خبرگزاری کار ایران

اتاق تمیز چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۰۴۰

شرایط بدون ذرات گرد و غبار و باکتری و دیگر آلودگی ها برای بسیار از صنایع مدرن امری ضروریست که توسط محیط تمیز ایجاد میشود . بدون شرایط تمیز محصولات دچار آلودگی میشوند و عملکرد انها برای انسان ها خطرساز میشود.

اتاق تمیز چیست؟

اتاق تمیز به فضایی گفته میشود که در آن سطح آلاینده ها از جمله ذرات گرد و غبار ، ذرات ایروسل ، بخارات شیمیایی ، میکروب ها و دیگر آلودگی ها و همچنین دما، رطوبت و تعداد تعویض هوا در ساعت تحت کنترل و مشخص باشد.                                                              

به طور کلی در هر صنعتی که ذرات کوچک بر فرایند تولید و کیفیت محصول تاثیر بگذارد اتاق تمیز مورد استفاده قرار میگیرد. 

 

در سال های اخیر استفاده از اتاق تمیز به شدت افزایش پیدا کرده است به طور کلی نیاز به اتاق تمیز به دو حوزه تقسیم میشود :

حوزه اول:

حوزه ایی که در آن ذرات غیر زنده حتی در اندازه های submicron ممکن است به عملکرد محصول آسیب بزند یا عمر مفید آن را کاهش دهد .

حوزه دوم:

حوزه ایی که در آن وجود ذرات حامل میکروب که رشد آنها در محصول منجر به عفونت انسان میشود .

برخی از کاربردهای اتاق تمیز

  • صنایع الکترونیک 
  • صنایع نیمه رسانا ها
  • صنایع میکرومکانیک
  • تجهیزات پزشکی
  • صنایع غذا و نوشیدنی
  • بیمارستان ها
  • صنایع اپتیک
  • صنایع بیوتکنولژی
  • صنایع  داروی

 طبقه بندی اتاق تمیز

اتاقهای تمیز بر اساس پاکیزگی هوای خود طبقه بندی میشوند :

بر اساس استاندارد ISO14644 اتاق های تمیز در9 کلاس از ISO1

الی ISO9 با توجه به حداکثر غلظت ذرات مجاز برابر و بزرگتر از اندازه های در نظر گرفته شده در هر متر مکعب طبقه بندی شده است .

انواع اتاق های تمیز

1. اتاق های تمیز معمول با جریان متلاطم یا آشفته

2. اتاق های تمیز با جریان یک طرف یا لامینار

3 .اتاق تمیز با جریان های مختلط

4. ایزولاتورها

اتاق تمیز با جریان متلاطم یا آشفته

اساس کار تهویه اتاق تمیز متلاطم مشابه با بیشتر تهویه مطبوع در داخل دفاتر، فروشگاها ، و غیره می باشد. هوا توسط هواساز از طریق دریچه های موجود در سقف وارد محیط میشود . بدلیل اینکه این نوع هوا  بصورت جریان های آشفته در داخل اتاق جریان دارد از همین رو اتاق تمیز با جریان اشفته نام گرفته اند.

همین امر این اتاق تمیز را از اتاق تمیز با جریان یک طرفه که هوا از داخل فیلترهای که در سقف یا دیوار قرار گرفته اند به صورت یک طرفه در سراسر اتاق جریان دارند متمایز میکند.

اتاق تمیز چیست؟

در این نوع اتاق تمیز به طور معمول و با توجه به کلاس تمیزی اتاق فیلترهای هپا در اخرین بخش از هواساز یا در انتهای کانال هوا قبل از دریچه های سقفی تعبیه میشوند، حرکت آشفته هوا در داخل این نوع اتاق تمیز سبب کاهش غلظت الودگی و در نتیجه رسیدن به غلظت مجاز می گردد.

برای تهویه های معمولی مانند دفاتر ، فروشگاها و... هدف از تهویه رسیدن به شرایط اسایش  است و این امر با  2  تا 10 بار تعویض هوا در ساعت ایجاد می شود اما برای این کلین روم جهت پایین اوردن غلظت الودگی در مقدار مورد قبول استاندارد به احتمال زیاد بین 20تا 60 بار یا حتی بیشتر به تعداد تعویض هوا در ساعت مورد نیاز است.

با توجه به اینکه اتاق های تمیز به مقدار زیادی هوا نیاز دارند و با توجه به اینکه هوای مورد نیاز فیلتر شده و مطبوع می باشد در نتیجه جهت توجیح اقتصادی ضروری است که با توجه به نفرات فعال در کلین روم مقدار زیادی از هوا اتاق برگشت داده شود به طور نرمال 2 تا10 درصد کل هوای اتاق باید از هوای تازه تامین شود که با توجه به سایز اتاق  و تعداد نفرات و نوع پروسه تولید این مقدار متغیر می باشد .

در اتاق های جریان اشفته نوع ، تعداد ، محل قرارگیری دریچه های رفت برگشت و اگزاست بسیار مهم است انها برای به کاهش سرعت بالای هوا و اطمینان ازمخلوط شدن کامل هوا محیط طراحی شده اند .

اتاق های جریان یک طرفه یا لامینار

در این اتاق ها فیلترهای هپا بصورت کامل در سقف یا در بعضی از سیستم ها در دیوار نصب شده اند و هوا از طریق این فیلتر ها عرضه میشوند .

در این اتاق ها جریان هوا بصورت یک طرفه و یکنواخت با سرعت M/S45/0   تا 0/3  بصورت عمودی یا افقی حرکت میکند و الودگی هوا را به سرعت از طریق دریچه های اگزاست حذف میکند.

بنابراین هر گونه الودگی ایجاد شده با این جریان هوا بلافاصله حذف میشود در حالی که سیستم های متلاطم جهت حذف و کم کردن الودگی متکی به مخلوط کردن و رقیق کردن می باشد این سیستم نسبت به اتاق جریان اشفته هوای بیشتری نیاز دارد.

در این نوع اتاق به دلیل حرکت مستقیم هوا انتشار الودگی در اتاق به حداقل میرسد.

جریان های یک طرفه هنگامی مورد استفاده قرار میگرد که غلظت کمی از ذرات باکتری در هوا مورد قبول باشد.

اتاق تمیز چیست؟

اتاق تمیز با جریان ترکیبی

این نوع اتاق تمیز همان کلین روم جریان متلاطم است که در ان عملیات تولید باحساسیت بالا و بحرانی در کیفیت بالاتر از هوای اتاق توسط یک سیستم جریان یک طرف انجام میشود

این نوع سیستم به دلیل ایجاد شرایط جریان لامینار در قسمتی از پروسه که مورد نیاز است و همچنین صرفه جوی در هزینه ها، بسیار محبوب میباشد 

ایزولاتور ها و مینی اینوایرمنت

سالهای زیادی است که کارها پر خطر با مواد شیمیایی سمی یا با باکتری های خطرناک درgloveboxها انجام میشود و این سیستم ها عمدتا به جریان هوا برای جدا سازی وابسته نیستند.

با توجه به این روش جداسازی که به وضوح دارای ویژگی های عالی و مناسب، در حفاظت افراد از مواد سمی و خطرناک و همچنین در حفاظت محصول از الودگی می باشد، به همین سبب در فناوری مدرن اتاق تمیز نیز توسعه یافته است و در صنایع داروسازی این فناوری عمدتا به عنوان  isolatorیا barrier شناخته میشود و در صنایع نیمه هادی به عنوان minienvironment شناخته میشود .

هوای داخل  isolator استریل و عاری از ذرات است که توسط فیلترها هپا فیلتر شده و از این هوا جهت تامین فشار سیستم وجلوگیری از نفوذ الودگی خارجی استفاده می شود.

 

اتاق تمیز چیست؟

  • تیم مهندسی مقدماتی جهت براورد بودجه پروژه

فرایند مهندسی مقدماتی این امکان را فراهم میاورد تا یک براورد بودجه برای پروژه اتاق تمیز شما با توجه به نیازها و الزاماتclassification   و مشخصات فنی عمومی و سایر الزامات ایجاد کند.

سیستم  turnkey با همراهی تیم متخصصانمان در مورد برنامه ریزی و طراحی اتاق تمیز شما شروع میشود ،تمامی بخشهای مختلف از جمله سقف ها و دیوارها ی اتاق تمیز، دربهای کلین روم کف کلین روم، سیستم مکانیکی ، سیستم HVAC ، سیستم کنترل و برق و غیره ارزیابی میشود. .

با توجه به انجام پروژهای گسترده کلین روم در اندازه و کاربردهای مختلف، تیم مانا صنعت میتواند شما را در الزامات طبقه بندی کلین روم، بهینه سازی عملیات و پروسه تولید و گسترش URS مورد نیاز، راهنمایی و توصیه نماید.

مهندسی طراحی

عناصر در نظر گرفته شده در فرایند طراحی شامل موارد ذیل میباشد :

  • ابعاد اتاق تمیز
  •  محل قرار گیری درب ها و پنجره ها
  • فشار مثبت یا منفی محیط                                                           
  • تامین کننده هوای اتاق تمیز
  •  الزامات تعویض هواACH        
  •  دمای مورد نیاز
  • رطوبت نسبی
  • نوع و محل قرار گیری چراغ ها
  • و غیره ...

  همچنین تیم طراحی میتواند شما را در انتخاب سیستم پانلینگ و H VAC و الکتریکال هدایت کند خواه به عنوان تامین کننده خواه ادغام یک سیستم ثالث دیگر.

فرایند طراحی با تایید و تصویب طرح اتاق تمیز و نوع سیستم H VAC به پایان میرسد .

اتاق تمیز چیست؟

 

مراحل راه اندازی و اعتبار سنجی                                                        

 در مرحله راه اندازی تیم مانا صنعت به طور کامل اتاق تمیز را مورد ازمایش و بررسی قرار میدهد تا نشان دهد طبق مشخصات طراحی کار خواهد کرد .

تنظیم بررسی فشار اتاق تمیز، تنظیم دما ،بررسی حجم هوای ورودی و خروجی و ... انجام خواهد شد، همچنین عملیات  QUALIFICATION  از جمله انجام تست ذرات، تست ACH  ،تست اختلاف فشار  و ... توسط این شرکت جهت اخذ مجوزاها صورت خواهد گرفت.

 امروزه در کشورمان با توجه به عدم نظارت کافی ، شرکتهای گوناگون بدون داشتن دانش تخصصی در زمینه اتاق تمیز بصورت قارچ گونه در حال رشد بوده و یکی از چالش های صنایع مختلف انتخاب شرکت معتبر در زمینه ساخت کلین روم میباشد. 

شرکت مانا صنعت با داشتن تجربه ی چندین ساله و همچنین تکیه بردانش خود توانسته است رزومه ای درخشان و قابل پیگیری و بازدید را در اختیار شرکتها و کارفرمایان محترم قرار دهد  . اجرای کلین روم برای بسیاری از شرکتهای نوپا و تازه تاسیس و بسیاری از شرکت های خصوصی یک هزینه هنگفت به شمار می اید و با توجه به الزامات سازمان ناظر وجود کلین روم جهت تولید امری ضروریست لذا شرکت مانا صنعت راهکارهایی جهت کاهش هزینه های ساخت ارائه خواهد داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راهها ارتباطی معرفی شده در سایت مانا صنعت با شرکت تماس حاصل نمایید.                                                        

عضو تیم شما بودن افتخاریست برای ما

https://www.mana-sanat.com/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز