خبرگزاری کار ایران

آب شیرین کن چیست و چه کاربردی دارد ؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۵۱۳

چرا با وجود منابع آبی فراوانی که در سطح زمان وجود دارند همچنان نیاز به دستگاه های آب شیرین کن می باشد ؟ آیا شما نیز به پاسخ این پرسش فکر کرده اید ؟ بله درست است سطح کره زمان از همان ابتدا سرشار از منابع آبی بوده است به گونه ای که می توان گفت حدود 70 درصد را آب تشکیل می دهد. با وجود این سطح از آب بازهم بیشتر مردم دنیا با معضل کمبود آب مواجه می باشند و این امر را نمی توان کتمان نمود.

لازم است بدانید تمامی این منابع آبی شور و قابل استفاده نمی باشند و برای استفاده از آن ها باید فرآیند شیرین سازی را انجام داد اما به چه شکل ؟ در حال حاضر دستگاه های خاصی با نام آب شیرین کن روی کار آمده اند که با قابلیت های بی نظیر خود می توانند میزان آب شیرین مورد استفاده مردم را تامین کنند. ما در این نوشتار قصد داریم تا ضمن بررسی کاربردهای این دستگاه به بیان اهمیت استفاده از ان نیز پرداخته و اطلاعاتی جامع و کامل را در اختیار شما قرار دهیم.

دستگاه آب شیرین کن چیست؟

دستگاه آب شیرین کن را در واقع نوعی فیلتراسیون برای جداسازی نمک از مولکول های آب می دانند که با قابلیت های بی نظیر خود می تواند این شیرین سازی را به راحتی انجام دهد. ممکن است با خود فکر کنید جداسازی نمک از آب بسیار سخت و پیچییده است و باید بگوییم کاملا درست فکر می کنید این عمل بسیار سخت بوده و برای انجام این مهم  باید از فیلتر های خاصی استفاده نمود .

در بخش قبل نیز اشاره نمودیم منابع آبی موجود بر روی سطح زمین قابل استفاده نمی باشند و همین امر موجب شده است تا دستگاه های آب شیرین کن پدید آیند. این دستگاه ها از سیستم خاصی به اسم اسمز معکوس استفاده نموده و نمک را از مولکول های آب جدا می کنند. طبیعی است که پس از این جداسازی آب شیرین شود پس اینجاست که می توان متوجه اهمیت بالای این سیستم ها شد.

انواع دستگاه آب شیرین کن

نیازمندی هایی که در راستای شیرین سازی آب وجود داشت سبب شد تا نمونه های مختلفی از این دستگاه تولید شوند. از نمونه دستگاه های آب شیرین کنی که در حال حاضر به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند می توان موارد زیر را نام برد که هر کدام ساختار و ویژگی های خاص خود را دارا می باشند.

  • آب شیرین کن دریایی
  • آب شیرین کن صنعتی
  • آب شیرین خانگی

آب شیرین کن چیست و چه کاربردی دارد ؟

ویژگی های بارز آب شیرین کن دریایی

انتخاب درست دستگاه آب شیرین کن اهمیت بسیار بالایی دارد ممکن است با خود بپرسید چطور ؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم هرکدام از دستگاه هایی که به آن ها اشاره شد برای حوزه خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال شما نمی توانید از آب شرین های دریایی برای مصارف خانگی استفاده کنید زیرا ابعاد و اندازه این دستگاه ها چنین امکانی را به شما نمی دهد.

همان گونه که می دانید آب دریا شور و غیرقابل استفاده می باشد اما دستگاه های آب شیرین کن استفاده از این آب ها را امکان پذیر نموده اند بنابراین جای نگرانی نیست. در حال حاضر استفاده از این دستگاه ها را میتوان به وفور مشاهده نمود که با قابلیت های بی نظیر خود آب شور دریا را شیرین نموده و آن را قابل استفاده می کنند. چنین قابلیت هایی سبب میشوند تا نتوان به سادگی از کنار مزیت های این دستگاه ها عبور نمود. اما این دستگاه ها چه ویژگی هایی دارند ؟

دستگاه آب شیرین کن دریایی از ابعاد بسیار بالایی برخوردار بوده و برای نگهداری از آن باید به فکر فراهم نمودن فضای کافی نیز بود. این دستگاه ها را عمدتا در نزدیکی دریاها نصب می کنند تا فرآیند شیرین سازی را انجام داده و آب مورد نیاز ساختمان ها و مناطقی که اطراف دریا می باشند را تامین سازد. لازم است بدانید قیمت بالاتری داشته و برای شما هزینه های بیشتری در پی خواهد داشت.

دستگاه آب شیرین صنعتی

دومین آب شیرین کنی که قصد داریم تا در این نوشتار به تشریح آن بپردازیم دستگاه آب شیرین کن صنعتی می باشد. امروزه در هر کشور صنایع مختلفی فعالیت دارند و این صنایع برای ادامه فعالیت های خود نیاز به آب شیرین دارند اما چرا داشتن آب شیرین برای کارخانجات امری الزامی می باشد ؟ به عنوان مثال شما کارخانجاتی را در نظر بگیرید که در زمینه تولید و عرضه مواد غذایی و خوراکی فعالیت دارند آیا استفاده از آب شور منجر به خرابی محصولات آن ها نخواهد شد ؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم دقیقا زمانی که نتوان آب شیرین این صنایع را فراهم نمود این مواد خوراکی یا از کیفیت پایینی برخوردار می شوند یا دچار خرابی می گردند. حال راه چاره چیست ؟

چاره این کار استفاده از دستگاه آب شیرین صنعتی می باشد که تمام قابلیت های لازم برای تبدیل آب شور به آب شیرین را دارا بوده و می تواند در این راستا به صنعت های مختلف کمک های شایانی نماید. این دستگاه ها می توانند آب آشامیدنی مورد استفاده برای کارکنان و تولیدات کارخانه را تامین نموده و در رشد و پیشرفت های صنایع نقش بزرگی را ایفا کنند. از مهم ترین ویژگی های بارز این نوع آب شیرین کن ها   می توان اندازه بزرگ و ابعادی وسیع اشاره نمود که شما ملزم به فراهم نمودن یک محیط برای نگهداری از دستگاه می نماید. شما باید بتوانید از پمپ های آب برای تامین فشار بالای آب نیز استفاده کنید تا به این طریق آب را درون دستگاه جهت شیرین سازی به حرکت در اورد.

آب شیرین کن خانگی

تمامی دستگاه هایی که نام برده شده به هیچ عنوان مناسب مصارف خانگی نیستند زیرا نمی توان از آن ها در محیط منزل استفاده نمود. امروزه میتوان شهرها و روستاهای را مشاهده نمود که به دلیل عدم لوله کشی به آب شیرین دسترسی نداشته و برای تامین آب موردنیاز خود مجبورند از چشمه ها و رودخانه ها استفاده کنند. معضل بزرگتر این است که با خشک سالی هایی که تاکنون رخ داده است این چشمه ها نیز خشک شده اند و عموم مردم را مجبور به استخراج آب از چاه ها و قنات ها کرده اند.

این دستگاه ها بر اساس ساختار اسمز معکوس و پیشرفته خود قادرند تا در سریع ترین زمان ممکن نمک موجود در آب را از مولکول ها جدا نموده و سبب شیرین شدن آب شوند. از مهم ترین دستگاه های خانگی می توان آب شیرین کن های اسمز معکوس و یا به اصطلاح RO  نام برد که از ساختار خاصی تشکیل و در ابعاد کوچک ساخته میشوند.

آب شیرین کن چیست و چه کاربردی دارد ؟

اهمیت استفاده از سختی گیر آب

آب ها به طور طبیعی دارای املاح مختلفی همچون کلسیم و منیزیم می باشند که سبب ایجاد سختی در آن ها می شوند. این سختی می تواند استفاده از آب را سخت نموده و به مرور به لوازم خانگی شما از جمله ماشین لباسشویی آسیب وارد سازند. سختی گیر هایی که درون این دستگاه ها تعبیه شده اند این املاح را حذف نموده و آبی کاملا تصفیه شده و عاری از هرگونه سختی را در اختیار شما قرار می دهند.

به جهت مطالعه مقاله تصفیه فاضلاب کلیک کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز