خبرگزاری کار ایران

معرفی بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۳۹۳

برای بسیاری از دانشجویان، تحصیل در رشته پزشکی تنها یک رویا باقی می‌ماند. برای بسیاری از دانشجویان، تحصیل پزشکی در کشور خودشان بخاطر شرایط سخت قبولی در این رشته یا بخاطر هزینه ی زیاد شهریه، غیرممکن است.

تحصیل پزشکی در ترکیه فرصتی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار میدهد تا بتوانند از این طریق رویای پزشک شدن خود را به حقیقت بدل کنند. شما می‌توانید در دانشگاه های معتبر ترکیه واقع در استانبول، آنکارا یا ازمیر، در رشته ی پزشکی پذیرش تحصیلی بگیرید و به زبان ترکی و یا انگلیسی تحصیل کنید.

پذیرش تحصیلی و تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه یکی از روش‌های دریافت اقامت ترکیه است که پروسه‌ای زمان‌بر و نسبتا پیچیده دارد. این در حالیست که برخی والدین ترجیح می‌دهند از طریق سرمایه‌گذاری برای دریافت اقامت و شهروندی ترکیه اقدام کنند. با دریافت حق شهروندی متقاضی، حق شهروندی به فرزندان وی نیز اعطا می‌گردد؛ بدین‌ترتیب ایشان براحتی می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه اقدام کنند و از تمامی حقوق شهروندی ترکیه نیز برخوردار باشند.

آیا دانشجویان بین المللی هم می توانند در دانشگاه های پزشکی ترکیه ثبت نام کنند؟

بله، تحصیل پزشکی در ترکیه برای دانشجویان بین المللی آزاد است و حتی این رشته به زبان انگلیسی تدریس می شود. با این حال، دانش آموزان همچنان باید زبان ترکی را یاد بگیرند و بلد بودن زبان ترکی برای کارآموزی بالینی آنها ضروری است، چراکه اکثر بیماران آنها ترک زبان هستند. برخی از دانشگاه ها دروس زبان ترکی را معمولاً در ترم های اول ارائه میکنند که دانش آموزان برای واجد شرایط بودن جهت گذراندن کارآموزی بالینی باید ترکی بلد باشند. به غیر از مهارت های زبان انگلیسی و ترکی، پذیرش در اکثر دانشکده های پزشکی ترکیه، مستلزم ارائه مدارک زیر است:

  • دیپلم دبیرستان که دوازده سال تحصیل را ثابت می کند.
  • رونوشت سوابق و توصیه نامه از مدرسه قبلی
  • کپی اسکن شده پاسپورت یا شناسنامه معتبر
  • معدل بالا و نمرات عالی در علوم سخت
  • کسب نمره قبولی/بالا در آزمون ورودی
  • مدرکی دال بر درآمد یا بورسیه تحصیلی که نشان دهد می توانید از پس هزینه های زندگی در ترکیه برآیید

همه دانشکده های پزشکی در ترکیه دانشجویان خارج از کشور را می پذیرند، و تعداد معدودی از دانشگاه ها که در آنجا به زبان انگلیسی هم تدریس میشود عبارتند از دانشگاه هاجت تپه، دانشگاه استانبول و دانشگاه آنکارا.

در نظر داشته باشید، درصورتیکه کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، بعد از گرفتن پذیرش تحصیلی باید برای دریافت ویزای تحصیلی و کیملیک کارت (کارت اقامت ترکیه) اقدام کنید. ازآنجاییکه اکثر ایرانیان به زبان ترکی تسلط ندارند، بهتر است از یک مشاور قابل اعتماد در کل فرایند دریافت اقامت ترکیه کمک بگیرند. گونش‌اینوست، با کادری مجرب از مشاوران حرفه‌ای شما را در فرایند دریافت اقامت ترکیه یاری خواهد کرد.

برنامه آموزشی رشته ی پزشکی در دانشگاه های پزشکی ترکیه چگونه است؟

مانند بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی، دانشکده های پزشکی ترکیه نیز یک برنامه درسی فشرده برای پزشکی ارائه می دهند که فقط شش سال طول می کشد و بدون نیاز به گذراندن دوره پیرا پزشکی است. نمونه برنامه درسی از دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe) به شرح زیر است:

سیستم پزشکی مربوط به هر سال به شش مرحله تقسیم می شود. مرحله اول شامل مقدمه ای بر پزشکی و رفتار حرفه ای است که طی این مرحله علوم پایه مجدداً تدریس میشوند. در مرحله دوم، چند موضوع بالینی مانند زیست شناسی انسانی و میکروبیولوژی تدریس می شود. بحث پاتولوژی، فارماکولوژی، فیزیوپاتولوژی و سایر موضوعات اصلی پیچیده تر در فاز ۳ است. و در بین این سه مرحله، یک آزمون کتبی و عملی از دروس تدریس شده اخذ میشود.

مرحله ی ۴ و ۵ بر روی کارآموزی بالینی در کلینیک‌ها متمرکز خواهد بود که در پایان، دانشجو مورد ارزیابی نیز قرار خواهد گرفت. مرحله ششم و آخرین مرحله کارآموزی با حقوق همراه است. در این مرحله، دانشجویان زیر نظر یک پزشک، بطور واقعی اقدامات مراقبتی را از یک بیمار به عمل خواهند آورد. بعد از فارغ التحصیلی، دانشجویان با گذراندن ۲ سال خدمت اجباری در یک بیمارستان محلی، میتوانند مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند.

بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

۱.دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe)

بدنبال تأسیس دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه در سال ۱۹۶۳، موسسه ی بهداشت کودک دانشگاه آنکارا نیز تأسیس شد. چیزی که این دانشکده پزشکی را در بین رقبا متمایز کرده است این است که آنها دامنه بسیاری از رشته ها را در یک موضوع ادغام می کنند و این باعث کوتاه شدن سالهای تحصیل پیرا پزشکی و پزشکی آنها می شود. در نتیجه، دانشگاه حاجت تپه بهترین دانشکده پزشکی در ترکیه است. آنها همچنین ۳۰ درصد برنامه درسی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند که باعث می شود برنامه آموزشی پزشکی آنها برای خارجی ها مناسب باشد. درصورتیکه برای تحصیل در رشته پزشکی قصد دارید به کشور ترکیه مهاجرت کنید، می‌توانید برای خرید آپارتمان در شهر آنکارا اقدام کنید. لازم است بدانید، قیمت ملک در شهر آنکارا در مقایسه با استانبول نسبتا ارزان‌تر می‌باشد.

۲.دانشگاه استانبول

دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول اولین دانشکده پزشکی ترکیه است که به سال ۱۴۵۳ بازمی گردد، اما این دانشکده تا سال ۱۸۲۷هنوز رسما تأسیس نشده بود. این دانشکده به عنوان دانشکده ی پیشرو در آموزش پزشکی و همچنین اولین دانشکده ی پزشکی ترکیه است که علوم پزشکی مدرن را با جدیدترین فناوری ها ارائه می دهد.

در سال ۱۹۶۷، به دلیل مسائل اداری و آموزشی، دانشکده پزشکی به دو بخش تقسیم شد: دانشکده پزشکی استانبول و دانشکده پزشکی سراپاشا (Cerrahpaşa). مجله پزشکی سراپاشا یکی از مطبوعات پیشرو در انتشارات پزشکی در ترکیه است. در این دانشگاه برنامه های آموزشی پزشکی به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه میشود.

۳.دانشگاه آنکارا

پس از جمهوری شدن ترکیه، تعداد دانشجویان پزشکی افزایش یافت که دانشکده پزشکی استانبول دیگر نمی توانست پذیرای این حجم از دانشجو باشد. نیاز به تاسیس دانشکده پزشکی دیگر، بسیار بالا بود که این امر منجر به تأسیس دانشکده پزشکی آنکارا در سال ۱۹۴۵ شد. بنابراین دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول اولین دانشکده پزشکی در ترکیه است، اما دانشگاه آنکارا اولین دانشکده پزشکی است که در زمان جمهوری شدن ترکیه ساخته شده است.

این دانشگاه، تنها پس از چند سال، به سرعت به یکی از بهترین دانشکده های پزشکی ترکیه بدل شد. در سال ۲۰۱۸، این دانشگاه یک برنامه آموزشی پزشکی ارائه کرد که طی آن آموزش بطورکامل به زبان انگلیسی تدریس می شود تا فارغ التحصیلان بتوانند در سطح بین المللی کار کنند و همچنین خود دانشگاه بتواند دانشجویان بین المللی را جذب کند.

۴. دانشگاه اژه

معرفی بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی

برخلاف سه دانشگاه قبلی، برنامه پزشکی دانشگاه اژه (Ege) فقط از زبان ترکی برای آموزش استفاده می کند. رویکرد آنها در آموزش پزشکی از برنامه یکپارچه سازی عمودی استفاده می کند که مبتنی بر اندام است. دانشگاه Ege  همچنین یکی از اولین دانشکده های پزشکی در ترکیه است که توسط هیئت ملی اعتباربخشی آموزش پزشکی (TEBDAD)  تایید شده است. این مرکز مجهز به زیرساخت‌ها و برنامه‌های پزشکی برای ارائه آموزش عالی پزشکی مانند آزمایشگاه‌های بیمار شبیه‌سازی شده، ماژول‌های مطالعه امراض خاص، برنامه‌های آموزشی پژوهشی و غیره است.

این دانشگاه همیشه پذیرای دانشجویان بین المللی است. اولین سال تحصیلی آنها در سال ۱۹۵۵ شامل ۲۰ دانشجوی خارجی از تعداد کل ۹۰ دانشجو بود. با این حال، پذیرش در این دانشگاه برای دانشجویان غیرترکی به شرط قبولی در آزمون مهارت زبان ترکی انجام میشود. رد شدن در این آزمون به این معنی است که دانشجو باید یک دوره مقدماتی  زبان ترکی را بگذراند.

۵.  دانشگاه دوکوز ایلول ترکیه (Dokuz Eylül Üniversitesi)

معرفی بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی

دانشگاه اژه به یک موسسه عظیم با امکانات و دانشکده های بسیار در استان های مختلف تبدیل شد. بر این اساس، در طول سال ۱۹۸۲، دانشگاه اژه از طریق مصوبه ۴۱ قانون بنیاد مؤسسات آموزش عالی تقسیم شد. برخی از دانشکده های آن خود به عنوان دانشگاهی مجزا دایر شدند، از جمله دانشگاه دوکوز ایلول.

دانشگاه دوکوز ایلول در حال حاضر یکی از بهترین دانشکده های پزشکی ترکیه است که هم‌تراز با دانشگاه اژه است و درست مانند دانشگاه اژه، آنها پذیرش دانشجوی بین المللی دارند اما تدریس فقط به زبان ترکی انجام میشود.

۶. دانشگاه کوچ

اگر علاقه مند به ثبت نام در دانشگاه کوچ هستید، آماده باشید تا در دانشکده های متعدد آن درس بخوانید زیرا آنها سه سال اول برنامه آموزش پزشکی را در دانشکده ی روملی فنری ( ( Rumeli Feneri  خود تدریس می کنند. در حالی که کارآموزی بالینی در بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه کوچ در توپکاپی مستقر است. آموزش پزشکی آن‌ها به زبان انگلیسی و بر مبنای طب یونانی است. برنامه درسی آنها از محوریت تشریح ستون‌ فقرات و برنامه‌های تحقیقاتی و بهداشت عمومی پیروی می‌کند. این دانشکده پزشکی برتر در ترکیه قصد دارد از این مدل برای داشتن پزشکان عالی و مجرب که قادر به رسیدگی به مسائل بهداشتی قرن بیست و یکم باشند، استفاده کند.

۷. دانشگاه قاضی (Gazi Üniversitesi)

مانند دانشگاه دوکوز ایلول، دانشگاه قاضی نیز شامل دانشکده های مختلفی است. دانشگاه قاضی، مشتکل از دانشکده آکادمی مهندسی و معماری، آکادمی علوم اقتصادی و تجاری، دانشکده فنی حرفه ای، دانشکده فنی حرفه ای دختران و آکادمی مهندسی دولتی آنکارا بود.

دانشکده پزشکی دانشگاه قاضی، یکی از برترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه، قبلاً بخشی از آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی آنکارا بود که سابقا به عنوان یک بیمارستان برای امور اورژانس و تروماتولوژی در سال ۱۹۷۹ ساخته شده بود. در سال های ابتدای تاسیس، این دانشکده پزشکی به محدودیت مکانی و نبود محیط آزمایشگاهی با مشکل مواجه شده بود که این نیاز آنها اکثرا از طریق استفاده از محیط پادگان ها مرتفع میشد. ‌پس از سالها تلاش جهت تهیه و تکمیل تجهیزات و بهبود برنامه ی آموزشی، دانشگاه قاضی به یکی از مؤسسات پیشرو در پزشکی بدل شد. همچنین این دانشگاه اولین دانشگاه دولتی است که موفق به اخذ مجوز از مؤسسه استانداردهای کیفیت ترکیه (TQSI) شده است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز