خبرگزاری کار ایران

ارت الکترونیکی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۸۱۲

سیستم ارت الکترونیکی یک دستگاه قدرتمند و منحصر بفرد حفاظت از برقگرفتگی و حفاظت از تجهیزات و سیستمهای برقی و الکترونیکی می باشد که به شماره 46660 در سازمان ثبت اختراعات و علایم تجاری به ثبت رسیده است.

 این سیستم با هدف تخلیه الکتریکی بدنه مصرف کننده ها ، حذف ولتاژهای اضافه بدنه تجهیزات، حفاظت از نشتی جریان  بدنه، حفاظت از اشخاص و تجهیزات در زمان اتصال فاز و برق به بدنه، حفاظت از اشخاص و تجهیزات در زمان شناور شدن نول شبکه برق، حفاظت از اشخاص  و تجهیزات در زمان قطع نول شبکه و دو فاز شدن شبکه برق و حفاظت از تجهیزات در مقابل اضافه ولتاژهای گذرا طراحی شده است.

دستگاه ارت الکترونیکی با تجهیزات بصورت سری متصل می شود و بر اساس تکفاز یا سه فاز بودن تجهیزات و همچنین میزان توان مصرفی یا آمپر مصرفی در انواع مختلف تولید می شود.

مهمترین کاربرد سیستم ارت الکترونیکی، تجهیزات و دستگاه های جریان ضعیف و حساس الکترونیکی، مخابراتی، کامپیوتری و ابزار دقیق می باشد، این گروه از سیستمها با توجه به حساسیت های بالای قطعات بکار رفته در آنها و همچنین حساسیت در نوع کاری که انجام می دهند، در مقابل نویزهای الکتریکی آسیب پذیرتر بوده  و ممکن است خطایی که در شبکه برق ایجاد می شود، آسیبی به یک موتور الکتریکی وارد نکند ولی همان خطا، می‌تواند در عملکرد سیستم های الکترونیکی و کامپیوتری اختلال ایجاد نمایند و یا حتی به آنها آسیب های سخت افزاری وارد نماید.

سیستم ارت الکترونیکی یک سیستم حفاظت از بدنه  دقیق و با سرعت عملکرد حفاظتی بالا است که می تواند با استفاده از یک اتصال زمین ساده، حفاظت از برقگرفتگی و حفاظت از تجهیزات حساس و گرانقیمت را با امنیت بالا انجام دهد و علاوه بر بالا بردن بهره وری از خسارت های احتمالی به دلایل خطاها و مشکلات در شبکه برق جلوگیری نماید.

جایگاه سیستم ارت الکترونیکی:

تداخل زمین تجهیزات الکترونیکی حساس و زمین تجهیزات الکتریکی قدرت، همواره مشکل زا بوده است، در این بین بیشترین آسیب به سیستمهای حساس الکترونیکی، مخابراتی و کامپیوتری وارد می شود، عملکرد سیستمهای الکتریکی پرقدرت و پرمصرف و موتورهای الکتریکی بصورتی است که همواره تولید نویز می کنند و در بسیاری از آنها نشتی های عادی به بدنه تجهیزات و زمین جریان پیدا می کند ، مشکل دیگر اشباع شدن زمین است مانند زمانی که سیستم زمین در حال تخلیه صاعقه است  و از طرفی ممکن است زمین اصطلاحا برقدار شود مانند زمین در برخی از شهرکهای صنعتی.

سیستم ارت الکترونیکی یک سیستم اتصال زمین است که جهت تخلیه الکتریکی بدنه مصرف کننده های حساس ازولتاژهای اضافی مانند  ولتاژهای القایی یا الکتریسیته ساکن و همچنین هم پتانسیل سازی آنها با زمین، کاربرد دارد.

ارت الکترونیکی چیست؟

سیستم ارت الکترونیکی علاوه بر تامین سیستم ارت مناسب سیستمهای حساس، بعنوان یک محافظ برق قدرتمند و خاص نیزعمل نموده و با نصب بصورت سری با مصرف کننده های و تجهیزات برقی، از آسیب به تجهیزات حساس بواسطه خطراتی مانند اضافه ولتاژهای شبکه برق، شناور شدن نول شبکهیا قطع نول شبکه، دوفاز شدن برق، اتصال فاز به بدنه و اتصال کوتاه فاز و نول جلوگیری کرده و محیط امن الکتریکی جهت عملکرد صحیح و حفاظت از سیستمهای حساس و گرانقیمت را بوجود می‌آورد.

با این توضیحات خصوصیات ارت الکترونیکی را به شرح زیر بیان می کنیم:

  1. سیستم ارت الکترونیکی خود یک سیستم اتصال زمین است.
  2. عملکرد آن در حیطه ارت عملیاتی و حفاظت از برقگرفتگی و حفاظت از تجهیزات الکتریکی و خصوصا سیستمهای حساس و گرانقیمت  الکترونیکی، کامپیوتری و مخابراتی است.
  3. سیستم ارت الکترونیکی حفاظت از نشتی جریان به بدنه تجهیزات را با بهترین کیفیت انجام می دهد.
  4. ارت الکترونیکی از اشخاص، تجهیزات و سیستمهای حساس در زمان اتصال فاز به بدنه حفاظت می نماید.
  5. ارت الکترونیکی از اشخاص و سیستمها در مقابل نشت فاز و برق به بدنه تجهیزات در ولتاژ کمتر از 50 ولت نسبت به زمین لوکال یا نول شبکه، حفاظت می نماید.
  6. ارت الکترونیکی با سرعت بالا از اشخاص و سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی در زمان قطع نول شبکه و شناور شدن شدن نول حفاظت می نماید.
  7. ارت الکترونیکی از تجهیزات الکتریکی به ویژه سیستمهای الکترونیکی و کامپیوتری حساس در مقابل اضافه ولتاژهای ناگهانی شبکه برق، حفاظت می نماید.
  8. ارت الکترونیکی از تجهیزات الکتریکی به ویژه سیستمهای الکترونیکی و کامپیوتری حساس در زمان قطع و وصل برق و در مقابل جریانهای هجومی شبکه برق، حفاظت می نماید.
  9. ارت الکترونیکی بعنوان یک فیلتر قدرتمند در مقابل  نویزهای بدنه عمل نموده و از اختلال در عملکرد سیستمهای حساس و گرانقیمت جلوکیری می نماید.
  10. سیستم ارت الکترونیکی تخلیه الکتریسیته ساکن را با هم پتاسیل سازی سیستم با زمین، انجام می دهد.

بیش از ده سال از نصب انواع سیستم ارت الکترونیکی در صنایع مختلف IT، سیستمهای الکترونیکی و مخابراتی، تجهیزات کامپیوتری و ابزار دقیق می گذرد، ارت الکترونیکی روش نوینی در حفاظت از سیستمها و دستگاه های حساس و گرانقیمت ارایه نموده است، با نصب سیستم ارت الکترونیکی، آسیب به تجهیزات در زمان بروز مشکلات و خطاهای برقی، کاهش می یابد.

جهت ادامه مقاله کلیک نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز