خبرگزاری کار ایران

محاسبه bmi در کودکان چه محدودیت هایی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۹۷۷

bmi برای تمام سنین قابل استفاده است و از زمانی که کودک متولد می شود می توان روند رشد او را از طریق bmi نیز بررسی کرد، اما محاسبه bmi در کودکان مشکلات بیشتری نسبت به این محاسبه در بزرگسالان دارد، به همین دلیل تنها باید توسط پزشکانی انجام شود که در استفاده دقیق از این روش تخصص و تجربه کافی دارند.

برای محاسبه bmi اینجا کلیک کنید.

رشد سریع

یکی از مشکلات محاسبه bmi در کودکان، رشد سریع آن هاست، رشد قد در کودکی بیشتر از سایر دوران ها اتفاق می افتد، سپس تا دوران بلوغ این رشد روندی آهسته داشته و در دوران بلوغ، آخرین میزان و مرحله رشد قد اتفاق خواهد افتاد. با توجه به این مسئله ممکن است روش درمانی پزشک برای درمان چاقی یا لاغری تنها برای یک زمان محدود مناسب باشد و با افزایش قد کودکان چاق، کاهش وزن داشته و کودکان لاغر با کاهش وزن بیشتر روبرو شده و نیاز به تغییر رژیم غذایی و روش درمانی خود داشته باشند.

تاثیرات تغذیه

تغذیه در کودکان تاثیر بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد، تحرک و جنب و جوش کودکان بیشتر از بزرگسالان است به همین دلیل غذای مصرفی آن ها با سرعت بیشتری صرف سوخت و ساز بدن شده و به طور کامل مصرف می شود، در نتیجه در روش های درمانی مبتنی بر تغذیه باید این نکته را در نظر داشت و در صورتی که محاسبه bmi در کودکان نشان دهنده مشکلی در وضعیت جسمی آن ها باشد، از این رو درمان باید منعطف باشد، به عبارتی قابلیت تغییر در هر زمان را داشته باشد.

بیماری های نهفته

از دیگر شرایطی که ممکن است موجب خطا در نتیجه تست شاخص توده بدنی شده یا در کوتاه مدت باعث تغییرات اساسی در آن شود بیماری های نهفته است. برخی بیماری ها در دوران کودکی نهان هستند و تنها در شرایط خاص که غالبا شدت گیری بیماری است بروز می کنند، از جمله این بیماری ها می توان به دیابت اشاره کرد که در صورت اوج گیری تغییراتی را در وضعیت کودک مانند حساسیت به برخی غذاها یا نوسان وزن ایجاد می کند.

 

محاسبه bmi در کودکان به چه صورت انجام می شود؟

محاسبه bmi در کودکان چه محدودیت هایی دارد؟

ضرورت های استفاده از روش شاخص توده بدنی در بزرگسالان برای کودکان نیز برقرار است، البته محاسبه bmi در کودکان تفاوت هایی با بزرگسالان دارد، به دلیل محدودیت هایی که در قسمت قبل گفته شد محاسبه bmi در کودکان این روش باید با دقت بیشتر انجام شود، همچنین بهتر است نتیجه آن تنها توسط پزشکانی بررسی شود که تجربه کافی در کار با جدول محاسبه bmi در کودکان را داشته باشند.

پارامترهای محاسبه

در محاسبه bmi در کودکان نیز همان روند فرمول اصلی باید انجام شود، یعنی ابتدا قد و وزن کودک به طور دقیق مشخص شود و سپس با قراردادن آن ها در فرمول مخصوص و در نظر گرفتن دیگر پارامترها، شاخص توده بدنی را محاسبه کرد. البته در کودکان فاکتوری مانند استخوان بندی تاثیر چندانی نداشته و بیش از هر چیز سن و جنسیت به دلیل تفاوت های رشدی دختر و پسر در کنار دو فاکتور اصلی محاسبه bmi ، مورد توجه قرار می گیرند. در صورت نیاز به استخوان بندی برای تیجه بهتر معمولا دور تا دور سر کودک، در کودکان زیر 2 سال و مچ دست برای کودکان بیشتر از دو سال محاسبه می شود.

تفاوت محاسبه bmi در کودکان و بزرگسالان

در کودکان معیار رشد صدک است، این معیار نشان دهنده تفاوت رشد کودک نسبت به هم سن و سالان است و در محدوده های مشخص رشد نرمال، کمتر یا بیشتر از هم سن و سال ها را نمایش می دهد. معمولا صدک 50، صدکی نرمال برای کودکان است و هرچقدر این صدک بیشتر شود رشد کودک بیشتر که البته ممکن است ناشی از اضافه وزن بوده و هر چقدر کمتر از 50 باشد، رشد کودک کمتر از هم سنان او که ممکن است ناشی از کمبود وزن باشد. در هر دو حالت باید برای بررسی دقیق کودک زیر نظر متخصص قرار گیرد.

پایین بودن عدد حاصل از محاسبه bmi در کودکان نشان دهنده چیست؟

همان طور که گفته شد، از محاسبه bmi در کودکان معیاری به نام صدک دارد، صدک در واقع بیان کننده این است که کودک نسبت به دیگر کودکان در یک رده سنی و با جنسیت یکسان، چند درصد سالم تر یا چند درصد بیشتر دچار ضعف و کمبودی در بدن است. هر کدام از این وضعیت ها نیاز به پیگیری فوری توسط پزشک دارد چون ممکن است با ادامه پیدا کردن و ورود با مشکل به دوره نوجوانی، پیش زمینه بروز بسیاری از بیماری ها در فرد ایجاد شود.

صدک پایین تر از 50

صدک کمتر از 50 که حد نرمال رشد کودکان است، نشان دهنده رشد کمتر است، رشد تنها رشد قدی نیست، گاهی اوقات کودک علی رغم برخورداری از قد نرمال از نظر سلامتی دچار ضعف و کمبود است که معمولا هشدار دهنده کمبود وزن است، در حالتی که مطابق از محاسبه bmi در کودکان، تشخیص لاغری بیش از حد و کمبود وزن توسط پزشک داده شود نیاز است که اقدامات درمانی لازم را انجام داد تا به طور طبیعی روند افزایش وزن و درمان کودک سپری شود.

دلایل کمبود وزن

کمبود وزن دلایل زیادی دارد، همان طور که در بخش های قبل گفته شد در دوران کودکی رشد قد بیشتر از دوران های دیگر است بنابراین بخشی از کمبود وزن می تواند مربوط به کودکانی باشد که رشد قدی بیشتری دارند، اما در صورتی که رشد قد به حد نرمال باشد باید فاکتورهای دیگر را در کمبود وزن بررسی کرد، به عنوان مثال تغذیه یا رژیم غذایی متداول روزانه می تواند تاثیر زیادی در کمبود وزن داشته باشد، کودکانی که به طور مکرر از یک نوع غذای خاص در هفته استفاده می کنند معمولا کمتر از سایر کودکان وزن می گیرند، اصرار به دادن غذای سالم نیز گاهی اوقات موجب کم اشتهایی کودکان می شود که این مسئله نیز در نهایت به کمبود وزن و لاغری بیش از حد منجر می شود.

محاسبه bmi در کودکان چه محدودیت هایی دارد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز