خبرگزاری کار ایران

آنتی اسکالانت (Antiscalant) یا ضد رسوب چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۵۶۸

آنتی اسکالانت یا ضد رسوب، مواد فعال سطحی هستند که با مداخله در واکنش رسوب گذاری، مانع از تشکیل رسوب روی سطح ممبران می شوند.

 

مشخصات آنتی اسکالانت (Antiscalant) یا ضد رسوب

در طول دو دهه گذشته نسل جدید ضد رسوب ها به طور تجاری ظهور یافته اند، که در آن ها مواد تشکیل دهنده فعال، اغلب مخلوطی از پلی کربوکسیلات ها و پلی اکریلات های مختلف مولکولی هستند. آنتی اسکالانت ها به طور گسترده ای برای جلوگیری از ایجاد رسوب در لوله ها، مبدل های حرارتی و ممبران استفاده می شوند. در اغلب برنامه های کاربردی، ممبران اسمز معکوس و عبور جریان نادرست آن ها، بدون استفاده از شدت جریان و منع ناشی از ته نشینی نمک های محلول می باشد. نمونه های معمول رسوبات عبارتند از: کلسیم کربنات، کلسیم سولفات، باریم سولفات و استرانسیوم سولفات، سیلیکا و کلسیم فلوراید رسوبات رایجی نیستند اما حضورشان در سیستم مشکل به وجود می آورد. ضد رسوب های ما، رسوب ها را مهار می کنند در حالی که این خاصیت را دارند که ذرات کلوئیدی را نیز در محلول پخش می کنند. بازداری و پخش جزء ویژگی محصولات است که به افزایش زمان کار سیستم، کاهش فرکانس تمیز کردن و افزایش کارایی مولکول های RO کمک می کند.

این محصول را با نام های دیگری نظیر آنتی اسکالانت، رسوب زدا، ضد رسوب، رسوب زدای سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس و محلول پاک کننده ممبران نیز می شناسند.

آنتی اسکالانت MSDS

لطفا جهت دریافت آنتی اسکالانت MSDS (آنتی اسکالانت MSDS Data Sheet) با واحد مشاوره فنی تماس حاصل نمایید.

انواع آنتی اسکالانت یا ضد رسوب

غالبا ضد رسوب ها به همراه ضدخوردگی ها به کار می روند. ضد رسوبات به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • ضد رسوب ترمودینامیکی
  • ضد رسوب سینتیکی

ضد رسوبات ترمودینامیکی عوامل کمپلکس ساز و کی لیت ساز هستند که برای رسوبات خاص به کار می روند. اما در رابطه با عملکرد سینتیکی ضد رسوبات مربوط به مکانیسم های فضا ویژه آن ها می باشد.

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب

ماده بازدارنده رسوب یا آنتی اسکالانت با خواص ویژه خود از تشکیل اکثر رسوبات معدنی جلوگیری نموده و سرعت ته نشینی این مواد در سیستم را کاهش می دهد. این ماده بازدارنده رسوب در سطح غشای ممبران جذب شده و از رشد بیشتر کریستال های نمک و رسیدن به غلظت مورد نیاز برای رسوب گذاری جلوگیری می کند. اغلب آنتی اسکالانت ها دارای ویژگی معلق سازی یا دیسپرسانتی بوده و توسط احاطه نمودن ذرات معلق نمک، ذرات آهن و مواد آلی موجب دفع این مواد توسط آنیون های محلول می شوند. به این ترتیب از تجمع ذراتی که تمایل بالاتری به رسوب گذاری دارند، ممانعت می کند. آنتی اسکالانت ها براساس سه مکانیزم زیر از رسوب گذاری بر سطح فیلتر ممبران های تصفیه آب صنعتی جلوگیری می کنند:

• افزایش آستانه بازدارندگی: آنتی اسکالانت ها برای پیشگیری از رسوب نمک های فوق اشباع قدرت بالایی دارند.

• تغییرات در ساختار رسوبات: ضد رسوب ممبران با دگرگونی در ساختار بلوری رسوبات، آنها را به رسوباتی نرم و غیر چسبنده تبدیل می کند. آنتی اسکالانت هایی که بار سطحی منفی دارند، قادرند یون های مثبت بلوری را جذب کرده و مانع تشکیل رسوب در سطح غشای ممبران شوند.

• ویژگی پخش کنندگی یا دیسپرسانتی: اکثر آنتی اسکالانت ها دارای ساختار آنیونی هستند و توسط القای بار منفی به ذرات رسوب، موجب معلق سازی آنها و ممانعت از تشکیل توده ذرات می شوند.

بهترین و مرغوب ترین برندهای آنتی اسکالانت

انتخاب آنتی اسکالانت مناسب و سازگار با فیلترهای ممبران از اهمیت به سزایی برخوردار است، زیرا اگر این انتخاب با دقت لازم انجام نشود، ممکن است که بالعکس موجب تشکیل رسوب و فولینگ ممبران ها گردد. بهترین و مرغوب ترین برندهای آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت در انواع و برندهای مختلفی توسط شرکت های مربوطه تولید و به بازار عرضه شده اند. آنتی اسکالانت های موجود در ایران دارای انواع وارداتی و داخلی می باشند. این محصولات وارداتی شامل آنتی اسکالانت آویستا، فلوکن و آنتی اسکالانت جنسیس می باشد. معروف ترین محصول آنتی اسکالانت در ایران فلوکن 260 ساخت کشور انگلستان، برند آویستا و توچال شیمی می باشند، که از بهترین مواد اولیه در تولید آنها استفاده شده است.

آنتی اسکالانت فلوکن 260

آنتی اسکالانت Flocon 260 یک محلول آبی از پلی کربوکسیلیک اسید است، که از تشکیل رسوب نمک های معدنی و گرفتگی فیلتر ممبران صنعتی ممانعت می کند. این آنتی اسکالانت ماده ای افزودنی به آب است که باید در بخش پیش تصفیه سیستم اسمز معکوس در دستگاه قرار گیرد. آنتی اسکالانت Flocon 260 در واقع نوعی ضد رسوب چند منظوره محسوب می شود، که برای طیف وسیعی از آب های خوراک از جمله آب دریا و لب شور (آب چاه) قابل استفاده است. این ضد رسوب فلوکن از نظر ظاهری مایعی به رنگ زرد روشن است، که دارای PH پایین تر از 2 بوده و کمی اسیدی می باشد.

تزریق دوز مجاز آنتی اسکالانت Flocon 260 می تواند میزان PH آب را کاهش داده و موجب افزایش حلالیت کربنات کلسیم و رفع فولینگ ممبران شود. این آنتی اسکالانت تا میزان بالایی از تشکیل کلیه رسوبات حاوی کربنات، سولفات و فلوراید جلوگیری می کند. انواع دیگر این آنتی اسکالانت، فلوکن 135، 190 و فلوکن پلاس می باشد، اما استفاده از ضد رسوب Flocon 260 در سیستم اسمز معکوس نسبت به محصولات دیگر بسیار مرسوم تر است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز