خبرگزاری کار ایران

بهترین برند و نوع محافظ برق برای تلویزیون کدام است؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۵۱۳

محافظ برق چیست؟ محافظ برق یک وسیله الکتریکی است که از تجهیزات برقی در مقابل نوسانات ولتاژ محافظت می‌کند. در ظاهر بین محافظ و چندراهی ها هیچ تفاوتی نیست اما عملکرد آن‌ها بسیار فرق دارد. شباهت ظاهری باعث شده است که خیلی از ما فکر کنیم که نیازی به محافظ نداریم و همان سه راهی های متداول کارمان را راه می اندازند.

اما چرا نیاز به محافظ برق داریم؟ جریان برقی که وارد خانه ما می شود نوسانات بسیاری دارد. این نوسانات بخش جداناپذیر جریان برق است و در واقع باید به دنبال راه حلی برای از بین بردن آن‌ها باشیم. نوسانات برق اگر حذف نگردند باعث آسیب به قطعات داخلی وسایل برقی خانه ما می‌شوند و در نتیجه خسارت مالی به ما وارد می‌کنند. خسارتی که با یک محافظ به آسانی قابل پیشگیری است.

ولتاژ استاندارد در ایران حدوداً 220 ولت است و بسیاری از وسایل خانگی هم با این ولتاژ کار می‌کنند. جریان برقی که وارد خانه ما می‌شود باید در حد همین 220 ولت باشد؛ اما در اکثر موارد ولتاژ ورودی بیشتر یا کمتر از 220 ولت است.

افزایش ناگهانی ولتاژ باعث خرابی و سوختن قطعات داخلی وسایل برقی می‌شود و همین وضعیت در ولتاژهای کمتر از 220 ولت نیز رخ می‌دهد. محافظ‌های موجود در بازار در حالتی که ولتاژ بیشتر از 240 ولت (در برندهای مختلف ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد) یا کمتر از 170 ولت باشد، جریان برق را قطع می‌کنند و مانع از ورود ولتاژ نوسان دار به وسایل برقی که به آن متصل هستند، می‌شوند.

چرا باید برای تلویزیون محافظ برق خریداری کنیم؟

تلویزیون جزء آن دسته از وسایلی است که معمولاً از سه راهی یا چندراهی برای روشن کردن آن استفاده می‌کنیم و اگر پریز نزدیک باشد و نخواهیم وسیله دیگری را همراه آن روشن کنیم، مستقیم دو شاخه‌اش را به پریز می‌زنیم. در واقع این سوال برای همه ما پیش می‌آید که وقتی پریز برق یا چندراهی‌های ارزان هستند، اصلاً چه نیازی به محافظ برق تلویزیون؟

برای روشن کردن یک لامپ یا حتی پنکه، نیازی به محافظ نیست اما برای هر وسیله گران قیمتی که ساختار پیچیده‌ای دارد (به طور خاص از ریزپردازنده استفاده می‌کند) نیاز به محافظ ولتاژ داریم. از جمله لوازم صوتی و تصویری که ساختار داخلی آن ها در مقابل نوسانات حساس است می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • تلویزیون‌ها و به خصوص تلویزیون‌های هوشمند نسل جدید LCD، LED و…
  • کامپیوتر و لپتاپ
  • سیستم صوتی و تصویری
  • سینماهای خانگی
  • و…

پیش از اینکه تصمیم بگیرید که باید محافظ بخرید یا نه به این پرسش پاسخ دهید که اگر یک جریان الکتریکی تمامی وسایل متصل به برق را نابود کند، از خراب شدن کدام وسیله بیشتر ناراحت می شوید، آن وسیله نیاز به محافظ دارد.

محافظ برق لوازم صوتی و تصویری چه مشخصاتی باید داشته باشند؟

1- تعداد خانه یا پورت ورودی

محافظ های موجود در بازار از یک تا 8 پریز را شامل می‌شوند. اما بهتر است که اگر قصد خرید محافظ برای لوازم صوتی و تصویری را دارید، سراغ مدل‌های کمتر از 4 خانه نروید. البته تعداد پریزهای دستگاه، در قیمت آن اثر می‌گذارد و هر چقدر تعداد این پورت‌ها بیشتر باشد، قیمت محافظ هم بیشتر می‌شود.

در رابطه با پورت‌های ورودی یک نکته مهم دیگر که باید مد نظر قرار دهید، ارت دار بودن یا نبودن، است. مدل‌های ارت دار اگرچه قیمت بیشتری دارند اما استاندارد بوده و ارزش هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید را دارند.

2- طول کابل

محافظ های صوتی و تصویری عرضه شده در بازار به صورت کلی همگی دارای کابل هستند (به جز چند مورد خاص). کابل‌های متداول در بازار در طول‌های 1.5، 1.8، 2.5، 3، 5 و حتی 10 متر ممکن است، باشند. طول کابل را بر حسب فاصله وسایل برقی از پریز خریداری کنید. سعی کنید سراغ مدلی بروید که سیم آن خیلی بلند و کوتاه نباشد. زیرا در هر دو حالت ظاهری زشت به اتاق شما می‌دهند.

3- ولت آمپر

دستگاه‌های محافظ موجود در بازار یک ویژگی ولت آمپر دارند که با توجه به آن می‌توانید مشخص کنید که محافظ مناسب چه دستگاهی است.

هر چقدر مقدار ولت آمپر بیشتر باشد، محافظ برای حفاظت از دستگاه‌های با توان بیشتر عملکرد بهتری دارد. محافظی با ولت آمپر 2200 برای دستگاه‌های صوتی و تصویری کفایت می‌کند. اما اگر کولر گازی که دستگاه پرمصرفی است را به یک محافظ 2200 ولت آمپری وصل کنید یا محافظ می‌سوزد و یا کولر آسیب می‌بیند.

البته اگر محافظی را مشاهده کردید که ولت آمپر بر روی آن درج نشده بود، به جریان آن توجه کنید. برای لوازم صوتی و تصویری جریان 10 آمپر و برای لوازم پرمصرف تر جریان 16 آمپری خریداری کنید.

4- زمان تاخیر

زمان تاخیر یک محافظ صوتی و تصویری بین 30 تا 90 ثانیه است. زمان تاخیر رابطه مستقیم با ولت آمپر و نوع آن دارد. هر چقدر ساختار یک وسیله حساس‌تر باشد، زمان تاخیر نیز بالاتر می‌رود. به طور مثال برای کولر گازی یا یخچال باید به سراغ محافظی بروید که زمان تاخیر 5 دقیقه‌ای داشته باشد.

بهترین برند محافظ برق تلویزیون کدام است؟

برندهای متنوعی این روزها در بازار هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. دلیل تمایز قیمت برندهای مختلف مواد به کار رفته در ساخت، مدت زمان گارانتی، خدمات پس از فروش و مشخصات فیزیکی خود محافظ‌ها است. اگرچه برندهای خوب محافظ در بازار ایران کم نیست، اما بدون اغراق می‌توان پارت الکتریک را در صدر لیست بهترین‌ها قرار داد.

تمامی مواد به کار رفته در ساخت محافظ‌های پارت استاندارد است و در نتیجه بسیار بادوام و باکیفیت هستند. برند پارت انواع مختلف محافظ را به بازار عرضه کرده است که تمامی سلیقه‌ها و نیازها را پوشش می‌دهد. محافظ صوتی و تصویری مدل‌های 2060 با کابل 1.8 متری و 2160 با کابل 5 متری از پرفروش‌ترین‌های این برند هستند.

برای خرید محصولات پارت الکتریک با بهترین قیمت به سایت آرتا الکتریک مراجعه کنید. مجموعه آرتا الکتریک با بیش از 20 سال تجربه همکاری با برند پارت، تمامی محصولات این برند را از لاله زار به سراسر ایران به صورت عمده و جزئی پخش می‌کند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز