خبرگزاری کار ایران

چرا ارتودنسی ثابت کارآمدترین و ارزان‌ترین روش ارتودنسی است؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۸۷

 برای آنکه درباره ارتودنسی ثابت توضیح دهیم لازم است در ابتدا به معرفی ارتودنسی دندان بپردازیم. ارتودنسی شاخه ای از شاخه‌های دندانپزشکی است که به اصلاح دندان‌ها و فک‌هایی که در جایگاه مناسبی نیستند می‌پردازد. در حقیقت این روش شکل صحیح دندان‌ها را به آنها القا می‌کند و آنها را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد. درصورتی‌که دندان‌ها در جایگاه اصلی خود قرار نگیرند ممکن است سبب مشکلات و آسیب‌های جدی به دندان‌ها شود. بیماری‌هایی که ممکن است به دلیل جایگاه نادرست دندان‌ها ایجاد شود شامل: بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان‌ها، درد در ناحیه گردن و شانه و.....هستند.

چه زمانی به ارتودنسی نیاز داریم؟

تشخیص دقیق این مسئله که آیا دندان‌های شما به ارتودنسی دندان نیاز دارد یا خیر تنها توسط متخصص ارتودنسی صورت می‌گیرد. یک متخصص ارتودنسی با به‌کارگیری روش‌های مختلف از جمله: تصویربرداری های رادیولوژی، نمونه‌های گچ گرفته شده از شکل دندان‌ها و معاینه‌های بالینی می‌تواند شکل نادرست دندان‌ها را تشخیص دهد و سپس برای تصحیح این اشکال روش ارتودنسی  مناسب را به فرد پیشنهاد کند.

ارتودنسی دندان ممکن است در هر سنی انجام شود. در حقیقت لازم است هر زمان که فردی با مشکلات دندان‌ها و فک خود روبه‌رو شد به متخصص ارتودنسی مراجعه کند. به‌طورکلی می‌توان گفت بهتر است مراحل معاینات اولیه دندان‌ها در بیماران قبل از سن بلوغ انجام شود زیرا روند درمانی در این دوران سریع‌تر خواهد بود به این دلیل که تا قبل از دوران بلوغ حرکت دندان‌ها به دلیل بافت نرم لثه‌ها راحت‌تر خواهد بود اما در سنین بالاتر به دلیل سفت‌تر شدن بافت لثه‌ها حرکت دندان‌ها سخت‌تر خواهد شد.

درمان از طریق ارتودنسی

درصورتی‌که فردی با مشکلات دهان، دندان و فک مواجه باشد باید به یک دندانپزشک و یا متخصص ارتودنسی مراجعه نماید. درمان مشکلات فک و دندان از طریق دو روش صورت می‌گیرد. درصورتی‌که دندان‌های بیمار دچار مشکل باشند اگر فوراً به پزشک متخصص مراجعه نماید و طبق دستورالعمل‌های آن عمل کند می‌توان مشکلات فک و دندان را با استفاده از روش ارتودنسی برطرف کرد. اما درصورتی‌که فرد با چنین مشکلاتی روبه‌رو باشد و در زمان مناسب به پزشک مراجعه ننماید باعث می‌شود شکل نادرست دندان و فک تشدید یابد و برای درمان آن نیاز به جراحی‌های فک و دندان باشد.

درمان ارتودنسی انواع مختلفی دارد : ثابت، متحرک و نامرئی. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایبی را به دنبال دارند. برای هر فردی متناسب با شرایطی که دارد، پزشک متخصص بعد از معاینه بهترین روش را پیشنهاد می‌کند. در ادامه به بررسی ارتودنسی ثابت می‌پردازیم.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت یکی از بهترین روش‌های ارتودنسی است که می‌تواند مشکلات فک و دندان‌ها را برطرف سازد و آن ها را در جایگاه صحیح خود قرار دهد. در این روش برخلاف روش‌های ارتودنسی متحرک دستگاه قرار گرفته شده در دندان‌ها ثابت است و تغییر نمی‌کند. در ارتودنسی ثابت نگین‌هایی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند که به آنها براکت می‌گویند این براکت‌ها ثابت هستند و جابه‌جا نمی‌شوند. قرارگرفتن این براکت‌ها روی دندان‌ها باعث تصحیح شکل نادرست دندان و اصلاح مشکلات فک می‌شود. مدت‌زمانی که ارتودنسی ثابت برای درمان مشکلات دهان و دندان نیاز دارد معمولاً به طور متوسط دو سال است اما درصورتی‌که شدت مشکلات فک و دندان زیاد باشد باعث می‌شود که مدت‌زمان لازم برای درمان آن طولانی‌تر شود.

مزایای ارتودنسی ثابت

دستگاه ارتودنسی ثابت ساخته شده از سیم، براکت، کش و دیگر ابزار ریزی است که در ساختمان آن به کار گرفته شده است. معمولاً برای درمان بیماری‌های فک و دندان از روش ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود. زیرا ارتودنسی ثابت می‌تواند در مدت‌زمان کمتری بهترین نتیجه را ارائه دهد و مشکلات فک و دندان را برطرف سازد و همچنین می‌توان گفت ارزان‌ترین نوع ارتودنسی که توسط متخصص ارتودنسی صورت می‌گیرد ارتودنسی ثابت است؛ بنابراین در اکثر افرادی که نیاز به درمان مشکلات دهان و دندان خود دارند روش ارتودنسی ثابت به کار گرفته می‌شود.

همچنین یکی از تفاوت‌هایی که ارتودنسی ثابت با متحرک دارد، همان‌طور که از نام آن ها پیداست در نوع متحرک قابلیت خارج‌شدن ارتودنسی از دهان وجود دارد اما در نوع ثابت این‌گونه نیست. همچنین تفاوتی در نحوه عملکرد این دو روش در درمان مشکلات دهان و دندان نیز وجود دارد. نوع ثابت در مقابل نوع متحرک در اصلاح و رفع ناهنجاری‌های دندان و فک کاربرد بیشتری دارد و انواع این مشکلات را می‌تواند برطرف کند. معمولاً ارتودنسی متحرک در مشکلات خفیف کاربرد دارد.

چرا ارتودنسی ثابت کارآمدترین و ارزان‌ترین روش ارتودنسی است؟

متخصص ارتودنسی

ارتودنسی ثابت یکی از روش‌های درمانی دهان و دندان است که به ظرافت و دقت بالایی نیاز دارد؛ بنابراین پس از آنکه فردی دوره دندانپزشکی عمومی خود را به پایان می‌رساند باید در دوران تخصص ارتودنسی نیز تحصیل کند. زیرا به دلیل پیچیدگی ارتودنسی آموزش‌های آن در دوران دندانپزشکی عمومی داده نمی‌شود. متخصص ارتودنسی به‌دقت و تبحر زیادی نیاز دارد تا بتواند به بهترین شکل سازوکار ارتودنسی ثابت را روی دندان‌های بیمار قرار دهد. ممکن است در ابتدا مشکلات دندان‌ها و فک توسط دندانپزشک در بیماران پیش‌بینی شود اما درمان و جلوگیری از این مشکلات توسط متخصص ارتودنسی صورت می‌گیرد. 

چرا ارتودنسی ثابت کارآمدترین و ارزان‌ترین روش ارتودنسی است؟

نکات لازم برای نگهداری از ارتودنسی ثابت

در مدت‌زمانی که دستگاه ارتودنسی ثابت روی دندان‌های بیمار قرار دارد لازم است نکاتی برای سلامت براکت‌ها رعایت شود. برای مثال درصورتی‌که بیمار براکت‌های ثابت روی دندان‌های خود دارد نباید از خوراکی ها و غذاهای سفت‌وسخت استفاده کند برای مثال فردی که براکت‌های ثابت روی دندان‌های خود دارد نمی‌تواند از خوراکی‌هایی مانند: بلال، ته‌دیگ، میوه‌هایی با هسته‌های سفت استفاده کند. برای مثال زیتون یکی از میوه‌هایی با هسته سفت است که افراد دارای ارتودنسی ثابت برای محافظت از سلامت براکت‌ها نباید آن را بخورند. همچنین ارتودنسی ثابت نیاز به مراقبت‌های بهداشتی دقیق و منظمی دارد. برای مثال استفاده از مسواک‌های خاص و مسواک زدن در زمان‌هایی مانند پس از مصرف غذا نیز از مراقبت‌های بهداشتی لازم در زمان ارتودنسی ثابت هستند.

خلاصه

یکی از روش‌های درمانی برای مشکلات و ناهنجاری‌های فک و دندان ارتودنسی دندان است. این روش درمانی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که لازم است این روش‌ها توسط متخصص ارتودنسی و بامهارت و تبحر زیاد انجام شود. ارتودنسی ثابت کارآمدترین و ارزان‌ترین نوع ارتودنسی است که برای رفع ناهنجاری‌های فک و دندان استفاده می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز