خبرگزاری کار ایران

کدام نوع دریچه چهارگوش را خریداری کنید؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۲۲۰

در سیستم‌های تهویه یا سرمایشی و گرمایشی فقط بحث کانال‌کشی نیست که اهمیت پیدا می‌کند؛ بلکه موارد دیگر از جمله دریچه‌ها هم باید مورد توجه قرار بگیرند. نمی‌دانیم که چقدر به دریچه‌ها اهمیت می‌دهید؛ اما اگر به دنبال این هستید که جریان هوا به درستی و به همه فضا منتقل شود، باید به ساختار دریچه کانال دقت داشته باشید.

مسئله اینجاست که دریچه‌های چهارگوش در انواع شکل‌های متفاوتی وجود دارند؛ از این رو، چنین سؤالی مطرح می‌شود که کدام یک خریداری شود؟ کدام یک مناسب فضای مورد نظر است؟ اگر این هم سؤال شما است، بهترین راه مطالعه و شناخت انواع دریچه‌های چهارگوش است که در ادامه برای شما معرفی کرده‌ایم.

دریچه چهارگوش چیست؟

اگر بخواهیم که خیلی ساده بیان کنیم، دریچه چهارگوش در حقیقت چیزی شبیه به دریچه‌های کولر است که از آن برای کنترل ورودی و خروجی هوا و جلوگیری از اغتشاش در خروجی استفاده می‌شود. در حقیقت در انواع ساختمان‌هایی که از سیستم کانال اسپیرال برای هدایت هوا (سرد و گرم) یا تهویه استفاده می‌شود، دریچه نقش مهمی را دارد.

چرا دریچه چهارگوش اهمیت دارد؟

قبل از اینکه بخواهید انواع آن را بشناسید، باید در ابتدا دلیل و اهمیت آن را بدانید. اصلاً اینکه چرا انتخاب یک دریچه اهمیت زیادی دارد؟ اگر نباشد چه اتفاقی می‌افتد. باز هم برای توضیح این مسئله، یک مثال خیلی ساده برای شما می‌زنیم.

یک کانال کولر در ساختمان مسکونی را در نظر بگیرید که در قسمت خروجی آن به داخل واحدها، هیچ‌گونه دریچه‌ای به کار نرفته است. این مورد را شاید در بعضی ساختمان‌های قدیمی یا دفترهای شرکت‌های کوچک یا انبارها مشاهده کرده باشید. به ظاهر مسئله خاصی نیست؛ اما باید گفت که در این مورد، هوایی که از کانال خارج می‌شود، مستقیم به یک نقطه برخورد می‌کند و نقاط دیگر از آن بی‌بهره هستند. در بعضی نانوایی‌ها و انبارها، کانالی از جنس پلاستیک درست می‌کنند که از جلوی دهنه کشیده شده و تا نقطه‌ای می‌رود.

یک مثال دیگر را می‌توان از دل نمونه قبلی  بیان کرد. تمامی دریچه‌ها دارای چندین پره هستند. اصولاً این پره‌ها قابلیت حرکت دارند. البته بعضی‌ها هم ثابت هستند. وقتی پره را بتوان حرکت داد، به راحتی می‌توان جهتی را برای هوای سرد تولید شده از کولر مشخص کرد؛ اینکه بیشتر هوا به کدام سمت برود و کدام قسمت‌ها از هوای کمتری بهره ببرند.

پس اهمیت استفاده از دریچه چهارگوش در وهله اول آن مربوط به کنترل جریان هوای خروجی از کولر یا هر منبع دیگر و همچنین کنترل ورود هوا است. به ظاهر چند عدد پره هستند؛ اما تغییر جهت یکی به راحتی می‌تواند روی جهت جریان تأثیر بگذارد.

معرفی انواع دریچه چهارگوش

دریچه‌های قدیمی بیشتر به شکل مدور بودند؛ اما این نوع‌ها علاوه بر اینکه مشکلاتی را در هنگام اجرا به وجود می‌آوردند، اجرای سخت و با هزینه بالایی هم داشتند. مدل‌های چهارگوش علاوه بر تنوع در شکل، از نظر جنسی هم بهتر هستند. همچنین اینکه انعطاف‌پذیری بیشتری هم دارند. لوله خرطومی هوا که با نام لوله خرطومی مکنده نیز شناخته می شوند برای انتقال هوا می­تواند جایگزین کانال اسپیرال گالوانیزه که در سیستم داکت اسپیلیت کاربرد فراوانی دارد شود.

در حال حاضر، بیشتر کانال‌های تولیدی هم بر اساس دریچه‌های چهارگوش طراحی می‌شوند. البته باید گفت که این مدل دریچه‌ها جدید نیستند و در بسیاری از ساختمان‌ها به کار برده می‌شدند.

حالا اگر بخواهیم دریچه‌های چهارگوش تقسیم‌بندی کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریچه‌های دیواری که آشناترین و قدیمی‌ترین نوع دریچه‌های موجود هستند. همه شما آن‌ها را به دلیل کانال‌کشی کولر خانه‌تان می‌شناسید. پره‌های این دریچه‌ها متحرک بوده و از این رو به راحتی می‌تواند جریان هوای خروجی را جهت‌دهی کرد. این نوع دریچه‌ها فقط روی دیوار قابل استفاده هستند و نمی‌توان از آن برای سقف و دیگر قسمت‌ها استفاده می‌کنند. هرچند در بعضی مکان‌ها استفاده می‌شوند؛ اما در چنین مواقعی باید ساختار کانال‌کشی را تغییر داد.
  • دریچه‌های سقفی که بیشتر در ساختمان‌های مدرن و امروزی استفاده می‌شود. اگر در ساختمان‌های جدید و با ارتفاع نسبتاً زیادی وارد شده باشید، به احتمال زیاد نمونه‌ای از آن‌ها را مشاهده کرده‌اید. این دریچه‌ها به چند حالت یک طرفه، دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه هستند. اینکه کدام یک انتخاب شود، به ظاهر و هدف ساختمان شما بستگی دارد. همچنین اینکه به صورت دمپردار و بدون دمپر هستند.
  • دریچه‌های مشبک را هم می‌توان در ساختمان‌های مختلفی استفاده کند. بیشتر این دریچه‌ها برای تهویه مطبوع هوا به کار می‌روند. در فیلم‌های سینمایی که افراد در داخل کانال می‌روند، بیشتر دریچه‌ها به صورت مشبک هستند. این نوع مدل را می‌توان هم به صورت سقفی و هم به صورت دیوار نصب کرد؛ در استفاده نهایی فرقی به وجود نخواهد آورد. فقط اینکه به صورت یک طرفه و چند طرفه با پره‌های ثابت 90 یا 45 درجه هستند. هدف تهویه و میزان آن بر انتخاب درجه تأثیرگذار خواهد بود.
  • دریچه‌های خطی که در ساختمان‌هایی با سیستم کولرگازی استفاده می‌شود؛ مانند نوع مشبک، این نوع را هم می‌توان هم به صورت سقفی و هم دیواری استفاده کرد. همچنین اینکه فقط به صورت یک طرفه با پره‌های ثابت 90 یا دارای انحنای 30 درجه است.

دیگر انواع دریچه‌های چهارگوش شامل موارد زیر است:

  • دیواری
  • قوس‌دار
  • پادری
  • پره Z
  • تایلی
  • انواع دریچه چهارگوش خورشیدی
  • اسلوت
  • اتاق عمل

خرید آنلاین انواع دریچه چهارگوش از ابزارخان

برای انتخاب هر کدام از دریچه‌ها باید هدف استفاده و متراژ فضا را در نظر گرفت. یک انتخاب اشتباه می‌تواند بر کیفیت سیستم تهویه و سرمایشی و گرمایشی تأثیر عکس و منفی بگذارد. در صورتی که به دنبال بهترین دریچه چهارگوش هستید، می‌توانید از سایت ابزارخان تهیه کنید. ابزارخان فروشگاه آنلاین محصولات کانال و مرتبط با آن است که شما می‌توانید انواع مختلف دریچه‌ها را مشاهده و سپس مناسب‌ترین مدل را انتخاب کنید. برای دریافت مشاوره و خرید کافی است تا فقط با کارشناسان سایت ابزارخان تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز