خبرگزاری کار ایران

زایلن ، تولوئن ، مونو اتیلن گلیکول سه محصول بسیار کاربردی پتروشیمی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۴۷۰

شرکت ایران مول ، جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این حلال های کاربردی ، شما را دعوت به خواندن ادامه این مطلب می نماید.

بنزن ، تولوئن ، اتیل بنزن ، مونو اتیلن گلایکول و زایلن که به اختصار BTX خوانده می شوند ، یکی از مهم ترین و اصلیترین مواد آروماتیکی هستند ، که به طور گسترده به عنوان ماده اولیه در صنعت نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

حلال پتروشیمی

حلال نفتی ، نوعی مخلوط هیدروکربنی است که بر اساس محدود جوش و قدرت حلالیت به سه دسته حلال‌ آروماتیک با دامنه جوش بالا (محدوده160 الی 300 درجه سانتیگراد) ، حلال مخصوص یا ویژه (محدوده جوش 30 تا 160 درجه سانتیگراد) و وایت اسپریت (با محدوده جوش 130 تا 220 درجه سانتیگراد) تقسیم می شوند.

بررسی حلال ویژه

این دسته از حلال های پتروشیمی در دامنه جوش 30 الی 160 درجه سانتیگراد قرار دارند. از جمله این حلال ها می توان به بنزین ، بنزین نفتی ، اتر نفتی ، کانادول(Canadol) ، کلارسول (Clairsol) ، اتر نفتی با نقطه جوش بالا ، لیگروین ، لیگروین سبک ، نفتا ، نفتا 76 ، SBP  و ایندوزول (Indusol) اشاره کرد.

بررسی وایت اسپریت

وایت اسپریت یا همان اسپریت سفید ، یکی از انواع حلال های پتروشیمی است که در دامنه جوش 130 الی 220 قرار دارد. به عنوان مثال می توان به .B.A.S ، .C.A.S ، DAWS ، حلال فلش 140 ، هیدروسول ، ایندوژول ، هالیاسول ، بنزین سبک ، تربانتین معدنی ، حلال مواد معدنی ، اسپریت‌های معدنی ، اسپریت‌های معدنی بی‌بو ، اسپریت‌های نفتی ، سنگاجول ، شلسول D، سولفینا ، سولناپ و وارسول اشاره کرد.

بررسی حلال آروماتیک

بنزن ، تولوئن ، اتیل بنزن ، مونو اتیلن گلیکول و زایلن ، از مهم ترین حلال های پتروشیمی هستند. از این به بررسی تک تک آن ها می پردازیم.

بررسی ماده شیمیایی مونو اتیلن گلیکول

این ماده ، یکی از مهم ترین گلایکول های موجود در صنعت ضد یخ است. از این رو ، این ماده تجاری مهم با عنوان ضدیخ در بین افراد شناخته شده است. این ترکیب قطبی ، کاربردهای متنوعی در صنعت دارد. ولی باید دقت کنیم که ، این ماده به تنهایی به عنوان ضدیخ استفاده نمی شود. زیرا ، استفاده آن به تنهایی موجب خوردگی فولاد و سایر فلزات می شود. بدین جهت شما در فرمالاسیون ضدیخ مهارکننده ها و مواد ضد خوردگی متفاوت را مشاهده می کنید. باتوجه به موارد گفته شده نمی توان از خطرات و عوارض این ماده چشم پوشی کرد. حتما هنگام کار با این ماده ، نکات ایمنی را رعایت نمایید. از دسترس قرار دادن آن در معرض کودکان اجتناب نمایید.

مونو اتیلن گلایکول ، جز دسته مواد سمی و خطرناک برای انسان طبقه بندی می شود. همواره توصیه می شود ، از نوشیدن ، استنشاق ، تماس چشمی و پوستی با آن اکیدا خودداری شود. در صورت تماس چشمی و پوستی ، فورا چشم و پوست را با آب فراوان شست و شو دهید. و در صورت نوشیدن و بلعیدن آن ، آب بنوشید.

بررسی ماده شیمیایی زایلن

زایلن ، یکی دیگر از  حلال های آروماتیک مهم در صنعت نفت و پتروشیمی است. ساختار مولکولی این ماده ، از بنزن و متیلن ساخته شده است.  پارا-زایلین ، متا- زایلن و ارتو – زایلن نام های هستند که با توجه به نحوه قرار گیری و جابه جای زایلن بر آن ها نهاده شده است. ایزومرهای مختلف زایلن ، دارای خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت می باشند.

زایلن ، تولوئن ، مونو اتیلن گلیکول سه محصول بسیار کاربردی پتروشیمی

زایلن یک ترکیب شیمیایی خوش بو ، فرار ، قابل اشتعال  با فرمول شیمیایی C₈H₁₀ و جرم مولکولی 106.16 گرم بر مول است که ، به طور عمده در شست و شوی تجهیزات (تمیز کردن ریل های راه آهن ، داخل کامیون ، ظروف قدیمی و مخزن هواپیماها) ، در صنایع لاستیک ، پلاستیک ، چسب ، کاغذ ، رنگ ، آبکاری ، چرم و تولید پوشش های ضد آب در لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. موارد استفاده ، این ماده ، مشابه تولوئن و اتیلن گلیکول است.  با وجود کاربردهای ارائه شده ، نمی توان از عوارض قرار گیری در معرض آن چشم پوشی کرد. علائم قرار گیری در معرض مقادیر کم این ماده شامل تورم پوستی ، اختلالات عصبی، کلیوی و کبدی و خستگی چشم می باشد.

زایلن آزمایشگاهی و تجاری متشکل از متازایلین (40-50%) ، اروتوزایلن (20%) و مابقی آن از پارا زایلن و اتیل بنزن است.

بررسی ماده شیمیایی تولوئن

تولوئن یا همان متیل بنزن ، یک ترکیب آروماتیکی با وزن مولکولی ۹۴/۱۴۱ گرم بر مول و فرمول شیمیایی C7H8 است. که به صورت مایعی صاف و شفاف با بویی شبیه به بنزن در محیط دیده می شود. این ماده به عنوان جایگزین بنزن انتخاب شده است. تولون، به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. ولی باید توجه داشت که استنشاق مقادیر بالای آن مشکلات تنفسی و عصبی را در پی دارد.

زایلن ، تولوئن ، مونو اتیلن گلیکول سه محصول بسیار کاربردی پتروشیمی

بزرگترین دغدغه صنعتگران تهیه مواد اولیه صنعتی با کیفیت ، مقرون و به صرفه ، انطباق داشتن کامل با آنالیز ، خرید تضمینی و ... است. ما در مجموعه ایران مول آماده ارائه حلال های پتروشیمی (زایلن ، تولوئن ، مونو اتیلن گلیکول و سایر حلال ها) ، با کیفیت ، تضمینی ، مقرون و به صرفه ، از تمامی برندهای روز دنیا برای صنایع کشور هستیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر ، آگاهی از قیمت مواد اولیه شیمیایی صنعتی ، نحوه خرید و فروش آن با شماره 02122876390 در ارتباط باشید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز