خبرگزاری کار ایران

نکات مهم در انتخاب اسم شرکت و برند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۵۲۳

ابتدا ببینیم با ثبت شرکت چه مزایایی نصیبمان می شود : شرکت ها پس از ثبت شدن دارای امتیازات مختلفی می گردند که بسیار برای اعضای آن سودآور است و قدرت اختیارات آنها را نیز وسعت می دهد. برای مثال، اگر شرکتی قصد اخذ و اعطای نمایندگی های داخلی و خارجی را داشته باشد، بدون ثبت شدن این امر کاملا محال خواهد بود و به هیچ عنوان نمی تواند در فعالیت هایی که مربوط به واردات و صادرات در عرصه بین الملل است وارد شود.

این امر محدود به عرصه بین الملل نبوده و عدم ثبت شرکت ها، حتی فعالیت آن ها داخل کشور نیز غیر ممکن نموده و خسارات بسیار زیادی را برای شرکا و سهام داران آن ها در پی خواهد داشت. به علاوه، هنگامی که یک شرکت به ثبت می رسد، دولت نیز امتیازات ویژه ای را مانند اخذ وام و تسهیلات از سیستم بانکی، معافیت های مالیاتی، حضور در مزایده ها و مناقصات دولتی و مواردی از این نوع را برای آن شرکت فراهم می کند.

چرا برند ثبت کنیم ؟ : برندها به دارندگانشان کمک می‌کند به راحتی محصولات خود را معرفی و ویژگی‌های مختلف آن را بیان کنند و در عرصه رقابت تجاری بتوانند خود را نسبت به دیگران متمایز کنند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود محصول در بازار شناخته شود و به شهرت برسد. درکنار علامت تجاری، لوگو نیز می‌تواند در این زمینه کمک شایانی برای بقا و شناخته شدن یک برند باشد.

روند انتخاب اسم شرکت چیست ؟

انتخاب اسم شرکت یکی از مهمترین مراحل در ثبت شرکت و تاسیس یک کسب و کار است، نام انتخابی نقش بسیار مهمی در تجارت خواهد داشت.

مخصوصا که امروزه به دلیل زیاد شدن شرکت ها انتخاب اسم شرکت مناسب برای آنها بیش از پیش سخت شده  و پر از نکات ریز و درشتی است که می تواند در انتخابمان، تأثیر گذار باشد.

یک نام خوب باید منحصر بفرد بوده و به آسانی به خاطر سپرده شود و موجب سودآوری در آینده شود.

در انتخاب نام برای شرکت موارد ذیل را در نظر داشته باشید :

  •  دارای ریشه فارسی باشد.
  •  لاتین نباشد.
  •  با شئونات انقلاب اسلامی ایران  منافات نداشته باشد.
  •  تکراری نباشد.
  •  اسم شرکت باید دارای نام خاص باشد.
  •  از اعداد به صورت ریاضی در آن استفاده نشود، بلکه به صورت حروف نوشته شود.
  •  از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امورایثارگران می باشد، استفاده نشود.
  •  ازعنوان های شعرا، دانشمندان و کاشفان درعصر حاضر استفاده نشود.
  •  عدم استفاده ازحروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.
  •  عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مثل : پی وی سی و… در اسم شرکت

استفاده از نام مناسب شرکت می‌تواند اثر بخشی فوق‌العاده‌ای در ذهن مخاطب داشته باشد. شاید تعجب کنید که اسم برای شرکت بعضی از برندهای ایرانی ارزشی بیش ‌از ۳۰۰ میلیارد تومان دارد. پس بهتر است اسمی که انتخاب می‌کنید ویژگی‌های یک اسم خوب را داشته باشد تا در آینده از انتخاب آن پشیمان نشوید. برای انتخاب اسم مناسب برای شرکت می توانید با مراجعه به برخی از موسسات ثبتی از پیشنهادات آنها و نمونه اسم شرکت که به شما ارائه می شود استفاده کنید و مشاوره کارآمد دریافت کنید.

روند انتخاب اسم برند چیست ؟

برند یک نام تجاری است که در ذهن افراد هک شده و آن ها را به سمت کالای مورد نظر جذب می نماید. در حال حاضر در دنیای پر رقابت امروز، اکثر شرکت ها به دنبال ثبت برندی هستند که بتواند آوازه آن ها را به گوش مردم در سراسر دنیا برساند.

حقیقت این است که اگر یک شرکت به برندی محبوب و قابل اعتماد تبدیل شود دیگر نیازی نیست برای جلب اعتماد و رضایت مشتریان تبلیغات گسترده انجام دهد.

اگر می خواهید تجارتی جدید و موفق راه اندازی کنید، با توجه به قوانین و شرایط فرهنگی جامعه اسم برندی را انتخاب کنید که با حوزه کاری شما مرتبط بوده، معرف خدمت یا محصول شما باشد و هم چنین باعث شود که شما بین رقبا و در بازار شاخص و متمایز باشید.

به یاد داشته باشید برند شما فقط اسم شما نیست بلکه شیوه برخورد شما با مشتریان، ارائه خدمات و یا محصولات با کیفیت و شناسایی درست و به موقع نیاز و درخواست مشتری را نیز شامل می شود.

برخی از کسب و کارها از برند فعلی خود ناراضی هستند و درصدد تغییر آن می باشند، بنابراین از همان ابتدا بهتر است نامی مناسب را در میان نمونه اسم برند های را که در چک لیست خود انتخاب کردید برای ثبت برند انتخاب نمائید. نام های ساده، مرتبط و کوتاه بهترین گزینه هستند. این نام ها برای مخاطب قابل فهم بوده و در خواندن و نوشتن آن دچار مشکل نمی شوند.

اهمیت انتخاب نام برای برند

اگر به آگهی های تبلیغاتی که از رسانه های مختلف پخش می شوند دقت کنید متوجه می شوید زمان پخش آن ها تنها چند ثانیه طول می کشد اما نام برند عنوان شده مدت ها در ذهن مخاطب به یادگار می ماند. بر این اساس می توان گفت موثرترین و کارآمدترین ابزار ارتباط با مشتری نام تجاری است، از این رو باید به بهترین نحو انتخاب گردد.

اشتباهات رایج در انتخاب نام برند که توسط شرکت های تجاری بارها تکرار شده است شامل موارد زیر می باشد:

  •  انتخاب نام غیر مرتبط با کسب و کار مورد نظر
  •  عدم رعایت اصول نام گذاری
  •  عدم توجه به بازخورد مخاطبان در تصمیم گیری ها
  •  نادیده گرفتن قوانین و الزامات بین المللی در مورد نام های تجاری
  •  غوطه ور شدن در مفاهیم انتزاعی و در نظر نگرفتن مباحث پیچیده برندینگ

ویژگی های یک نام تجاری

  •  نام تجاری باید ارائه دهنده پیامی از مزیتهای کالا یا خدمت باشد.
  •  نام تجاری باید ویژگی‌هایی مثل رنگ کالا یا عملکرد محصول را در ذهن ایجاد کند.
  •   تلفظ اسم تجاری و به خاطر سپردنش باید راحت باشد.
  •   نام تجاری باید مشخصه منحصر به فردی داشته باشد.
  •   نام برند باید در سایر کشورها و یا زبان‌های دیگر نیز با معنا و مربوط باشد.

به یاد داشته باشید ثبت شرکت و برند اولین گام موفقیت کسب و کار شماست نکته ای که در خصوص الزام به ثبت برند وجود دارند این است که به موجب قانون برخی از کسب و کارها ملزم به ثبت برند و علامت تجاری هستند. مواردی نظیر داروهای ویژه‌ای که در موارد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مواد غذایی که دارای ظروف ویژه‌ای هستند و همچنین نوشیدنی‌ها باید از علامت تجاری استفاده نمایند. در کنار این موارد لوازم آرایشی و بهداشتی که به طور مستقیم با پوست بدن انسان در تماس هستند برای عرضه شدن در بازار و انجام تبلیغات باید از علامت تجاری ثبت شده و منحصر به فرد خود استفاده نمایند. 

پس از اخذ تصمیم در رابطه با نوع شرکت و برند و بسته به تعداد شرکا برای شروع کار می توانید نسبت یه ثبت شرکت و برند به صورت آنلاین و از طریق سامانه اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری مراحل کار را آغاز کنید. بدین ترتیب که در سامانه مذکور ثبت نام کرده و روال را مطابق سیستم طی می کنید. پیش از آغاز فرایند بهتر است مدارک مورد نیاز اعم از تصمیم در مورد نام شرکت (۵ انتخاب)، موضوع و فعالیت شرکت، آدرس و محل کار شرکت (همراه با کدپستی) و سرمایه اولیه را فراهم نمایید.

حداقل اعضا برای ثبت یک شرکت دو نفر می باشد و یک نفر به تنهایی قادر به انجام نمی باشد . جهت شرکت در مناقصات و گرفتن پروژه هایی که کارفرمای آنها دولتی می باشد شخص حقیقی قادر به اخذ مناقصه نمی باشد و حتما باید تحت عنوان شرکت یا شخص حقوقی شرکت کنند . اغلب عنوان های افتتاح شرکت ، شرکت سهامی خاص ، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت دانش بنیان میباشد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز