خبرگزاری کار ایران

اگر معجزه ارتودنسی پیشگیری را می‌دانستید تعلل نمی‌کردید!!!

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۹۹۱

ارتودنسی پیشگیرانه اجازه می‌دهد، رشد و نمو فک تحت نظارت باشد دندان‌های دائمی باید به موقعیت صحیح خود هدایت شوند و از ازدحام یا مشکلات فاصله جلوگیری کنند.

ارتودنسی پیشگیرانه باید الگویی برای سلامت کامل دندا‌ن‌ها باشد. پیشگیری زودهنگام منجر به‌سلامت دهان و دندان در طولانی‌مدت و کاهش هزینه‌های دندانپزشکی می‌شود. همچنین منجر به تنفس تازه، لبخند روشن و افزایش اعتمادبه‌نفس نیز می‌گردد. اگر دندان‌های دائمی فرزند شما شروع به رشد کرده است، باید ارزیابی ارتودنسی را انجام دهید. شاید برای شما هم جای سؤال باشد که، چگونه تشخیص دهیم که آیا کودک ما نیاز به درمان ارتودنسی پیشگیری دارد یا خیر؟ علائم زیر نشان می‌دهد که فرزند شما نیاز به درمان ارتودنسی پیشگیری دارد:

  • مشکل در گازگرفتن یا جویدن.
  • ازدست‌دادن دیریازود دندان‌های شیری.
  • مکید‌ن انگشت شست پس از 5 سالگی.
  • داشتن دندان‌هایی که نمی‌توانند کنار هم جمع شوند.
  • دندان‌های بیرون‌زده.

برخی از افراد دندان‌های صاف و مرتبی دارند که در کنار هم قرار گرفته‌اند‌، اما بسیاری از افراد دندان‌های کجی دارند که به طور درست و مرتب کنار هم قرار نگرفته‌اند. دندان‌های کج می‌توانند روی زیبایی اثر نامطلوبی داشته باشند. ارتودنسی دندان شاخه‌ای از دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری، راهنمایی و تصحیح بی‌نظمی دندان از جمله استفاده از بریس می‌پردازد؛ بنابراین می‌توانید با کمک این روش دندان‌های خود را صاف کنید.

اهمیت ارتودنسی پیشگیری در چیست؟

ممکن است تصور کنید که صاف کردن دندان‌ها فقط دارای مزایای زیبایی است، اما این از حقیقت دورتر است. مرتب کردن دندان‌های کج و سخت ممکن است منجر به پوسیدگی دندان یا بیماری پریودنتال شود. دندان‌های نامناسب می‌توانند جویدن را سخت‌تر کرده و منجر به سردرد، درد شانه یا کمر و حتی اختلالات مفصل گیجگاهی فکی شوند.

حوزه ارتودنسی فراتر از درمان‌های اصلاحی است. همچنین شامل مراقبت‌های پیشگیرانه است که برای جلوگیری از دندان‌های کج و شلوغ استفاده می‌شود. در حقیقت، برخی از کودکانی که تحت درمان‌های پیشگیرانه قرار می‌گیرند، از نیاز به درمان‌های تهاجمی بیشتر در آینده جلوگیری می‌کنند. تا زمانی که درمان‌های ارتودنسی پیشگیری کامل شود، کودکان دارای فضای کافی برای فک برای رویش دندان‌های دائمی هستند. مراقبت‌های پیشگیرانه تنها زمانی مؤثر است که در ابتدا استفاده شود یعنی درحالی‌که اکثر دندان‌های اولیه هنوز سالم هستند. برخی از رایج‌ترین درمان‌های ارتودنسی پیشگیری عبارت‌اند از:

فضا نگهدارند: برای نگه‌داشتن فضای دندان اولیه که زود افتاده است.

اگر معجزه ارتودنسی پیشگیری را می‌دانستید تعلل نمی‌کردید!!!

کشیدن دندان: برای برداشتن دندان‌های اولیه که خودبه‌خود نیفتاده‌اند استفاده می‌شود.

اگر فرد دچار فضای فک ناکافی، رویش دندان‌ها در فضاهای اشتباه و یا ازدست‌رفتن دندان‌های اولیه به دلیل پوسیدگی یا ضربه شده باشد، ممکن است نیاز به مراقبت‌های پیشگیرانه داشته باشد.

کودکان بیشتر در سن 13 سالگی دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند، هنگامی که به سن بلوغ می‌رسند، استخوان‌های فک آن‌ها سفت شده و رشد آن‌ها متوقف می‌شود. روش‌های ارتودنسی بزرگسالان زمان بیشتری می‌برد و احتمال بیشتری دارد که شامل جراحی دهان و کشیدن دندان باشد. دریافت ارتودنسی پیشگیری اولیه در کودکی می‌تواند روند درمان کلی را آسان‌تر کند. ارتودنسی پیشگیرانه اجازه می‌دهد، رشد و نمو فک تحت نظارت باشد دندان‌های دائمی باید به موقعیت صحیح خود هدایت شوند و از ازدحام یا مشکلات فاصله جلوگیری کنند.

مراحل درمان ارتودنسی پیشگیری

درمان ارتودنسی پیشگیرانه در سه مرحله انجام می‌شود:

مرحله ۱: ایجاد فضایی برای رشد دندان‌ها:

هدف از مرحله اول ایجاد فضایی برای فک برای قراردادن همه دندان‌های دائمی و بهبود نیش است. مرحله اول از سن شش تا هشت‌سالگی زمانی شروع می‌شود که رشد صورت و فک قابل دست‌کاری است. وسایلی مانند منبسط کننده‌های کام می‌توانند فک بالا را پهن کرده و فضایی برای دندان‌ها ایجاد کنند. اگر کودک شما دندان‌های اولیه‌اش را ازدست‌داده است، می‌توان از نگهدارنده فضا استفاده کرد.

مرحله ۲: دوره استراحت دندان‌های دائمی:

مرحله استراحت انجام می‌شود تا دندان‌های دائمی ظاهر شوند. بسته به‌شدت مشکل ارتودنسی، متخصص ارتودنسی ممکن است نگهدارنده را توصیه کند یا نکند. در این مرحله، متخصص ارتودنسی ممکن است پیگیری‌های مکرر دندانپزشکی را برای بررسی دندان‌ها و ساختار دندان تعیین کند.

مرحله سوم: چک کردن صاف شدن دندان‌ها:

هدف از این مرحله، این است که اطمینان حاصل شود همه دندان‌ها در موقعیت صحیح با گونه‌ها، زبان، لب‌ها و سایر دندان‌ها هماهنگ باشند.

اگر معجزه ارتودنسی پیشگیری را می‌دانستید تعلل نمی‌کردید!!!

ارتودنسی پیشگیری چه فوایدی دارد؟

1. سلامت دندان‌ها را حفظ می‌کند

دندان‌های کج و شلوغ می‌تواند تمیزکردن دندان‌ها را مشکل‌ساز کند. این اغلب منجر به پوسیدگی، عفونت لثه و سایر مشکلات دندانی می‌شود. با مرتب کردن زودهنگام دندان‌ها، می‌توانید تمیزکردن دندان‌ها را به‌خوبی پیش ببرید و از مشکلات دندان جلوگیری کنید.

2. جلوگیری از، ازدست‌دادن دندان‌ها

دندان‌های اولیه برای حفظ ساختار دندان کودک شما بسیار مهم هستند. وقتی دندان‌های شیری خیلی زود از بین بروند، دندان‌های اطراف می‌توانند به سمت فضاهای خالی حرکت کرده و خطر رویش دندان‌های دائمی در موقعیت غیرطبیعی یا کج را افزایش دهند. در چنین شرایطی متخصصان ارتودنسی می‌توانند یک دستگاه ارتودنسی مخصوص را برای کمک به صاف شدن دندان‌ها توصیه کنند. این امر باعث می‌شود دندان‌های دائمی در موقعیت مناسب رشد کنند. این وسایل ارتودنسی به‌عنوان‌مثال، نگهدارنده‌های فضا از تغییر مکان دندان‌های اطراف جلوگیری می‌کنند. از نگهدارنده‌های فضا زمانی استفاده می‌شود که دندان‌های اولیه زود می‌افتند.

3. کاهش خطر ترومای دندان

دندان‌های کج بیشتر مستعد آسیب‌های فیزیکی مانند ترک خوردن هستند. صاف کردن به‌موقع این دندان‌ها می‌تواند خطر آسیب را کاهش دهد.

دستگاه‌های مورداستفاده در مداخلات زودهنگام ارتودنسی کدام‌اند؟

در درمان‌های ارتودنسی پیشگیری از انواع مختلفی از وسایل استفاده می‌شود. درمان‌های ارتودنسی می‌تواند شامل وسایل ثابت یا متحرک باشد. بسته به‌شدت وضعیت فرد، متخصص ارتودنسی توصیه می‌کند که کدام روش مناسب است:

  • وسایل ثابت مخصوص: این وسایل فقط باید به‌عنوان آخرین راه‌حل برای کنترل مکیدن انگشت شست یا فشار زبان استفاده شوند. ازآنجاکه توسط  سیم به دندان‌ها متصل می شوند ، ممکن است فرد هنگام غذا خوردن احساس ناراحتی کند.
  • فضا نگهدارند: گاهی اوقات، کودکان خردسال دندان‌های خود را زود از دست می‌دهند. در چنین شرایطی، متخصص ارتودنسی ممکن است یک فضا نگهدارند را در دهان کودک قرار دهد تا فضا را تا زمان ظاهرشدن دندان دائمی باز نگه دارد.
  • بریس: به‌احتمال زیاد در مورد بریس‌ها شنیده‌اید. رایج‌ترین لوازم ثابت در ارتودنسی هستند. از نوارها، سیم‌ها و براکت‌ها تشکیل شده‌اند. نوارها در اطراف دندان‌ها قرار می‌گیرند. براکت‌ها به جلوی دندان متصل می‌شوند. سیم‌های قوس، براکت‌ها را به نوارها متصل می‌کنند. سفت کردن سیم‌های قوس به دندان‌ها فشار وارد می‌کند و آن‌ها را به‌آرامی به سمت موقعیت موردنظر خود حرکت می‌دهد. بریس‌ها معمولاً ماهانه تنظیم می‌شوند و از چند ماه تا چند سال قابل‌استفاده هستند.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز