خبرگزاری کار ایران

کاربردهای روانشناسی در زندگی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۱۷۰

استرس دارید، با همسر خود مشکلی پیدا کرده اید، دنبال رشد و شکوفایی خود هستید یا می خواهید از استعدادهای خود با خبر شوید؟ در این صورت روانشناسی به میدان می آید و کمک فراوانی به شما می کند. کاربردهای روانشناسی در زندگی بسیار زیاد هستند که در این مقاله به تعدادی از این کاربردها اشاره می کنیم.

روانشناسی به مطالعه علمی رفتار انسان و مسائل درونی او می پردازد و استفاده از آن به هزاران سال پیش و تمدن های مصر و یونان باستان بازمی گردد. در آن زمان روانشناسی به عنوان زیر شاخه ای از فلسفه به شمار می رفت اما از سال 1870 میلادی به عنوان یک شاخه مستقل مورد مطالعه قرار گرفت.

این روزها تاثیر مطالعات روانشناسی در زندگی بشر، بیش از هر زمان دیگری شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است و هر روز پیشرفت های مهمی در این زمینه رخ می دهد که دانستن آن ها کمک زیادی به زندگی ما می کند.

کاربردهای روانشناسی در عصر جدید بیشتر در زمینه های عاطفی، کاری، خانوادگی و ارتقای شخصیت است.

همه زمینه های زندگی از صنایع، آموزش و پرورش و حقوق گرفته تا بازاریابی و سیاست از روانشناسی بهره های فراوانی می برند. این علم می تواند علت رفتار آدم ها را توضیح دهد و به همین دلیل در بسیاری موارد راه گشای بشریت بوده است.

روانشناسی با بررسی رفتار گذشته افراد، روی پیش بینی و بهبود رفتار آینده آن ها کار می کند، به افراد در تصمیم گیری ها، مدیریت استرس و کنترل رفتار کمک کرده، باعث می شود افراد در حرفه خود موفق باشند، در روابط خود بهتر عمل کنند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

در این جا به بررسی تعدادی از کاربردهای روانشناسی در زندگی می پردازیم:

کاربرد روانشناسی در افزایش انگیزه

انگیزه موضوعی کاملا روانشناختی است و ما به تفکری روانشناسانه نیاز داریم تا بتوانیم قاطعیت خود در برآوردن خواسته ها را به دیگران اثبات کنیم. اگر انگیزه نداشته باشیم کارهایمان پیش نخواهد رفت.

هدف شما چه ترک موارد مخدر، کاهش وزن یا یادگیری یک زبان جدید باشد تفاوتی نمی کند، در علم روانشناسی نکاتی درباره ایجاد و حفظ انگیزه ارائه شده که برای افزایش سطح انگیزشی خود می توانیم از آن ها بهره بگیریم.

روانشناسان با بررسی گره های ذهنی شما، کمک می کنند انگیزه را از درون خودتان تقویت کنند.

 یافتن هدف زندگی

بسیاری از افراد هدف زندگی خود را از دست داده اند یا در یافتن اهداف زندگی دچار سرگردانی شده اند.

با اصول روانشناسی یاد می گیریم چطور هدف گذاری کرده، در مسیر رسیدن به هدف از سیستم پاداش استفاده کنیم و هر زمان احساس کردیم این هدف هیجانی در ما ایجاد نمی کند تغییراتی در روال آن ایجاد کنیم. فرد بی هدف به سمت افسردگی می رود.

روانشناسی با توجه به استعدادها ، باورها و شخصیت شما کمک می کنند هدفتان را پیدا کنید.

کاربردهای روانشناسی در زندگی

کاهش استرس و نگرانی های زندگی

استرس یکی از نگرانی های این روزهای همه افراد است. تکنیک های بی شماری برای مدیریت استرس وجود دارد. یوگا، مراقبه ذهن آگاهی و ورزش فقط چند نمونه از فعالیت های کاهش دهنده استرس است که باعث شگفتی می شوند.

اما در میانه یک بحث جدی، در یک مصاحبه شغلی تحت فشار یا اختلاف نظر با همسرتان، شما نمی توانید بهانه ای برای مدیتیشن یا پیاده روی طولانی داشته باشید. در این شرایط، شما به چیزی فوری و در دسترس تر نیاز دارید.

روانشناسی به کاهش استرس کمک فراوانی می کند. یکی از سریعترین و مطمئن ترین راه ها برای برطرف کردن استرس، درگیر کردن یک یا بیشتر حواس شماست : مانند بینایی، صدا، چشایی، بو، لمس یا حرکت. از آنجا که همه افراد متفاوت هستند، باید آزمایش کنید تا دریابید که کدام روشها برای شما بهتر است اما بازپرداخت بسیار زیاد است. وقتی می دانید چگونه سریع استرس را تسکین دهید، می توانید آرام، مولد و متمرکز باشید.

ارتباطات اجتماعی اصلی ترین استراتژی بدن شما برای تنظیم سیستم عصبی است. صحبت چهره به چهره با شنونده ای آرام و دلسوز می تواند به شما در آرامش سریع و آزاد کردن تنش کمک کند. حفظ شبکه ای از روابط نزدیک برای سلامتی روانی شما بسیار مهم است. ارتباط با روانشناسان ما می تواند کمک شایانی به شما در کنترل و کاهش استرس و اضطراب نماید.

این ها تعدادی از روشهایی است که روانشناسی برای کاهش استرس ارائه می دهد.

کاربرد روانشناسی در محل کار و در صنعت

روانشناسی به بهبود عملکرد کمک فراوانی می کند و باعث افزایش بهره وری در محل کار یا در محیطهای صنعتی می شود.

وقتی روانشناس علاقه مند به کاربرد روانشناسی در محیط کار در یک سازمان تولیدی , آموزشی , خدماتی , بهداشتی , درمانی و نظایر آن به کار اشتغال دارد , باید از او انتظار ایفای وظایف متنوعی را داشت که بعضی از آنها در زیر آورده شده است :

الف- تجزیه و تحلیل مشاغل گوناگون یک سازمان که باید در آن از یک سو وظایف متعدد و دقیق هر یک از مشاغل سازمان در همه سطوح سازمانی تامین شود و از سوی دیگر تواناییها و استعدادها , مهارتهای عقلی و کلامی , نگرشها , خصوصیات جسمی , خلقی و شخصیتی لازم برای ایفای موفقیت آمیز وظایف هر یک از مشاغل سازمان دقیقاً مشخص شود .

ب- تهیـه و میزان کردن آزمونهای مختلف استخدامی ( آزمونهای هوش , استعداد , شخصیت و نظایر آن ) , آزمونهای عملی و فراهم آوردن امکاناتی که مدیریت سازمان بتواند به سهولت از تخصص روانشناسی صنعتی سازمانی در انتخاب , استخدام , انتصاب و ارتقای کارکنان به نحو موثر و اثر بخش استفاده کند . ‌‌‌‌

ج- اجرای آزمونهای گروهی و انفرادی ( هوش , استعداد و شخصیتها و آزمونهای عملی ) و تهیه گزارش های دقیق و حرفه ای درباره نتایج حاصل از اجرای این آزمونها و کمک به مدیریت سازمان به منظور انتخاب مناسبترین فرد موجود در بازار کار برای تصدی هر شغل .

د- ترتیب دادن جلسات مصاحبه استخدامی , ارزشیابی و مشاوره ای و کاربرد روشهای گوناگون مصاحبه به منظور ارزیابی صلاحیت های شغلی , ارتقاء سطح مهارتها و توانایی های انسانی در محیط کار و نیز تشخیص اختلالهای رفتاری و پریشانی های روانی کارکنان سازمان .

ه- مشارکت مستقیم در تهیه برنامه های آموزشی قبل و ضمن خدمت کارکنان در سطوح مختلف شغلی تهیه و اجرای برنامه های بهبود مدیریت برای سطوح گوناگون مدیریت و نیز فراهم ساختن امکاناتی که همه کارکنان سازمان بتوانند با توجه به وظایف شغلی خود در دوره های آموزشی اثر بخش شرکت جویند .

 

کاربرد روانشناسی در مشاوره خانواده

کاربردهای روانشناسی در زندگی

این روزها خیلی از خانواده ها درگیریهای ارتباطی زیادی دارند و از این طریق نیاز به مشاوره خانواده بیشتر می شود.

روانشناسی خانواده علم مطالعه و تحقیق در زمینه مشکلات در خانواده و همچنین تاکید بر روابط خانواده و برخوردهای اجتماعی دارد و راهکارهای مناسبی برای حل مسائل ارائه می دهد.

با ازدواج کردن، خانواده شکل می گیرد و با شروع زندگی مشترک، ممکن است مشکلاتی ظاهر شوند. مشکلات و خصوصیات زوجین، داشتن راه هایی برای بهتر شدن روابط در خانواده، زندگی درست و رسیدن به کمال، رفتار صحیح اعضا با یکدیگر و نوع برخورد با مشکلات خانواده در حیطه روانشناسی خانواده قرار دارند. همه مسائلی که ممکن است بعد از ازدواج برای افراد پیش بیاید و در آن حوزه نیاز به روانشناس دارند نیزدر این حیطه هستند.

روانشناسی به خانواده به عنوان یک سیستم نگاه می کند که هر یک از اعضا نقش مهمی در بقای سیستم ایفا می کنند.

اگر نیاز به مشاوره خانواده دارید بر روی لینک روبرو کلیک کنید: مشاوره خانواده

کاربرد روانشناسی در ارتباطات اجتماعی

ارتباطات یکی از جنبه های مهم زندگی انسان است. حتی انسانی که با هیچ فرد دیگری تعامل ندارد، بازهم بدون ارتباطات نیست و دست کم با خودش ارتباط دارد. با این حال، ارتباطات یک مهارت است و روانشناسان به منظور ارتقای دانش و مهارت افراد در برقراری ارتباط با خود و دیگران سعی در شناسایی شرایطی کرده اند که یک ارتباط را موثر و مفید یا غیر موثر و مخرب می سازد.

افرادی که نمی توانند ارتباط موثر برقرار کنند نیاز به کمک یک روانشناس دارند که به آن ها در شناخت مشکلات درونی کمک کند و مهارتهایی برای ارتباط بهتر به آن ها آموزش دهد.

کاربرد روانشناسی در تصمیم گیری

تحقیقات روان‌شناسی ، اطلاعات با ارزشی درباره تصمیم‌گیری فراهم آورده است. شما با به کارگیری این راهبردها در زندگی خود می‌توانید یاد بگیرید که تصمیم‌های عاقلانه‌تری اتخاذ کنید. دفعه بعد که با تصمیم‌گیری مهمی روبرو شدید سعی کنید از روش‌های زیر استفاده کنید:

از رویکرد «شش کلاه تفکّر» استفاده کنید. یعنی به وضعیت از شش نقطه نظر مختلف نگاه کنید: منطقی، هیجانی، شهودی، خلاقانه، مثبت و منفی.

هزینه‌ها و مزایای بالقوه یک تصمیم را در نظر بگیرید.

به میزانِ برآورده شده نیازتان بر اثر یک تصمیم خاص امتیاز بدهید. مطمئنا روانشناسی می تواند شما را در اتخاذ تصمیمی بهتر راهنمایی کند.

کاربرد روانشناسی در زندگی عاطفی

هیچ رابطه عاطفی بدون مشکل و چالش نیست ولی اگر زودتر از موعد تشخیص دهید که چه مشکلی در رابطه وجود دارد، شانس بیشتری برای عبور از آنها خواهید داشت. هر گاه در رابطه خود قبل یا بعد از ازدواج با مشکل مواجه شدید از کمکهای حرفه ای رواشناس بی بهره نباشید.

میچ تمپل، درمانگر ازدواج و خانواده، نویسنده کتاب “چرخش ازدواج” می گوید، حتی اگر هر رابطه ای فراز و نشیب داشته باشد، زوج های موفق آموخته اند که چگونه چالش ها را کنترل کنند و زندگی عاشقانه خود را ادامه دهند.

 

آنها با کمک هم، با مشکلات کنار می آیند و یاد می گیرند چگونه با مسائل پیچیده زندگی روزمره کار کنند. بسیاری این کار را با خواندن کتابها و مقالات خودیاری، شرکت در سمینارها، مشاوره، مشاهده سایر زوج های موفق و یا به سادگی با استفاده از آزمون وخطا انجام می دهند.

متاسفانه در روابط زناشویی خیانت گاهی اتفاق می افتد که بنیان خانواده را بر هم می زند.

خانم های زیادی دنبال یافتن دلایل خیانت مردان هستند که در جلسات روانشناسی این دلایل بررسی می شوند. از طرفی مردان هم از خیانت زنان ضربه های مهلکی می خورند که در جلسات مشاوره این موارد به دقت بررسی می شوند.

کاربرد روانشناسی در شخصیت شناسی

مطمئنا شما هم متوجه شده اید که افراد مختلف دارای شخصیت های مختلف هستند و شما نمی توانید با همه افراد با یک روش برخورد کنید.

این روزها آموزش شخصیت شناسی رواج زیادی پیدا کرده است و شرکتها و افراد مختلف دوست دارند از مدلهای مختلف شخصیت شناسی آشنا شوند.

وقتی شما تیپ شخصیتی زنان و مردان مختلف را یاد می گیرید در رابطه عاطفی و در مسائل خانوادگی موفقیت بیشتری خواهید داشت.

شخصیت شناسی بر اساس آرکتایپها یکی از مدلهای جذاب برای شناخت زنان و مردان مختلف است.

میتوانید برای شرکت در دوره شخصیت شناسی بر روی لینک کلیک کنید: آموزش شخصیت شناسی

 

کاربرد روانشاسی در افزایش اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس برای رسیدن به هر نوع موفقیتی، لازم  می باشد. کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند نسبت به خود احساس بهتری داشته و از قابلیت ها و مهارت هایشان بهتر استفاده می کنند.

روانشناسی در افزایش اعتماد به نفس نقش موثری دارد.

 شایدها، اگرها و کاش ها و به طور کل تردیدهای زیاد در زندگی می توانند نشانه هایی از اعتماد به نفس پایین در فرد باشند. این افراد خود را حقیر شمارده و احساس می کنند مورد قبول و علاقه هیچ کس نیستند. افراد موفق اعتماد به نفس را یکی از مهم ترین دلایل موفقیت خود می دانند.

چگونه از روانشناسی برای بهبود زندگی استفاده کنیم؟

امروزه روانشناسان به دنبال درک بسیاری از جنبه‌های مختلف ذهن و رفتار انسان هستند و دانش جدیدی را به درک ما در مورد چگونگی تفکر مردم و همچنین توسعه برنامه‌های کاربردی که تأثیر مهمی در زندگی روزمره انسان می‌گذارد، اضافه می‌کنند. درواقع روانشناسی برای کمک به افراد در بهبود بهزیستی فرد و پیشرفت در دنیای پیچیده فعالیت می‌کند.

جوانان اغلب در واکنش به شرایط ناراحت ‌کننده تغییرات آشکاری را در رفتار خود ایجاد می‌کنند. بدین‌ترتیب، اینکه نمرات یک دانش‌آموز ممتاز دچار افت می‌شود، جوانی اجتماعی، منزوی می‌شود یا پیشگام انجام امور مدرسه، علاقه خود را به چنین فعالیت‌هایی از دست می‌دهد چندان هم غیرمعمول نیست.

هر شخصی نیاز دارد که یا از کتابهای روانشناسی استفاده کند یا در جلسات روانشناسی حضور داشته باشد. این روزها مشاوره آنلاین روانشناسی رواج زیادی پیدا کرده است.

برای مشاوره آنلاین روانشناسی می توانید بر روی لینک کلیک کنید: مشاوره آنلاین روانشناسی

مواردی که تاکنون بیان کرده ایم تنها تعدادی از کاربردهای روانشناسی در زندگی روزمره است و مطمئنا ده ها کاربرد دیگر را می توان از روانشناسی پیدا کرد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز