خبرگزاری کار ایران

آیا ترمیم و زیبایی دندان در دوران بارداری مجاز است؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۹۷

 

تغییر لبخند با روکش‌های کامپوزیتی که به ونیر کامپوزیت معروف هستند، می‌تواند زندگی را تغییر دهد. اما اگر نگران هستید که بعد از بچه دار شدن، زمان کمی برای تمرکز بر زیبایی دندان خود دارید؛ شاید این سؤال را در ذهن داشته باشید که، آیا استفاده از کامپوزیت و یا لمینت در دوران بارداری مشکلی ندارد؟ برای اطلاع از این موضوع باید یک سری حقایق در خصوص دندانپزشکی بارداری و مسائل مرتبط با ترمیم و زیبایی دندان را با هم بررسی کنیم.

بارداری چگونه بر سلامت دندان شما تأثیر می‌گذارد؟

در دوران بارداری، سلامت لثه و دندان یک نگرانی دائمی است. جنین در حال رشد، کلسیم را از هر منبع موجود در بدن از جمله دندان‌ها بیرون می‌کشد. چکاپ‌های منظم دندانپزشکی در دوران بارداری مورد نیاز است تا سلامت دندان‌ها در اثر کمبود کلسیم به خطر نیفتد.

ترمیم دندان و بارداری

معمولا در دوران بارداری درمان دندان ها به شکل های ساده رفع پوسیدگی و ترمیم دندان انجام می شود و دیگر روش های درمانی به بعد از بارداری و یا قبل از بارداری موکول میگردد اما در صورتی که بانوی باردار با درد بسیار زیاد و عفونت دندان ها مواجه شود لازم است حتما به دندانپزشک مراجعه کند زیرا عفونت دندان و یا پوسیدگی های دندان ممکن است برای یک خانم باردار خطرناک و دردناک باشد. اما بهتر است در دوران بارداری برای درمان دندان ها برخی نکات رعایت شوند.

دندان پزشکان توصیه می کنند که بانوان باردار از موادی که در آن ها از جیوه استفاده شده است اجتناب کنند. لازم است برای بی حس کردن قسمت هایی از لثه یک خانم باردار از داروهای گروه بی حسی B استفاده شود تا خطر کمتری برای بیمار داشته باشد. دو داروی پریلوکایین و آرتیکایین از داروهای بی حسی ای هستند برای بانوان باردار بسیار خطرناک هستند و به هیچ عنوان برای بی حسی لثه ها نباید از این داروها برای بیماران باردار استفاده شود.

آیا ترمیم و زیبایی دندان در دوران بارداری مجاز است؟

عفونت دندان

ممکن است بسیاری از خانم های باردار در دوران بارداری با مسئله عفونت دندان مواجه شوند که در این شرایط ممکن است به دلیل ترس و اضطراب خطرات احتمالی ناشی از داروهای دندانپزشکی برای درمان اقدام نکنند که این شرایط باعث می شود عفونت وارد بدن شود و به جنین برسد این مسئله ممکن است خطراتی مانند زایمان زودرس جنین را در پی داشته باشد.

آیا ترمیم و زیبایی دندان در دوران بارداری مجاز است؟

روکش‌ها یا ونیر چیست؟

روکش یک درمان دندانپزشکی است که شامل پوشاندن دندان‌های موجود با روکشی از جنس کامپوزیت یا پرسلن است. از این درمان می‌توان برای بهبود سفیدی دندان‌ها، رفع شکاف‌ها یا پوشاندن دندان‌های پوسیده استفاده کرد. استفاده از روکش روی دندان تنها به دلیل مباحث زیبایی نیست. اگر پوسیدگی دندان مشکل ساز شود، دندانپزشکان برای ترمیم دندان های آسیب دیده از مواد کامپوزیتی استفاده می شود.

استفاده از روکش‌ها در دوران بارداری ایمن تلقی می‌شود، اگرچه برخی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند تا پس از تولد نوزاد، برای استفاده از این روش صبر کنید. تنها عارضه جانبی شناخته شده حاملگی که می‌تواند باعث شود خانم ها استفاده از کامپوزیت ها را تا بعد از تولد به تعویق بیندازد، حساس شدن لثه‌ها در دوران بارداری است.

آیا ترمیم و زیبایی دندان در دوران بارداری مجاز است؟

برای هر مادری که قصد دارد دندان‌های خود را در دوران بارداری یا هنگام باردار شدن ترمیم کند و یا لبخند خود را اصلاح نماید، توصیه می‌کنیم قبل از انجام عمل ترمیم و زیبایی دندان، چند قدم هوشیارانه بردارد. وضعیت سلامت لثه‌ها و دندان‌های شما باید در دوران بارداری به طور مداوم کنترل شود؛ بنابراین بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید.

1. زمان بندی

در طول سه ماهه اول، کودک شما به سرعت در حال رشد است و نسبت به مواد خارجی حساس است. پس از آن زمان، حداقل خطر تحت تأثیر قرار گرفتن نوزاد توسط درمان دندانپزشکی وجود دارد. اگر کار دندانپزشکی اورژانسی دارید که نیاز به رسیدگی فوری دارد، در مورد گزینه‌های درمانی با دندانپزشک مشورت کنید.

2. اشعه ایکس

قبل از انجام ونیر کامپوزیت، تصویربرداری از دندان ها با اشعه ایکس لازم است تا دندانپزشک سالم بودن آنها را تشخیص دهد و بررسی کند که آیا روکش‌ها درمان مناسبی برای شخص هستند یا خیر. در این نوع عکس برداری، برای تصویربرداری دندان ها دوز بسیار کمی از اشعه منتشر می‌شود و روی نوزاد در حال رشد تأثیر نمی گذارد.

3. بی حسی

بی حسی موضعی برای ایجاد اطمینان از راحتی بیمار است.برای انجام روش کامپوزیت نیازی به حسی نمی باشد. اما می توان از مواد بی حسی بی خطر نیز استفاده کرد.

4. لثه‌های مادر

هنگام بارداری بدن مادر حساس‌تر است. برای اطمینان از عدم تحریک لثه‌ها باید در مورد قرار دادن روکش دقت شود. در غیر این صورت، لثه‌ها می‌توانند عفونی شده و عفونت درمان نشده گسترش یابد. در این دوران یافتن یک دندانپزشک زیبایی ماهر که ‌کامپوزیت را به درستی بر روی لثه‌ها قرار دهد، ضروری است.

چه زمانی یک زن باردار می تواند از خدمات ترمیم و زیبایی دندان استفاده کند؟

به طور کلی، روکش دندان در دوران بارداری جزو درمان‌های ایمن دندانپزشکی است. با این حال، بسیاری از بیماران می پرسند که بهترین دوره برای داشتن روکش دندان برای زنان باردار چه زمانی است. اگر فقط به دلایل زیبایی به روکش نیاز دارید، بسیار بهتر است که چند ماه منتظر درمان باشید، تا زمانی که نوزاد خود را به دنیا بیاورید. اما اگر وضعیت دندان شما نیاز به درمان فوری دارد، بهترین کار انجام روکش در سه ماهه دوم است. در آن زمان، زنان نوزاد با حداقل خطر تحت تأثیر درمان قرار می‌گیرد. همچنین، روکش دندان به هر طریقی می‌تواند در سه ماهه آخر انجام شود. تنها با این شرط که مادر باردار در مدتی که به پشت می‌خوابد احساس راحتی کند. انجام درمان در سه ماهه اول توصیه نمی‌شود زیرا در این زمان اندام‌ها و مغز نوزاد به سرعت رشد می‌کند. در واقع، زنان باید در طول دوران بارداری از هرگونه درمان، دارو یا مواد شیمیایی غیر ضروری خودداری کنند و در صورت امکان از همه آنها خودداری کنند.

بنابراین بهتر است قبل از انجام هر گونه درمانی به پزشک خود در خصوص باردار بودن اطلاع دهید و درباره میزان ایمن بودن درمان برای خود و نوزادتان و راه حل‌های جایگزین مشورت نمایید.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز