خبرگزاری کار ایران

آشنایی با خدمات مشاوره کودک

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۴۹۰

بسیاری از والدین دانش و آگاهی کافی را در خصوص مواجه با مشکلات و مسائل گوناگون فرزندان خود ندارند و این امر منجر به آسیب های جدی به روان فرزندان آنها می شود. برای تضمین سلامت روان کودکان بهره بردن از مشاوره کودک در کلینیک روانپزشکی و روانشناسی ویان بهترین راهکار و انتخاب است.

سلامت روان مجموعه افکار و عملکرد انسان ها را تعیین می کند. ریشه بسیاری از مشکلات روحی و روانی به دوران کودکی برمی گردد از این رو اهمیت دادن به سلامت روان کودکان می تواند مسیر زندگی آنها را در بزرگسالی تغییر دهد. بسیاری از والدین دانش و آگاهی کافی را در خصوص مواجه با مشکلات و مسائل گوناگون فرزندان خود ندارند و این امر منجر به آسیب های جدی به روان فرزندان آنها می شود. برای تضمین سلامت روان کودکان بهره بردن از مشاوره کودک  در کلینیک روانپزشکی و روانشناسی ویان بهترین راهکار و انتخاب است.

اهمیت مشاوره کودک  

کودکان از نظر فکری بلوغ کافی را برای مواجه با مشکلات و مسائل فردی و اجتماعی کسب نکرده اند. از طرفی استقلال طلبی آنها در کنار وابستگی و حساسیت بالا چالش های گوناگونی را برای آنها به وجود آورده است. اگر شرایط خانوادگی در وضعیت مساعدی قرار نداشته باشد این مشکلات چندین برابر خواهد شد. سلامت روان کودکان نه تنها بر سلامتی جسمی آنها موثر است  بلکه می تواند منجر به هدایت آنها در مسیر درست زندگی شود. برخی از کودکان به دلیل شرایط نامساعد محیطی یا عوامل ژنتیکی از مشکلات روانی گوناگونی رنج می برند که عدم رسیدگی به آنها می تواند موجب مشکلات عمیق تر در بزرگسالی شود.  تمامی مطالب ذکر شده به خوبی گویای اهمیت بهره بردن از خدمات مشاوره کودک  است. 

آشنایی با وظایف مشاوره کودک

بسیاری از والدین گمان می کنند بهره بردن از خدمات مشاوره کودک  تنها به مشکلات و مسائل عمیق روحی مربوط می شود. اما باید گفت این تفکر بسیار اشتباه است. به طور کلی مشاوران فعال در این حوزه می توانند در حوزه های زیر به کودکان کمک کنند:

  1. کودکان از نظر شخصیتی با یکدیگر متفاوت هستند بنابراین والدین نمی توانند با یک شیوه ثابت با آنها برخورد کنند. وجود لجبازی، پرخاشگری و ... در بسیاری از واقع موجب خشم والدین می شود. با کمک مشاوره کودک  می توان به شناخت جامع و کاملی از روحیات و دغدغه های کودکان دست یافت. این امر به بهبودی روابط بین والدین با فرزندان کمک می کند. علاوه بر این والدین با کمک مشاور می توانند استعداد ها و پتانسیل های فرزند خود را شناسایی و در جهت شکوفایی آن اقدام کنند.
  2. سن کودکی به رشد و بلوغ فکری و جسمی اختصاص دارد. هر دوره سنی با خود تحولاتی به همراه می آورد که والدین باید نسبت به آنها هشیار باشند. واکنش درست به این تغییرات و از طرفی تشخیص سریع تاخیر در نمود هر کدام از آنها از جمله مواردی است که والدین باید نسبت به آن دانش و آگاهی داشته باشد. بهره بردن از مشاوره کودک  به دستیابی به این اطلاعات کمک شایانی می کند.

 

  1. اختلالات روانی تنها به بزرگسالان محدود نمی شود. بسیاری از بیماری های روانی در سنین کودکی نمود پیدا می کند بنابراین تشخیص به موقع آنها می تواند مانع از مشکلات جدی تر شود. از جمله این اختلالات می توان به بیش فعالی، افسردگی، اختلال یادگیری و .... اشاره کرد. بهتر است والدین در یک کلینیک معتبر سلامت روان فرزندان خود را مورد بررسی قرار دهند زیرا نادیده گرفتن کوچکترین نشانه ای در طول زمان موجب شدت یافتن بیماری می شود.
  2. استرس حاصل از شرایط بد خانوادگی و یا اجتماعی از جمله موارد دیگری است که باید توسط مشاوره کودک  مورد بررسی قرار گیرد. برخی از کودکان ممکن است در اثر عواملی مانند طلاق والدین، اعتیاد والدین، سوء استفاده (جسمی، روحی و جنسی) و ... با مشکلات روحی دست و پنجه نرم کنند. اصولا آنها در خصوص این مباحث با کسی صحبت نمی کنند زیرا نمی توانند به اطرافیان خود اعتماد کنند. از طرفی عدم درمان به موقع این مشکلات ممکن است پیش زمینه افسردگی و یا حتی خودکشی باشد.  بهتر است والدین در این راستا تغییرات رفتاری و محیطی فرزندان خود را جدی بگیرند و از خدمات مشاوره بهترین روانشناس کودک بهره ببرند.
  3. بسیاری از کودکان دچار مشکلات جدی اخلاقی هستند. آنها در مراسمات خلاف عرف جامعه حضور پیدا می کنند و یا به استفاده از مواد مخدر گرایش دارند. این قبیل رفتارها  و گرایش ها می تواند مسیر زندگی آنها را در دوران بزرگسالی تغییر دهد. والدین در این مواقع به تنهایی نمی توانند به فرزند خود کمک کنند و لازم است حتما از مشاوره کودک  بهره ببرند.

ویژگی های مشاوره کودک  خوب

  • مشاوران فعال در حوزه مشاوره کودک،  در وهله اول باید در برقراری ارتباط با کودکان توانمند باشند. در واقع کودک باید با مشاور خود احساس راحتی و امنیت کند تا بتواند خود واقعیش را به نمایش بگذارد. 
  • مشاور کودک نباید در برخورد خود بسیار جدی و منطقی عمل کند در واقع باید کودک درون خود را فعال و پویا نگه دارد تا به وقت نیاز از آن استفاده کند.
  • دنیای فکری کودکان با بزرگسالان متفاوت است بنابراین مشاور همواره باید در طول کار خود به این امر واقف باشد. رعایت این نکته به درک صحیح مشاور از بیمار کمک می کند.
  • مشاوران کودک لازم است ارتباط مستمر و قوی با والدین داشته باشند. این امر به تکمیل روند درمان کمک بسیاری می کند.
  • امانتداری و عدم قضاوت بر اساس شنیده ها از دیگر ویژگی هایی است که هر مشاوری باید از آن برخوردار باشد.

سخن پایانی

هر سنی مشکلات روانی مختص به خود را دارد. سن کودکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از کودکان ممکن است بنا بر هر دلیلی با مشکلات روحی مختلفی مواجه شوند که درمان و پیگیری آن توسط والدین الزامی است. با توجه به اینکه مسیر درمانی برای کودکان بسیار مشکل تر از بزرگسالان است بهتر است این قبیل خدمات از مرکز درمانی معتبری دریافت شود. از این رو بهره بردن از خدمات  کلینیک روانپزشکی و روانشناسی ویان توصیه می شود. این مرکز درمانی با مدیریت قوی دکتر سامرند سلیمی یکی از  بهترین مرکز مشاوره کودک در تهران است.

آشنایی با خدمات مشاوره کودک

بهترین مرکز مشاوره کودک در تهران

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز