خبرگزاری کار ایران

خورشید را به خانه بیاورید !

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۵۵۵

شاید برای شما هم پیش امده باشد که بخاطر نداشتن محیط پر نور و مناسب گیاهان در منزل از خرید گل و گیاه منصرف شده باشید ! گاهی اوقات ما نمی توانیم محیط مناسبی را برای گیاهان خود فراهم کنیم تا بتوانند از نور آفتاب به اندازه ی کافی بهره بگیرند و گاهی هم شرایط جوی نور کافی در اختیار گیاهان ما قرار نمی دهد.

اگر با مشکلات این چنینی رو به رو هستید و گیاهان و سبزیجات شما گاهی سرسبز و شاداب و گاهی زرد و پژمرده هستند، با ادامه ی این مقاله همراه شوید تا به شما بگوییم لامپ رشد گیاه چیست و  چگونه می توانید یک منبع نور مناسب مثل خورشید برای گیاهان خود داشت باشید !

لامپ رشد گیاه  چیست و از چه چیزی ساخته می شود ؟

لامپ رشد گیاه یک منبع نور مصنوعی می باشد که هدف آن شبیه سازی نور خورشید برای گیاهان می باشد به این صورت که طیف نور موردنیاز گیاهان که از خورشید جذب میکنند را به صورت مصنوعی و با استفاده از تجهیزات الکترونیکی در اختیار گیاهان میگذارد.

همانطور که میدانید همه  طیف نوری خورشید  برای گیاهان مناسب نیست، یعنی گیاهان آن طیفی از نور را که به آن نیاز دارند و باید جذب کنند، می گیرند. چهار رنگ از نور ها که برای گیاهان عموما مهمتر است، نور سبز، قرمز، آبی و زرد می باشد.

نور زرد و سبز کمتر برای گیاهان اهمیت دارند و جذب نمی شوند بلکه از سطح گیاهان بازتاب می شوند. برای همین است که اکثر قسمت ها گیاهان به رنگ سبز در می آیند چرا که گیاهان رنگ سبز را از خود بازتاب می دهند.

مهمترین طیف رنگی برای گیاهان قرمز و آبی است که شاید نمی دانستید. برای همین علت است که ال ای دی های فول اسپکتروم استفاده شده در لامپ رشد گیاه از نسبت متعادلی از نور قرمز و آبی استفاده می کنند. نور آبی بیشتر برای تحریک رشد شاخه و برگ گیاهان جذب گیاه می شود و نور قرمز نیز بیشتر برای تحریک گلدهی مورد استفاده قرار می گیرد.

چطور با توجه به فضا لامپ مناسب را انتخاب کنیم ؟

برای این که بتوانیم  بهترین و مناسبترین لامپ را انتخاب کنیم لازم است ابتدا با انواع مدلهای لامپ رشد گیاه آشنا شویم سپس با توجه به فضایی که داریم و نحوه ی نصبی که میتوانیم انجام دهیم مدل موردنظر را انتخاب کنیم. برند ایران سان لایت کوشیده مدلهای مختلف لامپ رشد گیاه را با بیشترین تنوع و کاربری و همینطور حداکثر کیفیت ارایه کند .

انواع مدل های لامپ رشد گیاه :

خورشید را به خانه بیاورید !

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میفرمایید لامپ های رشد گیاه در چهار دسته بندی اصلی با کاربردهای مختلف تولید میشوند در ادامه به معرفی هر دسته بندی و موارد استفاده انها میپردازیم تا بتوانید مدل مناسب فضای خودتان را راحتتر انتخاب کنید .

 

 کشت هیدروپونیک با گروباکس رشد گیاه

گروباکس رشد گیاه محفظه ای هست که که با پارچه رفلکتور ساخته می شود و سازه ای فلزی دارد که می توان توسط ان محیط ایده ال برای رشد گیاهان را فراهم اورد . این باکس ها مخصوص افرادی هست که میخواهند یک محیط کنترل شده برای گیاهان خود بسازند و بیشترین  و بهترین محصول را تولید کنند .

گروباکس ها انواع مختلفی دارند و با پارچه هایی با کیفیت متفاوت تولید می شوند و معمولا در سایز های :

( 1*1 )–( 1.5* 1.5 )-( 2*2 )–( 2.5*2.5 )–( 3*3  ) تولید میگردد .

داخل گروباکس لازم است انواع تجهیزات مختلفی به کار میرود که در ادامه به معرفی انها میپردازیم :

  1. رطوبت ساز گلخانه ( جهت تامین رطوبت گیاهان هنگام گلدهی و مرحله رشد
  2. فیلتر کربن گلخانه (همراه با فن بین کانالی ):  جهت از بین بردن بوی گیاهان در حال رشد و همچنین تصفیه هوای داخل باکس به همراه فن دمنده به کار میرود .
  3. پروژکتور رشد گیاه : به تناسب سایز گروباکس و هم چنین تعداد گلدان ها می توانید انواع پروژکتور های سامسونگ – مارس هایدرو را استفاده بفرمایید .
  4. گلدان پارچه ای و یا گلدان هیدروپونیک : اگر کشت خاکی انجام می دهید گلدان پارچه ای و اگر کشت هیدروپونیک انجام می دهید گلدان هیدروپونیک پلیمری به تعداد لازم برای شما مناسب می باشد .
  5. خاک سوپر سویل : یکی دیگر از اجرا مهم کشت خاکی نوع خاک استفاده شده می باشد که می بایست حتما خاک سوپر سویل استریل با ترکیبات مغذی  استفاده گردد .
  6. دماسنج و رطوبت سنج : برای کنترل کامل محیط گروباکس شما احتیاج به کنترل عوامل محیطی مانند دما و رطوبت دارید که از مهمترین وسایل کاربردی تجهیزات گلخانه می باشد .

خورشید را به خانه بیاورید !

با گروباکس می توانید به راحتی کشت داخل محیط با سیستم هیدروپونیک هم اجرا کنید و بیشترین بازدهی در مدت زمان بسیار کمتر نسبت به کشت خاکی داشته باشید . در ادامه به معرفی کشت هیدروپونیک میپردازیم:

جهت اطلاعات بیشتر و خرید انواع تجهیزات گلخانه و سیستم های هیدروپونیک و کشت خاکی می توانید به سایت ایران سان لایت مراجعه بفرمایید .

 

منظور از کشت هیدروپونیک چیست؟ چگونه بدون خاک گیاه بکاریم؟

کشت هیدروپونیک (Hydroponics) به شیوه کاشت گیاهان در بستر بدون خاک گفته می شود که در آن گیاهان به جای اینکه مواد مغذی را از طریق کود داخل خاک و املاح آن جذب کنند، به شکل مستقیم از آب حاوی مواد مغذی مختلف جذب خواهند کرد. در واقع بستر کشت هیدروپونیک به جای اینکه خاک باشد که در کشاورزی و رشد و پرورش گیاهان به شیوه سنتی دیده می شود، یک محیط رشد استریل است که آب حاوی مواد غذایی، دقیقا به همان مقداری که گیاه نیاز دارد، در آب وجود دارد.

براساس موارد گفته شده متوجه شدید که طریقه کشت هیدروپونیک و پایه و اساس آن مبتنی بر سیستم کاشت و رشد گیاهان بدون نیاز به خاک است. لذا در این سیستم یک گیاه نیازی ندارد که انرژی خود را صرف تولید ریشه های گسترده و تشکیل یک سیستم قدرتمند برای جذب مواد غذایی درون خاک کند، چون به طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباط است.

به همین دلیل چندین ریشه فیبری (Fibrous Root) ایجاد می کنند تا آب و مواد غذایی را جذب نمایند. لذا در سیستم هیدروپونیک گیاه به راحتی می تواند انرژی خود را صرف رشد رویشی یعنی برگ ها، گلدهی و میوه کند. اکنون متوجه شدید که چرا محصولات گیاهانی که با روش هیدروپونیک کشت داده شده اند و رشد کرده اند تا 75% بزرگتر از گیاهانی است که در خاک رشد کرده بودند.

در مقالات دیگر بیشتر در مورد مزایا و معایب کشت هیدروپونیک صحبت کرده ایم ولی بد نیست بدانید که مصرف آب در این شیوه تا 90% کمتر است چون بجز تبخیر آب توسط نور خورشید که مقدار آن بسیار اندک است، هیچ گونه هدر رفت آب وجود ندارد برخلاف سیستم کشت گیاهان در خاک که بخشی از آب هدر می رود، توسط خورشید تبخیر می شود و اینکه آب وارد نواحی خارج از دسترسی ریشه های گیاه می گردد.

حتی کشاورزان موقع دفع آب مورد استفاده در کشت هیدروپونیک نیز دغدغه آسیب به محیط زیست را ندارند چرا که برای رشد علف ها و چمن ها و سایر گیاهان مفید است.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز