خبرگزاری کار ایران

سازه فضاکار چیست ؟ اجرا انواع پروژه سازه فضایی آسمان گستر

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۸۷۵

سازه فضاکار یک سیستم خرپای سه بعدی است که دهانه‌های آن در دو جهت گسترش یافته‌اند و اعضای آن فقط تحت تأثیر کشش و فشار قرار دارند.

این سازه‌ فضاکار از مدول‌های یکسان و تکرار شونده با لایه‌های موازی در بالا و پایین  تشکیل می‌گردد.  سازه فضاکار، به مجموعه سازه‌های مشابهی اطلاق می‌شود که شامل شبکه‌ها، طاقها، برجها، شبکه‌های کابلی، سیستم‌های پوسته‌ای و غشایی، سازه‌های تا شونده و ترکیبات کش بستی می‌شود. این تعریف، یک تعریف ریخت شناسانه از سازه‌های فضا کار است.

یک قاب فضایی یا سازهٔ فضایی، عبارت است از سازه‌ای که از اجزای خرپامانند سبک و محکم تشکیل شده از پایه‌هایی که در یک الگوی هندسی در کنار هم قرار گرفته‌اند. قاب‌های فضایی برای پوشش دادن دهانه‌هایی که تکیه‌گاه کم‌تعدادی دارند به کار می‌روند. چون در قاب‌های فضایی، همچون خرپاها از مثلث استفاده می‌شود، لنگرهای خمشی، به صورت بارهای کششی و فشاری به اعضای محوری خرپا منتقل می‌گردند که این خود باعث مستحکم بودن قاب‌های فضایی می‌شود. برای استعلام قیمت سازه فضاکار و مشاهده نمونه کار از سایت کارخانه سازه فضایی آسمان گستر دیدن فرمایید.

اجزا تشکیل دهنده سازه فضایی یا سازه فضاکار:

گره‌ها (پیونده‌ها)

شاید می‌توان گفت که مهم‌ترین قسمت در سازه‌های متداول اتصالات و جزئیات مربوط به آن‌ها است. پیونده مرو با قابلیت ۱۸ اتصال

اعضاء

بدنه اصلی یک سازه فضاکار را اعضای آن سازه تشکیل می‌دهند. این اعضا در سازه‌های فضاکار، پروفیلهایی در اندازه و مقاطع مختلف می‌باشند. عمده‌ترین مقاطع بکار رفته در سازه‌های فضاکار مقطع دایره‌ای، به صورت توپر یا تو خا لی و مقاطع نبشی یا قوطی است.

تکیه گاه‌ها

شکل و موقعیت تکیه گاه‌ها در سازه‌های فضاکار، تأثیر زیادی بر نحوه توزیع نیروها در اعضای مجاور و تمرکز نیرو در آن‌ها دارد. این بدان علت است که تعداد تکیه گاه‌ها در این سیستم‌ها نسبت به سطح پوششی بسیار کم است و کل نیروهای قائم توسط این تعداد اندک تکیه گا ه‌ها به پی منتقل می‌گردد. در اغلب موارد اعضای مجاور تکیه گاه را پروفیل‌های تو پر و سنگین تشکیل می‌دهند.

سازه‌های فضاکار به سه دسته تقسیم می‌شوند :

  • انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ مصالح
  • انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ ساختار
  • انواع سازه‌های فضاکار از لحاظ سیستم اتصال دهنده اعضا

انواع سازه فضاکار از لحاظ ساختار :

  • شبکه های تخت
  • چلیک(قوسی)
  • گنبدی شکل
  • دیسکی
  • هرمی
  • تخت شیبدار

شبکه با فرم تخت :

 به ترکیب یک سیستم یک یا چند وجهی با لایه های واحد شبکه گفته می شود . شبکه مسطح ترکیبی از یک دو وجهی که با تیرهای واحد متصل شده است می باشد . شبکه های تخت می توانند دارای یک، دو یا سه و حتی چند لایه باشند

سازه فضاکار با فرم چلیک :

 به شبکه ای که در یک جهت دارای انحنا باشد، چلیک می گویند . این سازه بیشتر برای پوشش سطوح مستطیلی دالان مانند استفاده شده و بعضا فاقد ستون می باشند و روی لبه های چلیک که به تکیه گاه متصل است، قرار می گیرند .

گنبدی شکل :

اگر شبکه ای در دو جهت دارای انحنا باشد، گنبد نامیده می شود . شاید رویه یک گنبد بخشی از یک کره یا یک مخروط یا اتصال چندین رویه باشد . گنبدها سازه هایی با صلبیت بالا می باشند و برای دهانه های بسیار بزرگ تا حدود ۲۵۰ متر مورد استفاده قرار می گیرند . 

سازه فضاکار با فرم دیسکی :

  شبکه هایی که پلان دایره ای شکل و فرم تخت دارند در این دسته قرار میگیرنداین فرم سازه ها برای مکانهای که ستون گذاری در محیط یک دایره میباشد مناسب است. ظاهر زیبایی دارد ولی به دلیل پرت شدن مصالح هزینه نسبتا بالاتری دارد.و عملکرد آن شبیه فرمهای تخت است.

هرمی شکل:

هرمها شبکه ای ازمجموعه اعضا که دریک لایه،دولایه ویاچندین لایه تشکیل شده اند،بحالت هرم شکل گرفته اند .قاعده این هرمها میتواند مثلثی،چهاربری ویا چندبری باشند.

سازه های فضاکار قوسی:

یک چلیک ازتبدیل یک شبکه ی تک لایه،دولایه  یاچندلایه به فرم قوسی دریک جهت ایجاد میگردد وحاصل آن تشکیل تاشه ی چلیکی یک،دویاچندلایه خواهد بود.

سازه ی فضاکارچلیکی گونه های همبندی متنوعی دارندکه ازهریک بسته به ویژگی های رفتاری درمقام مناسب،میتوان بهره گیری نمود.

سازه های فضاکار شیب دار:

این نوع ازسازه های فضاکاردراصل جزوهمان سازه فضایی تخت است که با تغییردادن اندازه ی ستونهابه این نوع ازسازه فضایی تبدیل شده است.

یعنی در اصل دو ستونی که در کنار یکدیگر  قرار دارند ارتفاعشان با دو ستون دیگر متفاوت است .

انواع سازه فضاکار از لحاض مصالح :

  • سازه‌های فضاکار فولادی
  • سازه‌های فضاکار آلومینیومی
  • سازه‌های فضاکار چوبی

انواع سازه فضاکار از لحاظ سیستم اتصال دهنده اعضا :

  • اتصال سیستم مرو
  • اتصال سیستم کاتروس
  • اتصال سیستم یونی بت
  • اتصال سیستم تریودتیک

کاربرد سازه فضاکار :

سازه فضایی در ساختمان‌های مدرن کاربرد فراوانی دارند. این نوع از سازه بیشتر در سقف‌هایی با دهانه‌های بزرگ در ساختمان‌های مدرن تجاری و صنعتی دیده می‌شوند.

سیستم‌های سازه‌های فضاکار در سازه‌هایی که در آن‌ها احتیاج به پوشش دهانه‌های بزرگ و بدون ستون است مانند :

  1. آشیانه هواپیماها
  2. سالن‌های کارخانه‌ها
  3. پوشش استادیوم‌های ورزشی
  4. باشگاه‌های ورزشی
  5. پارکینگ‌های طبقاتی
  6. مراکز فرهنگی و تفریحی
  7. تالارهای تجمع و سخنرانی
  8. سالن اجتماعات
  9. سینماها
  10. آمفی تئاترها
  11. مراکز خرید
  12. ایستگاه‌های راه‌آهن
  13. ترمینال‌ها

سیستم‌های سازه‌های فضاکار در سازه‌هایی چون دکل‌های انتقال نیرو، برج‌های مخابراتی، برج‌های ذخیره آب، بشقاب‌های مخابراتی و رادیویی، نیز کاربرد دارند.

مزایا سازه فضایی :

  1. زیبایی:

طراحی اجزاء سازه‌ای در این سیستم به گونه‌ای است که سیستم اجرا شده از چنان زیبایی برخوردار است که در اکثر پروژ ه‌های اجرا شده، سازه به صورت نمایان باقی می‌ماند، حتی در بسیاری از موارد جهت نماسازی‌ها از این سیستم استفاده می‌گردد.

2.سبک بودن :

علیرغم آنچه که از شکل ظاهری این سستم به نظر می‌آید سازه اجرا شده بسیار سبک است به‌طوری‌که در مقایسه با دیگر سازه‌های ساختمانی در شرایط مساوی ترجیح داده می‌شود و از این سیستم در اضافه اشکوب‌ها و در زمین‌های با مقاومت خاک پایین استفاده فراوانی صورت می‌گیرد.

3.سرعت :

استفاده از نرم‌افزارهای مختلف کامپیوتری و هم چنین نرم‌افزارهای خاص این سیستم که توسط متخصصین این شرکت طراحی و آماده شده‌است در مرحله طراحی استفاده از ماشین آلات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در تولید قطعات در مرحله تولید و روش‌های متعددی که در زمان اجرای سازه فضایی توسط نیروهای مجرب این شرکت بکار گرفته می‌شود.

4.عبور تأسیسات از داخل سازه اجرا شده :

فضای موجود بین لایه‌های سازه فضایی اجرا شده محل مناسبی را جهت عبور تأسیسات برقی و مکانیکی که می‌بایستی در سطح سالن پراکنده شود فراهم می‌سازد با این مزیت که این تأسیسات از حداقل دید برخوردار است و هم چنین اتصال این قطعات و قطعات الحاقی دیگر نظیر تابلوها، نور افکن‌ها و … به راحتی و در تمامی سطح ایجاد شده وجود خواهد داشت.

5.هزینه پایین در دهانه‌های بزرگ :

ارزان‌تر بودن این سیستم در مقایسه با سایر سیستم‌های سازه‌ای به خصوص در سالن‌های با دهانه بالا این سیستم را تبدیل به تنها گزینه‌ای نموده که با توجه به سایر مزیت‌های آن دارای توجیه اقتصادی است.

6.عدم استفاده از عملیات جوشکاری در هنگام نصب :

بواسطه پیش ساخته‌سازی اجزای سازه در کارخانه و پیچ و مهره‌ای بودن کلیه اتصالات هیچگونه عملیات جوشکاری در هنگام مونتاژ و نصب سازه بر روی قطعات انجام نمی‌پذیرد.

7.ضریب ایمنی بالا :

درجه نامعینی بالای این سیستم، پیچ و مهره‌ای بودن اتصالات و سهولت کنترل کیفیت قطعات و اتصالات و ساخت کارخانه‌ای قطعات به صورت پیش‌ساخته عواملی است که ضریب اطمینان و ایمنی سازه را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

8.امکان بازکردن و بستن مجدد سازه :

از آنجایی که رد طول عملیات نصب سازه هیچگونه عملیات جوشکاری صورت نمی‌گیرد و کلیه اتصالات در سازه اصلی و قطعات الحاقی به صورت پیچ و مهره‌ای صورت می‌گیرد لذا سازه اجرا شده این قابلیت را دارا است که به‌طور کامل مونتاژ گردد و در محل دیگر به همان شکل دیگری تنها با تغییرات اندکی در قطعات سازه‌ای نصب شود.

9.ایجاد سقف افقی در فضایی داخلی :

ایجاد سقف افقی در داخل سالن‌ها از دیگر مزیت این سیستم است که علاوه بر زیبایی نسبت به سیستم‌هایی نظیر سوله در مصرف انرژی جهت گرمایش و سرمایش فضای داخل حداکثر صرفه جویی را موجب می‌گردد.

10.تغییر در فضای ایجاد شده

قابلیت خاصی که این سیستم سازه‌ای دارا است کاهش یا افزایش سطح سازه فضایی اجرا شده از هر طرف و به هر شکل تغییر محل تکیه گاه‌ها با حفظ سازه قبلی با رعایت نکات طراحی به راحتی امکان‌پذیر است که این مطلب امکان فوق‌العاده‌ای را در سالن‌های تجاری و صنعتی جهت طرح‌های توسعه ایجاد می‌نماید که از این نظر با هیچ نوع از سازه‌های دیگر قابل مقایسه نیست.

سازه فضاکار چیست ؟ اجرا انواع پروژه سازه فضایی آسمان گستر

اطلاعات تماس با آسمان گستر

آدرس مرکزی : تبریز – ولیعصر ، فلکه تختی ، تختی غربی ، پلاک ۸ ، طبقه ۳

کارخانه۱ : تبریز - نرسیده به هتل مرمر ، پشت بازار سنگ فروشان ، جاده قدیم بارنج ، پلاک ۱۰

کارخانه۲ : تبریز - اتوبان شهید کسایی - شهرک 4 تبریز - بخش فلزات – کارخانه سازه فضایی آسمان گستر

۰۴۱۳۳۳۱۱۴۰۴ : تلفن تماس

۰۴۱۳۳۳۲۱۰۵۱ : تلفن کارخانه

۰۹۱۴۶۵۹۵۰۸۵ : تلفن همراه

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز