خبرگزاری کار ایران

آشنایی با کابل اعلام حریق

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۸۰۰

در اینجا قصد داریم شما را با کابل اعلام حریق نسوز آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید. آپارتمانی شدن خانه‌ها و ساخت منازل چند طبقه بحث ایمنی سازه‌ها را پیچیده‌تر از گذشته کرده است.

بدلیل سخت ‌تر شدن شرایط امداد و نجات در این واحد‌ها و یا به‌ طور کلی افزایش ضریب ایمنی در اماکن مختلف، پیشرفت‌ها و نوآوری‌هایی در بحث ایمنی و سلامت ایجاد شده است. یکی از این موارد بحث استفاده از کابل‌های مقاوم در برابر حریق است که باعث کارایی بالاتر سیستم‌های ضد حریق و دیگر مدار‌های موجود در یک مکان می‌شود.

کابل ضد حریق

ضرورت ساخت کابل ضد حریق از آنجایی به‌ وجود آمد که استانداردهای جدیدی در بحث ایمنی در برابر آتش‌ سوزی مطرح شد. در مواجه با یک آتش‌ سوزی کابل‌ها می‌توانند یکی از عوامل سرایت آتش به نقاط دیگر باشند، همچنین مدت دوام کابل در مواجه با آتش برای ادامه کار بخش‌های ضروری ساختمان اهمیت بالایی دارد. این موارد باعث اهمیت جنس لایه محافظ کابل می شود. کابل باید در مواجه با آتش، دود و گازهای سمی تولید نکند و همچنین خود دارای قابلیت اشتعال نباشد. هادی به‌ کار رفته در کابل باید از ضخامت کافی برخوردار بوده تا از ایجاد قطعی جلوگیری کند. کابل باید دارای شیلد محافظ در برابر امواج الکترومغناطیس محیط باشد.

مشخصات کابل اعلام حریق

سیم‌های معمولی در ساختارخود از مواد هالوژن‌دار بهره می‌برند. این موضوع باعث می‌شود تا سیم پس از قرار گرفتن در برابر آتش تولید دود و گاز‌های سمی کند. از این رو در ساخت کابل‌ اعلام حریق جنس روکش سیم متفاوت بوده و معمولا از مواد سلیکونی به عنوان پوشش استفاده می‌شود. این مواد دود و گاز سمی تولید نکرده و خود باعث گسترش آتش‌سوزی نمی‌شوند. در کابل‌ ضد حریق معمولا از جنس مفتول مسی و در برخی موارد به صورت نیمه افشان به عنوان هادی استفاده می‌شود. هادی معمولا پس از روکش دارای تابیدگی می‌شوند تا از دوام و استحکام بیشتری بهره‌مند شود.

یکی از موارد مهم در کابل‌های ضد حریق وجود شیلد محافظ در برابر امواج الکترومغناطیس است. چرا که در صورت نبود لایه محافظ جذب امواج الکترومغناطیس می‌تواند منجر به اختلاف پتانسیل و ایجاد جریان در کابل شود. این موضوع سیستم‌های اعلام حریق را دچار مشکل کرده و باعث اعلام آتش‌سوزی کاذب می‌شوند. مورد ضروری دیگر در کابل‌های ضد حریق وجود سیم تخلیه در کنار سیم‌های دیگر است. سیم تخلیه معمولا هادی حفاظتی قلع اندود شده است که از سایزی مشابه سایر سیم‌ها برخوردار است. در انتها تمام موارد گفته شده درون روکش محافظ قرار می گیرند. جنس این روکش نیز از نوع فاقد مواد هالوژن‌دار است و باید از مقاوت کافی برخودار باشد.

الزامات کابل اعلام حریق

به طور کلی کابل‌های اعلام حریق باید از ویژگی‌های زیر بهره‌مند باشند.

  • قابل استفاده در محیط‌های مختلف
  • فاقد مواد هالوژن‌دار
  • جلوگیری از گسترش آتش
  • عدم تولید تولید و گازهای سمی
  • مقاومت در برابر شعله مستقیم
  • دارای شیلد محافظ در برابر اشعه الکترومغناطیس

موارد استفاده از کابل ضد حریق

استفاده از کابل ضد حریق در تمام اماکنی که مستعد آتش‌سوزی و انتقال آتش به نقاط دیگر است توصیه می شود. از این نوع کابل در سیستم‌های ضد حریق و همچنین مدارهای ضروری در هنگام آتش سوزی مانند سیستم روشنایی و خروجی‌های اضطراری استفاده می شود. به طور کلی برای هر قسمتی که نیاز است تا در هنگام آتش‌سوزی دچار قطعی نشود و تا حداقل زمان لازم به کار خود ادامه دهد از کابل‎‌های ضد حریق استفاده می‌شود. 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر از سیستم‌های جدید و هوشمند عرضه شده به بازار هستند که از کارایی بسیار بالاتری به نسبت سیستم‌های قدیمی برخوردارند. نوع سیم کشی در این سیستم‌ها متفاوت است اما نوع کابل و سیم به کار رفته تفاوتی نمی‌کند. 

کابل اعلام حریق چند رشته است؟

کابل اعلام حریق بسته به کاربرد و محل استفاده انواع متفاوتی دارد. این کابل‌ها را می توان در انواع تک رشته تا چهار رشته با سطح مقطع متفاوت تهیه کرد. به عنوان مثال کابل‌های استفاده شده در خطوط تشخیص مانند دتکتور، اغلب سطح مقطعی به اندازه 1.5 میلی‌متر دارند و یا کابل‎‌هایی که در سیستم‌های هشدار مانند آژیر استفاده می‌شوند، دارای سطح مقطع 2.5 میلی‌متر مربع هستند.

استانداردهای لازم برای کابل ضد حریق

کابل مورد استفاده در سیستم‌های ضد حریق حداقل یکی از استاندارهای سازمان آتشنشانی و یا تاییدیه  بین المللی را باید داشته باشد. به این منظور کابل‌ها را در تست‌های مختلفی قرار می‌دهند که به بررسی این استانداردها می پردازد.

  • استاندارد IEC کابل‌های اعلام حریق
  • استاندارد EN کابل‌های  اعلام حریق
  • استاندارد BS کابل‌های اعلام حریق
  • استاندارد VDE کابل‌های اعلام حریق

در هر یک از این استاندارد‌ها مواردی مانند میزان تولید دود و گازهای سمی، مقاومت در برابر شعله مستقیم،‌ مقاومت در برابر ضربات مکانیکی، استقامت هادی بکار رفته در کابل و کارکرد شیلد‌های محافظتی بررسی می شود. در تست‌های مختلف ویژگی‌هایی مطرح می‌شود که کابل‌ها را بر اساس آن می سنجند.

LSOH: این ویژگی میزان تولید دود و گازهای سمی را در اثر سوختن کابل بررسی می کند. کابل‌های مناسب طبق استاندارد BS EN 60754-1 و BS EN 60754-2 میزان دود و گاز کمی تولید کرده و مورد تایید سازمان‌های مربوطه قرار می گیرد.

Flame Retardant: این ویژگی میزان مقاومت کابل در برابر گسترش آتش به سایر نقاط را نشان می دهد.

Fire Resistant: این ویژگی نشان دهنده میزان عملکرد صحیح کابل در مواجه با آتش‌ سوزی است.

Anti-Noise: این ویژگی مقاومت کابل در برابر امواج الکترومغناطیس را بررسی می کند.

حساسیت بالای بحث ایمنی نیازمند توجه خاص به استاندارهای ذکر شده در بالا است. از آن‌ جایی که در مواردی دیده شده برخی از تولید کنندگان برای کاهش هزینه نهایی اقدام به کاهش درصد مواد مقاوم در لایه محافظتی کابل می کنند. سعی کنید در تهیه کابل‌های ضد حریق به سابقه و حسن شهرت فروشنده توجه کنید. 

تولید کننده کابل اعلام حریق

شرکت راهدار صنعت کیهان به عنوان اولین تولید کننده تخصصی انواع سیم و کابل مقاوم به حریق سیلیکونی مطابق با استانداردهای روز اروپا و تاییدیه سازمان آتش نشانی، با نام تجاری SilCable با مواد اولیه مرغوب و با کیفیت بر پایه استانداردهای داخلی و بین المللی در ایران فعالیت می کند. شما می‌توانید برای آگاهی از محصولات و استعلام قیمت از آدرس https://rsk-co.com دیدن کنید. 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز