خبرگزاری کار ایران

الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۳۳۸

یکی از مباحث مقررات ملی ساختمان ایران، مبحث 19 می باشد که در جهت رعایت استانداردهای لازم در زمینه عایق سازی پروژه های عمرانی، برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، تدوین گشته است. طبق این مبحث، به دلیل الزام به خرید مصالح ساختمانی استاندارد عایق، هزینه ی اولیه ای به کارفرمایان، تحمیل می گردد که عده ای به دلیل عدم آگاهی از فواید بلند مدت این مقررات در طول بهره برداری از سازه، از رعایت الزامات این قانون سرپیچی می نمایند.

از مصالحی که برای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان، همچنین بهینه سازی مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی، مورد استفاده قرار می گیرد، بلوک سبک می باشد.

آیا الزامات مبحث 19 هزینه های ساختمان را افزایش می دهد؟

برای آن دسته از افرادی که به دلیل افزایش هزینه های خرید مصالح استاندارد، به فکر تخطی از قوانین ساخت سازه به صورت بهینه می باشند، لازم به ذکر است، تفاوت هزینه تمام شده پروژه بر طبق الزامات مبحث 19 ، نسبت به ساخت ساختمان با مصالح مغایر این الزامات، تنها 5 درصد می باشد، در حالی که تبعیت از قوانین شهرسازی ، موجب کاهش 40 تا 50 درصدی هزینه های ثانویه مصرف انرژی در طول بهره برداری از پروژه می باشد.

به دلیل گرم شدن زمین ، افزایش گازهای گلخانه ای، هدر رفت انرژی های فسیلی در انبوه سازی ها، رعایت الزامات مباحث آیین نامه، برای پروژه های دولتی الزامی شده است و در سایر پروژه ها، برای گرفتن پروانه ساخت یا گواهی پایان کار، ارائه نقشه حین ساخت، برای اثبات رعایت قوانین شهرسازی ضروری میباشد.

 طبق مبحث 19 آیین نامه ملی، رعایت موارد زیر در پروژه ضروری می باشد:

1-      دیوارهای پیرامونی سازه باید عایق حرارتی باشد. ( استفاده از بلوک سیمانی یا انواع بلوک سبک دیگر )

2-      پنجره هایی که در ساخت سازه استفاده می گردد باید از نوع دوجداره انتخاب شود.

3-      کانال های هوا و سیستم تاسیسات و فاضلاب باید به درستی عایق کاری گردد.

4-      نصب شیرهای ترموستات برای تنظیم سیستم گرمایشی، بر روی رادیاتورها، الزامی است.

5-      سازه باید به سنسور های هوشمند اندازه گیری دمای محیط مجهز باشد.

از آنجایی که در کشور ایران قیمت حامل های انرژی پایین بوده و هزینه صرفه جویی شده برای مصرف کنندگان از ارزش چندانی برخوردار نبوده و قابل ملاحظه نمی باشد، سازندگان سعی می کنند، از هزینه ی اولیه ساخت سازه بر حسب الزامات مبحث 19 سر باز زده و تخطی نمایند.

در حالی که اگر قیمت حامل های انرژی افزایش یابد، آنجاست که تفاوت قیمت و میزان صرفه جویی صورت گرفته برای گرمایش و سرمایش محیط، به چشم می آید و تفاوت ساخت سازه طبق الزامات مبحث 19 و تخطی از آن در ساخت، مشخص می گردد.

برای خرید بلوک سبک به موارد زیر دقت کنید

به دلیل افزایش مصالح غیر مرغوب در بازار مصالح ساختمانی، توجه به ویژگی های یک بلوک سبک استاندارد، ضروری می باشد. در صورت خرید بلوک غیر استاندارد برای دیوارچینی پروژه، تحمیل بار اضافه به ساختمان، طراحی و محاسبات ساختمان دچار مشکل شده و سازه از حالت ایمنی در برابر زلزله خارج می گردد. اما خرید بلوک سبک استاندارد، علاوه بر کاهش بار مرده، موجبات کاهش اتلاف انرژی را نیز فراهم می آورد.

ویژگی های بلوک سبک استاندارد

1-      چگالی هر عدد بلوک سبک استاندارد باید از 1700 کیلوگرم بر متر مکعب کمتر باشد.

2-      مقاومت فشاری هر بلوک سبک باید 20 کیلوگرم بر مترمربع باشد.

3-      از دیگر ویژگی های این محصول می توان به عایق حرارتی بودن آن اشاره کرد. سوراخ های موجود در دل بلوک و حباب های هوایی که اطراف مواد موجود در ملات را فراگرفته است، نفوذ آب به دل بلوک و تبادل حرارت و صدا را به سویه دیگر بلوک محدود می کند.

4-      با به کار بردن بلوک سبک در ساخت تیغه های میانی فضا و دیوارهای پیرامونی، می توان آسایش روانی و کاهش هزینه های ثانویه انرژی در منزل را در زندگی های آپارتمانی امروزی انتظار داشت.

الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان

ساخت پروژه های بهینه در شرایط اقلیمی متفاوت با الزامات مبحث 19

از جمله اساسی ترین فاکتورهایی که در انتخاب مصالح ساختمانی و طول عمر سازه تاثیر فراوان دارد، شرایط آب و هوایی منطقه پروژه می باشد. بسته به اقلیم های مختلف، خرید بلوک متناسب با منطقه، در هزینه تمام شده پروژه و به تبع مصرف انرژی در طول بهره برداری از سازه تاثیر به سزایی می گذارد.

1-      در شرایط آب و هوایی شرجی و بارانی به دلیل رطوبت بالای منطقه، خرید بلوک با عایق رطوبتی بالا، سازه را از فرسودگی سریع و خرابی حفظ می نماید. به دلیل شرایط عمل آوری خاص بلوک های سبک، نفوذ نم و رطوبت به عمق این دسته مصالح، غیر ممکن میباشد.

2-      در شرایط آب و هوایی سرد و خشک که در فصل هایی از سال، سرمای طاقت فرسا مصالح را تحت تاثیر قرار می دهد، خرید بلوک سبک چند جداره که عایق حرارتی بالایی دارد، توصیه می گردد. به دلیل وجود چندین جداره در آن، تبادل حرارت از درون به بیرون به حداقل رسیده و انرژی گرمایشی کمی برای گرم کردن محیط نیاز می باشد و محیطی مطلوب را برای منزل فراهم می آورد.

3-      در اقلیم گرم و خشک یا گرم و شرجی، به مصالحی نیاز است که بتواند ساختمان را از حرارت محیط بیرون حفظ کرده و انرژی سرمایشی را درون فضا محبوس کند. در این مناطق نیز یکی از بهینه ترین مصالح، از لحاظ اقتصادی، بلوک سبک می باشد و الزامات مبحث 19 را رعایت می نماید.

 

همانطور که در بالا بررسی شد، تدوین آیین نامه های ساختمانی، علاوه بر کاهش هزینه های حفظ و نگهداری سازه، موجبات آسایش و آرامش ساکنان این مجموعه ها را نیز فراهم کرده و با پرداخت پنج درصد بیشتر، بابت هزینه خرید مصالح استاندارد، می توان از تغییرات اقلیمی در سطح گسترده و از بین رفتن محیط زیست و منابع طبیعی و ملی در سطح کلان جلوگیری نمود.

 

خرید بلوک سبک تک سامان

بلوک سبک تک سامان، در سایز و فرم های مختلف تولید می گردد، که برای رعایت الزامات مبحث 19 آیین نامه می توانید، با توجه به محل کاربرد بلوک، از انواع بلوک این مجموعه در عرض های متفاوت استفاده نمایید:

-         بلوک تیغه ای سایز 20*10*40 – دوجداره و سه جداره

-         بلوک دو جداره ویژه در سایز های 20*10*40 ، سایز 20 * 19 * 49 و سایز 20 * 14.5 * 49

-         بلوک دو جداره اکو در سایز های 20*10*40

-         بلوک سه جداره ویژه در سایز های 20 * 10 * 40 ، سایز 20 * 17.5 * 49 و سایز 20 * 12 * 49

-         بلوک چهار جداره ویژه در سایز 20 * 19 * 49

 

برای سفارش و کسب اطلاعات از بلوک مورد نظر متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه، برای پروژه خود، می توانید با شرکت تک سامان، با شماره های 49147000 021 و 09128116529 تماس گرفته و یا به آدرس سایت این مجموعه www.taksaman.com مراجعه کرده و ارائه خدمات در اقصی نقاط کشور را مشاهده نمایید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز