خبرگزاری کار ایران

صنایع دستی کرمان بهترین سوغات از دیار کریمان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۶۹۹

کرمان با آن فرهنگ تاریخ غنی‌اش یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران است. این استان مانند دیگر مناطق ایران صنایع دستی و محصولات محلی متنوعی دارد که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. اگر رزرو بلیط هواپیما تهران کرمان خود را انجام داده‌اید و می‌خواهید راهی کرمان شوید، بد نیست تا درباره سوغات و صنایع دستی آنجا بیشتر بدانید. در این مقاله از سفرمارکت می‌خواهیم به معرفی صنایع دستی کرمان بپردازیم تا با سوغات این دیار بیشتر آشنا شویم. پس در ادامه همراه ما باشید.

ظروف مسی

یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی استان کرمان ظروف مسی است. این ظروف دست‌ساز که در بازار قدیم شهر ساخته می‌شوند، از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردارند. ظروف مسی کرمان به دست توانای هنرمندان کرمانی تهیه می‌شوند، به همین دلیل نمایان‌گر هنر ایرانی اسلامی شمرده می‌شوند. تابلو، قابلمه، سینی، کشکول و لیوان از جمله اصلی‌ترین صنایع دستی مسی کرمان به شمار می‌آیند که جذابی خاصی حتی برای توریست‌های خارجی دارند.

صنایع دستی کرمان بهترین سوغات از دیار کریمان

حصیربافی

حصیربافی نوعی دیگر از صنایع دستی در استان کرمان شناخته می‌شود که شهرت زیادی دارد. در طی ساخت دست‌سازهای حصیری شاخه‌های درختان را خشک کرده و سپس آن‌ها را در هم تنیده می‌کنند. حصیربافی در اشکل مختلفی مثل نورگیر، جانماز، سبد و غیره درست می‌شود و کاربری فراوانی دارد. این صنایع دستی نیز مانند ظروف مسی در شهر کرمان توسط مردم محلی تهیه می‌شود و زیبایی خاصی دارد. حصیربافی چون حجم نه چندان زیاد و قیمت مناسبی دارد، سوغات خوبی برای اقوام به حساب می‌آید.

آجیده دوزی

اگر بخواهیم یکی دیگر از صنایع دستی مشهور کرمان را نام ببریم، جای آجیده‌دوزی در لیستمان خالی است. این هنر باستانی که به پنبه‌دوزی و یا لایه‌دوزی معروف است، قدمت فراوان دارد. به عقیده عده‌ای قدمت آجیده‌دوزی به زمان هخامنشیان برمی‌گردد و در حجاری‌های اشکانی و ساسانی به آن پرداخته شده است. در آجیده دوزی محصولاتی مثل کلاه، سجاده، شنل، روکرسی، روتختی، روانداز و غیره درست می‌شود. همچنین در ساخت آن از پارچه‌های نخی، پنبه‌ای، ساتن، تافته، کتان و اطلسی بهره می‌برند. از قدیم تا به امروز نیز هنرمندان با استفاده از اشکال گل و مرغ و طرح‌های اسلیمی شکل و شمایلی زیبا به دست‌سازها می‌بخشند.

گبردوزی

گبردوزی را می‌توان یکی دیگر از قدیمی‌ترین صنایع دستی کرمان دانست که از زمان ساسانیان تا به امروز رونق داشته است. این هنر ناب اولین بار توسط زرتشتیان مطرح شد و تاکنون در بین ساکنین مناطق میانی ایران طرفداران زیادی دارد. در گبر دوزی از اشکال گوناگون مانند درخت، طاووس و غیره استفاده می‌شود. همچنین به کارگیری پارچه‌های ریزبافت و نخ‌های متنوع باعث شده تا گبردوزی شکل و شمایلی باشکوه و خوش رنگ و طرح داشته باشد. در گذشته‌های دور از این هنر برای تزئین لباس عروس استفاده می‌شد، ولی امروزه بیشتر در زیبایی بخشیدن به رومیزی کاربرد دارد.

پته دوزی

مگر می‌شود درباره صنایع دستی معروف کرمان صحبت کرد و نامی از پته‌دوزی به میان نیاید؟ این هنر که در کرمان شهرت زیادی هم دارد، شامل دوختن نخ‌های پشمی و کرکی الوان است. این نخ‌ها بر روی پارچه‌ای به نام عریض دوخته می‌شوند که زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. با اینکه تاریخچه پته دوزی مشخص نیست، ولی همچنان در میان بانوان کرمانی رواج دارد. در پته دوزی معمولا دست‌سازهایی مثل جانماز، زیرلیوانی، رومیزی، سجاده و غیره خلق می‌شود. به همین دلیل می‌تواند سوغات خوب و قابل حمل برای نزدیکانتان باشد.

جاجیم

یکی دیگر از صنایع  دستی استان کرمان که شهرت فراوانی دارد، گلیم است. گلیم شیریکی یکی از نام آشنا‌ترین سوغات این دیار است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. طرح و رنگ‌های متنوع و جذاب باعث شده تا گلیم کرمان شهرتی جهانی پیدا کند. به نحوی که سازمان یونسکو روستای دارستان را را به عنوان دهکده جهانی گلیم معرفی کرده است. اگر روزی پس از تهیه بلیط هواپیما ارزان راهی کرمان شدید، حتما در بازار این شهر به خرید جاجیم بپردازید و اقوامتان را خوشحال کنید.

فرش کرمان

رسیدیم به یکی دیگر از معروف‌ترین صنایع دستی کرمان یعنی فرش این شهر! فرش کرمان پر از رنگ و نقش است؛ گویی که زندگی در آن جریان دارد. فرش کرمان به دست زنان محلی کرمان ساخته می‌شود و با لطافت و جذابیت خود هوش از سر هر گردشگری می‌برد. با اینکه قیمت فرش‌های دست‌باف در این منطقه چندان ارزان نیست، ولی به آن همه شکوه و رنگ می‌ارزد. فرش کرمان را می‌توان یکی از نفیس‌ترین سوغات کرمان دانست که توریست‌های خارجی هم به آن علاقه‌مندند.

ترمه‌بافی

یکی از صنایع دستی کرمان که محبوبیت فراوانی هم دارد ترمه است. با اینکه شاید ترمه یزد مشهورتر است، ولی ترمه استان کرمان هم از زیبایی چیزی کم ندارد. این پارچه که با نقوش بته جقه و گل شاه عباسی زینت داده می‌شود، نقش و رنگ دلفریبی دارد. به نحوی که با استفاده از آن می‌توان زندگی را در خانه به جریان انداخت. خوب است بدانید که ترمه اولین بار در ایران یا کشمیر بافته شد، ولی به مرور زمان در بعضی نقاط مرکزی ایران رواج پیدا کرد. امروزه ترمه در کرمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین صنایع دستی و سوغات شناخته می‌شود و سوغاتی محبوب برای همگان است.

مشبک کاری

مشبک کاری هنری زیباست که طی آن شبکه‌هایی با سوراخ‌های متعدد روی اشیایی مثل در و پنجره حک می‌شود. البته در سال‌های اخیر این هنر گسترده‌تر شده و در جاهای مختلف کاربرد دارد. مشکب کاری معمولا به شکل پیوسته و غیرپیوسته انجام می‌شود و در آن شکل‌ها به هم وصل می‌شوند. این هنر که بیشتر در عمارات قدیمی و جاهای سنتی به کار برده می‌شود، زیبایی اتاق را صدچندان می‌کند. به همین دلیل همواره مورد توجه معماران زیادی قرار می‌گیرد.

صنایع دستی کرمان بهترین سوغات از دیار کریمان

خوس دوزی

یکی دیگر از پرطرفدارترین سوغات و صنایع دستی کرمان خوس دوزی است. در این هنر قدیمی هنرمندان طرح‌هایی خلاقانه با طلا و نقره روی پارچه حک می‌کنند که جذابیت فراوانی به آن می‌بخشد. با این کار پارچه‌های ساده نقش و طرحی نو به خود می‌گیرند و بیشتر به چشم می‌آیند. خوس دوزی بیشتر در لباس‌های زنانه کاربرد دارد و بانوان محلی از آن برای تزئین پوشش خود استفاده می‌کنند.

قلم زنی

مگر می‌شود به کرمان سفر کرد و ظروف قلم‌کاری شده آنجا را ندید؟ قلم زنی یکی از صنایع دستی مشهور کرمان است که توسط هنرمندان این شهر ساخته می‌شود. در این فعالیت با ضربات قلم‌های فولادی نقوش مختلفی روی ظروف نقره‌ای و یا مسی حک می‌شود. نقوشی که اوج هنر کرمان شناخته می‌شوند و شهرت جهانی دارند. گرچه قلم‌زنی در اصفهان نیز شهرت زیادی دارد، ولی قلم زنی کرمان هم از زیبایی و شکوه چیزی کم ندارد. از جمله معروف‌ترین هنرمندان این عرصه می‌توان به مهدی حکاک و میرزا حسن شفیعی اشاره کرد که در استان کرمان نام و آوازه آن‌ها پیچیده است.

خورجین بافی

یکی دیگر از صنایع دستی استان کرمان که البته امروزه طرفداران کمتری دارد، خورجین دوزی نامیده می‌شود. این هنر ناب در گذشته بیشتر برای چهارپایان مورد استفاده قرار می‌گرفت و با کمک آن بار را حمل می‌کردند. در گذشته خورجین را با پشم‌های رنگی، نخ پنبه و یا موی بز درست می‌کردند. همچنین مرسوم بود که جهیزیه عروس با کمک آن جا به جا می‌شد. امروزه خورجین و خورجین بافی بیشتر در میان روستاییان کاربرد دارد و به اندازه گذشته پرطرفدار نیست.

دیگر صنایع دستی کرمان

  • سیس بافی
  • چاقوسازی
  • شال بافی
  • عریض بافی
  • ساز سازی

کلام آخر

صنایع دستی مردم کرمان پر از رنگ و نقش است. دست‌سازهایی باشکوه و زیبا که رنگ و لعابی نو به چیدمان امروزی خانه‌های ما می‌بخشند. چه با تور کرمان به این خطه سفر کنید و چه به صورت انفرادی گشت و گذار در بازار سنتی این شهر و خرید صنایع دستی جز جدانشدنی از سفرتان است. پیشنهاد میکنیم پیش از شروع سفر، راهنمای سفر به کرمان را مطالعه کنید. سفرمارکت در کنار شماست تا بهترین خدمات را در اختیارتان قرار دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز