خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگو با آرمین موسوی، سرپرست تیم طراحی شرکت نومنزی

به دنبال طراحی مدرن و توسعه‌پذیر هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۳۶۳

همه آنچه در خانه و محل کار به عنوان وسایل زندگی با آن سروکار داریم، پیش از آنکه فرایند تولید خود را گذرانده باشند، نتیجه ذهن طراحانی بوده‌اند که به ظاهر، کارایی، امکان تولید و همه ویژگی‌های کمی و کیفی این محصولات اندیشیده‌اند.

هر چه این طراحان ذهن خلاق‌تر و مهارت و توانمندی بیشتری در کشف نیازها و سلایق گوناگون داشته باشند، کالای تولید شده از نظر کارکرد، فرم، کیفیت و هزینه، کالای مطلوب‌تری خواهد بود. با آرمین موسوی، طراح دکوراسیون و سرپرست تیم طراحی نومنزی، درباره اهمیت طراحی در صنعت مبلمان و به خصوص در برند نومنزی گفت‌وگو کرده‌ایم. موسوی می‌گوید طراحی محصولات خاص، مدرن و توسعه‌پذیر نقطه تمایز این برند با سایر تولیدکنندگان مبلمان است. در ادامه مشرح این گفتگو را می‌خوانید:

در سطح جهانی شاهد رشد چشم‌گیر صنعت مبلمان و وسایل دکوراتیو هستیم. آیا این رشد در صعنت مبلمان داخلی هم قابل مشاهده است؟

تغییر ذائقه‌ی نسل جدید و پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که صنعت مبلمان و دکوراتیو در سطح جهان با رشد چشمگیری مواجه شود؛ این پیشرفت با ورود صنایع دیگر فنی و مهندسی به این حوزه همراه بوده است. در ایران هم شاهد این رشد، البته با نرخ کمتر نسبت به سطح جهانی، هستیم. نسل جدید کشورمان نسبت به نسل قبل ذائقه متفاوتی دارد و همین امر تولیدکنندگان بیشتری را وارد عرصه کرده است. اگرچه به علت شرایط اقتصادی و نیز محدودیت‌های صنعتی موجود، این رشد در ایران کمتر از مقدار متوسط جهانی است. چراکه نه تولیدکننده از بالاترین توان تولید برخوردار است و نه قدرت اقتصادی خریدار اجازه می‌دهد که با دستی باز وارد این بازار شود و محصول مورد علاقه خود را بخرد.

از منظر تنوع محصولات، تولیدات داخلی در صنعت مبلمان تا چه اندازه توان رقابت با کالاهای وارداتی را دارند؟

با وجود محدودیت‌های فنی و تولیدی در داخل ایران، کیفیت محصولات داخلی قابل قبول است و توان رقابت با محصولات وارداتی را دارد. هم‌اکنون طراحان و تولیدکنندگان حرفه‌ای و خلاقی در این حوزه مشغول فعالیت‌اند و محصولات باکیفیتی هم به بازار عرضه کرده‌اند. به طور مثال ما در نومنزی تلاش می‌کنیم با بهره گرفتن از یک کارگاه مجهز به تکنولوژی روز دنیا، پرسنل ماهر و طراح‌های با تجربه و البته جوان، طیف وسیعی از محصولات باکیفیت و ارزشمند در حوزه مبلمان را تولید کنیم. ضمن اینکه با توجه به رشد تقاضا برای خانه‌هایی با متراژ کم، یکی از راهبردهای اصلی ما تولید محصولاتی با کیفیت، با انطباق‌پذیری بالا و سازگار با فضاهای کوچکتر است. در این راستا تلاش کردیم تجهیزات جدید تولیدی و مهارت‌های طراحی را به مجموعه نومنزی اضافه کنیم و به نظر می‌رسد تا حد قابل قبولی موفق هم بوده‌ایم.

نسل جوان ایرانی به عنوان مشتریان جدید این صنعت، تا چه حد به دنبال طراحی‌های مدرن و جهانی هستند؟ آیا هنوز علاقه‌ای به دکوراسیون کلاسیک خانه‌های ایرانی وجود دارد؟

با توجه به گسترش اینترنت و گردش اطلاعات، سلایق افراد در تمام دنیا تا حدودی به یکدیگر نزدیک‌تر شده است. با گذشت زمان طراح‌های بیشتری در غرب و شرق جهان از فرهنگ و الگوهای یکدیگر الگوبرداری کرده‌اند که نتیجه آن وسیع‌تر شدن دنیای طراحی و البته نزدیک‌تر شدن ذائقه مردم دنیا بوده است. تجربه ما در بازار داخلی نیز نشان‌دهنده همین موضوع است که مخاطب جوان ایرانی، به طور میانگین، به مقدار قابل‌توجهی از دکوراسیون کلاسیک فاصله گرفته و به طراحی‌های مدرن علاقه‌مندتر شده است. صدالبته که هنوز ریشه‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان در سلیقه مردم قابل مشاهده است و اتفاقا برای داشتن یک استراتژی موفق باید تلفیقی از این دو را در طراحی‌ها درنظر گرفت. ضمن اینکه علاوه بر نسل جوان، ما این تغییر سلیقه را در افراد میان‌سال و حتی شرکت‌ها و اداراتی که مدیران و تصمیم‌گیران به اصطلاح سنتی هم دارند، مشاهده می‌کنیم.

ایده‌پردازی به عنوان حلقه اولیه تولید چقدر در این صنعت تأثیرگذار است؟

بسیار زیاد! به موضوع بسیار مهمی اشاره کردید. هرچند مراحل اجرایی تولید نیز از اهمیت زیادی برخوردارند، اما طراحی جزو مهم‌ترین مراحل زنجیره تولید است. علتش این است که طراحی خوب و خلاقانه می‌تواند تولیدکننده را به طور کامل از رقبایش متمایز و بازار قدرتمندی را برایش تضمین کند. در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی و استانداردهای جهانی این امکان را برای تولیدکنندگان معتبر فراهم کرده تا محصولات خود را با کیفیت بالایی عرضه کنند، بنابراین آنچه تولیدکنندگان قوی و معتبر را از سایرین متمایز می‌کند، طراحی خلاقانه، زیبا و متناسب با نیازهای مشتریان است. ما در نومنزی یک تیم طراحی بسیار قوی و باتجربه داریم که امکان تولید محصولات خاص، زیبا و منطبق با راهبردهای کلان شرکت را فراهم می‌کنند. این طراحی‌ها نقطه تمایز ما از سایر تولیدکنندگان است. ما تلاش کردیم ضمن استفاده از ایده‌های نو در زمینه طراحی محصولات مدرن، محصولاتی توسعه‌پذیر تولید کنیم، زیرا فکر می‌کنیم سبک زندگی جدید به این محصولات نیازمند است.

با این حساب می‌توان گفت ایده‌پردازی خلاقانه در این صنعت می‌تواند پاسخگوی تمام سلایق و نیازمندی‌ها باشد.

بله، یک ایده خلاقانه می‌تواند باعث همگرایی سلایق و نیازمندی‌های مختلف شود؛ اما گاهی نیز باید به جای تلاش برای پوشش سلایق مختلف، بر یک سلیقه واحد متمرکز شد. این روش باعث می‌شود تمام نیازهای آن سلیقه را بشناسی و آن را برطرف کنی. بنابراین طراحی هوشمندانه و خلاقانه می‌تواند در راستای اهداف مختلفی به کار آید. به طور خلاصه، ما به صورت دائمی بازار و سلایق موجود را بررسی می‌کنیم و محصولاتمان را مطابق با نیازهای مشتریان‌ و البته ارزش‌هایی که برای برندمان ترسیم کرده‌ایم، طراحی و تولید می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز