانه بروید. منظور ما از نظافت خود خانه، پاک کردن بخش هایی است که جزئی از ساختمان بوده و به آن متصل بوده اند؛ بخش هایی مثل:

نظافت کف خانه؛ کفسابی و سنگسابی را از یاد نبرید

اگر کف خانه کثیف باشد، زیادی توی ذوق می زند، از این رو بهتر است برای نظافت این بخش از خانه نهایت تلاش خود را انجام دهید. سپردن کار به شرکت های ارائه دهنده خدمات کفسابی و سنگسابی بهترین کار است، اما اگر می خواهید خودتان آستین ها را بالا بزنید، برای انجام کار دو مسیر در پیش رو دارید:

تمیز کردن کف سرامیکی (سرامیک، کاشی و سنگ)

برای تمیز کردن سرامیک و سنگ می توانید از یک سطل آب، نصف استکان سرکه سفید و یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر استفاده کنید. این مواد را بر روی سرامیک زده و تی بکشید تا مثل روز اول بدرخشند.

تمیز کردن کف چوبی

 کفپوش های چوبی مثل پارکت را به کمک 1 قاشق آبلیمو، 1 قاشق سرکه، ۲ قاشق روغن زیتون را در سه لیتر آب ریخته که درون ظرفی با هم حل کرده اید، تمیز کنید. برای این کار دستمال را درون ظرف محلول برده و بعد از چکاندن آب آن، روی کف پوش بکشید تا تازگی خود را به دست آورد.

نظافت دیوار منزل؛ ترفندهای مختلفی را به کار ببندید

دیوار خانه ممکن است انواع لکه ها را به خود بگیرد؛ از جای دست و انگشت گرفته، تا خط مداد و رطوبت آب. همه این لکه ها اما امکان پاک شدن دارند، به شرط آنکه مسیر درست برای تمیز کردن هر یک را دنبال کرد. مثلا برای پاک کردن مداد، استفاده از یک پاک کن کافی است، ولی نظافت جای انگشتان دست به یک سیب زمینی دو نیم شده که روی لکه ها مالیده شود و بعد از آن با اسکاچ روی آن کشیده شود، نیاز دارد.

برای پاک کردن سایر لکه ها نیز راه های مختلفی وجود دارد و جای نگرانی نیست. به طور مثال رد خودکار به کمک الکل سفید و پنبه، دوده به کمک محلول آب و مایع سفید کننده (یا پودر لباسشویی) و لکه مدادشمعی به کمک جوش شیرین از بین می روند.

چند تکنیک طلایی برای برق انداختن خانه مثل روز اول!

نظافت سرویس بهداشتی؛ روش هایی که نمی دانستید

سرویس بهداشتی بیش از سایر نقاط خانه در معرض آلودگی قرار داشته و بهمان نسبت نیز نظافت آن دشوارتر است. با این وجود راه های جالبی وجود دارد که به سادگی باعث خواهند شد تا سرویس بهداشتی منزل شما مثل روز اول تمیز شود. سه روش از این راه حل های متنوع در ادامه آمده است:

اولین راه، استفاده از محلول آب، سرکه و الکل است. در این روش باید نصف پیمانه سرکه را با یک پیمانه الکل ترکیب و در نهایت به آن یک چهارم پیمانه آب اضافه کنید. این ترکیب را با آب ولرم در نواحی ای که آلودگی و جرم وجود دارد بپاشید. 15 دقیقه صبر کنید و در نهایت با آب و وسیله تمیز کننده تمامی جرم ‌ها را بشویید و از بین ببرید.

دومین راه، استفاده از لیموترش و نمک برای تمیز کردن قطعات فلزی است. برای این کار یک لیمو ترش را نصف کرده و در مقداری نمک بزنید و سپس این لیموی آغشته به نمک را بر روی شیر آلات و سایر قطعات فلزی چندین بار بکشید تا به خوبی تمیز شوند. در نهایت همه قطعات فلزی را با آب ولرم بشویید تا درخشندگی شیرآلات فلزی خود شگفت زده شوید. این روش برای همه شیرآلات ساختمانی کاربرد دارد.

سومین راه که شاید عجیب ترین آنها نیز باشد، استفاده از نوشابه های گازدار در نظافت سرویس بهداشتی و حمام است. در این روش نوشابه سیاه را در کاسه توالت و دیواره آن ریخته و به مدت یک تا دوازده ساعت (تقریبا از شب تا صبح) صبر کنید تا در کاسه توالت بماند. بعد از گذشت این مدت به کمک یک برس برای تمیز کردن لکه ‌ها استفاده کنید. حتما در اینجا نیز از سادگی پاک شدن لکه ها متعجب خواهید شد!

نظافت ملات بین کاشی ها؛ دوغاب را مثل روز اول سفید کنید

یکی از مشکلاتی که دیر و زود برای هر خانه ای اتفاق خواهد افتاد، خاکستری و حتی تیره رنگ شدن ملات میان سرامیک ها (دوغاب) می باشد. اما این مشکل نیز راه حل دارد. کافی است مقداری جوش شیرین را با مایع سفیدکننده ترکیب نمایید و با اسفنج روی درزها بکشید تا ملات سفیدی روز اول خود را بازیابد. استفاده از محلول سرکه و آب ولرم و کشیدن این ترکیب روی درزها به کمک مسواک، روشی دیگر برای برطرف کردن آلودگی ملات میان سرامیک ها و کاشی ها است.

حال که با چگونگی تمیز کردن وسایل و مکان های اصلی یک ساختمان آشنا شده و دریافتید که نظافت آنها به راحتی و با به کار بستن چند ترفند و روش ظریف و در عین حال ساده امکان پذیر است، به ذکر چند نکته کلی در رابطه با نظافت خانه می پردازیم که به شما کمک می کنند تا همواره خانه ای پاکیزه و منظم داشته باشید.

چند نکته برای آنکه همیشه خانه ای تمیز داشته باشید

  • کار نظافت منزل را به تاخیر نیاندازید. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، مهم ترین نکته در رابطه با اینکه چطور خانه ای همواره تمیز داشته باشید، این است که هر روز زمانی را به نظافت آن اختصاص دهید. با انجام این کار علاوه بر اینکه هیچ زمانی مجبور نخواهید بود ساعت ها مشغول تمیزکاری خانه باشید، از همیشه منظم و پاکیزه بودن منزلتان لذت می برید. پیشنهاد میکنیم کارهایی مثل شستشوی مبلمان یا سنگسابی را هر چند مدت به طور یکنواخت انجام دهید.
  • مکان مشخصی را برای وسایلی که جای معینی ندارند اختصاص دهید. با این کار به راحتی به همه وسایل دسترسی خواهید داشت و علاوه بر آنکه از شلوغ شدن همه جای خانه جلوگیری می کنید، در صورت گم شدن وسیله ای دیگر لازم نیست کل منزل را زیر و رو کنید.
  • در مکان هایی از آشپزخانه که احتمال آلودگی بیشتری دارند، از فویل آلومینومی استفاده کنید. جاهایی مثل سینی فر، اجاق گاز و ... در معرض کثیفی با انواع چربی قرار دارند. استفاده از ورق آلومینیومی پاک کردن آلودگی را بسیار ساده تر می کند.
  • بعد از هر وعده غذایی، بشقاب ها را درون سینک قرار دهید. این کار باعث خواهد شد که چربی ها و غذای اضافه مانده در وسایل غذاخوری شل شده و در هنگام شستشو به راحتی از روی سطح بشقاب و ... جدا شوند.
  • از زمان های مرده و پرتی خود استفاده کنید. برخی اوقات در طول روز واقعا پرت هستند؛ یعنی در آن زمان ها کار خاصی انجام نمی دهید و در عین حال نمی دانید که چه کاری می توانید انجام دهید! پیشنهاد ما این است که در چنین مواقعی به نظافت منزل بپردازید؛ مثلا ظرف های نشسته را بشویید، لباس های شلخته را منظم کنید و ... .
  • نظافت را به کاری لذت بخش و جذاب تبدیل کنید. بسیاری افراد گله می کنند که تمیزکاری خانه دشوار بوده و به سرعت تکراری می شود. پیشنهاد ما برای جلوگیری از رخ دادن چنین حالت کسل کننده ای، استفاده همزمان از پادکست، موسیقی و یا هر چیزی دیگری است که اگر آنها را همراه با نظافت خانه انجام دهید، حس هدررفت وقت و بیهوده بودن کار را پیدا نخواهید کرد.

حرف آخر

نکاتی که در رابطه با نظافت منزل می توان به آنها اشاره کرد، بی شمارند. در این مطلب سعی کردیم تنها بخشی از این نکات را که معطوف به مهم ترین وسایل و مکان های یک خانه می باشند را ذکر کرده و با ارائه راهکارهایی ساده، شما را در تمیز کردن هرچه بهتر و به صرفه تر آنها یاری کنیم. مطمئن باشید که با به کار بستن این روش ها می توانید به مانند روز اول خانه ای تمیز و نونوار داشته باشید و از زیبایی آن لذت ببرید. کافی است دست به کار شده و از همین امروز برنامه نظافتی منظم خود را آغاز نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز