خبرگزاری کار ایران

تلویزیون اینترنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۶۹

در بیشتر سال‌های قرن بیستم، تنها راه تماشای تلویزیون، پخش از طریق هوا و در برخی از کشورهای پیشرفته نیز استفاده از تلویزیون‌های کابلی بود. با پخش تلویزیونی، آنتن، امواج رادیویی را می‌گیرد تا تصاویر و صدا را به تلویزیون شما منتقل کند. در نتیجه فقط چند گزینه‌ی اندک مانند دریافت سیگنال از آنتن هوایی، پخش تلویزیون ماهواره‌ای و پخش تلویزیون کابلی راه‌های اصلی تماشای تلویزیون بودند، و هنوز هم هستند.

اما فناوری جدید می‌تواند نحوه دریافت اخبار و سرگرمی را تغییر دهد، چگونه؟ همان‌طور که رادیو آمد و روزنامه‌ها را در اوایل دهه 1900 به حاشیه راند و تلویزیون نیز  رادیو را به چالش کشید. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که تلویزیون سنتی رقیب خاص خود را پیدا کرده است: تلویزیون اینترنتی! تلویزیون اینترنتی، چیزی کاملاً مستقل نیست که بتواند منفک از تلویزیون باشد اما در کنار تلویزیون بر روی نمایشگرهای دیگر  نیز قابل پخش و مشاهده است.

تلویزیون اینترنتی چیست؟

تلویزیون اینترنتی  (Internet TV)، به زبان ساده ، تلویزیونی است که به اینترنت متصل می‌شود. این تلویزیون با نام «آی‌پی‌تی‌وی» (IPTV) یا «پروتکل تلویزیون اینترنتی» نیز شناخته می‌شود. تلویزیون اینترنتی با تلویزیون هوشمند یا اسمارت تی‌وی تفاوت دارد.

تلویزیون اینترنتی را می‌توان روی صفحه کامپیوتر، صفحه تلویزیون یا تلفن همراه و تبلت نیز مشاهده کرد. در تلویزیون معمولی، امواج از طریق آنتن دریافت می‌شود اما در تلویزیون اینترنتی این سیگنال از طریق اینترنت ارسال می‌شوند.

امروزه ما مفهوم تلویزیون اینترنتی را با شرکت هایی مانند SlingTV ، Hulu ، Apple TV ، PlayStation Vue و دیگران می شناسیم. حتی iTunes ، YouTube و Amazon نیز وارد بازی تلویزیونی اینترنتی شده اند. همه این شرکت‌ها راحتی تماشای برنامه‌های تلویزیونی را بدون اشتراک کابلی ارائه می‌دهند و به طور کلی لازم نیست برای تماشای آن جلوی کاناپه خود بنشینید. در ترافیک گیر کرده‌اید؟ در مطب پزشک منتظر هستید تا نوبت ویزیت شما بشود؟ در اتوبوس یا مترو به سوی مقصدی می‌روید؟ می‌توانید با تلویزیون اینترنتی برنامه‌های مورد علاقه‌ی خود را نیز تماشا کنید.

تلویزیون اینترنتی چگونه کار می‌کند

تلویزیون اینترنتی اساساً همان برنامه‌های تلویزیونی هستند که به صورت آنلاین از هر نقطه از جهان در دسترس خواهند بود. نیازی نیست که برنامه‌ها از مقررات پخش محلی پیروی کنند و می‌توانید پخش زنده یا برنامه‌های تلویزیونی را که در صورت درخواست در دسترس هستند تماشا کنید. تلویزیون اینترنتی به شما این امکان را می‌دهد که برنامه را مکث کرده و از هر نقطه‌ای که دوست دارید، تماشا کنید یا قسمت‌هایی از برنامه را که ممکن است از دست داده باشید به عقب برگردانید.

شیوه‌های پخش در تلویزیون اینترنتی

برنامه‌های تلویزیون اینترنتی را به دو صورت می‌توانید مشاهده کنید: «پخش مستقیم» یا «برنامه‌های درخواستی».

پخش مستقیم یا زنده

وب سایت‌هایی مانند wwiTV لیستی از کانال‌های پخش زنده را تهیه می‌کنند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از اخبار بوینس آیرس، آرژانتین مطلع شوید، فقط روی آرژانتین کلیک کنید، کانال‌ها معمولاً بر اساس کشور گروه بندی می‌شوند، و لیست‌های پخش موجود را مرور کنید. برخی از شبکه‌های تلویزیونی نیز به صورت زنده پخش می‌شوند و برنامه‌های خود را در سایت‌های رسمی خود پخش می‌کنند. در هر صورت، مانند تماشای تلویزیون زنده، می‌توانید برنامه‌ها را روی صفحه کامپیوتر خود تماشا کنید اما نمی‌توانید قسمت‌هایی از پخش را متوقف کرده، پشتیبان‌گیری کرده یا رد شوید.

تلویزیون اینترنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

برنامه‌های درخواستی

برنامه‌های درخواستی: هنگامی که از وب سایت‌های تلویزیونی اینترنتی به برنامه‌های درخواستی دسترسی پیدا می‌کنید، می‌توانید برنامه‌ها را به آسانی با قابلیت مکث، حرکت سریع  به جلو یا عقب به دلخواه تماشا کنید. اغلب برنامه‌های قدیمی‌تر و برنامه‌های جدید به عنوان لیست پخش، با قابلیت مرور کلیپ‌ها قبل از تصمیم‌گیری برای انتخاب برنامه در دسترس هستند.

از طرف دیگر، فیلم‌های درخواستی معمولاً مانند یک لیست پخش، مرتب می‌شوند. قسمت‌ها یا کلیپ‌ها بر اساس عنوان یا کانال یا در دسته‌هایی مانند اخبار، ورزش یا موزیک ویدیوها مرتب شده‌اند. شما دقیقاً آنچه را که می‌خواهید تماشا کنید، انتخاب می‌کنید.

هزینه‌ی استفاده از تلویزیون اینترنتی چگونه است؟

سه ساختار اصلی برای تأمین هزینه در تلویزیون اینترنتی وجود دارد:

تلویزیونهای اینترنتی  رایگان

رایگان یعنی جدا از هزینه‌ای که برای اتصال به اینترنت پرداخت می‌کنید، هزینه‌ی دیگری را پرداخت نمی‌کنید. بسیاری از سایت‌ها یا کانال‌های تلویزیونی اینترنتی هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌کنند. بسیاری از این سایت‌های رایگان با تبلیغات پشتیبانی می‌شوند، بنابراین ممکن است تبلیغات بنری در اطراف سایت نشان داده شود یا تبلیغات کوتاه قبل از تماشای فیلم‌ پخش شود. این مورد که باعث می‌شود تا برای شروع فیلم چند ثاینه‌ای انتظار کشید، شاید کمی آزاردهنده به نظر برسد، اما این تنها راهی است که آن تلویزیون اینترنتی می‌تواند درآمد کسب کند تا محتوای با کیفیتی را برای تماشای شما ارائه ‌دهد. ضمن این که، این مدت انتظار هم هرگز زیاد طولانی نیست. به طور معمول، طول تبلیغات می‌تواند از چند ثانیه تا 30 ثانیه متغیر باشد، هرچند که طول اکثر آگهی‌ها بسیار کم است.

تلویزیون های اینترنتی اشتراکی

اشتراک درست مانند دیگر قبض‌های شما است. شما معمولاً ماهیانه برای تعداد مشخصی از کانال‌ها یا ویدیوهای درخواستی هزینه می‌پردازید هزینه اشتراک بسته به تعداد کانال‌های مورد نظر شما می‌تواند متغیر باشد. درصورت استفاده از تلویزیون اینترنتی، ماهانه باید مبلغی را بپردازید و مهم نیست که چه مدت یا چه تعداد برنامه را در طول ماه تماشا می‌کنید یا شاید اصلاً فرصت نکنید که حتی یک بار هم برنامه‌ای را تماشا کنید.

پرداخت به ازای میزان استفاده

پرداخت به ازای میزان استفاده شاید برای بسیاری بهترین راه حل باشد، البته اگر تمایل نداشته باشد تا از سرویس‌های رایگان با تبلیغات استفاده کند.در این حالت هر میزان فیلم، سریال، موسیقی، پادکست یا هر برنامه‌ی دیگری را استفاده کنید، برمبنای میزان استفاده، هزینه‌ی آن را می‌پردازید.

تفاوت تلویزیون اینترنتی و تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند یا اسمارت تی‌وی «Smart TV» درواقع تلویزیونی است که می‌تواند از طریق وای‌فای یا کابل شبکه به طور مستقیم به اینترنت متصل شود. ضمن این که تلویزیون‌های هوشمند مانند گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند دارای سیستم عامل نیز هستند که امکان نصب نرم‌افزارهای مختلف را روی آنها فراهم می‌کند. تلویزیون‌های ال‌جی از سیستم عامل WebOS، تلویزیون‌های سامسونگ از سیستم عامل Tizen (تایزن) و سایر تلویزیون‌ها معمولاً از سیستم عامل Android TV (اندروید تی‌وی) پشتیبانی می‌کنند.

تلویزیون اینترنتی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا تلویزیون اینترنتی در ایران کاربرد دارد؟

تلویزیون‌های اینترنتی اگرچه هنوز در آغاز راه هستند و به بلوغ نرسیده‌اند اما، حداقل در کشورهایی همچون ایران، جدا از هزینه‌ی بالای اینترنت، کلاً اجازه‌ی فعالیت ندارند، زیرا تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی در اختیار و انحصار صدا و سیما قرار دارد و این رسانه نیز داشتن هوو را برنمی‌تابد! زیرا به خوبی می‌داند در صورت فعالیت این گونه تلویزیون‌ها، ولو که هزینه‌ی بالایی نیز داشته باشند، دیگر به آن صورت کسی از برنامه‌های این سازمان عریض و طویل استفاده نخواهد کرد.

تلویزیون چه اینترنتی یا غیر اینترنتی یعنی دستگاهی که بتواند خودش به طور مستقل برنامه تولید و پخش کند اما آنچه در ایران به عنوان تلویزیون اینترنتی خوانده می‌شوند، در واقع سایت‌هایی هستند که فیلم‌ها را دوبله کرده و در دسترس کاربران قرار می‌دهند یا نهایتا برنامه‌های فوتبال اروپا را به طور مستقیم پخش می‌کنند اما هیچگونه تلویزیون اینترنتی که حداقل در روز یک برنامه ۵ دقیقه‌ای از خودش تولید و پخش کند، نداریم. تلویزیون اینترنتی هنوز در آغاز راه خود قرار دارد و مسلماً همان‌طور که رادیو  آمد، روزنامه را کنار زد و تلویزیون نیز رادیو را، تلویزیون اینترنتی نیز به زودی تلویزیون سنتی را به حاشیه خواهد راند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز